• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Quincy [ VW Passat B8 ] 1.4 TSI GTE update pag 22

Gisteren heeft de Passat buiten gestaan in de regen en dat lijkt voor een groot probleem te hebben gezorgd... :(

Ik weet dat de afvoer van het panoramadak wel eens verstopt wil raken, maar tot op heden geen enkele indicatie hiervan, tot nu...

Vanmiddag naar de winkel gereden om een pakketje weg te brengen, niets aan de hand. Vervolgens naar Prax*s gereden om mezelf een nieuwe hogedrukreiniger te gunnen. Ik wil daar wegrijden en de ene na de andere melding verschijnt op het display ! Totaal 9 meldingen oa storing remmen, bezoek werkplaats etc.
Tegen beter weten in, de auto uitgezet en vervolgens nog eens proberen en weer een disco aan meldingen.
Toen schoot het me te binnen van de afvoer van het panoramadak en jawel.. bijrijderskant mat is zeiknat en ook het tapijt eronder was echt nat.

Toch besloten om naar huis te rijden, hemelsbreed 1 km en thuis de auto uit te lezen met OBDeleven en de meldingen geprobeerd te wissen, maar ze kwamen net zo hard en snel terug.

Nu zit ik enorm in mijn maag met dit verhaal, ik ben bang dat dit extreem uitvalt qua kosten.

Ben je voor zoiets ook verzekerd eigenlijk? Ik ben WA casco verzekerd... of is het zo dat ik gewoon hele dikke vette pech heb?

20240522_171145.jpg20240522_171156.jpg20240522_171203.jpg20240522_171609.jpg
 
Verstopte afvoerkanaal van het pano dak is iets veel voorkomend dan? Is de hemel zelf ook nat of hoe komt het dat je vloermat nat is daar het pano dak?
 
Maar dan zou het water ook al de computer bereikt hebben om de talloze storingen te veroorzaken? Zit deze niet achter het dashboard of waar zit deze precies?
Als de A-stijl nat wordt, zijn ook de laterale airbags mogelijk blootgesteld.
Had je de passat via een handelaar aangekocht incl. 12 maanden wettelijke garantie?
 
Mits wat geluk en toegave van VW kan er al dan niet gedeeltelijke tussenkomst aangeboden worden, VW/Audi deed dit vroeger wel eens, mits een complete onderhoudshistorie bij een erkende VW dealer.
 
Mocht VW echt niets willen betekenen, zou ik zelf alvast het pano dak nakijken, mocht je de nodige gereedschappen bezitten en dit willen/durven aangaan.
Ik vermoed dat je minstens de hemelbekleding zal moeten losmaken om overal netjes bij te kunnen.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Is onderin de kofferbak ruimte soms ook helemaal nat?
Had ik vorige week bij een Passat, daar zitten nl ook diverse modules ingebouwd.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
De veelvoud aan foutmeldingen doet mij denken aan een probleem met de BCM ( Body Control Module ).
Deze is namelijk verantwoordelijk voor de aansturing van zo goed als alles in de auto.
De BCM zit ergens verstopt onder/achter het dashboard.
Als de BCM vervangen moet worden ben je wel enigzins aan de beurt.
De nieuwe BCM moet compleet opnieuw worden geprogrammeerd om alle functies van de auto weer werkend te krijgen en dit kan afhankelijk van de aanwezige opties nogal een klusje zijn.

