• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

auto aankoop

Bakworm

Detailing addict
18 jun 2010
21
50
Hallo,

Ik wil een uni rode auto kopen
maar nu heeft iedereen het er over dat rood verkleurd ongeacht hoe je de auto beschermd?
nu is hij nog mooi rood,bouwjaar 2004
kan ik beter opzoek gaan naar een andere kleur auto of .......

graag hoor ik het
 
Dat een rode kleur ondanks bescherming verkleurd is onzin :no. Een uni rode lak heeft de neiging sneller te verkleuren als een andere lak. Dat is wel even iets anders...
Als je je auto echer netjes bijhoudt met wassen en af toe een grondige poetsbeurt geeft, zoals je dat met je voorgaande ook hebt gedaan, hoef je je geen zorgen te maken dat ie roze wordt :ja. Ik zou zeggen; in tegenstelling tot zwart en wit, heb ik niks tegen een fraai gepoetste uni rode auto, ongeacht het merk...
 
Ik ben het met Guy eens, ik heb zelf ook een uni rode Suzuki Alto uit 2000, als je hem maar goed bijhoudt blijft ie mooi rood. Ik zie regelmatig hele doffe staan, het is maar net hoe hij bijgehouden is. Het enige wat bij mij wel verkleurt is de (kunststof) spoiler, maar dat gaat ook veel minder snel als je het goed bijhoudt.
 
Als hij nu (na 11 jaar) nog steeds mooi rood is dan bestaat er een grote kans dat het een uni lak met blanke laklaag is.
Zo'n wagen verkleurd minder snel als één zonder blanke laklaag.
Nadeel is wel dat wanneer hij verkleurd; er verder niets tegen te doen is vanwege die blanke laklaag.
 
Niks aan te doen vanwege een blanke laag? :|~*

Als je in bezit bent van een polijstmachine, dan doe maar eens met "slechts" Meguiar's Ultimate compound proberen. Die wordt weer zo rood als wat. Als je de wagen van tevoren gaat kleien en vervolgens met Monello/ PB SSR/... gaat polijsten, dan behaal je een nog roder resultaat. Ik zou zeggen, kijk eens rond op het forum waar je een post vind van een auto met uni rode lak die gepolijst is en overtuig jezelf. Misschien heeft Dieter wel een mooi plaatje :)^
 
Ik ben nu even in de war...

Dus in Frans zijn verhaal word vermoed dat het een rode verf is met daarover een blanke lak. Als de onderliggende rode verf in kleur is afgenomen, dan lijkt het mij ook logisch dat je met het polijsten van de blanke lak, niet de rode verf eronder zal opfrissen.

In het verhaal van Guy is dit dan weer wel mogelijk, maar als ik mij bedenk dat wanneer je een blanke lak aan het polijsten bent en je pad verkleurt, dan ben je toch dóór de blanke lak heen in de verf aan het wroeten..?

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zo lees ik bovenstaande.
 
Als de de wagen verkleurd is, dan valt er absoluut niets aan te doen als er een blanke laklaag aanwezig is.
Het is namelijk de kleurlaag die verkleurd is en door de blanke laklaag valt daar niets aan te doen.
Ik heb zelf zo'n wagen gehad...
 
Ik heb een Evo 2 en een Impreza 1 gepoetst met beiden een blanke laklaag erover heen. De wagen waren beiden dof van kleur, daarna met de SSR reeks van Poorboys een mooi glanzend rode laklaag gekregen. Dus hetgeen Frans beschrijft is mij onbekend.

Frans, niet negatief bedoeld, maar ik heb het (nog) niet eerder meegemaakt ;)
 
Dat doffe is dan gewoon de blanke laklaag zelf geweest, maar dof mag je geen verkleuring noemen.
Met verkleuring bedoel ik dat een kleur lichter is geworden.
De kleurlaag zit onder de blanke laklaag en daar kom je niet bij, dus je kunt er simpelweg niets aan doen.

