• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Wat is een spotbuff pad?

De schijfjes voor de Rupes zijn wel duur 2 euro per stuk, je gebruikt er zo een stuk of 8 a 10 is al 20 euro.

En dan de Trim er nog bij, is er geen goedkopere manier om een korrel 1500 onder je Rupes mini te krijgen.
 
Wat is een spotbuff pad?

De schijfjes voor de Rupes zijn wel duur 2 euro per stuk, je gebruikt er zo een stuk of 8 a 10 is al 20 euro.

En dan de Trim er nog bij, is er geen goedkopere manier om een korrel 1500 onder je Rupes mini te krijgen.
Ik heb bij Carclean losse schuurpapier vellen gekocht van Colad. Kijk daar maar eens na!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Ik heb de vellen van Colad bekeken maar ik wil het wel met mijn Rupes mini blijven doen, en niet met de hand:relieved:
 
Om ze langer mooi te houden laat ik er meestal even een blanke laklaag erop zetten bij de spuiter. Op lange termijn biedt zo coating toch niet genoeg bescherming. Overigens echt een schitterend resultaat!
 
Om ze langer mooi te houden laat ik er meestal even een blanke laklaag erop zetten bij de spuiter. Op lange termijn biedt zo coating toch niet genoeg bescherming. Overigens echt een schitterend resultaat!

Ben benieuwd wat voor blanke lak de spuiter daarvoor heeft gebruikt. Gewoon de 2-componentenlak die hij normaal over de kleurlaag spuit? En was ben je daarvoor ongeveer kwijt?
 
is dit ook te doen met een dap 500 ? wil mijn koplampen ook doen en heb alleen een dap 500 kan iemand die vraag beantwoorden ? thx alvast
 
Ben benieuwd wat voor blanke lak de spuiter daarvoor heeft gebruikt. Gewoon de 2-componentenlak die hij normaal over de kleurlaag spuit? En was ben je daarvoor ongeveer kwijt?

Zelf verwacht ik een langdurigere bescherming van de laklaag, dan van de coating. Maar eens uitzoeken wat een laklaag opgebracht door een professionele spuiter kost.
 
Vandaag met goede moed eindelijk begonnen aan het wetsanden van koplampen. :D

Helaas krijg ik het niet voor elkaar zoals in de How-to word uitgelegd. Zoals hierin beschreven heb ik de juiste spullen;

DAP900 V3
Soft Dual Action backing plate (74mm)
Rupes X-cut schuurschijven (1500 / 2000/ 3000)

Polijstmiddelen + pads.
Gyeon - Trim

Enzovoorts...


Ik wilde voor mijzelf, en eventueel het forum als het leerzaam genoeg was, duidelijk foto's maken van verschillende stappen.
Ik begon dus ook bij het begin;

  1. Before & After - Kleien
  2. Before & After - Cleaner
  3. Before & After - Polijsten compound
  4. Before & After - Wetsanden 1500
Bij stap 4 vond ik het al vreemd worden, dus ben gestopt.

Dit zijn de setjes waar ik op wilde oefenen --->

20161004_125802.jpg

20161004_125920.jpg



(1) Before & After - Kleien

20161004_131935.jpg

20161004_132437.jpg



(2) Before & After - Cleaner

20161004_132555.jpg

20161004_135209.jpg


(3) Before & After - Compound

20161004_135600.jpg


20161004_140040.jpg



(4) Before &After - Wetsanden 1500

20161004_140425.jpg

20161004_142058.jpg




De koplamp werd dus vrijwel niet dof. Ik bewoog de DAP vrij langzaam, heb de schuurschijf even laten weken in water, tijdens het schuren de boel nat gehouden.
Ik vermoed dus simpelweg dat ik grover moet beginnen (800 ofso) of is het excentrisch gewoonweg niet goed genoeg?

Ook leek de schuurschijf al snel zijn werking te verliezen. Word een prijzig grapje als je veel schijven nodig gaat hebben.

Mijn volgende stap zou zijn om met 800 te starten. Gewoon handmatig. Iemand tips of ideeën?



Greetz
 
Als 1000 of 1500 machinaal niet afdoende werkt, dan ga ik over op handmatig 800 en zelfs 600.
Hiervoor gebruik ik de 3M™ Flexible Abrasive Hookit™ Hand Sheet i.c.m. de 3M sanding pad.

3m-flexible-abrasive-hookit-hand-sheet-trial-pack-34347.jpg
 
@nicknameless - Thanx voor je reactie, Pat. Een bevriende garage meldde mij ook zojuist om handmatig met 800 aan de slag te gaan. Toen ik hen vertelde over automotive waterproof schuurpapier, werd ik al uitgelachen. :p Maaarr... Kan ik ook gewoon waterproof gebruiken van de bouwmarkt/schildershop en vervolgens wel de Rupes-schijven gebruiken om af te schalen?

EDIT - Ik heb van @Istnogferarie zo'n rubberen padje gekregen voor bij het schuren. Dat is zo'n interface-ding, toch?

Greetz
 
Geen en absoluut geen bouwmarkt schuurpapier gebruiken!

Plaatje zegt genoeg toch...

sandpaperdiagram.jpg


De diepe groeven die je in het oppervlak schuurt met gewoon schuurpapier, krijg je er lastig uit omdat de korrels van automotive schuurpapier allemaal even groot en in een bepaalde setting zijn gestrooid op het papier. Hierdoor geraak je niet diep in de groeven, tenzij je eindeloos door schuurt.
 
@nicknameless - Jep, dat plaatje had ik in mijn hoofd toen ik het uit wilde leggen. De korrel is dan overal even groot en evenredig verdeeld.

Hmm... Even bedenken of ik dit schuurpapier ergens in de buurt kan halen. Enig idee bij welk soort winkels ze dit zouden kunnen verkopen?


Greetz