• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi alcantara zetels reinigen en beschermen

MaxAudi

Detailing trainee
26 apr 2020
11
25
Zijn er mensen die ervaring hebben met het reinigen en beschermen van alcantara?

Gebruik normaal gewoon de stofzuiger maar heb ook 1 keer de Poorboy's World Carpet & Upholstery Cleaner met een borstel gebruikt volgens How To Clean Suede and Alcantara | Autoblog Details. Merkte toen eigenlijk weinig verschil al had ik voor het reinigen ook niet de indruk dat het alcantara vuil was maar aangezien de wagen toen al +-3 jaar [100.000 km] in gebruik was dacht ik toch eens iets te proberen aangezien ik wel merkte dat het materiaal minder zacht aanvoelde als toen het nieuw was.

Zou graag een textielsealant gebruiken om de alcantara te beschermen maar wil deze natuurlijk wel goed reinigen voor ik de sealant aanbreng. Zou bovenstaande methode volstaan of zouden jullie het toch anders aanpakken? Ik lees namelijk ook heel wat over het reinigen van alcantara door gebruik te maken van een melamine spons met warm water en reinigingsproduct (zou hiervoor opnieuw de Carpet & Upholstery cleaner gebruiken) om het daarna te drogen met een haardroger en een pluizenverwijderaar te gebruiken als de alcantara droog is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast heb ik nog niet beslist welke textielsealant ik wil gebruiken dus ook hier zijn adviezen zeker welkom!

Wil daarnaast nog deze tip meegeven voor reinigen teer uit alcantara! Hoop dat niet veel mensen met deze situatie te maken krijgen want ik dacht echt dat ik dit nooit meer goed ging krijgen maar het is uiteindelijk toch gelukt. Ik was in de kleedkamer op mijn werk met mijn jeans op een klein stukje teer gaan zitten. Had dit niet opgemerkt en ben dus lekker met de zetelverwarming ingeschakeld naar huis gereden (ongeveer een uur). Bij het uitstappen merkte ik dat mijn jeans vast leek te plakken aan de zetel en jawel een deel van de teer was vloeibaar geworden door de warmte en in de zetel getrokken [voor mij was dit pure horror :joy:].

Uiteindelijk een beetje Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover aangebracht op een stukje keukenpapier (gebruik gewoon volledig wit keukenpapier zonder print want door de Citrus Tar and Glue Remover kan de inkt van eventuele prints op het keukenpapier afgeven) waarna ik met dit keukenpapier het product heb aanbracht op een fijn penseel. Met dit penseel dan heel voorzichtig het product aangebracht op de vlek, 10 a 15 seconden gewacht en dan met een proper stuk keukenpapier de teer die nu terug licht vloeibaar was afgenomen met een proper stuk keukenpapier (zeker niet wrijven! gewoon de absorberende kracht van het keukenpapier gebruiken om het vloeibare teer op te nemen). Heb dit vaak moeten herhalen maar op het keukenpapier was steeds duidelijk te zien dat ik nog teer aan het wegnemen was en uiteindelijk heb ik de vlek zo toch volledig weg gekregen en heeft de Citrus Tar and Glue Remover geen zichtbare verkleuring of andere schade toegebracht aan het alcantara en was ik dus zeer tevreden dat ik deze horrorvlek toch volledig weg gekregen heb.
 
Laatst bewerkt:
Deze ga ik volgen! Hier ben Ik ook wel benieuwd naar.
Ik weet dat Swissvax een speciale alcantara Cleaner heeft, maar ik weet niet met welk middel je deze zou kunnen beschermen. Kan je eender welke Fabric coating product gebruiken?
 
  • Leuk
Reactions: Martin19 en MaxAudi
Deze ga ik volgen! Hier ben Ik ook wel benieuwd naar.
Ik weet dat Swissvax een speciale alcantara Cleaner heeft, maar ik weet niet met welk middel je deze zou kunnen beschermen. Kan je eender welke Fabric coating product gebruiken?
Had al een aantal reviews gelezen van de Swissvax en het zou inderdaad een goed product zijn maar €39 voor 250ml is wel zeer stevig, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Poorboy's World Carpet & Upholstery Cleaner. Om toch eens iets ander te proberen dan de Poorboy's ga ik waarschijnlijk de Koch Chemie Pol Star gebruiken (jammer dat CC de Koch Chemie producten niet in hun assortiment heeft), Koch Chemie vermeld namelijk ook specifiek dat deze geschikt is voor gebruik op alcantara en kan hier de mengverhouding zelf bepalen. Ga het melamine sponsje voorlopig links laten liggen aangezien ik de indruk heb dat dit eerder werkt als je alcantara pluist (wat bij mij gelukkig niet het geval is) en dezelfde werkwijze aanhouden als vorige keer met de Poorboy's

Ik heb al een voorbeeld gezien waar Gyeon Q² FabricCoat gebruikt is om alcantara te beschermen maar hoopte dat er misschien andere ervaring hadden met gelijkaardige producten aangezien de Gyeon toch wel vrij prijzig is ten opzichte van bijvoorbeeld de 303 Fabric Guard of de Valet Pro Fabseal. Als hier nog niemand ervaring mee heeft ga ik waarschijnlijk voor de Gyeon gaan.

Zoekfunctie gebruiken en lezen maar ....
Had al een heel deel van de oudere topics bekeken maar deze waren vaak gericht op vlekken of methode om oudere zetels op te frissen en had dus niet echt iets gevonden over het reinigen specifiek als voorbereiding voor het aanbrengen van een sealant vandaar dat ik een nieuw topic gemaakt heb.
 
  • Leuk
Reactions: Martin19
De prijs van Swissvax producten weerhouden veel mensen van de aankoop.

Er zijn op het forum vast wel personen die de 303 hebben gebruikt, maar bij mijn weten niet op alcantara.
 
De prijs van Swissvax producten weerhouden veel mensen van de aankoop.

Er zijn op het forum vast wel personen die de 303 hebben gebruikt, maar bij mijn weten niet op alcantara.
Als het product een duidelijke meerwaarde (specifiek naar reiniging van alcantara toe) bied die de prijs justificeert zou ik er geen probleem mee hebben om hier een duurder product voor aan te schaffen aangezien dit niet iets is wat je wekelijks of zelfs maandelijks gebruikt. Het vraagteken is echter al of er een meerwaarde is ten opzichte van andere veel goedkopere (prijs per ml ongeveer 200 keer lager dan de Swissvax) milde reiningsmiddelen ontworpen voor stoffen en of deze voldoende is om dat gigantisch prijsverschil te rechtvaardigen.