Mijn ex gele c5 had dat en er viel niets aan te doen;

citroen_c5-5.jpg


5adD62s.jpg


Ik heb even een extra afbeelding geupload om te laten zien wat ik bedoel.
Er was vroeger belettering op de wagen aanwezig, die later is verwijderd.
Onder die belettering zat de originele kleur, de rest eromheen is door de tand des tijds lichter geworden.
De belettering is altijd zichtbaar gebleven, vanwege die blanke laklaag en dus niet de optie te hebben de kleurlaag te kunnen polijsten.

En hier één zonder blanke laklaag die ik heb gedaan en waar ik tevens de belettering heb verwijderd.

opel-voor.jpg


opelwit-reclame2.jpg


opel-deels-klaar.jpg


Geen kleurverschil achteraf, je zag echter wel als je langs de wagen keek, het reliëf van de oude reclame.
Bij navraag, bleek dat er aan te liggen dat vermoedelijk de reclame is geplaatst voordat de lak goed was uitgehard.
 
Guy Ik denk dat er het één-en-ander verkeerd gelezen word.

De TS vraagt zich af of de auto die hij aan wil schaffen, een Rode auto uit 2004, gevoelig is voor verkleuren. Hij geeft aan dat het een unilak is.

Frans geeft vervolgens aan dat de kans bestaat dat de auto ondanks dat het een unilak is, wel een blanke lak heeft. Dit kan blijken uit het feit dat de auto zo'n 11 jaar oud is en blijkbaar nog goed van kleur is. Mocht dit het geval zijn, kan het voorkomen dat de verf gaat verkleuren c.q. zijn kleur gaat verliezen en hier zal je niks aan kunnen doen doordat de blanke lak de verkleurde verflaag afsluit. Je kan dus niet bij deze verflaag komen, tenzij je dóór de blanke lak heen gaat.

Guy geeft vervolgens aan dat dit zeker wel te doen is met een polijstmachine en een compound. Hij heeft immers welgeteld 2 auto's gedaan met een blanke lak die dof waren en dit ging perfect.

Frans geeft aan dat dit logisch is omdat er bij die beide auto's de blanke lak dof was, niet de verf.


DIT is dus wat verwarrend was. Althans, wat Frans zegt lijkt mij meer dan logisch, maar misschien vergis ik mij in de denkwijze van Guy.
 
Dat zal het zijn.

s-40 Maar om even terug te komen naar de vraag, zou ik eerder voorstellen om te laten weten om wat voor auto het gaat. Misschien heeft iemand met hetzelfde type ervaring. Dan weet je het zeker :)^
 
Handig zo'n samenvatting ;)

Maar Frans heeft zeker gelijk... Als er een blanke lak op zit en de kleur zal verkleuren valt er weinig aan te doen...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Heb je wellicht ook een foto van de auto in kwestie?
Ik heb ooit wel eens een motorkap gedaan van een witte grijs kenteken Doblo.
Die was zonder blanke lak, maar dat geldt eigenlijk voor zo'n beetje alle witte grijs kenteken wagens.
Ik ben wel van mening, dat als hij na 11 jaar er nog steeds mooi bij staat, dat je niet bang hoeft te zijn, dat hij binnen enkele jaren verkleurd, of de wagen nu wel of geen blanke laklaag heeft.
Zonder blanke laklaag is het eigenlijk wel een pre om goed de bescherming bij te houden.
De eigenaar van de witte Opel (en dat was net een krijtje toen ik hem beetpakte) heeft dat na de detail ook gedaan en toen ik de wagen drie jaar na dato zag, zag hij er nog steeds keurig uit.
 
Het verschil ga je vooral merken bij de bumpers, deze verkleuren anders als de corroserie, dit is het meests storende, kunststof bumpers zijn altijd een ramp gebleven met de kleur rood. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk