• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies bij een eerste bestelling

Crispy78

Detailing rookie
16 jul 2016
3
2
Apeldoorn
Beste forumleden,

De eerste en tweede stap zijn gezet, het aanmelden en introduceren op dit forum. Nu de belangrijkste stap... het onderzoeken wat nodig is voor mijn eerste bestelling. Het voertuig waar het om gaat is een gloedje nieuwe Mitsubishi ASX met witte uni-lak zonder lakbehandeling vanuit de dealer (mogelijk van invloed m.b.t. de laksterkte) met LM-velgen.

Dit is het boodschappenlijstje tot nu toe:

Ramen:
1x Mothers Wax - ReVision Glass & Surfcase cleaner
1x Monello - Vetro Bianco

Velgen:
1x Meguiars - Gold Class Ultra Safe Wheel Brush
1x Poorboys World - Spray and Rinse Wheel cleaner

Wassen:
2x Grit Guard - emmer 19 ltr.
1x Grit Guard
1x Grit Guard - washboard
1x Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
1x Gyeon - Q2M Smoothie wash mitt
1x Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels

Kleien:
1x Monello - Dolce Verde klei set

Polijsten:
1x Poorboys World - Professional Polish
1x Monello - Disc duo applicator pads

Conditionering:
1x Poorboys World - White diamond
1x Monello - Disc duo applicator pads

Wax:
1x Collinite - Super DoubleCoat Wax no. 476s
1x Monello - Disc duo applicator pads

Aangezien ik bij onze vorige auto bij de bouwmarkt om de hoek een shampoo en wax kocht en dit toch eventjes iets een investering is, ben ik benieuwd of ik juiste keuzes heb gemaakt. Bedoeling is dat ik de auto netjes houdt, liefst voor langere tijd. Het budget is niet onbeperkt en daar waar het goedkoper kan met dezelfde of betere kwaliteit dan zie ik dat graag.

Groeten en alvast bedankt voor de reacties,

Christiaan
 
Aardig begin!
Kleine aanpassing die nagenoeg budget neutraal is.
Ik zou het washboard laten vallen en daar spray and wipe van PB voor bestellen.
Monello non-ferro kan ook nog een mooie toevoeging zijn.

Enne, doeken, heel veel doeken... Je hebt altijd te weinig o_O

Maar, de echte cracks reageren dadelijk ook nog wel...
 
PB spray&rinse zou ik vervangen voor Valet pro bilberry (PB heeft bij mij tig sprayers gesloopt ).
PB Slick & Suds vervangen voor 1 liter Ddj Born to be mild.
PB White diamond zou ik achterwege laten.
Aanraders:
-PB spray&wipe
-Ddj red mist
-Autofinesse Revive
-PB Natural look
 
Kijk eens aan! Iemand die zich heeft verdiept in de basis. Goed bezig! :D


Ik ken de Mother's variant niet. Ikzelf gebuik DDJ - Clearly Menthol en die werkt prima.
Een wafeldoek was ik altijd sceptisch over (ik gebruikte papier), maar is nu een prima aanvulling!

Ik zou de velgenreiniger vervangen voor Monello - NonFerro. Dit is een ijzerverwijderaar met als bonus een hele goede reinigende functie.
De Meguiars borstel word niet echt goed beoordeeld in de shop. Ikzelf gebruik een Ez Go (WC borstel-achtig) en een simpele kwast.

De Wasboard heb ik recent ook in bezit. Ik vind het niet handig... Ik was de handschoen uit met mijn handen en het wasboard ligt diep en draait vrij rond samen met de Grit Guard.
Als shampoo word veel gekozen voor de DDJ - Born to be Mild. In 1 liter verpakking al één van de voordeligste.
De Smoothie heb ik mee gewerkt en is een prima handschoen. Volgens CC ook veiliger als bijv. een Thick Mitt.
De droogdoeken zijn ook prima. Meer doek voor je geld als je inderdaad een trio besteld. Ikzelf heb de Gyeon - Silk Dryer en bestel als 2de droogdoek de Senza Aqua in eventueel de Trio of de grote.

