• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon q2 trim en gyeon q²m prep.

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Beste,

Binnenkort komt hier een nieuwe wagen (volkswagen beetle dune). Hier kunnen jullie een artikel en verschillende foto's van de wagen vinden: http://doubleclutch.ca/2017-volkswagen-beetle-dune/

Zoals je kan zien heeft de wagen nogal wat zwart plastic aan de wielkasten, bumper achteraan... welke hun kleur kunnen verliezen door de jaren heen.
Ik heb ondertussen al veel opzoek werk gedaan op internet en dit forum (waaronder de duurtest met de scooter :). Veel mensen vinden het product geweldig, maar ik blijf nog achter met een aantal vragen waar ik geen antwoord op vind.

1) De gyeon q2m prep gebruiken ze om de plastic volledig zuiver te maken. Is dit product schadelijk voor de laklaag van de auto als je dit per ongeluk zou raken bij het oppoetsen? Zijn er nog dingen die ik van dit product moet weten?

2) De queon q2 trim word na het zuiver maken aangebracht op de plastic. Meestal zie ik mensen het meegeleverde sponsje gebruiken en er enkele druppel op aanbrengen om het product in te vegen. Na een 2 tal minuten wrijven ze het product op met een microvezeldoek. Zijn er nog andere zaken die ik moet weten bij het hanteren van het product (schadelijk voor de lak als het er per ongeluk opkomt...)?

3) De belangrijkste vraag waar ik helemaal geen antwoord op heb gevonden. Moet je dit product al meteen gebruiken bij een splinternieuwe wagen of kan je best een 2 tal jaar wachten om het te gaan gebruiken? Ik stel deze vraag daar in de meeste reviews de mensen dit product gebruiken als de plastic al een beetje van zijn kleur verloren heeft?

p.s: Mijn wagen slaapt binnen en staat thuis nooit buiten als deze niet gebruikt gaat worden (dus de wagen staat niet constant buiten...)
 
1 prep= niet schadelijk voor lak
2 Trim zal ook niet schadelijk voor de lak zijn maar je zou wat af kunnenplakken met tape en waneer het toch op de lak komt direct afnemen.
3 Trim kun je direct op een nieuwe auto gebruiken dat is juist het mooiste lijkt mij
 
Prep is een IPA, plat gezegd ontvetter. Hier zit niks speciaals of raars in.
Je kunt het gebruiken als Glasreiniger, Ontvetter na het polijsten of in jouw geval als ontvetter van kunststof zodat de Trim goed kan hechten.

Trim is een coating. Deze zal dus mooier maken en beschermen. Een nieuwe auto heeft ook bescherming nodig ;)
 
Mee eens met bovenstaande.
Mijn auto is een jaar oud nu, en vanaf dag 1 alles bijgehouden/beschermd.
De auto is nu zelfs mooier dan een nieuwe (zegt ook de verkoper)
Gewoon meteen bijhouden en niet vergeten in het begin de vette troep welke de dealer aanbrengt bij afleveren er goed afhalen.
 
+1 voor bovenstaande!

Het kunststof goed schoonmaken c.q. onvetten om dealer-siliconen-bende eraf te halen. Vervolgens Trim aanbrengen om het kunststof te voeden en met name te beschermen tegen UV-straling. Deze straling is wat et verkleuren veroorzaakt.

Bijhouden = conserveren.


Greetz
 
Niet helemaal eens met bovenstaande.
Prep bestaat grotendeels uit IPA, maar door de toevoegingen is deze wat aardiger voor de lak dan 'platte' IPA en maakt het de boel niet zo schraal.
 
Bedankt voor de resties. Gyeon trim gebruiken en blijven onderhouden dus :).

Gisteren was ik nog bij de verdeler en zag dat ze ook een wax laag kunnen aanleggen bij de nieuwe wagen. Het gaat om Riwax titan wax. Het zou een jaar goed kunnen blijven op de auto lak (mijn wagen slaapt binnen en ik rij ongeveer 8000 km per paar).

Bij de wax staat ook geschreven dat het op plastic bescherming bied tegen uw-straling. Iemand ervaring hiermee?
 
Ok. Is het ook aan te raden om een 'melaminespronsje' eerst te gebruiken en dan daarna 'prep' om te ontvetten? Of is dat sponsje overbodig als je prep gebruikt?

* Is een melaminesponsje veilig voor plastic trim's daar het toch een schurende werking heeft? In een ander topic werd een melaminesponsje aangeraden om gyeon trim te verwijderen als je een nieuwe laag zou willen aanleggen na een klein jaar.

