• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto Winter klaar maken, wat doen jullie?

GijsB

Detailing chief
6 aug 2016
60
75
Enschede
Hallo Allemaal,

Ik weet dat de winter nog ver weg is en ik heb al het een en ander gelezen in de topics hieronder, maar toch heb ik nog een aantal vragen over de auto het beste winter klaar maken. En aangezien het allemaal aardig wat geld kost, kan ik er alvast naar toe werken.

Omdat ik nog niet zolang ben begonnen met detaillering van mijn Volkswagen Polo, vraag ik mij af wat ik nu nodig ben om mijn auto straks voor de winter klaar te krijgen. Ik heb al een aantal producten bestelt bij cc, maar ik heb ook nog een grote verlanglijst die ik allemaal nog graag wil hebben.

Welke producten zijn echt een “must” om te hebben voor de auto om goed de winter in te kunnen gaan. Ik heb de volgende producten al in mijn bezit:

- Dodo Juice Born to be mild
- Poorboys World Elastic Clay
- Monello Non Ferro spray
- Poorboys black hole
- Poorboys wheel seeling
- Monello Raffini
- Poorboys World - Spray & Wipe
- Autofinesse
- Monello Lavare
- Collinite 845

En natuurlijk de nodige droogdoeken en wasmitt, (al heb je die nooit genoeg). Ook zit ik na te denken over een DAP 900 V3 powerpack / Foamer? . Het is een splinter nieuwe auto, dus ik weet niet of dat nu al nodig is?

Ik hoop dat jullie wat goede tips / aanvullingen voor mij hebben (het liefst ook met een stappenplan:D)

alvast bedankt!


Ciao :kissing_heart:

PS: iets wat helemaal off topic is en niet met auto detaillering te maken heeft, maar weet iemand goede / betaalbare (merk)winterbanden?
 
Laatst bewerkt:
Voor de winter vind ik het extra van belang dat ik zo veel mogelijk vuil van de auto kan krijgen voordat ik begin met wassen met een handschoen. Dus zorg dat je producten in huis hebt die vuil los kunnen maken zodat je het er makkelijk af kan spuiten. Als je nog geen HD reiniger hebt, dan kan ik dat ook van harte aanbevelen, want dat scheelt echt een hoop. Ik ben altijd aan het testen en proberen wat het beste werkt (met alles) en momenteel gebruik ik de volgende stappen.

- Velgen afspuiten met HD reiniger
- Velgen schoonmaken met Meguiar's Wheel Brightner, emmer met shampoo en allerlei borstels en dergelijke.

- Auto inspuiten met ValetPro Citrus Pre Wash in een pompsprayer
- Auto foamen met Monello Artico Magico (Sinds kort heb ik ook ValetPro Advanced Neutral Snow Foam. Eerste test van vandaag was positief)
- Afspuiten met HD

- Wassen met DodoJuice Wookies Fist, nog een andere mitt en twee emmers.
- Afspuiten met HD.
(eventueel hierna nog insmeren met Gyeon Bathe+ voor extra bescherming en makkelijker wassen de volgende keer en soms Monello Aquafobia op de wielen)
- Afspoelen met tuinslang

- Paneel voor paneel inspuiten met Spray & Wipe en drogen met Gyeon Silk Dryer
- Kiertjes e.d. uitblazen met Sidekick
- Overige druppels en water afnemen met Senza Aqua Piazza

- Banden en velgen drogen met Sidekick
- Velgen nalopen met doek (en eventueel Gyeon Cure)
- Aanbrengen bandendressing


Wassen wordt makkelijker als de auto goed in de wax, sealant of coating staat. Een coating is wat dat betreft het best, omdat vuil daar minder goed aan hecht. De ene helft van onze auto stond in de Gyeon CanCoat en die was ook makkelijk te wassen dan de andere helft. Momenteel ben ik de auto aan het voorbereiden op Nanolex Si3D, en ik verwacht dat dat nog wat langer blijft zitten. Overigens geldt dit ook voor de ruiten. De ruiten van onze auto zijn gecoat met Nanolex Glass Sealant en dat bevalt echt heel goed. Dit zorgt tevens voor beter zicht in slechte weersomstandigheden.
 