Ík zou deze set laten liggen en voor de losse klei gaan + Poorboys - Spray&Wipe. De losse klei is het voordeligst en de Spray&Wipe is een detailerspray die je voor VEEL dingen kan gebruiken. Dus ook als klei glijmiddel. Tevens is hij 1:1 te verdunnen en kan je met een literfles voorlopig vooruit. (Sprayer nodig. Uit de Shop of een simpele plantenspuit o.i.d)

Deze stap is niet polijsten, maar Cleanen. Een Cleaner is simpelweg een polijstmiddel zonder korrel en je reinigt de lak chemisch.
De Disco Duo pads gebruik ik voor de ramen. Fijne dunne pads, maar doordat ze dus dun zijn moet je met je hele hand of gespreide vingers de pad vast blijven houden, anders vouwen ze om je hand en is je werkvlak een stuk kleiner. Een goed alternatief hiervoor is een foampad; Disco Rosso.

Ik ben persoonlijk een voorstander van standalone-producten. Zo heeft deze glaze ook cleaners in zijn arsenaal en zou je in theorie kunnen zeggen dat de pure cleaner zoals Pro Polish hierboven niet nodig is voor het lakwerk. Echter, kan je de Pro Polish voor veel dingen gebruiken, zoals chromen sierstrips, grills, ramen, etc.
Eveneens zou ik hier een stevige foampad voor gebruiken zoals eerder aangegeven; Disco Rosso.

Echter, op een nieuwe auto zal de lak nog prima gevoed zijn en lijkt mij dat een glaze weinig tot niks toevoegt.

Deze wax is helemaal goed. Hoge prijs-kwaliteitverhouding. Lange standtijd.
Deze wax zou ik/kan je ook op je velgen doen.


Wat betreft de 2 verschillende pads; De Disco Duo MF pad vind ik een groot wattenschijfje. De Disco Rosso is een foam puck.
Uiteraard is het jouw eigen voorkeur waar je liever mee werkt.
De MF-pad gebruik met een ramenreiniger (lijkt meer frictie te hebben), de foampad voor wax/glaze/dressing/etc.

Wat betreft doeken; Die heb je inderdaad nooit genoeg. :p Een all-round doek die veel gebruikt wordt is de groene Monello - Peluche Verde of zijn iets grotere witte broertje de Monello - Peluche Bianco.

Ook mis ik een dressing voor je kunststof. Althans, als je dit op je auto hebt. :p
Enkele veelgebruikte dressing voor binnen en buiten zijn de AutoFinesse - Revive en Poorboys - Natural Look.


Greetz
 
De eerste bestelling is al enige tijd geleden geplaatst. Met veel plezier maak ik nu wekelijks de auto schoon. Vandaag heb ik na een vakantie in Italië de auto weer eens onder handen genomen, net zoals ik voorafgaand aan de vakantie gedaan heb. De wijze les van voor de vakantie was de auto enige tijd te laten luchten nadat ik alle kunststof delen behandeld had met Poorboys World - Natural look dressing.

Van de producten die ik heb aangeschaft ben ik nog niet helemaal tevreden over de volgende:
Poorboys World - Natural look dressing: De geur van dit product is nogal overheersend. Behandelde kunststof delen krijgen een schitterende hoogglans-finish, het dashboard is terug te zien in de ruiten (jammer voor dashcam-opnamen en bij zon rijdt het ook niet prettig). Ik hoop eigenlijk dat er een alternatief is dat een neutralere geur heeft (of geen) en een matte-finish geeft.

Monello - Non-Ferro: Waarschijnlijk gebruik ik te veel van dit product, hierdoor is na een paar keer velgen schrobben het busje leeg. Vandaag heb ik Alu-Duivel gekocht (ik moest iets hebben om de boel schoon te maken en de Non-Ferro was op), dit product heeft wat eigenschappen waar ik wel fan van ben namelijk het is een beetje gel-achtig en op het oog lijkt het resultaat op dat van de Non-Ferro. Ik hoop dat er een alternatief is voor de Non-Ferro met de eigenschappen van de Alu-Duivel.

Dodo Juice - Clearly menthol glass cleaner: Dit product ruikt lekker en maakt ook prettig schoon. Toch moest ik met een microvezeldoek de boel nog eens nalopen omdat er toch een soort vettige laag op de ruiten achter bleef (na het wassen met Dodo Juice - Born to be mild heb ik de auto gedroogd en behandeld met Collonite - Super DoubleCoat 476S en de ramen nog eens nagelopen met Dodo Juice - Clearly menthol glass cleaner). Bij het wassen van vandaag bleven er ook enkele waterplekken zichtbaar. Ik hoop dat er een iets krachtiger alternatief is.
 
