• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail 1982 Toyota Corolla Coupé

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Dit weekend stond deze prachtige klassieker op het programma voor een exterieur detail. Wellicht herkennen sommige mensen de auto, deze is namelijk van @MTyn.

De auto bij aanvang:
Op vrijdagavond afgesproken de auto bij mij thuis neer te zetten in de garage. Voor de oplettende onder ons, nee er is niets mis met mijn parkeerkunsten, schijt aan de rest of iets dergelijks, maar op deze gehandicapten parkeerplek de auto neerzetten ben ik er zeker van dat niemand anders de auto er naast, voor of achter kan zetten :D
No worries, in het weekend is het aangrenzende kantoor gesloten en is de plek vrij ;)

foto 01.jpg


Zaterdagochtend vroeg, 6 uur ging de wekker, eruit gegaan, mezelf naar de douche gesleept, aangekleed, spullen gepakt en de deur uit gegaan. Kak! het regent:triumph:
Aangekomen op de zaak alle wasspullen klaar gezet. Ondertussen was het nog iets harder gaan regenen, op zich niet erg want de auto wordt toch wel nat.
De beading is nog erg goed aanwezig van de Collinite 845.
Op zich was de auto niet erg vies, eerder wat stoffig toen de auto vrijdagavond bij mij thuis werd neergezet. Het ritje naar de zaak duurde nog geen 10 minuten en hierdoor was de auto was vuiler geworden. Geen probleem want moest toch gewassen worden.

foto 02.jpg



foto 03.jpg


Het foamen en wassen werd op een zo veilig mogelijke manier gedaan want bij zo'n oudere auto weet je nooit hoe de chemische reinigingsmiddelen reageren op de lak.
Voor het foamen een Ph neutrale foam gebruikt.

foto 04.jpg


Ook de velgen gereinigd met de Ph neutrale en veilige Monello Non-Ferro. Nagenoeg geen reactie dus waren de velgen rap schoon.

foto 06.jpg


Ook voor bij het wassen werden veilige producten gebruikt zoals Waxaddict pure shampoo en zachte Monello washmitt.
Meteen de nieuwe Gyeon EVO droogdoek kunnen gebruiken. Top doek, neemt veel water op.

foto 05.jpg


Vlug alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon.

Kleien:
aangezien de auto altijd binnen staat, kwam er nagenoeg geen vervuiling van de lak af.

foto 07.jpg


Lakdiktemeting:
Martijn was erg benieuwd naar de dikte en ik meen me te herinneren dat hij zelfs in discussie elders was dat de auto overgespoten was. Een flink rondje lakdiktemeting wees uit dat we met 99,99% zekerheid te maken hebben met de originele lak en dat voor een auto van 41 (eenenveertig!) jaar oud.
Er zaten geen uitschieters bij, overal redelijk dezelfde waardes.

foto 7.0.jpg


Staat van de lak:
voor zo'n oude auto zag de lak er netjes uit, wat swirls overal maar geen ernstige lakdefecten.

foto 08.jpg


foto 09.jpg


Polijsten:
ga er even goed voor zitten, pak er een paar bakken koffie, fles cola, zak chips of popcorn bij want dit wordt een interessant verhaal.

Zoals altijd begin ik met een testspotje om te kijken waar ik mee te maken heb, zo ook in dit geval. Ditmaal gekozen voor de polijstpasta's van Monello.
Begonnen met Mezzo en een witte Monello pad. Na een paar hits wat Gyeon Prep op een doek gespoten, over de lak gehaald en toen..... WTF!!! :scream: De lak sloeg dof uit...
Nogmaals een hit gegeven en daarna ontvet met Nanolex EX en Labocosmetica Veritas. Weer sloeg de lak dof. Wat is hier aan de hand vroeg ik me al vloekend af.
Daarna de Finale en een finishing pad gepakt, paar hits gedaan en wederom sloeg de lak dof uit...
Toen allerlei combinaties van pads en pasta's gebruikt: Scholl Concepts, Nanolex, Menzerna, Rupes, Labocosmetica, Meguiar's, Gyeon, hoog toerental, laag toerental, veel druk, weinig druk, snel bewegen, langzaam bewegen, niets hielp.

