• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Deze zijn flink min. Ik zou beginnen met 400 dan 500 /800(let op is grote stap meer als 50% fijner dus deze stap duurt lang..) dan 1000/1200 1500 en dan polijsten dat lukt wel vanaf korrel 1500.
Om jezelf op fouten te behoeden en dat je weer overnieuw moet zou ik eerst horizontaal schuren.. Bij de volgende stap alleen verticaal... Dan goed kijken of alle horizontale krassen weg zijn dan weer stapje fijner en horizontaal... Etc.
Afgelopen week nog een Peugeot 107 gedaan. Die waren zo verweerd dat ik zelfs eerst met 280 geschuurd heb en daarna 400 etc succes
 
Ik doe ze altijd met de hand wetsanden.

Gewoon vierkantjes knippen van een paar centimeter en goed nathouden. Achtereenvolgend Korrel 1000 - 1500 - 2000 - 2500.

Voor mij werkt het dat je tussentijds goed droogmaakt om te zien of er nog krassen zichtbaar zijn. De lampen moeten als het ware helemaal mat worden zonder krassen. Uiteindelijk wordt alles weer steeds helder en als je klaar bent met 2500 dan komt er met het polijsten met de DAP de echte glans weer terug.


- Startpunt:
0e1f7b1c78c22db12f809e7f7ccbd9d3.jpg


-korrel 1000
f5135a8b5985d09db26d7d7cfa8dc4c9.jpg


- korrel 1500
e8c34b8bd956a5de866ab21031000f09.jpg


- korrel 2500
Niet zo veel verschil meer met 1500
4836be8a562a386b24921671ce5fc367.jpg


- DAP time
8fc49c51094961a72b2ed956687eaba9.jpg


- close up andere lamp voor
1ab6ec227290104d85bc91fbac67a10c.jpg


- close up na.
8e1a4787c49a94f4a8799f11bc7090fc.jpg



Enige wat ik nu nog moet doen is een 2k laklaag spuiten die UV bestendig is. Anders kan je over 2 jaar weer gaan wetsanden.. been there..
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Geen dank, had de foto's toen gemaakt om de verschillen te laten niet voor een how-to . Anders had ik het wetsanden zelf ook nog wel gefotografeerd.

Starten op 1500 is idd redelijk fijn. 1000 lijkt mij handiger, mocht dat niet werken dan kan je altijd nog naar 800 overgaan.
 
Nou, ik kon niet wachten tot ik korrel 800 in huis had en bedacht mij dat @Istnogferarie mij een wetsand-setje had gegeven. Hier heb ik dus de korrel 1000 + 1500 van gebruikt (handmatig) en 2000 + 3000 met de DAP.

Wat is dit kneiteleuk werk! Haha. :p (machinaal dan, hè!)

20161006_185630.jpg


De defecten zitten flink diep en had eigenlijk met korrel 800 moeten starten, maar zo ben ik al wel een eind gekomen en kredg wat feeling.


Greetz
 
Ik denk dat ik koplampen wetsanden en polijsten toch wel één van de mooiste, dankbaarste detailklussen vind. Dat maakt zelfs op een brakke auto al zo'n enorm verschil!
 
POGING 2

Vandaag bij de betere verfzaak wat schuurpapier-vellen gehaald. De man in de winkel keek mij een beetje vreemd aan toen ik begon over ''automotive schuurpapier'' en mijn verhaal erbij dat de korrels dan even groot zijn. Hij snapte mijn redenatie, maar hij kende het verder niet. :p

De man wist niet beter als dat waterproof vrijwel alleen word gebruikt bij wetsanden van auto's en zelfs piano's, dus dit papier is ten alle tijden van goede kwaliteit. Ik begon te twijfelen aan de man en toen zag ik dat de schuurvellen van 3M en Colad waren. Dit leek mij wel goed.

Uiteindelijk met korrel 800 / 1200 / 2000 naar huis gegaan. (Korrel 1000 was op en 3000 kon de beste man niet eens bestellen, zou er niet zijn?)

Anyways.... :p

Ik maakte van 1 schuurvel (A4) 6 kleinere velletjes en schuurde in de lengterichting. Al snel werd het dof. Dit was leuk. Na 4 velletjes zag ik nog verwering zitten en was mijn lekbak onder de koplamp helemaal wit van het waterige schuursel. (Ik had dus zeker een hoop kunststof verwijderd) Uiteindelijk met de 2 overgebleven velletjes nog in de dwarsrichting geschuurd.

Ik heb de reeds behandelde koplamp erbij gepakt en begon handmatig met korrel 800. DOFFER KAN BIJNA NIET :p --->

20161013_171016.jpg

Wat een k*lerewerk wanneer je veel moet verwijderen. (handmatig!)

