• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1ste keer machinaal polijsten

lolwash

Detailing addict
5 feb 2015
75
55
Beste forumledeno_O,

Ik ben van plan om mijzelf een DAP 900 aan te schaffen en dit in combinatie van de Monello producten.
Wil mijn auto eens wat 'opblinken'. Namelijk door eerst te kleien en daarna te polijsten. Omdat ik overal lees dat de Monello Mezzo geschikt is om lichte krasjes weg te halen en eventueel poetskringen, vooral op Duitse harde lakken blijkbaar.
Is dit even effectief op mijn Japanse lak? Ik heb namelijk een Honda met parelmoer witte lak.
Of moet ik hiervoor een iets minder 'agressief' polijstmiddel voor nemen?:confused:
Ik heb GEEN lakdiktemeter, zijn er tips waar ik zeker rekening mee moet houden bij de eerste keer:grinning:?

Meende hierna de poorboys white diamond toe te passen voor de lak opnieuw te voeden, of dient de Monello finale hiervoor?

Alvast badankt!:cool:
 
Wat je kan doen is een "testspot" maken. Op een niet zo'n opvallende plek. Begin dan met een fijne polisher met een fijne pad ga dan naar een steeds grovere pad en grovere polisher(compound) totdat je het gewenste resultaat hebt gehaald(swirls en dergelijke niet meer zichtbaar). Ik heb niet zo heel veel ervaring met Japanse lakken. Ik heb wel eens een Lexus RX gedaan. Maar daar was de lak naar mijn mening ook best wel hard van. Dus ik denk persoonlijk dat een oranje pad met mezzo ook wel geschikt is voor jou Honda.

Om hem af te maken zou ik wel de monello finale gebruiken. Geeft een mooie diepe glans. Daarnaast ook weer een wax laag aanbrengen aangezien die niet meer aanwezig dan is op je auto.

Veel Succes!
 
Bedankt Dylandr, ik ga dan zeker eerst eens proberen op een test spot. Is een goed idee:D.
Ik lees veel goeds van de Ibrido Hybrid Wax van Monello. Zou het goed zijn om eerst dan met Monello Mezzo te polijsten en dan deze Wax na de bijvoorbeeld Poorboys white diamond (als glaze) te gebruiken? Of beter een ander glaze product?
 
Monello ibrido kan slecht tegen 'layeren' deze zou ik dus niet over een glaze of sealent heen zetten. Als je deze wilt gebruiken raad ik aan alleen die te gebruiken en niks anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Je zou is de sticky onderwerpen moeten lezen met de stappen om je auto echt goed te detailen. Daar staan handige dingen in. Ik zal even stukje beschreven als je hem echt goed wil doen.

Allereerst uiteraard goed wassen en drogen. Daarna kan je de auto gaan "kleien" er staan goede filmpjes op YouTube(van Carolina) waar je kan zien hoe dit moet. Met kleien haal je een laag vuil van je auto denk aan teer, die troep van bomen en dergelijke. Kleien maakt je auto weer zo glad als boter :).
Daarna zou ik hem meerdere staps polijsten. Dus bijvoorbeeld starten met mezzo met groene pad en dan de finale van monello met witte of zwarte pad. Als je met mezzo nog niet alles wegkrijgt kan je er ook nog voor een compound kiezen met oranje pad. Daarna is het vaak handig om je auto even te ontdoen van alle polijstmiddelen dit kan met Gyeon(even naam van flesje vergeten). Vergeet trouwens ook echt niet al het kunststof af te plakken anders gaat alles wit uitslaan. Nu kan je ervoor kiezen een glaze aan te brengen of direct een wax.
Als je een echte diepe glans wil zou ik een stap met glaze aanraden. En dan als kers op de taart een wax aanbrengen. Ik persoonlijk vind de wax van poorboys fijn de nattys paste wax. Ik gebruik altijd de vaste vorm omdat ik dat makkelijker aan te brengen vind maar dat is mijn mening(in ieder geval qua dikte waar je zo dun mogelijk van moet hebben).

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid voor je geschept heb. Zoals ik al had gezegd lees even de sticky onderwerpen hier staan ook filmpjes met makkelijke instructies van bijvoorbeeld het gebruiken van de DAP
Succes!
 
@ lolwash Nee dat is niet nodig Gyeon Prep bedoelde ik dat ontvet je lak en verwijdert polijstresidu. Dit zorgt ervoor dat je glaze, wax of sealant beter kan hechten aan je lak :)
 
Nog een klein vraagje ik heb een Power pack besteld met de DAP 900.
Als ik het goed heb begrepen is :rolleyes::
De Monello Raffini Mezzo voor het polijsten van middelmatige tot 'zachte' lakken.
De Monello Raffini Veloce voor het polijsten van harde lakken en voor grove 'fouten' weg te krijgen.

Nu heb ik alleen nog een vraagje over de Monello Raffini Finale, dit volgens mij ook een polijst product maar dan met een lichte korrel en 'verwijderen' lichte krasjes? Er staat op deze te gebruiken na de mezzo. Maar ik heb ook een glaze en een wax, is het nog de bedoeling dat ik tussen de mezzo en de glaze deze finale SOWISO gebruik:D? Of best niet omdat de glaze het werk van de finale ook al doet?
 
Finale gaat het eerdere polijstwerk meer verfijnen en deze stap zal meer toevoegen dan een glaze daarom zou ik altijd een finishing polish (in dit geval Finale) gebruiken.
 
Veloce en Mezzo zijn echte polijstmiddelen. Finale is een finishing polish. Is ook wat meer olie achtig.
Hier wat voorbeelden.

Dit is voordat ik iets had gedaan... duh.
Mitsubishi Colt 2016-04-27-01.JPG


Dit is na 3 hits Veloce, 1 hit Mezzo en 1 hit Finale.
Mitsubishi Colt 2016-04-27-04.JPG


Dit is na Need for Speed erop (glaze en wax in één)
Mitsubishi Colt 2016-04-27-05.JPG


Er zit wel iets meer diepte in naar mijn mening vanwege de glaze maar verwacht geen wonderen na Finale.
 
Dus als in het goed begrijp de finale na de mezzo en net voor de glaze? Het is dus niet dat de finale ook een soort glaze is en dat ik dus dubbel werk doe?
@istnogferari is bij die need for speed foto het product erop aangebracht NA de finale? Of in de plaats van de finale? :D
 
Need for Speed zit over Finale heen.

Zie het zo:
Finale is een polish met veel olie
Glaze is een olie
Je zet een beetje dubbel maar dat zorgt er wel voor dat ie nog meer glimt....
 
  • Leuk
Reactions: lolwash
Finale=Fijn polijstmiddel wat na Mezzo gebruikt wordt en heeft verder niets met een glaze te maken je doet dus geen dubbel werk.
Glaze kun je na Finale aanbrengen
 
  • Leuk
Reactions: lolwash
De polijstmiddelen van Monello hebben logische namen als je iets van polijsten begrijpt, en de betekenis van de naam vertaalt:
- Veloce - snel - grof polijstmiddel om de eerste stap te doen bij grovere lakschades
- Mezzo - middel - middelgrof polijstmiddel
- Finale - finale - de laatste fijne polijststap

Na finale het beste even met prep of ander vergelijkbaar middel het oppervlak schoon en vetvrij maken, zodat je lagen lang en goed blijven zitten. Dat is dus ook het grote verschil: het effect van Finale blijft (zolang je geen nieuwe swirls etc. maakt bij bijv. wasbeurten), het effect van een glaze verdwijnt na (vele keren) wassen. De enige overeenkomst is dat finale fijne krasjes weghaalt, en glaze maakt ze minder zichtbaar.

In de praktijk hou je altijd iets aan lakbeschadiging over, daardoor verdiept een glaze de glans en maakt kleine lakschades minder zichtbaar.
 
  • Leuk
Reactions: lolwash
Thanks voor de reacties! Het is me allemaal wat duidelijker geworden. Het is ongeveer zoals ik dacht.
Conclussie voor beste resultaat: de Monello Finale na de Mezzo . Dit is eigenlijk ook een polijst middel maar dan een iets fijner met een olie voor de lak ook al een beetje te herstellen. En na dit (ontvet met gyeon prep bv) met de glaze erover om eventuele krasjes wat minder zichtbaar te maken en wat glans te creëren.
 
Gisteren de DAP is eens uit de verpakking gehaald en mij eens een klein beetje bezig gehouden met een oudere auto. De lak was volledig verweerd en vond dit ideaal is om eens te proberen:D.Hieronder hoe het uitgedraaid is, links onbewerkt en rechts bewerkt.
1ste.jpg

Dit is na 1 kant te doen. Heb alleen gezien dat de diepere krassen er blijven inzitten na de volledige behandeling. Deze zijn misschien te diep om nog er uit te krijgen:innocent:?
Nog een vraagje, ik heb de pads nu gebruikt en zien natuurlijk wat vies. Ik heb deze dan allemaal samen in een emmer met wat dreft 'gemasseerd' en proberen deze schoon te krijgen. Na dit in een emmer met schoon water voor ze uit te spoelen. Is dit de juiste werkmethode om de pads mooi zuiver te krijgen? Want de pads zijn hierna niet 100% volledig zuiver, je ziet dat je er niet alles kan uitkrijgen. Ik heb hier ook nog MF restore staan?
Want ik wil hierna een witte auto doen en heb geen zin om nog eventuele overige kleurresten op de andere te gaan inwerkeno_O.
 
Pads maak ik schoon door een drupje Dreft er op te doen en inmasseren daarna afspoelen onder de kraan, droog drukken en laten drogen.
Ik denk dat het in een emmer met water leggen niet bevorderlijk is voor de velcro en lijmlaag. Je krijgt ze nooit helemaal schoon, daarom gebruik ik ze alleen voor dat ene produkt.

Collectie 2016-05-21-03 Polishing-tas.JPG


Oranje pads zijn voor Veloce
Groene voor Mezzo
Witte *middelste) voor Finale
Witte (groene rechts achter) voor Lime Prime
Zwarte voor Prep Polish

Je ziet het verschil tussen de 2 witte en door 2 te hebben krijg je nooit kruisbesmetting.