Zoals door @Dirk Post al is aangegeven controleer ook de kofferbak op lekkage's. ( Als ik mij niet vergis heeft een panoramadak ook waterafvoer naar de achterzijde en niet alleen via de A-stijl ).
Er zijn in de kofferbak ook diverse modules aanwezig ( bijv. trekhaak ) en omdat nagenoeg modules in de auto onderling communiceren via CAN Bus kan een defecte / beschadigde module het CAN Bus systeem in de war schoppen.
Afwateringskanalen onder de paravan staan er ook om bekend om te verstoppen waardoor (regen)water niet meer weg kan lopen.
Bij mijn buurman liep hierdoor bij een forse regenbui het water via de kachelkanalen de voetenruimte in.
Een natte voetenruimte ( met name aan de bijrijderszijde ) kan ook worden veroorzaakt door een losse condenswaterafvoer van de airco.
Een ander bekend euvel bij VW is lekkage op de 2 overdruk roosters achter de achterbumper.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Ik vrees dat je voor dekking van je verzekering een allrisk dekking moet hebben. Maar wellicht kan je informeren bij je verzekeraar. Wellicht dat het onder stormschade o.i.d. kan vallen.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Dat afvoerkanaal loopt via de A-stijl naar beneden, het water zal zich een weg vinden en daar uitkomen denk ik
Er zijn veren/kabeltjes te koop met een borsteltje bedoeld om juist die afwaterings kanalen te reinigen. Ik heb de mijne nog niet nodig gehad maar heb em al wel gescoord uit China.
Bij intresse kun je berichtje sturen dan kijk ik ff voor een linkje voor je.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Quincy
In mijn geval lag bij de Passat de slang van waterafvoer naar de achterzijde er af.
en was de kofferruimte vol water gelopen,
Gaf ook een tig aantal foutcodes weer.
En was er 1 module stuk gegaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quincy
Verstopte afvoerkanaal van het pano dak is iets veel voorkomend dan? Is de hemel zelf ook nat of hoe komt het dat je vloermat nat is daar het pano dak?
In elk geval binnen de VAG-groep vaker een probleem, voor mij destijds reden om absoluut een exemplaar zonder panodak te zoeken. De rand waar het dak in sluit wordt vaak nog wel eens gereinigd, maar vaak hoopt het zand in de afvoerslangetjes zich op en krijg je verstopping of er schiet ergens een koppeling van de slangetjes los (ook nog wel eens in de winter doordat het water dat in het slangetje staat bevriest bij een vorstperiode). Ik heb ook al eens gelezen dat mensen die afvoeren vanaf het dak doorblazen met perslucht. Je kunt ook eens proberen of je met een fiber ver genoeg in de afvoer kunt komen (vanaf het dak), je kunt bijvoorbeeld zo'n transparante ophangfiber van Artiteq proberen, die zijn er volgens mij tot een lengte van een meter of 2, kosten niet de hele wereld en zijn bij veel DHZ zaken te vinden.
?u=https%3A%2F%2Fstatic.karwei.jpg


Als het probleem is veroorzaakt door de afvoeren van het panodak zal de verzekering zeker niets betalen: eigen gebrek van de auto en/of achterstallig onderhoud. Als je het gooit op extreme weersomstandigheden, kun je geluk hebben dat je verzekering het niet onder 'natuurramp' wil laten vallen, want dan keren ze ook niet uit.

BCM of Comfortmodule is de prijs erg afhankelijk van automodel en bouwjaar, ik heb zelf ooit voor 30 euro een BCM van een vergelijkbare Fabia op de sloop gehaald omdat onduidelijk was of daar een bepaalde storing vandaan kwam. Gewoon een maand mee rondgereden zonder problemen. Wel opletten dat alle functionele opties hetzelfde zijn (zoals aantal elektrische ramen, deurvergrendeling enz.), dan kun je met wat geluk de boel gewoon ompluggen. Bij heel recente bouwjaren, moet er misschien nog wel wat gebeuren zoals de andere module aanmelden in de ECU (beschermingssysteem tegen diefstal onderdelen), maar daar zijn ook wel adressen voor te vinden buiten de dealers.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Quincy
Er zijn veren/kabeltjes te koop met een borsteltje bedoeld om juist die afwaterings kanalen te reinigen. Ik heb de mijn nog niet nodig gehad maar heb em al wel gescoord uit China.
Bij intresse kun je berichtje sturen dan kijk ik ff voor een linkje voor je.
Ik heb het voor nu opgelost met een nog nieuwe binnenremkabel van de fiets en met de luchtcompressor. Maar thanks voor de tip!