Handmatig korrel 1200 + machinaal 1500. (DAP) --->

20161013_174911.jpg



Machinaal korrel 2000. --->
20161013_175500.jpg



Machinaal korrel 3000. --->
20161013_180411.jpg



Machinaal S3 op Foam Geel. --->
20161013_181430.jpg


20161013_181606.jpg

20161013_181614.jpg


20161013_182802.jpg



Ok, ik kan tot de conclusie komen dat het resultaat er mag wezen. Echter, zoals de mierenneuker die ik ben, spot ik nog schuurkrassen die ik sowieso weg wil hebben. Dus, de volgende stap zal zijn om alles machinaal te doen en elke stap wat verder door te werken. Ik had namelijk bij de machinale stappen nog maar 1 Rupes Schuurpad van elke korrel. Ik had liever 2 pads per stap willen gebruiken.

Als ik korrel 800 ook machinaal kan doen en voldoende pads heb, kan ik naar mijn idee tot perfectie komen. :p

Maaarr... Al doende leert men!


Greetz
 
Zo hoort het idd.. ja het is idd een klote werkje met de hand. Kramp in de vingers af en toe..

Ik heb ze ook van colad. Velletje kost iets van €0,80 dus dat is niets.

Overigens heb ik ook nog een paar hele kleine krasjes zitten.. maar aangezien ik nog moet met spuitlak in de weer moet verdwijnen die nog wel..
 
@Xantoz - Deze vellen kostte €1,25 de stuk :p

Ik wil ze liever helemaal strak en dan pas in een coating zetten. Ik ga dus nog even aan de slag als ik machinale-pads in huis heb. :p
Ben er inmiddels ook al achter dat deze originele Hella lampen aardig aan de prijs zijn. Nieuw dan. :p

Ik denk momenteel dat ze van een Opel Astra G zijn. Met lens voor Xenon.



Greetz
 
Ook ik heb mijn koplampen hersteld en net zoals de topic starter op een Corolla,was dus erg handig om even na te lezen:D
Ik zie een aantal reacties met coatings,maar zover ik begrijp gaat deze coating na een tijdje ook weer verloren?

Zelf heb ik speciale koplamp folie geplakt op de koplampen.Deze folie heb je in verschillende kleuren maar ook transparant.
Ik ben er mee door de keuring heen gekomen,dus ik neem aan zolang de folie niet zichtbaar is (goed afgewerkt) dat dat geen probleem moet zijn.
De folie is te bestellen op Ebay.Met een beetje handigheid en een fohn is dit goed te doen!

Wou het toch even delen:cool:
groeten Dagobert
 
De stap van 800 naar 1200 is een vergroting van 50% is heel erg groot. Ik zou niet meer als 30% verfijnen per stap en dat is al een enorme stap als je handmatig werkt
 
De coating die topicstarter gebruikte, of aanmerkte, is een flesje van 30 ml, en kost 56 euro zag ik. En hij meldt dat er met een tussenpoos een tweede laag werd aangebracht. Hoeveel koplampen doe je dan met zo`n flesje? Alles bij elkaar, de pads, producten, coating en tijd. Wat scheelt dat dan met nieuwe koplampen of nieuwe lensen bestellen als ik vragen mag? Uitzonderingen daargelaten, ken ook koplampen van 900 per stuk. Maar is het prijsverschil tussen deze behandeling, nieuwe lensen/koplampen/spuiten dan positief of negatief voor de portemoniks?

Groetjes Jack en thanks alvast voor alle antwoorden :)
 
Ik denk dat als je naar geïnvesteerde tijd gaat kijken dat je al erg snel moet stoppen met dit soort hobbies, bijna ongeacht wat voor werk je doet.
Dat terzijde wel erg leuk werk om zo'n koplamp te doen lijkt me.

Als je zoals hierboven genoemd gaat optellen :
- 20 euro kwijt aan machinale schuurschijven (kan met de hand makkelijk voor een tientje afhankelijk van hoe diep de krassen zitten)
- slijtage polijst pad en gebruik pasta misschien 5 euro?
- paar pufjes spray en wipe 2 euro?
- Geen ervaring met gyeon trim of Nanolex coatings maar als je met een 30ml flesje al een hele auto kan doen dan zal je vast een stuk of acht koplampen kunnen coaten. Rond het af op 7 euro per lamp.

Kom ik rond de 42 euro per set koplampen uit. Dus afhankelijk van beschadiging en gebruikte producten schat ik 35-45 euro.

Ter vergelijk, van mijn 16 jaar oude Seat Leon kost een set nieuwe lampen (oem kloon) rond de 90 tot 210 euro afhankelijk van de kwaliteit en pasvorm.

@nicknameless en @Quantoxx kunnen hier vast meer over vertellen als ik cruciale delen heb gemist ;)
 
  • Leuk
Reactions: CarJunkyXL
Een setje nieuwe koplampen voor een volvo S60 kost € 1.000,-..
Alles daaronder is een win win situatie voor de eigenaar lijkt mij? Als je € 100,- vraagt, dat het best netjes is.. voor dat geld heb je geen nieuwe set koplampen.. ;)
 
Ik denk dat als je naar geïnvesteerde tijd gaat kijken dat je al erg snel moet stoppen met dit soort hobbies, bijna ongeacht wat voor werk je doet.
Dat terzijde wel erg leuk werk om zo'n koplamp te doen lijkt me.

Als je zoals hierboven genoemd gaat optellen :
- 20 euro kwijt aan machinale schuurschijven (kan met de hand makkelijk voor een tientje afhankelijk van hoe diep de krassen zitten)
- slijtage polijst pad en gebruik pasta misschien 5 euro?
- paar pufjes spray en wipe 2 euro?
- Geen ervaring met gyeon trim of Nanolex coatings maar als je met een 30ml flesje al een hele auto kan doen dan zal je vast een stuk of acht koplampen kunnen coaten. Rond het af op 7 euro per lamp.

Kom ik rond de 42 euro per set koplampen uit. Dus afhankelijk van beschadiging en gebruikte producten schat ik 35-45 euro.

Ter vergelijk, van mijn 16 jaar oude Seat Leon kost een set nieuwe lampen (oem kloon) rond de 90 tot 210 euro afhankelijk van de kwaliteit en pasvorm.

@nicknameless en @Quantoxx kunnen hier vast meer over vertellen als ik cruciale delen heb gemist ;)


Ik heb een tijd geleden een start gemaakt aan het opknappen van koplampen. Ik had nog Rupes Xcut-schijven liggen die ik ooit had besteld voor koplampen, dus die erbij gepakt. Uiteindelijk ben ik te fijn begonnen (1000 machinaal) en bleef uiteindelijk dus zitten me 90% opgeknapte koplampen, maar nog niet zo strak als ik ze wilde.
Ondertussen kreeg ik een tip van een forumlid om bij een andere shop naar soortgelijke pads te kijken en deze kostte geen €2,- per stuk, maar €15,- voor een doos van 50 pcs. Helaas was dit een drama en was ik bijna €100,- kwijt voor rotzooi. (Gebruik de grofste, 800, nu DROOG als eerste stap, maar...)

Tijdens dit drama schuurde ik machinaal met 800, 1000 en 1200, maar dit schoot niet op. Uiteindelijk heb ik de OUDE X-cuts uit de prullenbak gevist en ze nogmaals gebruikt en ik kwam tot de conclusie dat deze na 1 koplamp nog steeds prima werkte en dus is €2,- per schijfje helemaal niet zo gek als het leek.

(1) Ik schat in dat als je een flink toegetakelde koplamp eerst handmatig opschuurt met een velletje korrel 800 en vervolgens machinaal afwerkt, je zo'n 10 X-cuts nodig hebt. (€20,-)
(2) Polijstpasta is niet veel voor nodig, de pad zal niet hard slijten. (inderdaad €5,- ?)
(3) Spray&Wipe gebruikte ik niet, nam gewoon water. (€0,50)
(4) Gyeon - Trim heb ik staan en zou ik dan dus ook gebruiken. Met 25ml bracht ik 2 lagen aan op een Porsche, dus ik verwacht dat je dan ongeveer 5 koplamp-setjes 2 lagen kan geven. (€8,- per set)

In mijn omgeving kost het opknappen van je koplampen gemiddeld zo'n 35,- per koplamp. Als je ze dan allebei doet (*..giegel..) is het al snel €55,- voor beide.

Ik weet echter wel zeker dat er verschil is in kwaliteit. Een garage o.i.d. zal al snel tevreden zijn met wat handmatig werk aan de koplamp en volgens mij word er dan geen bescherming aangebracht. Maja, dan kom je over een jaar ook weer terug voor een nieuwe behandeling.



Greetz
 
@nicknameless hoe is het schuren met de dap met een 3 inch BP tov schuren met de hand?

Ik heb het tot nu toe altijd met de hand gedaan maar door de koude dacht ik de mothers velletjes of rupes xcut velletje te bestellen voor op de dap en zo te werk te gaan...

Gaat dit of kan ik beter met de hand doordoen?

Grtz
 
@Stephan

met een machine schuur je veel egaler en sneller. Al moet je dat laatste wel goed in de gaten houden. Met te grof schuurpapier en niet opletten is de kans dat je teveel schuurt aanwezig.
 
@nicknameless dus mss best eerst met de hand beginnen op p1200 en de rest via de dap? Zou leuk zijn om geen kramp meer in de vingers te hebben na een uurtje schuren per stap en lamp...

Grtz