Geschiedenis
Deze unizwarte BMW 325i wisselde vorig jaar april van eigenaar.
De binnenkant van de auto leek nog als nieuw en liet zien dat ook de vorige eigenaar zuinig was op zijn auto.
De buitenkant heeft echter flink geleden in de afgelopen jaren. De auto is altijd met de hand gewassen met de bedoeling om goed voor de auto te zorgen, maar is zeer waarschijnlijk voorheen met een siliconenwisser gedroogd met veel rechte krassen als gevolg. Vandaar dat de BMW door de huidige eigenaar aangeboden werd aan Diventa Bella om dat te verhelpen. Er werd een lakstift meegegeven om steenslag en wat diepere lakdefecten zoveel mogelijk te optimaliseren.
Wassen en oppervlaktereiniging
Het koetswerk werd eerst goed gewassen en alle sponningen en rubbers behandeld met een All Purpose Cleaner (APC) m.b.v. diverse kwasten en kleine mitts.
De velgen werden gedemonteerd zodat de wielen en wielkuipen beter konden worden gereinigd.
De wielkuipen werden behandeld met een goede velgenreiniger en daarna ontdaan van ijzer- en teerdeeltjes door IronX en TarX.
De velgen werden behandeld met Reload spraysealant voor de bescherming.
Inspectie van de lak
De lak was unizwart en deze zijn vaak erg gevoelig, vandaar dat de inspectie plaats vind vóór het kleien omdat deze stap waarschijnlijk marring veroorzaakt en je zo niet de echte lakstaat te zien krijgt.
De verlichting in Diventa Bella maakte de lakdefecten in de lak extra goed zichtbaar.
Overal zaten krasjes, op elk plaatdeel, kunststofdeel en randjes. Toen werd al duidelijk dat dit echt een flinke klus ging worden.
De motorkap:
Kofferdeksel:
Op deze foto is goed te zien dat krasjes overal zitten en doorgaan tot op de randen.
Lak bijtippen en schuren
De lak werd eerst geheel gekleid, dankzij de IronX en TarX kwam er nog maar weinig vanaf.
Normaal gesproken beginnen we op de motorkap met polijsten maar omdat er erg veel steenslagplekjes bijgevuld moesten worden. Dit gaat in meerdere laagjes en dat heeft dus droogtijd nodig.
Het bijvullen nam Tim voor zijn rekening. Dit is een heel secuur en geduldig klusje.
Opgevuld in meerdere laagjes:
Daarna het “kopje” eraf schuren:
Er werden stukjes tape bij de opgevulde plekjes geplakt om te voorkomen dat je iets vergeet.
Dit geeft wel een goed beeld hoeveel diepe plekjes er waren:
Op de bumper zat zo ontzettend veel steenslag dat het geen zin had om dat met de het schuurblokje te doen en deze geheel machinaal te schuren:
Krasjes op de achterbumper, op het onderste deel is goed te zien dat het toch iets ingedroogd was, na het polijsten was er bijna niets meer van te zien.
Polijsten
Deze lak is een unizwarte lak, dat betekent dat er geen metallic in zit. Er zit wel gewoon blanke lak overheen.
Uni lak zonder blanke lak wordt Single Stage Paint genoemd.
Als er unizwart geroepen wordt dan komt er vrijwel direct het woord “boterzacht” erachteraan gezegd.
De vraag is echter of dat wel zo is, vaak wordt gevoelig vervangen door boterzacht.
Deze lak was niet zacht, ik zal niet zeggen dat deze hard was maar zacht zeer zeker niet.
Wel enorm gevoelig, microvezeldoeken met een open pluis veroorzaakte marring en doordat de lak een donkere uni-kleur heeft, is deze marring extra zichtbaar.
Dit is niet erg tót de laatste polijststap omdat je de marring dan nog weg haalt met de volgende polijststap.
De uitdaging komt naar boven vanaf de laatste polijststap, daarna gebruik je namelijk niets meer wat het nog weg kan halen.
Open pluis doeken zijn dus niet optimaal, de oplossing is een gesloten vezel zoals de Meguiar’s Ultimate Wipe.
Nadeel is dat deze doeken minder kunnen opnemen en je dus vaak van doek moet wisselen.
Ook een beetje druk zetten met het afnemen is absoluut uit den boze en het gebruik van een detailspray voor de laatste restjes is een must.
Het polijsten is gedaan in meerdere stappen. Uit een testspot bleek dat er gewoon minimaal Heavy wool nodig is i.c.m. Monello Inizio Forza.
Sommige delen hadden vijf tot zes “hits” nodig voor het gewenste resultaat. Als de lak echt zo zacht was dan was dat echt niet nodig geweest.
Daarna werd er afgebouwd met een polishing pad en Monello Mezzo en gefinished met een finishing pad en Monello Finale.
Deze laatste stap is afgenomen met de Ultimate Wipes. Neem het ook af met zo min mogelijk druk en rechte banen.
Het verschil was werkelijk bizar:
Bescherming
De lak werd ontvet met Eraser en behandeld met C-Quartz. Vervolgens werd de ruimte opgestookt naar 22 graden om de laag goed te kunnen curen. De volgende dag werd er een laagje Reload aangebracht voor extra bescherming en gladheid.
Het eindresultaat
Na ruim 30 uur was dit het resultaat:
Bedankt voor het kijken!