• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gelakte plastic (pianolak) poetsen en immitatieleer onderhouden.

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Hallo,

1) Mijn nieuwe wagen komt binnenkort aan en heeft aan de binnenzijde (interieur) gelakte plastic (donker geel). Nu heb ik gelezen dat dit materiaal nogal krasgevoelig is en dat sommigen mensen met een microvezeldoek er alsnog in slagen om krassen te maken op de lak. De wagen is een volkswagen beetle dune (sandstorm yellow interieur)

*De tips die ik heb gelezen zijn: gebruik een swiffer doekje zonder steel om het af te stoffen (beter dan microvezeldoek)? Of hoe doen jullie dit?

* Hoe poets je gelakte plastic in het interieur zonder te krassen? Welke producten, werkwijze?

Edit: Ik heb ook deze producten gezien op carclean alleen staat er nog geen review bij. Dit lijkt me ook niet te krassen als je het gebruikt om de stof af te nemen?
https://www.carclean.com/nl/product...ing_Diamond_Interior_Mitt_103839?o=pbMTAwMTAw

https://www.carclean.com/nl/product/Microfiber_Madness/Crazy_Bag_Detailing_Glove_103760?o=pbMTAwMTAw


2) De zetels zijn rondom gemaakt van imitatieleer (het zit en rug gedeelte van stof). Hoe onderhouden (voeden) jullie dit om scheuren en dergelijk te vermijden over de jaren heen?

* Welke producten hanteren jullie om het te poetsen en te behandelen?

Alle tips zijn welkom!

20160803_163005.jpg
20160803_163111.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo weinig mogelijk aankomen.
Niet behandelen, naar mijn ervaring word het er niet mooier op.

Met een hoge kwaliteit zachte doek afstoffen, proberen zo weinig mogelijk aan te raken met je vingers.
Zelfs vlekken eraf wrijven kan al heel snel voor krasjes zorgen.

Heb dit materiaal in mijn Mini ook, ben blij als ik er vanaf ben. Vreselijk voor een detailer!
 
  • Leuk
Reactions: BjornGTR
Welke doek zou u me aanraden (waarschijnlijk heb ik één nodig die heel dik en zacht is)? Je zegt 'niet behandelen', Is spray & wipe eventueel een oplossing om vlekjes te verwijderen of gewoon helemaal niets gebruiken?

Zijn de 2 producten van microfiber madness in de 'startpost' een goede oplossing of heb ik eerder dit nodig (of nog een andere doek die ik over het hoofd heb gezien)?

https://www.carclean.com/nl/product..._Microfiber_Towel_40x40cm_103103?o=pbMTAwMTAw
https://www.carclean.com/nl/product..._Microfiber_Towel_40x40cm_103103?o=pbMTAwMTAw
https://www.carclean.com/nl/product..._Microfiber_Towel_40x40cm_103102?o=pbMTAwMTAw
 
Met Scholl S30+ (of Monello Finale) op een dap (kleine backingplate en witte pad uiteraard) of een Monello handpad zijn deze sierlijsten/kappen perfect swirls/kras vrij te maken hoor, is net als al het ander gelakte kunststof of door gekleurde kunststof zoals meestal de B stijlen van veel auto's.
Bij de meeste VAG auto's is dit hoogglans kunststof zonder lak (hoogglans plastic dus, niks met pianolak te maken) en bij franse auto's is dit vaak dikkere folie.
Je zal er eens een vinger afdruk op krijgen of stof, dat wil of ga je er toch af willen hebben, niet?
Met een goede doek, wat lichte polish is ook dit kunststof zeer goed bij te houden.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Bij de meeste VAG auto's is dit hoogglans kunststof zonder lak (hoogglans plastic dus, niks met pianolak te maken) en bij franse auto's is dit vaak dikkere folie..

Bedoel je dat hoogglans kunststof minder krasgevoelig is dan pianolak of...?
 
Bedoel je dat hoogglans kunststof minder krasgevoelig is dan pianolak of...?
Nee, het zijn 2 verschillende dingen.
Hoogglans kunststof is kunststof gemaakt van kunststof in een kleur. (Bijvoorbeeld zwart)
De term pianolak wordt hiervoor vaak (verkeerd) gebruikt.
Pianolak is lak (de naam zegt het al) zoals op piano's en dergelijke.
Deze lak is gespoten op bijvoorbeeld geplamuurd hout of ander materiaal en deze lak wordt vaak volledig ontdaan van orangepeel en geschuurd om een supergladde lak te verkrijgen.
Hierna wordt deze volledig hoogglans gepolijst.
Mijn piano en gitaren zijn hiermee uitgerust maar dit is echt lak.
Wanneer je een hoogglans kunsstof paneel door zou zagen is deze door en door zwart omdat het materiaal zwart is.

Bij jou Beetle zouden de sierlijsten binnen in je auto in de kleur van de auto gespoten kunststof kunnen zijn hoor maar dit is dan gewoon heel glad gepolijste lak wat niets met "pianolak" te maken heeft wat andere auto's hebben.
Deze lak is dan gewoon licht te polijsten wanneer er krassen op komen.
 
Laatst bewerkt:
Doe jij elke keer deze gelakte delen met een polish behandelen @Altos?
Anders zou ik dat ook eens kunnen proberen.

Ik probeer het altijd zo min mogelijk aan te raken, vind het een drama dat hoogglans kunststof, haha.
 