Even afstand genomen, een flinke bak koffie en een peuk erbij gepakt en mezelf buiten tot bedaren gebracht want ik was in alle staten :mad:
Toen kreeg ik het idee, waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet, om er een wax op te smeren om te kijken wat er met de lak gebeurde.
Hey! De lak begon weer enigzins te glimmen.

Wederom weer geprobeerd met diverse pasta's en pads en iedere keer sloeg de lak dof. Uit pure ellende en met het lood in de schoenen Martijn maar gebeld of hij tijd had en in de buurt was. Gelukkig was 'ie redelijk in de buurt en met 10 minuten was hij er.
Een en ander uitgelegd én op de lak laten zien wat me overkomen was. Eerlijk gezegd had ik de moed al opgegeven en tegen Martijn gezegd dat hij de auto mee mocht nemen. Hij wilde van niets weten en zei dat ik gewoon lekker m'n ding moest doen.

Ik had m'n zorgen ook geuit op de socials en daar kwamen de meest idiote oplossingen:
"ach joh, even schuren 1000, 2000, 3000, wolletje roterend eroverheen en klaar
"lak inspuiten met ontvetter, of apc, zit vast een laagje overheen
"de auto is op zeker gepoedercoat, daar kun je weinig mee"


Uiteindelijk heb ik ook m'n gal gespuwd in de Whatsapp groep waar de beheerders van Detailing Masters in zitten en 1 kwam met de opmerking dat het met grote zekerheid gaat om celluloselak!

Ik heb een aantal filmpjes en audio berichten opgenomen om het een en ander te verduidelijken.

In deze 2 filmpjes heb ik géén 50/50 gepolijst maar wel de gepolijste lak ingesmeerd met wax.




Gepolijst
50/50 wax gesmeerd
wax afgenomen
foto 010.jpg


Ik kreeg van een kennis die gespecialiseerd is in het detailen van klassiekers om de lak vet te houden, te polijsten en nog wat tips om celluloselak te bewerken.






.Gelukkig had ik nog een klein beetje Rupes UNO Protect en recent nog een nieuw flesje besteld.
Viel me op dat de nieuwe een andere kleur heeft dan de oude. Voor de werking maakt het niets uit.

foto 10.0.jpg


Om toch enige correctie te krijgen de Monello rode pad en de Scholl Concepts Ninja pad gebruikt en voor het finishen de blauwe Scholl Concepts Ninja pad.
Doordat er een wax/sealant in de Rupes UNO Protect zit, gaat dit helemaal in de pad zitten.
Foto gemaakt nadat de pads ruim 12 uur geweekt hebben in een emmer water met Poorboy's World Tornado. Niet schoon geworden... Gelukkig heb ik nog een fles Veidec 17 Duo Clean staan en deze kreeg de pads met 15 minuten weken wél schoon...

Met alle verhalen en nieuw opgedane kennis in het achterhoofd verder gegaan. Rustig inwerken, residu afnemen, géén sterke ontvetters gebruiken, géén agressieve middelen meer gebruiken enz.

foto 013.jpg


foto 011.jpg


foto 012.jpg


Foto's van de lak 1x ingezoomd en 3,5x ingezoomd. Ontzettende orangepeel. Eerlijk gezegd vindt ik het wel passen bij de uitstraling én leeftijd van de auto, deze mag best wat patina hebben.

