• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies / stappenplan / juiste producten

Niels87

Detailing addict
12 dec 2015
24
63
36
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd een redelijke verzameling opgebouwd met poetsspullen.
Hieronder een opsomming van de producten.

Wassen
- Poorboys – Super slick & Suds Concentrated Wash
- Gyeon – Q2M Bathe
- Monello – Sponge
- Monello – Wash mitt

Velgen
- Monello – Non Ferro
- Poorboys – Spray and Rinse wheel cleaner
- Iron X cleaner
- Nanolex wheel cleaner & Iron remover
- Four finger wool wheel mitt
- Poorboys – Wheel sealant

Drogen
- CSF – Delirium orange drying towel
- Monello – Senza acqua Drying towel

Banden
- Mequairs – Gold class endurance tire protection gel
- Meguairs – Tyre dressing applicator pad

Kleien
- Monello – Dolce verde klei set

Polijsten
- Meguairs – Ultimate polish

Waxen
- Meguairs – NXT generation tech wax 2.0

Ruiten
- Turtle Wax – Clearvue rain kleer
- Valet Pro – Glass cleaner

Interieur
- Nanolex – Interieur cleaner

Spray
- Meguairs – NXT Generation speed detailer
- Poorboys – Spray and Wipe
- Auto Finesse – Glisten detail spray

Pads
- Meguairs – Gold class even coat applicator pads (2st)
- Monello – Disco duo applicator pads (4st)
- Monello – Disco rosso foam applicator (1st)

Doeken
- Monello – Piccolo Nero (6st)
- Monello – Peluche Verde (7st)
- Poorboys – Deluxe mega towel – koraal

Pre-wax
- Dodo Juice – Lime prime pre-wax cleaner

Met de verrassing box heb ik producten gekregen die mij niet bekend zijn:
- Dodo Juice – Lime prime pre-wax cleaner
Moet ik deze gebruiken na de Ultimate Polish en voor de NXT wax?
- Auto Finesse – Glisten detail spray
Is deze spray te vergelijken met een quick detailer? Om tussen de wasbeurten de lak een boost te geven?

Wat is jullie mening over de Ultimate Polish en over de Meguairs – NXT generation tech wax 2.0
Heb ik de juiste pads om bovenstaande producten te verwerken?

Raden jullie nog andere producten aan?
Hebben jullie nog tips over mijn stappenplan met bovengenoemde producten?

Het autowassen is mij niet onbekend. Het kleien, polijsten en waxen is nieuw voor mij.

Het zijn een heleboel vragen, maar hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt.
Groeten Niels
 
Laatst bewerkt:
Hey Niels,

Een hoop info om te verwerken, haha! Ik zal m'n best doen.


Het eerste wat mij opviel; Emmers en Grit Guards ontbreken.

Het tweede; Meerdere ijzerverwijderaars en velgenreinigers?


Die Lime Prime is volgens mij een Glaze met een cleaner. Deze gebruik je na het polijsten en vóór het aanbrengen van je wax. (Ik heb zelf de Lime Prime Lite-versie)

De AF Glinsten Detailerspray ken ik persoonlijk niet. Ik gebruik zelf Spray&Wipe om na een wasbeurt en drogen de boel nog even na te lopen.

Over de producten van Meguiars is wel wat te vinden op het forum en ook hoe deze handmatig goed te verwerken zijn. Ik heb zelf eerlijk gezegd alleen handmatig gepolijst toen ik nog in mijn onwetende periode zat waarbij ik met Commandant en een goedkoop waxje mijn auto deed. Dat is nu wel anders...

Mis je nog een product om je kunststof aan te pakken? (AutoGlym, Revive, etc) en iets als een APC(+D) om te ontvetten/reinigen?
En een product als Gyeon Prep om de boel te ontvetten zodat deze brandschoon is en je wax beter hecht. Eveneens om tijdens het polijsten je werk te controleren en als hulp bij het afnemen van polijstmiddel.
Je gebruikt danwel een glaze-cleaner, maar zou hem er wel bij nemen.


Ik zie geen stappenplan in je post, alleen producten. Geen idee hoe jij je stappen doet, haha!


Ik gebruik op dit moment mijn telefoon en houd mijn reactie wat korter. Hoop dat je er wat mee kan.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Ik heb het eerder in dit forum ergens ook gehad over Meguiars Ultimate Polish i.c.m. NXT gen 2.0.

Het probleem is dat die Polish helemaal geen polijstmiddel is maar een glaze. En het volgende is dat die NXT een all in one goedje is van heel fijne polish, glaze en wax.

Dit wil dus zeggen dat die NXT wax die Ultimate polish opvreet en dat je er dus helemaal niks aan hebt! Dus voordat jij nou ook net als ik ooit je een ongeluk heb staan te wrijven met die polish hoop ik je bij deze een hoop ellende bespaard te hebben.

Vergeet die meguiars polish, koop een dap 900 met die Monello polishes erbij en je ben klaar. Maar die NXT wax is prima te doen met de hand! Lekker makkelijk werken ook.
 
Ah kijk, dit verhaal doet bij mij ook een belletje rinkelen. Ik gebruik helemaal niks van Meguiars, dus weet er vrij weinig van. (Hoofdzakelijk door dit soort dingen)

Misschien is het een goed idee als je even aangeeft wat je wensen zijn en dan kan er een beter beeld gevorm worden en zo ook een advies.

Ik heb toevallig vandaag gewerkt aan een starterskit en die kan ik wel met je delen, als voorbeeld.


Greetz
 
@Quantoxx Ja weet je nog :).

Maar genoeg over die wax combi.

Je producten zitten wel aardig in de goede richting Niels. En wat quantoxx zegt is ook waar; nl. wat wil je gaan doen?

Ik zie idd wat dubbele producten en mijn advies is dan hou het simpel allemaal.

Ik zeg koop sowieso een APC mothers of PB ligt aan je budget dat is altijd goed. Nog een paar doeken is ook heel handig, maar die krijg je ook bij die dap900 powerpack die ik je ook sterk aanbeveelt, want dan komen al die producten 100x beter tot hun recht. En als je dan tog zo mooi gepolijst heb met je dap gooi er dan maar meteen collinite 845 wax op want die staat 4x langer als die NXT.

-edit

Sorry doeken genoeg zie ik, maar ik blijf voor die dap900
 
Hoi Niels,

Leuke spulletjes heb je al.

AutoFinesse Glisten is geen detail spray maar een spray wax. Opspuiten op bv een paneel, met een MF-doek verspreiden. Doek omdraaien en vervolgens uitwrijven.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De dubbele producten voor de velgen komt omdat de Iron X bijna op is en de Nanolex in het verrassingspakket zat.
Emmers heb ik ook, staan alleen niet op lijst.

Het aanschaffen van een DAP gaat voorlopig niet gebeuren. Op dit moment doe ik auto poetsen te weinig. Wie weet komt die tijd nog.
Auto's schoonmaken ligt mij wel. De auto's moeten er gewoon netjes bij staan!

De Golf 1 cabrio die ik heb moet er gewoon strak bijstaan. Is een hobby auto.
De privé auto moet er ook strak bij staan, betreft een blauwe Volvo V40. Wordt wekelijks gewassen met de hand.
Vindt de auto's er al netjes bij staan, maar een poetsbeurt kan nooit kwaad.

APC staat op mijn verlanglijstje voor de volgende bestelling.

Stappenplan wat ik nu voor ogen heb is (met de hand):
- Wassen
- Drogen
- Kleien
- Polijsten
- Waxen

Als ik de reacties goed begrijp kan ik de Ultimate Polish niet gebruiken in combinatie met de NXT.
Welke producten raden jullie mij wel aan?

Zou het zonde vinden om beide producten weg te moeten gooien. Is er een mogelijkheid om deze producten wel te gebruiken? Of 1 ervan?
Kan ik de Dodo Juice in mijn stappenplan verwerken en wanneer moet ik die dan gebruiken?
En de APC, waar komt die voor in mij stappenplan?

Kan ik de pads gebruiken die ik nu in mijn bezit heb, of heb ik voor bepaalde producten andere pads nodig?

Als er meer info vanuit mij nodig is laat het me weten.

Groeten Niels
 
Hey Niels,

Ik zit op dit momenteen peukie te doen en te wachten tot de eerste laag wax is gecured, dus zal even snel antwoorden via mijn telefoon.

Wat betreft een DAP; Ik kan je dit zeker aanraden. Het is misschien een hoge prijs, maar dit is dan ook een investering. Machinaal versus Handmatig is een vergelijking waarbij machinaal uiteraard wint qua resultaat en snelheid.
Vergeet ook niet dat je niet alleen hoeft te polijsten met de DAP, maar ook cleanen, waxen, etc.

Handmatig stappenplan:

- Wassen
- (Drogen niet nodig vóór kleien)
- Kleien
- Cleaner of Polijsten
- Ontvetten en Controleren (Gyeon Prep)
- Glaze
- Wax

De 2 producten die je hebt van Meguiars zijn prima producten, maar zijn All-in-One. Dit wil zeggen dat zij de 100% werking verdelen over meerdere doeleindes. Je hebt dan dus een minder goede versie van elk doeleinde.
Je kan de Polish gebruiken (Cleaner + Glaze) of de Wax (Cleaner + Glaze + Wax) maar beide streept elkaar weg. Gebruik je alleen de Wax, dan is hier de standtijd blijkbaar redelijk ruk van.

Ik kan je dus adviseren om een goede glaze aan te schaffen en een goede wax. Je hebt al de Lime Prime in huis en dat is een prima product en als wax de Collinite 845. (Vloeibare wax, zéér zuinig en goede prijs, hufter-proof, goede eigenschappen en supermakkelijk aanbrengen met je DAP en handmatig)

Een APC gebruik je eigenlijk niet in je stappenplan. Deze is bedoeld als allesreiniger (All Purpose Cleaner - APC) voor dingen als vieze naden, ontvetten van kunststof/banden, motorruimte, etc.

Het is nooit verkeerd om extra pads te hebben. Pad(s) voor het polijsten, pad voor de glaze, pad voor de wax, etc. Zodra je een pad voor een bepaalde stap gebruikt, hou hem dan ook voor die stap. Ondanks je pads kan wassen, is dat wel verstandig.

Ooh, en ik neem stiekem aan dat de lak van je Golf hard kan zijn en van je Volvo weet ik het vrij zeker. En met hard bedoel ik hard. Zelfs met een DAP en een grove aanpak is dit een hele opgave, dus stel je voor met de hand. Ik moet er zelf niet meer aan denken om met de hand te polijsten en dergelijke. Qua resultaat en tijd.

Greetz
 
Quantoxx, bedankt weer voor je reactie.

Ik ga het eerst proberen met de hand. Benieuwd wat het resultaat dan is. Wie weet komt er toch een DAP.
Welke DAP raden jullie mij aan als ik in de toekomst er 1 ga aanschaffen?

Terug komen op het handmatig stappenplan:

- Wassen
- (Drogen niet nodig vóór kleien)
- Kleien (Monello – Dolce verde klei set)
- Cleaner of Polijsten (Ultimate Polish)
- Ontvetten en Controleren (Gyeon Prep)
- Glaze (Lime Prime)
- Wax (bijv. Collinite 845)

Heb de producten achter de stap gezet. Klopt dit? De NXT kan ik dus in dit stappenplan niet gebruiken?
Wat is een goede glaze ipv de Lime Prime?

Wat betreft de Gyeon Prep, de gehele auto nalopen als de Polish is aangebracht. Dit om de polijst residu te verwijderen.

Zijn mijn pads wel geschikt om de Polish, Lime Prime en Collinite 845 aan te brengen? Of heb ik andere nodig?

Ga de APC zeker aanschaffen, kan ik voor meerdere doeleinden gebruiken. Al veel over gelezen op het forum.
De Gyeon Prep wordt ook aangeschaft.

Alvast bedankt.
Groeten Niels.
 
Ik denk dat een DAP900 wel een veilige keuze is.
880W t.o.v. de 500W van de DAP500; altijd handig om de power bij de hand te hebben als je deze nodig hebt.
PAW en DAP900plus zijn wat meer machines die je uitzoekt als je daar echt aan toe bent. Zelfde met de overig erg populaire Bigfoots.

Ik denk dat je met een DAP900 wel goed zit als je machinaal gaat beginnen.
 
  • Leuk
Reactions: Niels87
Hey Niels,

Wat Soepergrover aangeeft; +1

Met een DAP900 kom je een heeeel eind. Genoeg om je eigen wagens zoals de Volvo aan te pakken.

De stappen en bijbehorende producten zijn inderdaad correct.

De NXT-wax kan je wél gebruiken, maar als je de werking bekijkt zal hij de onderliggende laag/glaze (Megs Polish of Lime Prime) eigenlijk weer opvreten of aantasten. Aangezien de NXT-wax een All-in-One product is, geloof ik het niet dat deze een pure wax zal overtreffen. Als dat zo is, zou iedereen voor een product kiezen dat meteen 3 stappen tegelijk doet en nog goed ook.
Mijn advies blijft de Collinite 845.

Een andere glaze die veel voorbij komt is de Poorboys World - Black Hole. Deze zou op donkere nét wat meer doen, maar werkt ook op lichte kleuren. De variant voor lichte kleuren heet White Diamond.

De Gyeon Prep is inderdaad bedoeld om te ontvetten vóór een bescherming word aangebracht. Deze ontvettende werking gebruik je ook om na het polijsten het paneel helemaal schoon te maken zodat eventueel polijstresidu niet stiekem wat krasjes/swirls opvult en jij denkt dat ze weg zijn.

Als je een glaze gebruikt waar ook een cleanende werking bij zit, zal deze dat residu ook verwijderen, maar dan ben je eigenlijk al voorbij je polijst-stap en ga je niet alsnog terug naar deze stap.

Wat betreft je handpads; Eerlijk gezegd heb ik mijzelf hier nooit goed in verdiept. Ik gebruik namelijk vanaf het eerste moment mijn DAP en bijhorende pads voor Polijsten / Cleaner / Glaze / Wax / Sealant.

Wel heb ik ooit 2 pads aangeraden gekregen voor mijn Glasreiniger en RainX. 2 ronde schijfjes van badstof of microvezel. Bij mijn 476S vaste wax bestelde ik op advies een klein rond foam schijfje. Volgens mij was dat een Disco Rosso-ding.
Deze foampad kun je voor wax / sealant / glaze gebruiken. Misschien voor een cleaner wat minder goed, want bij de DAP gebruik je een pad met een lichte cuttingfactor.


Greetz
 
Duidelijk verhaal, ook voor de DAP. Ik ga na de 'winter' de Golf behandelen.
Kan ik me mooi nog goed inlezen en info op doen.

Als er nog andere mensen zijn die andere producten aanbevelen laat dit me graag weten.
Ook wat betreft de pads. Dan kan ik deze met de volgende bestellen erbij doen.

Is 1 laag Collinite 845 voldoende? Of nog een 2de laag aanbrengen?

Groeten Niels
 
Laatst bewerkt:
+1 voor dap900 maar dat wist je al.

Als je toch handmatig kiest, zou ik de megs polish/lime prime vergeten en lekker in 1x van kleien naar NXT waxen gaan.

Als je wel voor de dap(powerpack) kiest, zou ik ze prachtig polijsten (zoals het hoort, van Veloce tot finale/megs polish), en dan pas collinite 845 gebruiken.

Volgens mij is lime prime hetzelfde als megs polish, maar weet niet geheel zeker.

Over de pads kan ik je niets vertellen nee en GYEON PREP is altijd een goede keuze.

1laag vind ik voldoende, alhoewel je de 2de laag er zo op heb zitten (met een dap900, sorry ik moest het zeggen).

Al met al maakt het niet uit hoe je het doet, als je het maar doet.
 
Laatst bewerkt:
1 laag is voldoende, je kunt niet 2 lagen over elkaar heen zetten.

Zorgvuldig 1 laag aanbrengen en tijdig een nieuwe laag (OF het gehele proces opnieuw starten; kleien, polijsten, waxxen etc. etc.)
 
Huh..? Je kan juist wél 2 lagen 845 doen. Ideaal zelfs.

Ik denk dat je 2 lagen NXT bedoeld? Waarbij de 2de laag de 1ste laag weer aantast of eigenlijk opvreet doordat er cleaners in zitten.


Greetz
 
Eén laag Collinite 845 is in principe genoeg.
Een tweede laag kan natuurlijk ook. Al is het maar zodat je eventueel overgeslagen plekjes dan wel raakt.
 
Precies, bij belaalde lakken is het vaak moeilijk te zien en kan je er voor kiezen om een "2e laag" aan te brengen, zo weet je zeker dat je alles gehad hebt. In praktijk blijft het 1 laagdikte... ;)
 
Dank voor de reacties.

@Chivfreek, de Meguair's polish en de Lime Prime hebben in jouw ogen geen meerwaarde als ik de auto met de hand ga behandelen? En dan als wax de collinite 845. Heb je dit zelf in de praktijk ervaren?

Graag jullie reactie.
Dan kan ik hier mijn nieuwe bestelling op af stemmen.

Groeten Niels.
 
Ja die hebben zeker wel een meerwaarde bij Collinite. Lime prime en Ultimate polish zijn volgens mij hetzelfde (glaze met een cleaner). En hebben dus bij Collinite(pure wax) wel degelijk een effect.

Laat ik het zo voorstellen; afhankelijk van je wens voor duurzaamheid:

Systeem 1 -/+ 1 maand standtijd
-Wassen
-Kleien (wanneer nodig)
-Waxen met NXT 2.0

Systeem 2 -/+ 5 maanden stand tijd
-Wassen
-Kleien (wanneer nodig)
-Glaze aanbrengen met megs polish of lime prime
-Waxen met Collinite

Voordelen systeem 1:
-Makkelijk verwerkbaar
-Minder stappen
-Glanst werkelijk prachtig
-Vult (volgens mij) ook lichte krasjes en swirls op, dit is heel prettig als je niet polijst) deze komen uiteraard wel weer terug.

Voordelen systeem 2:
-MEGA prijs/kwaliteit
-MEGA stand tijd

Collinite moet wel eens in de maand een boostertje krijgen vind ik in de vorm van een spraywax of GYEON wetlook of wat dan ook wat je leuk vind.

En oja, ik denk eigenlijk dat er in die megs polish ook wel een spulletje zit wat lichte krasjes en swirls opvult. Dus die zou ik eerder gebruiken dan de lime prime.
 
Hmm... Ik sta even verbaasd te kijken hiero... Ik doe bij mijn details vrijwel altijd 2 lagen wax om de simpelweg een ietwat dikkere laag te krijgen. Dit om wat meer van de eigenschappen terug te zien.

Maar wat ik nu dus begrijp, heeft het aanbrengen van 2 lagen wax alleen maar zin als ik zeker wil zijn dat ik geen plekjes heb overgeslagen???

Hah... Lekker dan. Toch heb ik altijd het idee gehad dat ik meer standtijd had met 2 lagen 845 dan 1 laag...



@Niels87 - Een glaze zal bij handmatig werken zeker iets toevoegen. Je zal met de hand simpelweg vele malen minder corrigeren, zoals krasjes/swirls, en een glaze kan deze iets verdoezelen en wat meer diepte geven aan je kleur. Met een cleaner kan je de vervuiling op én in je lak verwijderen.

Normaal gesproken gebruik je dan een product dan alleen maar een Glaze of alleen maar een cleaner is zodat je ten volle zijn werking kan benutten. De producten van Meguiars zijn echter producten die dus in 1 klap meerdere dingen doen.

Zoals de Wax die 3 stappen in 1 keer doet; Cleaner, Glaze én Wax.
Zoals de Polish die 2 stappen in 1 keer doet; Cleaner en Glaze.
Etc etc etc.

Wat @Chivfreek dus aangeeft is; Ja, een Glaze voegt zeker iets toe bij handmatig werken. Je bespaart met de Meguiars producten tijd en moeite doordat zij meerdere stappen ineens doen, maar levert aanzienlijk in op de standtijd en naar mijn gevoel ook wel kwaliteit.

Wanneer je voor producten kiest die 1 doeleinde hebben, zal je hoogstwaarschijnlijk meer kwaliteit in huis halen. Zodoende dat in het voorbeeld van Chivfreek, systeem 2 een langere standtijd zal hebben doordat de wax een pure wax is.

(Normaal gesproken breng je een glaze aan en sluit je deze in door er een wax overheen te leggen. Doe je dit net, regent het er zó van af. De NXT-wax heeft de glaze in zich zitten en je kan dan indenken dat dit dan kwetsbaarder is.)

ik denk eigenlijk dat er in die megs polish ook wel een spulletje zit wat lichte krasjes en swirls opvult. Dus die zou ik eerder gebruiken dan de lime prime.
Als ik de beschrijving van Ultimate Polish lees en mijn ervaring met de Lime Prime, even naast elkaar zet, zou ik eerder kiezen voor de Lime Prime als glaze omdat hier niet alleen een cleanende werking bij zit, maar ook een lichte korrel. Aangezien ik nog niks voorbij heb zien komen over handmatig polijsten, is een licht korrel wel een fijne bijkomstigheid.