Poorboys World - Natural look dressing: De geur van dit product is nogal overheersend. Behandelde kunststof delen krijgen een schitterende hoogglans-finish, het dashboard is terug te zien in de ruiten (jammer voor dashcam-opnamen en bij zon rijdt het ook niet prettig). Ik hoop eigenlijk dat er een alternatief is dat een neutralere geur heeft (of geen) en een matte-finish geeft.

Dodo Juice heeft hiervoor Fantastic Plastic of BoB Tyre & Trim. Beide ruiken ze ook (overheersend vind ik niet) en ze geven een matte finish.

Monello - Non-Ferro: Waarschijnlijk gebruik ik te veel van dit product, hierdoor is na een paar keer velgen schrobben het busje leeg. Vandaag heb ik Alu-Duivel gekocht (ik moest iets hebben om de boel schoon te maken en de Non-Ferro was op), dit product heeft wat eigenschappen waar ik wel fan van ben namelijk het is een beetje gel-achtig en op het oog lijkt het resultaat op dat van de Non-Ferro. Ik hoop dat er een alternatief is voor de Non-Ferro met de eigenschappen van de Alu-Duivel.

Ten eerste gebruik je snel te veel van dit product. Je zou toch wel een keer of 3-5 alle velgen moeten kunnen doen bij niet al te extreme vervuiling. Non-Ferro is een ijzerverwijderaar met reinigende eigenschappen, als tegenhanger hiervoor is Dodo Juice Ferrous Dueller. Deze ruikt minder smerig (persoonlijke mening) en is veel dikker (stroperiger)

Dodo Juice - Clearly menthol glass cleaner: Dit product ruikt lekker en maakt ook prettig schoon. Toch moest ik met een microvezeldoek de boel nog eens nalopen omdat er toch een soort vettige laag op de ruiten achter bleef (na het wassen met Dodo Juice - Born to be mild heb ik de auto gedroogd en behandeld met Collonite - Super DoubleCoat 476S en de ramen nog eens nagelopen met Dodo Juice - Clearly menthol glass cleaner). Bij het wassen van vandaag bleven er ook enkele waterplekken zichtbaar. Ik hoop dat er een iets krachtiger alternatief is.

Ingedroogde water vlekken kun je altijd moeilijk weg krijgen met een glas reiniger. Ik zou lekker een Glass Polish (Dodo Juice heeft er een, maar de Turtle Wax uitvoering is naar mijn mening ook erg goed) gebruiken. Aanbrengen met een microvezel applicator, laten drogen en afnemen met een microvezel doekje. Maakt je ruiten kristal helder. Wel altijd erna afnemen met glas reiniger om restant product volledig te verwijderen. Je zou eventueel (sterk advies) je ruiten ook kunnen klei-en voor het polijsten.
 
Hey Crispy,

Ik ga even een botte lul zijn en mijn mening op tafel gooien; :)

* Natural Looks is juist niet glimmend en dit is voor mij en menig andere juist de reden geweest om van soortgelijke dressings over te stappen op Natural Look. (De naam zegt het al :p )
Ik vermoed dat je teveel product hebt gebruikt en ook niet nadien hebt afgenomen.

* Non-Ferro is voor velen de nummer 1. Deze ijzerverwijderaar is populair omdat deze als bonus een goede reinigende eigenschap heeft. Ook is dit product heractiveerbaar middels water.
Je hebt per velg een aantal sprays nodig, laat het product inwerken en daarna kan je met water en een kwast/borstel de boel soppen.
De Ferrous Dueller vind ik vergelijkbaar met de Non-Ferro, maar is iets dikker en kan dan miszchien wat langer blijven plakken. Echter zal elk soortgelijk product stinken. De bekende putlucht of rioollucht.

* Clearly Menthol heeft mij nog nooit teleurgesteld. Een aantal sprays op een padje en je kan genoeg in 1x schoomaken. Goed afnemen met een wafeldoek of papier en je bent al klaar.
Wanneer je dit niet voldoende vind, kan je het simpelweg herhalen.

Ik heb sterk het vermoeden dat het gebruik niet goed is gegaan. Maar dit is dan ook een leermoment.


Greetz
 
@Crispy78 ,Natural look is te verdunnen met demi water naar 2delen NL look : 1 deel demi water.
De geur is dan wat afgezwakt ,resultaat iets matter en het is egaler aan te brengen.
Scholl Purple zou een heel goed alternatief zijn met zijn matte uitstalling en is vrij geurloos.
Poor boys Prof polish zou je evt kunnen gebruiken om de ramen te cleanen = erg veelzijdig spul.