• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer dap : enkele vraagjes

Kleine

Detailing trainee
7 okt 2011
22
32
Hallo iedereen,

Ik heb afgelopen week mijn bestelling met daarin oa een DAP900 thuis gekregen.
Ik heb nog nooit machinaal gewerkt dus voor ik daarmee begin wil ik toch nog enkele zaken aftoetsen (kwestie van mijn gemoedsrust op peil te houden! :-b ) en heb ik ook nog enkele vraagjes.
De wagen is een Volvo V50 savile grey (2010), een donkere (ik denk tamelijk harde) lak.

Eerst wordt de auto uiteraard gewassen : PB Super Slick
klei : PB poly + PB Spray & Wipe of Dodo Juice Born Slippy clay lube (die staat al een klein jaar in de kast en heb ik nog niet uitgetest) en nog eens wassen + drogen
DAP polish : zie hieronder
glaze : PB Black Hole
sealant : PB EXP
wax : PB Natty's Paste Wax Blue

Het polijstgedeelte & de vraagjes :

De polijstproducten die ik heb zijn :
Monello Raffini Inizio Forza
Monello Raffini Mezzo Polish
Monello Raffini Finale Finishing
PB SSR2
De pads (allen Kompressors)
Geel Cutting Pad
Oranje Light Cutting Pad
Wit Polishing Pad
Groen Light Polishing Pad
Zwart Finessing Pad
De lak ziet er nog zeer behoorlijk uit wat krassen / swirls betreft dus ik dacht te starten met Mezzo op de witte pad en als dat voldoende blijkt de de Finale op de groene of kan ik dat toch beter op de zwarte doen?
Moest dat op sommige plaatsen niet voldoende zijn, kan ik dan best eerst de Mezzo op de oranje pad proberen of moet ik dan ook de Inizio Forza gebruiken?

Na het polijsten en het wegvegen van het residu wordt blijkbaar aangeraden om nog een product als Menzerna Top Inspection te gebruiken om eventueel de overgebleven vettige resten van het polijstmiddel te verwijderen. Dat heb ik niet in huis, kan ik daar ook iets anders voor gebruiken? Spray & Wipe zal niet voldoen wegens niet ontvettend vermoed ik maar kan ik daar bv wel de PB APC opnevelen? (en zoja welke verdunning kan ik dan best gebruiken?)
Indien geen van beide producten gebruikt kunnen woren hiervoor, is dat erg om dat over te slaan?

Dan heb ik nog de glaze en de sealant, ik zou 1 van de 2 met de zwarte pad kunnen aanbrengen, is er een voorkeur welke je best met de hand / machine aanbrengt of speelt dat geen rol? Of kan je ze misschien beter beide met de hand aan brengen? (of is het beter van beide machinaal aan te brengen, in dat geval zal ik bij mijn volgende bestelling een extra finishing pad voegen, welke?)
De wax is zowieso handmatig.
Moeten glaze & sealant nog curen voor ze af te nemen? (hoe lang?)

Tot slot, welke producten raden jullie eventueel nog aan bij een volgende bestelling?


Merci voor de hulp!!
 
Mezzo-Wit is een goed begin om je testspot mee te beginnen. Eindigen op lichtgroen of zwart is een beetje persoonlijke voorkeur en afhankelijk van de lak ( beide kan/mag dus wat dat betreft no worries )
Eerst mezzo-oranje als opschalende factor anders ga je te snel en sla je wellicht een stap over die al afdoende is en dat is zonde van de lak die je er 'teveel' vanaf haalt + kost je meer stappen met het afbouwen
Afnemen kan met Monello spruzzo / ipa, heb je deze niet en gaat/wilt nog even niks anders aanschaffen: doe met S&W (puur) en niet met apc
Glaze en/of sealant kan handmatig of machinaal waar je voorkeur ligt. Persoonlijk glaze altijd machinaal en wax/sealant afhankelijk van het soort ( ook hier persoonlijk deze stap handmatig maar kan gewoon machinaal )
Glaze hoeft niet te curen, in geval van de Black Hole deze even laten hazen ( staat ergens wel een goede how-to-blackhole )
De wax wel laten curen, dit kan je controleren middels een swipetest ( ff zelf opsnorren )
Aanrader voor erbij: meer doeken, bandenzwart, dodo fingermitt om wax mee aan te brengen, trims zwartmaker, gritguard in je emmer(s), polijstmiddelafneemspul
 
Bedankt voor de tips!

Ik zal het afnemen dan deze keer met pure S&W doen, die Spruzzo haalt dan al zeker mijn volgende bestellijstje.

Het waxen heb ik al gedaan, ik gebruik daar tot nog toe altijd de PB Microfiber Applicator voor, werkt de fingermitt beter? (ik neem aan van wel anders zou je't niet aanraden... :-" ).
Het polijsten, de glaze & de sealant zijn nieuwe stappen. Nu ja min of meer, ik heb al wel eens Autoglym Super Resin polish gebruikt, ik denk dat dat een soort glaze is. (die staat dus ook nog in de kast als polish/glaze, was ik vergeten te vermelden)

Doeken heb je inderdaad nooit genoeg, alleen kijkt mijn vrouw altijd nogal raar als wéér maar eens nieuwe doeken besteld heb. :D
Bij een vorige bestelling heb ik de PB Bold N Bright Tire dressing cadeau gekregen maar het is er nog niet van gekomen om die eens te testen. Ik denk daar toch maar mee te wachten tot het voorjaar, de lente en zomer lijken me beter geschikt om met blinkend zwarte banden rond te rijden dan de donkere grijze herst & winter.
Een gridgard heb ik nog niet, ik vervang het water in mijn spoelemmer wel heel erg dikwijls.
met dat "polijstmiddelafneemspul" bedoel je dan bv die Spruzzo veronderstel ik?
 
Deze houd ik in de gaten!
heb zelf een S40 dus ben benieuwd naar je ervaringen m.b.t. deze lak.
Ben ook van plan om volgend jaar te gaan dappen!
 
Fingermitt beter ja/nee: persoonlijk vind ik het van wel. Als je altijd met rond handpadje hebt gedaan dan is het toch wel wennen, daarna wil je niet meer terug.
Ze zijn er ook in het lichtgroen met kleine cuttingfactor wat bv weer makkelijk is om onder de handvaten te gebruiken.
SRP is een alles-in-1 middel, lichte polijstkorrel met glansmiddele en beschermende factor.
Het is an sich geen verkeerd middel maar zoals bij vele dingen in het leven is een 'combinatie van' altijd minder dan losse spullen.
Wil je een snelle tussentijdse beurt zonder veel rompslomp dan kan je 'm pakken, is bv weer te vergelijk met de Dodo Juice Need For Speed wil je een extra handvat hebben om te zoeken/vergelijken
Bold&Bright kan je gewoon gebruiken, band wel eerst even goed schoonmaken met een ontvetter ( Meg's Super Degreaser bv ) of een APC zodat je alle bende er vanaf hebt en dan aanbrengen ( soms 2x voor beter/mooier resultaat ).
Ik vind dat het niet eens zozeer is om de banden te laten blinken ( persoonlijk toch nooit mooi van die overdreven natte / vette banden ), maar gewoon weer netjes zwart zoals het in het begin was.
Doelde daar idd op bv de spruzzo
 
Een vraagje, tussen de polijstmiddelen door, vegen jullie die restjes polijstmiddel af met een mf-doek en ipa of alleen ipa na het polijsten?
 
Ipa verdund gebruiken. Ik gebruik hem zelf regelmatig tijdens het polijsten. Ook afhankelijk van de producten.
Ik merk zelf dat je voornamelijk bij Monnelo Inizio Forza hem nog wel nodig heb om je product goed weg te krijgen. Hier heb ik zelf met de SSR3 minder last van.

En ook na alles gepolijst te hebben doe ik nog een IPA wipe down
 
Eventjes melden :
Ongeveer 60% motorkap gedapt met de Mezzo op wit en tot nog toe gaat het prima! :cool:

Jammer genoeg heb ik niet zo veel tijd meer en zal het dus vandaag bij de motorkap blijven ...
 
addy zei:
Goed bezig dan, en tijd maken is niet altijd makkelijk he.
Tijd maken is inderdaad nogal moeilijk, zeker met een goed gevulde sociale agenda & 2 kleine kindjes.

Bon, de motorkap is gedaan met de mezzo. Ik heb hem eens buiten gereden (in de zon) en het ziet er prima uit! Nog wel finishen en beschermen uiteraard.

De meeste "krasjes" kwamen eigenlijk door het kleien (marring?) dus vraag ik me nu achteraf af of onmiddellijk de Finale gebruiken ook gewerkt zou hebben. Zal dat misschien morgen eens proberen op een zijpaneel, of is dat niet zo'n schitterend idee?
 
Hoi, ik reageer alleen even op je reply in je laatste post.

Ik wilde dan vragen waarom je niet eerst met finale bent begonnen om te kijken wat dat doet ipv mezzo?

Dan had je het al kunnen weten, maar ik zou zeggen probeer eens de finale, als je alleen maar lichte marring hebt;) , anders kan je altijd nog naar mezzo gaan.
 
tamer zei:
Hoi, ik reageer alleen even op je reply in je laatste post.

Ik wilde dan vragen waarom je niet eerst met finale bent begonnen om te kijken wat dat doet ipv mezzo?

Dan had je het al kunnen weten, maar ik zou zeggen probeer eens de finale, als je alleen maar lichte marring hebt;) , anders kan je altijd nog naar mezzo gaan.
Ewel, das een zeer goede vraag en zeer logisch ... ware het niet dat ik daar pas aan gedacht heb nadat ik klaar was met de Mezzo! :-"

Soit, ik ben een beetje wild van stapel gelopen denk ik... ik ben veel langer bezig geweest met het kleien dan ik gedacht had. Bovendien blijkt dat we vandaag ook zowat de hele dag weg zijn (tja, handig een wandelende agenda in huis alleen jammer dat ik die op voorhand te weinig raadpleeg) dus ik krijg de auto absoluut niet klaar tegen morgen en dan heb ik hem nodig om te gaan werken. Ik denk dat ik het voorlopig zo ga laten, vrijdag opnieuw wassen, even opnieuw met de klei erover, Finale (of Mezzo waar nodig) sealant & wax. Volgend weekend meer tijd en bovendien een weekje verlof nadien, dat moet lukken.

Ook nog gemerkt, de verlichting in mijn garage is niet optimaal als de zon schijnt ... tips daarvoor?
(Het huis afbreken en opnieuw bouwen is voorlopig geen optie! :D )