Voor de winter nog nog een verse laag wax. Ruiten "coaten". Winterbanden wisselen. En verder niks bijzonders...

Na de winter komt altijd t leuke! Zomer klaar maken / Full Detail. :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Voor de winter nog nog een verse laag wax. Ruiten "coaten". Winterbanden wisselen. En verder niks bijzonders...

Na de winter komt altijd t leuke! Zomer klaar maken / Full Detail. :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

hahah true, maar belangrijk vind ik ook dat die goed de winter door komt. Al dat vieze strooizout wordt de auto niet beter van haha. Nog een idee wat goede winterbanden zijn?
 
Voor de winter vind ik het extra van belang dat ik zo veel mogelijk vuil van de auto kan krijgen voordat ik begin met wassen met een handschoen. Dus zorg dat je producten in huis hebt die vuil los kunnen maken zodat je het er makkelijk af kan spuiten. Als je nog geen HD reiniger hebt, dan kan ik dat ook van harte aanbevelen, want dat scheelt echt een hoop. Ik ben altijd aan het testen en proberen wat het beste werkt (met alles) en momenteel gebruik ik de volgende stappen.

- Velgen afspuiten met HD reiniger
- Velgen schoonmaken met Meguiar's Wheel Brightner, emmer met shampoo en allerlei borstels en dergelijke.

- Auto inspuiten met ValetPro Citrus Pre Wash in een pompsprayer
- Auto foamen met Monello Artico Magico (Sinds kort heb ik ook ValetPro Advanced Neutral Snow Foam. Eerste test van vandaag was positief)
- Afspuiten met HD

- Wassen met DodoJuice Wookies Fist, nog een andere mitt en twee emmers.
- Afspuiten met HD.
(eventueel hierna nog insmeren met Gyeon Bathe+ voor extra bescherming en makkelijker wassen de volgende keer en soms Monello Aquafobia op de wielen)
- Afspoelen met tuinslang

- Paneel voor paneel inspuiten met Spray & Wipe en drogen met Gyeon Silk Dryer
- Kiertjes e.d. uitblazen met Sidekick
- Overige druppels en water afnemen met Senza Aqua Piazza

- Banden en velgen drogen met Sidekick
- Velgen nalopen met doek (en eventueel Gyeon Cure)
- Aanbrengen bandendressing


Wassen wordt makkelijker als de auto goed in de wax, sealant of coating staat. Een coating is wat dat betreft het best, omdat vuil daar minder goed aan hecht. De ene helft van onze auto stond in de Gyeon CanCoat en die was ook makkelijk te wassen dan de andere helft. Momenteel ben ik de auto aan het voorbereiden op Nanolex Si3D, en ik verwacht dat dat nog wat langer blijft zitten. Overigens geldt dit ook voor de ruiten. De ruiten van onze auto zijn gecoat met Nanolex Glass Sealant en dat bevalt echt heel goed. Dit zorgt tevens voor beter zicht in slechte weersomstandigheden.


Bedankt voor je goede uitleg Jansen, ik ga mij eens even inlezen in de hierboven genoemde producten. Een HD foamer heb ik goede dingen overgelezen, moet ik ook maar even naar opzoek gaan.
 
Je velgen in een goede coating zetten zoals Gyeon Rim zou een optie kunnen zijn.

Verder zou je ook voor een spray sealant kunnen gaan om je waxlaag af te toppen, zodat deze iets duurzamer is voor de strenge wintermaanden.

Voor de rest zit je al goed op weg.

Winterbanden rijd ik al jaren continental wintercontact, had ik ook toevallig op mijn lease wagen. Ben er zeer tevreden mee en zijn ook nog eens niet de hoofdprijs.
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Je lijstje ziet er aardig compleet uit, daar sleur je de auto makkelijk de winter mee door.

Wat ik doe vóór of tijdens de winter? Niets, want coating op de auto. :cool:

En aangezien ik best een koukleum ben...zal het aan m'n kont roesten als de auto vuil is.
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
hahah true, maar belangrijk vind ik ook dat die goed de winter door komt. Al dat vieze strooizout wordt de auto niet beter van haha. Nog een idee wat goede winterbanden zijn?
Zelf heb ik de Bridgestones.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Voor de winter eigenlijk niet veel anders, auto staat in coating maakt het makkelijker. Wintervelgen erop en gaan.
Wel extra flesje Final finish en ruiten reiniger in de auto
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Handschoenen, thermo-ondergoed en een winterjas. Ik poets de auto in de winter niet anders dan in de zomer. Elke week met de hand poetsen en 1x per maand in de wax.

Wel maak ik in de winter wat vaker gebruik van een (verwarmde!) wasbox. Uiteraard laat ik de borstels en schuimlans lekker voor wat het is. Eigen emmertjes en materialen mee en gewoon lekker poetsen. Scheelt dat deze een kwartiertje van mijn huis ligt. Eer ik thuis ben is ook mooi alle water overal uit gewaaid.

Winterbanden vind ik vrijwel altijd onzin in Nederland. Ik heb een setje liggen, maar die gaan er echt alleen onder als er sneeuw komt. In alle andere omstandigheden ben je gewoon beter af met goede zomerbanden. Als je afgelopen winter 4 maanden op winterbanden hebt gereden, dan heb je 4 maanden op banden gereden die je remweg langer maken, minder bestand zijn tegen aquaplaning en die minder grip geven in bochten...
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Rij zelf winter en zomer op Michelin (rij 50.000km per jaar) nooit problemen met rare banden slijtages zoals cuppen o.i.d.

Winterbanden geven al een positieve werking (meer grip etc) bij 7 graden. Het zijn winterbanden en geen sneeuwbanden.
 
Winterbanden zijn beter bestand tegen koudere temperaturen icm nat weer. Heeft niks direct met sneeuw te maken.

Ik heb op een slipcursus zelf het verschil ervaren. Dus mij overtuigt niemand meer van iets anders.
 
Ik kies voor verse wax (coli845) en daarna laagje acquafobia. ramen in de rain x en dat was het. Binnen geregeld goed bijhouden om geen rare zoutplekken te krijgen.

Tja winterbanden... Niet echt nodig met awd, maar ze gaan er wel onder. Al is het maar voor de wintersport om een verbaal te voorkomen. Ook die zijn van Pirelli, evenals de huidige m+s zomerbanden.
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Verse laag wax (coli845) en acquafobia, ramen in de rain x en dat is het.
Binnenkant goed bijhouden ivm zout. Als het te koud is wordt er niet gewassen, ivm vastvriezen ramen/deuren.

Hier winterbanden van Pirelli, meer voor de wintersport om geen verbaal te krijgen, dan voor de grip.
Daar heb ik awd voor ;). Nu ook Pirelli, de m+s zomerband versie.
 
Ik kies voor verse wax (coli845) en daarna laagje acquafobia. ramen in de rain x en dat was het. Binnen geregeld goed bijhouden om geen rare zoutplekken te krijgen.

Tja winterbanden... Niet echt nodig met awd, maar ze gaan er wel onder. Al is het maar voor de wintersport om een verbaal te voorkomen. Ook die zijn van Pirelli, evenals de huidige m+s zomerbanden.

Bedankt voor je reactie Marcel, die collinite 845 heb ik nu ook op de auto zitten. Daar ben ik erg tevreden over. RainX ook op de ruiten, maar naar aquafobia moet ik nog even kijken. Summersale is komende zaterdag, dan maar even bestellen.

Winterbanden ben ik nog niet helemaal uit.