Nee, het zijn 2 verschilkende dingen.
Hoogglans kunststof is kunststof gemaakt van kunststof in een kleur. (Bijvoorbeeld zwart)
De term pianolak wordt hiervoor vaak (verkeerd) gebruikt.
Pianolak is lak (de naam zegt het al) zoals op piano's en dergelijke.
Deze lak is gespoten op bijvoorbeeld geplamuurd hout of ander materiaal en deze lak wordt vaak volledig ontdaan van orangepeel en geschuurd om een supergladde lak te verkrijgen.
Hierna wordt deze volledig hoogglans gepolijst.
Mijn piano en gitaren zijn hiermee uitgerust maar dit is echt lak.
Wanneer je een hoogglans kunsstof paneel door zou zagen is deze door en door zwart omdat het materiaal zwart is.

Bij jou Beetle zouden de sierlijsten binnen in je auto in de kleur van de auto gespoten kunststof kunnen zijn hoor maar dit is dan gewoon heel glad gepolijste lak wat niets met "pianolak" te maken heeft wat andere auto's hebben.
Deze lak is dan gewoon licht te polijsten wanneer er krassen op komen.

Zeer duidelijke uitleg, bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Doe jij elke keer deze gelakte delen met een polish behandelen @Altos?
Anders zou ik dat ook eens kunnen proberen.

Ik probeer het altijd zo min mogelijk aan te raken, vind het een drama dat hoogglans kunststof, haha.
Jazeker doe ik dat, bij mij zijn de B stijlen van dit materiaal dus er zitten in no time swirls in (ook van gewoon wassen, 2 emmer etc.) dus wanneer ik een zondagje wat tijd over heb na het wassen dan pak ik de polish en de DA erbij en dan zet ik ze naderhand in de wax of coating (net wat ik heb liggen).
Ook bij auto's met sierlijsten in het interieur doe ik dit zo, ook bij echt hout (zoals BMW/Mercedes) sierlijsten, mooi hoogglans oppoetsen en beschermen.
Ik ben het met je eens dat het een drama is om schoon te houden zonder onderhoud, maar niet onmogelijk om weer op te frissen dus.
Let wel op, sommige merken (meestal frans/japans) hebben de neiging iets ergens op te laten lijken qua materiaal maar in werkelijkheid is dit maar heel dun of zelfs een sticker! Bij Mini zit het wel goed hoor ;)
Bij mijn fabia zitten er aluminium look sierlijsten in, maar deze zijn mat en dus goed schoon te houden gelukkig, maar dit is niet op te poetsen want dan is de "print" eraf.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
dus wanneer ik een zondagje wat tijd over heb na het wassen dan pak ik de polish en de DA erbij en dan zet ik ze naderhand in de wax of coating (net wat ik heb liggen).

Dus jij zet deze interieur delen ook in de wax? Is de scholl concepts - s30 voldoende of gebruik je nadien nog een echte wax/coating? Zo ja, zou collinite 845 dan ook goed zijn na de s30 te hebben gebruikt?

* Zijn de monello - disco duo applicator pads goed om de s30 aan te brengen op het hoogglans plastic of beter een andere?

https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Disco_Duo_applicator_pads_102387?o=pbMTAwMDYz

p.s: bij de s30 omschrijving op carclean staat 'vlekt op kunststof'. Maar daar bedoelen ze waarschijnlijk gewoon de onbewerkte zwarte plastic mee en niet de hoogglans plastic?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik meestal deze als ik met de hand polish aanbreng:
https://www.carclean.com/nl/product..._Polishing_Hand_Pad_White_101176?o=pbMTAwMDYz
Maar die andere kunnen ook hoor.

Vlekt op kunststof is idd voor het polijstresidu bedoeld zoals zwarte bumpertrim of bij spiegels en bijvoorbeeld deurrubbers.

Ik bescherm idd met een wax, collinite kan prima maar kan wat chemisch ruiken in het interieur, mocht je nog lekkerder ruikend wax hebben staan zou ik die pakken, het slijt zeer langzaam omdat het binnen in de auto is en geen last van regen of iets dergelijks heeft.
 
De handpolish pad die jij linkt heb ik al liggen, dus dat is makkelijk :). Omdat ik beginnend detailer ben heb ik alleen nog maar de collinite 845 liggen, welke wax zou u kunnen aanraden voor het interieur 'beste prijs/prestatie' (die een beetje prettig ruikt)?

* En voor je de wax aanbrengt gebruik je dus de s30. En doe je dit ook om een nieuwe laag wax aan te brengen na een jaar, gewoon eerst de s30 en een nieuwe laag wax of eerst nog andere handelingen?
 
Dat ligt eraan:
Als je paneeltjes weer krasjes hebben dan idd weer licht polijsten (polishen) en een nieuw laagje wax erop smeren, zachtjes afnemen en je bent weer even klaar en alles is en blijft weer supermooi!

Ik zelf ben verzot op panelpotjes wax, lekker wat testen, mocht je wat in het klein geprobeerd hebben wat echt je ding is dan kun je altijd nog een grotere pot kopen.

Keuzes van wax zijn heel persoonlijk, de meeste vinden Dodo Juice waxen heerlijk ruiken en zijn makkelijk in gebruik en een panelpotje is niet zo duur.
Soms staan er ook leuke samples op dit forum te koop voor weinig (ik heb er ook 1 te koop staan) maar dat moet maar net je ding zijn.

En zeg alsjeblieft je ipv u
 
En nogmaals, als je de Collinite 845 prettig vind, gewoon gebruiken, niks mis mee!
 
* Het bestaan van die potjes wist ik nog niet, dat is inderdaad prima om te proberen :). Ik ga dat zeker eens bekijken, bedankt voor je uitleg ;).

* Nog één ding: je gebruikt dus enkel de s30 om eventuele krasjes te verwijderen voor je wax aanbrengt. Als er geen zichtbaar nieuwe krasjes zijn kan je dus gewoon wax laag op wax laag leggen? Ik vraag dit omdat bij het waxen van de wagen aan de buitenzijde altijd eerst de vorige waxlaag moet verwijderen worden om een goed resultaat te bekomen?