• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies / stappenplan / juiste producten

Het is even stil geweest maar heb ondertussen diverse producten aangeschaft.

Heb een DAP900v3 met Monello producten aangeschaft, niet nieuw maar is een paar keer gebruikt.
Er zitten diverse pads bij, Geel, Rood, Lichtgroen, Dondergroen, Wit, Oranje en Zwart.

Ook heb ik een Nilfisk E150 aangeschaft. Al snel heb ik ook een Monello foam kit met Artico Magico 5000ml aangeschaft.

De shampoo is bijna op en heb gekozen voor de Dodo Juice - Born to be Mild shampoo. Nog niet gebruikt.
Heb ook een handpad aangeschaft, geen idee of ik hem nodig ga hebben. Maar je weet maar nooit. Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad.

Aangezien ik eerst van plan was om de auto met de handmatig te poetsen zal het stappenplan ook moeten veranderen.
Zal ook nog een paar producten moeten aanschaffen om een goede poets/detail beurt te geven. Graag jullie advies/mening.

In heb het volgende stappenplan in gedachten:

- Foamen
- APC, waar nodig is, product reeds in me bezit.
- Wassen
- (Drogen niet nodig vóór kleien)
- Kleien (Monello – Dolce verde klei set)
- Polijsten met DAP900v3, beginnen met een testspot, Veloce, Mezzo en Finale.
- Ontvetten en Controleren (Gyeon Prep)
- Glaze (Lime Prime)
- Wax (bijv. Collinite 845 met Monello Disco Rosso)

Is het verstandig om na het kleien de auto te wassen? Of kan ik naar het kleien gelijk met polijsten beginnen?
Als ik het goed heb gelezen in diverse topics is het verstandig om tussen elke stap de panelen af te nemen met Gyeon Prep, om zo te zien of je nog een hit moet doen of kunt afschalen. Klopt dit, graag jullie mening hierover.

Als het polijsten klaar is, is het nodig om een glaze toe te passen voordat ik de wax aanbreng? Heb Lime Prime in bezit. Kan ik dit aanbrengen met de DAP of een handpad? Zoja, welke handpad?

Is mijn stappenplan zoals beschreven juist?

Wil de volgende producten nog aanschaffen:
- Gyeon Prep
- Collinite 845
- Afplaktape

Alvast bedankt.
Groeten Niels
 
Laatst bewerkt:
Na het kleien was ik de auto niet meer (soms neem ik em af met PB S&W) maar maak em droog voordat ik ga afplakken polijsten.
Na het polijsten hoef je niet te glazen maar het kan wel tis maar wat je wil.
Lime prime zou ik machinaal verwerken op een zwarte Monello pad bv.
 
Je stappenplan is top.
Na het kleien hoef je niet te wassen, alleen als je DJ gebruikt als glijmiddel.
Elke stap met Prep is wenselijk, je ziet wat je hebt gedaan en je voorkomt verassingen achteraf.
Glaze is een keuze, ik doe dit wel. Elk beetje extra voor de glans is meegenomen en zoals Rix325i zegt, met een zwarte pad is voldoende.
Let wel! Direct afnemen die Lime Prime. Niet laten curen, drogen of hechten. Aanbrengen en uitpoetsen per paneel.
 
Hey Niels,

Leuk dat je een stap hoger kunt gaan detailen met nieuwe spullen.

Sommige claylubes zijn behoorlijk "vettig" en dan is wassen wel verstandiger. Echter gebruik jij Monello - Perfetto en zou je een paneel kunnen kleien en meteen afnemen met een doek. Hoef je ook niet te wassen.
Maar, als je merkt dat je enorm veel vervuiling met je klei oppakt en/of losmaakt, zou ik gewoon de hele auto kleien en daarna effe snel wassen. Je kan namelijk scherpe vervuiling los kunnen "tikken" of je klei neemt hey niet goed mee, dan ga je hier vervolgens overheen polijsten en dat wik je zeker niet.

Ontvetten met bijv. Gyeon - Prep is inderdaad altijd goed. Ikzelf gebruik altijd 1 doek waar ik wat Prep op spuit en neem dan een paneel af ná het polijsten. Afnemen gaat dan wat makkelijker en je ontvet de boel zodat je meteen goed zicht heb op je resultaat. De ene lak vraagt hier om, de ander word al goed schoon als je hem gewoon goed afneemt.

Een glaze kan je inderdaad ná het polijsten doen, vóór je een wax aanbrengt. Echter zal dit in de meeste gevallen waar goed gepolijst is geen of weinig effect hebben. Je kan dus de boel polijsten en dan een stukkie proberen met Lime Prime. Als dit wel degelijk effect heeft, dan zou ik het zeker doen.
Een glaze kan je machinaal aanbrengen op een zwarte of rode Monello foampad. Zet je DAP op stand 2-3, zoals je bijv. ook je polijstmiddel verspreid.

De Collinite 845 is een prima wax. Geen verkeerde keuze. Ook deze is machinaal aan te brengen en met een paar kleine druppels kom je al een heel eind. (Zoals altijd: dun aanbrengen)


Greetz
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Hier kan ik zeker wat mee.

Nu nog paar producten aanschaffen en dan kan ik voor het eerst een auto poetsen met mijn dap.
Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Wat heeft jullie voorkeur kwa afplaktape? De blauwe of de groene? Welke afmetingen gebruik je het meeste?
Zat aan deze te denken:
https://www.Carclean.com/product/Colad/Aqua_Dynamic_Maskeertape_3_pack_19_25_38mm_103667
Of gebruik je sommige breedtes bijna nooit?

Groeten Niels.