foto 014.jpg


Bescherming:
zoals gezegd moet de lak vet gehouden worden. Gekozen om 2 lagen Waxaddict Venturi aan te brengen. Normaal wacht je tot de wax gecured is en neem je deze af. Ik heb er voor gekozen om niet te wachten tot de wax droog was, maar nogmaals een laag aan te brengen en dan pas afnemen.
Ik zat nog te twijfelen om de Gyeon Wax aan te brengen, maar aangezien deze op fluorine basis is, wist ik niet hoe deze ging reageren met de lak dus maar op safe gespeeld.

foto 015.jpg


Normaal heb ik de neiging om onder de motorkap de boel op te frissen, maar in dit geval heb ik er niets aan gedaan omdat de gehele auto geconserveerd is met tectyl.
Waar bescherming zit, zit geen roest :D

foto 016.jpg


Op een bepaalde manier zit er toch nog een flinke glans in de lak wetende dat de lak en de watergedragen polijstmiddelen geen gelukkig huwelijk is en het resultaat voor een leek meer dan prima is.

foto 017.jpg


foto 018.jpg


Afwerking:
- banden behandeld met Stjärnagloss Gummi, naderhand teveel afgenomen met een mf doek
- glas gereinigd
- velgen in de Poorboy's World wheel sealant.

En toen kon de auto naar buiten.
 
Interessant verhaal Patrick. Goed om in zulke gevallen raad in te winnen bij iemand met ervaring op het gebied van oude laksoorten. Bij een cellulose lak is het dus juist wel handig om olien in je polijstmiddel te hebben. Ik dacht dat Meguiars altijd nog met oliën in haar polijstmiddelen werkt maar wist niet dat Menzerna dat ook doet. Interessant en zeker ook leerzaam. Al verwacht ik zelf niet snel nog een cellulose lak tegen te komen.
Maar he, het resultaat is er dat is uiteindelijk wat telt.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Heel mooi resultaat zeg met duidelijke foto's en goed verslag, wel een flinke klus geweest poeh.
Altijd weer met bewondering te lezen/zien hoe je hem weer in deze TOP staat weet te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Netjes weer Patrick. Wat een klus, heel leerzaam (ook voor ons dankzij het delen van de informatie). Ook prettig dat je hulp kon inschakelen. Is één van je laatste klussen ook nog een lastige.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Het resultaat is echt fantastisch, de glans is veel meer dan het was en lak voelt superzacht. Hulde voor Patrick en zijn doorzettingsvermogen!

Voor ons is het altijd een auto geweest met heel veel vragen waar niemand (zelfs geen kenner) het antwoord op wist.

Dat gebeurde dus nu weer met de lak die erop zit. Ten eerste, het lijkt alsof de Corolla 2 kleuren heeft, het bovenste deel is lichter van kleur.. maar dat is nooit zo geleverd. Uit de lakdikte meting kwam dat voor 99,9% dit volledig originele lak is. Binnenkort laat ik de beide delen eens meten met spectrometer of daar verschil uit komt.

En dan het feit dat er vrijwel niks mee te beginnen is qua polijsten. Als er eentje spullen, kennis en ervaring hierin heeft is het Patrick wel.. maar zelfs zijn hulplijnen (ook niet de minste mensen in detailing) hadden geen echt antwoord uit ervaring. Best raar dat er rond 1980-1982 miljoenen Toyota´s geleverd zijn en ook vast gepoetst zijn in de decennia daarna.. en zoiets nog nooit ter sprake is gekomen.

Het is een mooie auto met een mooi en lang verhaal. Zowel de auto als het verhaal zijn nu nóg mooier geworden.

Patrick, nogmaals bedankt!!
 
zoals @MTyn al aangaf: Hulde aan @nicknameless om door te zetten. Het zweet was me spontaan uitgebroken en ik had waarschijnlijk ook de handdoek in de ring gegooid.
Ik heb ook wel connecties in de professionele detailing wereld, maar je moet net op iemand vallen die zijn vinger pal op de wonde kan leggen en dat is niet altijd het geval!!
Ik vind het resultaat ook meer dan geslaagd!