Mag je van gyeon trim ook meerdere lagen aanleggen achter elkaar om een betere bescherming te krijgen (zo ja, hoe lang moet de droogtijd zijn tussen het aanbrengen van de lagen)?

* In mijn eerste post in dit topic kan je de wagen zien die hier binnenkort aankomt. Zowel de voorbumper, achterbumper als sierlijsten onder de deur hebben een stuk 'licht grrijs' plastic (geen idee of deze ook kleur verliezen in de zon). Het is zeer glad van materiaal. Mag hier gyeon trim opkomen of worden deze stukken dan zwart? Iemand ervaring met dit plastic materiaal?

Ik twijfel momenteel nog er tussen gyeon trim of een dressing daar ik totaal geen ervaring heb met het aanbrengen van een coating.
 
Laatst bewerkt:
Is het ook aan te raden om een 'melaminespronsje' eerst te gebruiken en dan daarna 'prep' om te ontvetten? Of is dat sponsje overbodig als je prep gebruikt?
Ik gebruik de melaminesponzen i.c.m. een APC. De schurende werking is heel fijn, dus zolang je niet gaat lopen drukken en raggen, is er niets aan de hand. Op nieuwe trims, zoals de jouwe, is dit niet nodig en zou je met Prep al genoeg moeten hebben om te reinigen en zal een APC de boel té ontvetten. Dit is noodzakelijk bij moddervette trims.

Is een melaminesponsje veilig voor plastic trim's daar het toch een schurende werking heeft?
Zie bovenstaande.

Mag je van gyeon trim ook meerdere lagen aanleggen achter elkaar om een betere bescherming te krijgen (zo ja, hoe lang moet de droogtijd zijn tussen het aanbrengen van de lagen)?
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar volgens mij moet Gyeon - Trim 4 uur drogen. I denk dat je dan ná het drogen een tweede laag kan aanbrengen. Misschien kan/moet je dit doen vóór die 4 uur om de 2 lagen aan elkaar te laten hechten, maar misschien hecht het ook gewoon al het al droog is. (Ik heb momenteel geen handleiding van Gyeon bij de hand, sorry!)

Zowel de voorbumper, achterbumper als sierlijsten onder de deur hebben een stuk 'licht grrijs' plastic (geen idee of deze ook kleur verliezen in de zon). Het is zeer glad van materiaal. Mag hier gyeon trim opkomen of worden deze stukken dan zwart? Iemand ervaring met dit plastic materiaal?
Gyeon - Trim voedt, maar maakt dingen niet zwart ofso. Wanneer je voed, vul je alleen de verloren olien aan die het kunststof zelf al is verloren.

Ik twijfel momenteel nog er tussen gyeon trim of een dressing daar ik totaal geen ervaring heb met het aanbrengen van een coating.
Gyeon - Trimaanbrengen stelt niks voor. Bereid het kunststof goed voor zoals je sowieso hoort te doen, of het nou ee coating is of een dressing, en dan is het een kwestie van een paar druppels op je applicator + doekje doen en smeren maar.


Greetz
 
Ah, sterker nog;


1) Wassen gebruik hoge dosering shampoo, drogen
2) Non-Ferro
3) Kleien
4) Nogmaals wassen, gebruik normale dosering shampoo, drogen
5) 2 keer ontvetten met PREP, gebruik bij de eerste keer royaal prep (spuit op de bumper zelf en dan goed verdelen, 2e keer alleen op een doek en dan goed nawrijven)
6) Starten met de eerste laag TRIM, uitpoetsen
7) Na 2 drooguren, starten met de 2e laag trim, uitpoetsen
8) 24 uur goed laten drogen
 
@Quantoxx

Bedankt voor de reacties. Wat betreft de licht grijze plastic op de wagen, dat ga ik nog eens bekijken als hij hier is. Het materiaal daarvan is zeer glad en ik denk niet dat het vatbaar is voor uv straling. Maar dat zien we nog wel wat ik daar mee doe (bewerken met trim of niet).

Het 8 stappenplan vind ik ok, behalve de non-ferro en het kleien zijn naar mijn menig niet echt nodig (als je je auto wekelijks wast en dus ook de trim). Ik denk dat je deze stappen pas moet hanteren als de auto meestal erg vuil ziet en zelden word gewassen.

Vragen:

- Wat is een goede APC om te gebruiken in combinatie met een melaminesponsje? (dit zou ik dus wel doen voor ik gyeon trim aanbreng en daarna nog de prep toepassen.)

