• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto gekeyed

bartje006

Detailing rookie
21 sep 2016
4
2
44
Dag allemaal,

Afgelopen weekend is mijn auto met een scherp voorwerp bewerkt. Op alle panelen en speigel aan de rechterzijde staan flinke krassen (ieder paneel 1) en op de achterklep een iets kleinere. Ze zijn allemaal vrij diep (je ziet de witte grondlaag).

Ik ben daarna gaan zoeken hoe dit te verhelpen is en ik kwam op een aantal opties:
  • Opnieuw spuiten
  • Spot repair
  • Wet sanden en polijsten.
Klopt het dat je met wet sanden en polijsten diepe krassen redelijk weg kan werken? Ik heb zelf nog een lakstift.

Nu ben ik daar verder informatie over gaan zoeken en ik kwam hier uit. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel producten en methoden etc.

1. Is dit een goede oplossing?
2. Kun je dit zelf doen? (ik heb absoluut geen ervaring met wet sanden of polijsten)
3. Wat heb je dan precies nodig?
4. Is er misschien iemand in de omgeving Den Bosch die dit (tegen betaling) voor me kan/wil doen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20160918_131017_1474440547572_resized.jpg
    20160918_131017_1474440547572_resized.jpg
    133,3 KB · Weergaven: 487
  • 20160918_131025_1474440544064_resized.jpg
    20160918_131025_1474440544064_resized.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 467
Ai, ophangen dat soort tuig!!

Spuiten zou ik als laatste redmiddel houden. Hoe stom het ook klinkt, dit is hét moment om te gaan experimenteren op je eigen auto! Gaat het mis, dan kun je altijd nog overgaan tot overspuiten!
Blijf je met je nagel in de kras hangen? Als je de kras nat maakt, blijft die dan zitten?

Is het antwoord twee keer nee, dan zou die ondiep genoeg zijn om te gaan polijsten en eventueel wetsanden. Ik zou dan beginnen met polijsten (opbouwende compounds en pads om te zien wat nodig is).
Mocht het dan vrijwel weg zijn, maar nog niet helemaal naar je zin, dan zou je heel voorzichtig met wat waterproof schuurpapier (ALTIJD voor automotive toepassing pakken) kunnen proberen om de kras nog iets uit te schuren. Pas op, zet geen druk en werk rustig. Zeker als je nog geen polijst ervaring hebt is het wellicht beter om dit uit te besteden of samen met iemand te doen.

Is het antwoord ja, de kras blijft zichtbaar, dan:

Wat ík zelf zou doen:
1. De auto heel goed wassen, behandelen met non-ferro en vervolgens het gebied goed ontvetten
2. een lakstift op kleur laten mengen bij een lokale spuiter. Laat deze dan gelijk met 60% kleurlak en 40% blanke lak mengen.
3. Heel rustig op gaan vullen. Iederen keer een dun laagje er in leggen met bvb de touch up sticks van carclean of met een goed scherpe saté prikker. Gebruik nóóit het kwastje in de lakstift!!
4. Als je na meerdere keren een overschot aan lak hebt opgebouwd (te zien aan een lichte bolling die op de kras zit, zelfs na het drogen van de verf, laat je het best minimaal een weekje uitharden.
5. Nu kun je gaan wetsanden. Pak hierbij een schuurblokje en begin fijn. De nieuwe lak zal een stuk zachter zijn dan de af fabriek gespoten lak. Schuur het geheel glad (hou het papier en de omgeving goed nat! Best kun je het papier voor te verwerken een uurtje laten weken in een bak water).
6. Je bent klaar met schuren als je rond de kras geen glimmende rand meer ziet. Ofwel wanneer het hele gebied egaal mat begint te worden.
7. Nu begint het polijst gedeelte. Hier over is genoeg op internet te vinden. Excentrisch moet, na goed afbouwen van het wetsanden, voldoende zijn om een mooi resultaat te behalen.





Dan een paar opmerkingen na het lezen van je topic:

1. Heb je wel een polijstmachine? Je geeft zelf aan hier nog geen ervaring mee te hebben. Dit is best wel een hoog gegrepen project! Het voordeel is dat je niet heel veel meer kunt verpesten, maar bedenk je wel hoe handig je bent en of je het ziet zitten!
2. Ben je hier niet tegen verzekerd? Zo ja, laat het éérst bij een schadehersteller zien en meldt het bij de verzekeraar. Je hebt dan nog geen reparatie verplichting, maar mocht het mislukken dan kun je nog wel terecht! Wanneer je er zelf veel aan hebt gerommeld en het dan pas laat zien, zullen ze het voor de verzekering niet meer accepteren..
3. Het lijkt een zilver tint op de foto? Zilver is een érg lastige kleur met kleurverschil. Bij opvullen zul je altijd iets zien als je goed kijkt.
4. Het witte dat je ziet hoeft niet persé grondverf te zijn. Kijk met een natte vinger en voel met je nagel om te zien of de kras echt wel zo diep is. Twijfel je hier over, ga even langs bij een mede detailer die het voor je kan beoordelen. Polijsten heeft áltijd de voorkeur boven opvullen!
5. Welk resultaat verwacht je voor jezelf? Ik denk dat dat heel belangrijk is voor je begint!
6. Nogmaals, als beginner moet je wel bedenken waar je eigen grenzen liggen. Polijsten kun je makkelijk zelf. Wetsanden of zelfs vullen is wel een stapje verder. Dit is hét moment om het jezelf te gaan leren, maar het is niet makkelijk en vraagt vooral veel geduld!
 
Hoi Xsara,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Het zijn diepe krassen, mijn nagel blijft erin hangen. Nat maken heb ik niet geprobeerd, maar ik weet vrij zeker dat de krassen dan niet verdwijnen.

Is een lakstift (zat bij de auto) niet voldoende? Samen met een aparte stift voor de blanke lak?

1. Ik heb geen polijstmachine. Is dat nodig? Of kun je met de hand ook polijsten?
2. Nee, niet verzekerd. Ze kunnen het wel maken, maar dat betekent een terugval in schadevrije jaren (5 jaar terugval).
3. Auto is inderdaad zilver metallic.
4. Zie hierboven.
5. Ik verwacht niet dat ik niets meer zal zien. Maar de krassen zijn nu vrij duidelijk. Als ze de helft (of meer) vervaagd zijn, dan ben ik al erg tevreden.
6. Daar ben ik zelf ook bang voor. Ik zou dit dan alleen voor deze keer doen. Vandaar ook mijn vraag of er iemand is, die dit voor me kan doen.

Nogmaals bedankt!
 
Heb je ook plannen om daarna verder te gaan aan je eigen auto? Om hem regelmatig bij te gaan houden met polijsten.. Of enkel voor dit keer?

Zonder polijstmachine is dit onbegonnen werk in mijn ogen! Daar moet je niet aan willen beginnen..

De originele lakstift komt meestal qua kleur niet helemaal overeen, met daarbij dat opvullen met een aparte blanke lakstift erg lastig is om glad te krijgen.. Ik zou hem persoonlijk op kleur laten mengen. Die van de dealer is een algemene kleurbenadering. In real life zal de echte kleur afhangen van de afstelling van de machines in de fabriek die dag, de omstandigheden waaronder de auto zijn leven heeft doorgebracht, eventueel bijgewerkte schades etc etc... Een op maat gemaakte lakstift zal dit allemaal beter benaderen!
 
Nee, is een eenmalige actie om krassen weg te werken.

Bedankt voor de info. Ik ga hier (vooralsnog) niet zelf aan beginnen. Ik probeer eerst iemand te zoeken met ervaring, die het voor me kan doen.

Dus de oproep voor iemand in de buurt (40 minuten rijden) van Den Bosch blijft dus staan!
 
Dag allen,

Heeft het zin om eerst heel voorzichtig de krassen met een lakstift te behandelen en daarna behandelen met Meguiars Scratch X 2.0?

Of werkt dat niet?

Bedankt!
 
Je stelt in feite een vraag waar door @Xsara Coupe al heel uitgebreidt antwoord op is gegeven. Lees even een paar reacties terug voor de details. :D

Ik vermoed dat jij met de fabrieks-lakstiften aan de gang wilt en het overschot aan lak wilt gaan verwijderen met Scratch X?
... Ik schat in dat dit een stuk lastiger word aangezien je dan met de verf-stift de kras voor zo'n 75% moet vullen, dan zo'n 35% blanke lak erin/erop moet leggen en vervolgens met een veel te fijn polijstmiddel de blanke lak wegpolijsten tot hij egaal ligt aan de rest.

Dat wordt 'm niet of misschien na een paar dagen polijsten. :D



Greetz
 
Heeft het zin om eerst heel voorzichtig de krassen met een lakstift te behandelen en daarna behandelen met Meguiars Scratch X 2.0?

Of werkt dat niet?

Bedankt!

Zal helaas niet werken. Sorry.
De op te vullen krassen moeten zeg maar even hoog worden als de rest van de lak.
Na voldoende opvullen moet je dus zeer voorzichtig glad (vlak) schuren. Daarna de schuurkrasjes weg polijsten.
Spijt me trouwens om van je tegenslag te moeten lezen.
Om wat voor een auto gaat het eigenlijk?
 
Ik gok een Renault Clio 2006-2011, gezien het interieur en de onderbroken stootstrip...
 
Laatst bewerkt: