• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hulp nodig bij mijn stappenplan interieur

Ties07

Detailing rookie
13 apr 2024
2
15
Hallo!

ik ben sinds kort bezig met het verdiepen in car detailing! ik heb dan ook een aantal producten, gereedschap en een stappenplan waar ik graag feedback op wil.

mijn inventaris op het moment:

Ryer vlekkenreiniger eerste editie
20L emmer met vuilgrid
magnet towel
verscheidene micro vezel doeken
kwasten, sponsen, borstels, bortselset boormachine, microvezel washmit

volgende producten allemaal van het merk detailers
ramenreiniger
pre-wash
ultimate shampoo
APC interieurreiniger
ceramic seal
verlgen reiniger (PRP wheels)

momenteel ben ik nog niet in het bezit van een stofzuiger waar ik graag een goede aanbeveling van zou willen ontvangen.
verder was mijn vraag over alle middelen die ik gebruik of die oké zijn of niet? en zo niet van welk merk zou ik mijn schoonmaakmiddelen moeten halen in het vervolg?


Mijn stappenplan:

stap 1:
grote vuil uit de auto verwijderen en volledig stofzuigen. Ik merk bij de auto's die ik tot nu toe behandeld heb dat er veel vuil echt diep in de matten zitten
en in de bekleding waar de matten op liggen. Ik ga hier dan ook met borstel op boormachine door heen en krijg zo ook het grootste gedeelte eruit. Benader ik
dit juist of zijn er betere of effectievere manieren voor? ben namelijk vrij lang bezig met het stofzuigen. Moet ik bijvoorbeeld hier sprayen nat maken en het water weer stozuigen? en kan dit dan ook te nat worden?

Stap 2:
nu ga ik aan de slag met het dashboard, deuren, achterkant stoelen portieren etc. Ik spray de APC interieurreiniger op grote oppervlakten of in de kwast, maak dit goed
schoon en neem het vervolgens af met microvezel doek. Daarna reinig ik de ramen van de binnenkant, ik spray 3x in een microvezeldoek boen het raam en neem het
daarna met een droge doek weer af. op de ramen houd ik soms wat hele lichte strepen over, niet duidelijk maar wel aantoonbaar. Hoe kan ik dit voorkomen? gebruik ik de verkeerde spullen?

Stap 3:
Met de reiniging van de stoelen weet ik niet zo goed wat ik voor middel moet gebruiken, ik gebruik nu daarvoor nog de APC interieurreiniger. Ik spray de stoel in, borstel hem en neem hem dan af met de ryer. De stoelen worden zeker schoner maar niet detail waardig. ook ben ik bang dat ik de stoelen te nat maak, hoelang zou het bijvoorbeeld moeten duren voordat een stoel weer droog is?


ik sta open voor alle suggesties en feedback alvast bedankt!
 
Hoi Ties,

De merken die jij opnoemt verkoopt CarClean niet dus daar feedback op geven zal voor de meeste lastig zijn.

Mijn eerste tip zou zijn om de stappenplannen eens op te zoeken op het forum.
Wassen doe je met (minimaal) 2 emmers die idealiter beide voorzien zijn van grit guards.
Voor het wassen gebruik je een microvezel Washmitt en nooit een spons. Afdrogen kan je beter een microvezel droogdoek gebruiken in plaats van een zeem of watermagneet.
Die laatste kunnen geen vuil opnemen waardoor je een grote kans hebt dat er zand inkomt die je dan over je lak gaat wrijven met alle kansen op schade tot gevolg.

Met een gewone stofzuiger zou ik geen vocht gaan opzuigen. Die zijn daar niet voor gemaakt en de kans dat die blijvende schade oploopt is zeker aanwezig.

APC is een mooi product, maar dan wel in de juiste verhouding op het juiste materiaal.
APC ontvet dus na het ontvetten moet je het behandelde oppervlakte wel weer gaan voeden.

Op het #Cleanriders account vindt je een filmpje over hoe je het beste je ramen kan schoonmaken. Zelf spray ik glasreiniger op een pad, wrijf daarmee het glas in en wrijf deze daarna droog met een glas of wafeldoek zoals je watermagneet. Goede tip is dat je nooit met een sprayer direct op je oppervlakte sprayt maar altijd op een doek of applicator pad.

Bekleding (stoelen) reinigen lukt eigenlijk alleen goed met een extractor. Die spoelt de bekleding schoon (net als een wasmachine) waar je met een doekje en borstel alleen de oppervlakkige kan behandelen.
Na een extractor behandeling blijft de bekleding vaak nog wel enkele uren wat klam.

Ook hier het advies dat je na het reinigen ook weer moet beschermen.
 
In grote lijnen begin ik meestal ''bovenin de auto'', zeker als er veel vervuiling en stof op het dashboard en dergelijke ligt. Ik begin ook eigenlijk nooit meteen met een APC, maar met bijv. een detailingspray (Spray&Wipe 1:1 verdunt met demiwater) om het gros van de vervuiling weg te nemen en beter zicht te hebben op wat reiniging vraagt of niet.

Dashboard afnemen, roosters en kieren uitkwasten, middenconsole hetzelfde.
(Vervuiling komt dan op de grond terecht en je kan dan nog in-en-uitstappen en eventueel vuil oppikken van straat)

Dan begin ik pas met stofzuigen, terwijl ik iets van een borstel of dergelijks in de andere hand heb om op de vloerbedekking te kloppen. (Vervuiling komt dan los)

Nu alles gestofzuigd is en is afgenomen, kan ik eventuele vlekken of andere opvallende dingen beter zien en specifiek aanpakken.
- Reiniger zoals een APC in de juiste verhouding + residu verwijderen middels detailspray.
- Lederen bekleding reinigen en voeden met bijv. Gliptone en paardenhaardborstel.
- Stoffen bekleding en matten reinigen met een reiniger + paardenhaardborstel + extractor.
... De reiniger i.c.m. met borstelen is wat het eindresultaat zal geven. de extractor is om vuil water uit de stof te trekken.
... Gereinigde stoelen zouden een paar uur nog wat vochtig/klam moeten voelen, maar zeker niet nat.
De ramen doe ik niet met een APC, maar met een glasreiniger. Deze bevatten vaak een soort alcohol zodat vervuiling op kan lossen en het streeploos kan opdrogen. (Reiniger op pad/doek, glas boenen en nawrijven met een glasdoek/wafeldoek/papier)
Nu alles schoon en droog is, kan je kunststoffen en rubbers in een dressing zetten.
(Dressing inwerken met bijv. een foampad, laten intrekken, nawrijven met doek)

Vervolgens nog de finishing touch, zoals dingen nalopen en checken.
Voor producten en goed advies kan je uiteraard bij Carclean.com terecht.