- Belangrijke vraag waar ik nergens een antwoord op vind: Als gyeon trim na een kleine jaar ik uitgewerkt kan je er een nieuwe laag opdoen. In een ander topic heeft u foto's geplaatst van een busje waarvan verschillende delen de trim weg was. Hoe moet je je trim van de wagen bewerken voor je een nieuwe laag kan leggen? Is dat gewoon met prep ontvetten en een nieuwe laag leggen of wat moet je precies doen om op veilig te spelen?

- Plak jij de lak van de auto af met van die speciale tape zoals je op carclean kan verkrijgen? Dus eigenlijk om er voor te zorgen dat en geen gyeon trim op de lak terecht kan komen? Of doe je dit helemaal niet? Want bij de tape productbeschrijving staat dat deze op lak mag geplakt worden (maar ik wil geen lijmresten op de nieuwe wagen na het verwijderen van de tape...)
 
Laatst bewerkt:
Hey Steven! :D

- Wat is een goede APC om te gebruiken in combinatie met een melaminesponsje?
Een APC die ik veel voorbij zie komen, en die ik zelf ook gebruik, is de APC+D van Poorboys World. (All Purpose Cleaner + Degreaser)
Ik gebruik dit ongeveer 1:1 voor de motorruimte en andere vettige dingen, 1:10 voor het ontvetten/reinigen van kunststof en 1:10 of 1:15 voor stoffen bekleding en automatten. Dit komt allemaal niet heel erg nauw, maar bijv. 1:1 op de bekleding zal goed reinigen, maar wanneer je gaat borstelen zal het erg gaan schuimen.

Als gyeon trim na een kleine jaar ik uitgewerkt kan je er een nieuwe laag opdoen. In een ander topic heeft u foto's geplaatst van een busje waarvan verschillende delen de trim weg was. Hoe moet je je trim van de wagen bewerken voor je een nieuwe laag kan leggen? Is dat gewoon met prep ontvetten en een nieuwe laag leggen of wat moet je precies doen om op veilig te spelen?
Dit is een hele goede vraag. Ik weet niet wat hier dé manier voor is. Ik denk dat ik met een sterke verhouding APC+D en een melaminespons de boel zou opwrijven en er voor zorgen dat ik liever 10x over het kunststof ga met de spons, als 2x hard drukken. D schurende werking is goed, maar ik wil niet het kunststof enigszins kapot of glad schuren.

Maar... Dit is eigenlijk wel een hele goede vraag en misschien kan iemand van CC uitsluitsel geven. @Dibbuz @Tim @Soepergrover

Plak jij de lak van de auto af met van die speciale tape zoals je op carclean kan verkrijgen? Dus eigenlijk om er voor te zorgen dat en geen gyeon trim op de lak terecht kan komen? Of doe je dit helemaal niet? Want bij de tape productbeschrijving staat dat deze op lak mag geplakt worden (maar ik wil geen lijmresten op de nieuwe wagen na het verwijderen van de tape...)
De Gyeon - Trim word geleverd met een foamblokje en suede doekjes. Je druppelt wat product hierop en kan dan behoorlijk strak werken. Mocht je de lak tóch raken, dan kan je dit gewoon met een doekje weghalen en dan zal het niet hechten en hard worden.
De tape is goed te gebruiken op lakwerk en lijm zal niet achterblijven. Uiteraard is dit wel mogelijk, maar dan zit de tape er dagenlang op / in de brandende zon /enzovoorts...Lijmresten zijn vrij simpel te verwijderen, dus dat is verder niet erg. :D

Hihihi, ik ben geen u, hoor. Ben op dit forum waarchijnlijk één van de snotneuzen. :p
 
@Tim

Dus met prep opnieuw ontvetten en schoonmaken is voldoende? Na bijvoorbeeld 10 jaar (en dus gemiddeld 10 maal dit product aanbrengen), gaat je dit geen rare resultaten geven op de plastic bumper? Niet dat ik aan u twijfel, maar wat is uw ervaring met dit product na meermaals opbrengen op een dezelfde plastic bumper jaren na elkaar (en gewoon te reinigen met prep voor de volgende laag)? Ik kan op internet namelijk nergens zo een voorbeeld terugvinden van iemand die dit al jaren op dezelfde bumper toepast.

@ quantoxx: de 'u' man :). Waarom zou de tape dagenlang op mijn lak blijven. Ik wou deze meteen verwijderen als ik 2 lagen Gyeon prep had aangebracht binnen 1 dag. Dus de tape zit er maar even op zonder dat ik met de wagen ga rijden. Of bedoelde je iets anders?
 
Laatst bewerkt: