• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 325i MY2006 Unizwart

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
logo.jpg

Geschiedenis
Deze unizwarte BMW 325i wisselde vorig jaar april van eigenaar.
De binnenkant van de auto leek nog als nieuw en liet zien dat ook de vorige eigenaar zuinig was op zijn auto.

De buitenkant heeft echter flink geleden in de afgelopen jaren. De auto is altijd met de hand gewassen met de bedoeling om goed voor de auto te zorgen, maar is zeer waarschijnlijk voorheen met een siliconenwisser gedroogd met veel rechte krassen als gevolg. Vandaar dat de BMW door de huidige eigenaar aangeboden werd aan Diventa Bella om dat te verhelpen. Er werd een lakstift meegegeven om steenslag en wat diepere lakdefecten zoveel mogelijk te optimaliseren.

Wassen en oppervlaktereiniging
Het koetswerk werd eerst goed gewassen en alle sponningen en rubbers behandeld met een All Purpose Cleaner (APC) m.b.v. diverse kwasten en kleine mitts.
De velgen werden gedemonteerd zodat de wielen en wielkuipen beter konden worden gereinigd.
De wielkuipen werden behandeld met een goede velgenreiniger en daarna ontdaan van ijzer- en teerdeeltjes door IronX en TarX.
De velgen werden behandeld met Reload spraysealant voor de bescherming.

Inspectie van de lak
De lak was unizwart en deze zijn vaak erg gevoelig, vandaar dat de inspectie plaats vind vóór het kleien omdat deze stap waarschijnlijk marring veroorzaakt en je zo niet de echte lakstaat te zien krijgt.
De verlichting in Diventa Bella maakte de lakdefecten in de lak extra goed zichtbaar.
Overal zaten krasjes, op elk plaatdeel, kunststofdeel en randjes. Toen werd al duidelijk dat dit echt een flinke klus ging worden.

De motorkap:
motorkapvoor2.jpg


Kofferdeksel:
kofferklepvoor1.jpg

Op deze foto is goed te zien dat krasjes overal zitten en doorgaan tot op de randen.
krassen1.jpg


Lak bijtippen en schuren
De lak werd eerst geheel gekleid, dankzij de IronX en TarX kwam er nog maar weinig vanaf.
Normaal gesproken beginnen we op de motorkap met polijsten maar omdat er erg veel steenslagplekjes bijgevuld moesten worden. Dit gaat in meerdere laagjes en dat heeft dus droogtijd nodig.
Het bijvullen nam Tim voor zijn rekening. Dit is een heel secuur en geduldig klusje.
Opgevuld in meerdere laagjes:
opvul1.jpg


Daarna het “kopje” eraf schuren:
opvul2.jpg


Er werden stukjes tape bij de opgevulde plekjes geplakt om te voorkomen dat je iets vergeet.
Dit geeft wel een goed beeld hoeveel diepe plekjes er waren:
opvul4.jpg


Op de bumper zat zo ontzettend veel steenslag dat het geen zin had om dat met de het schuurblokje te doen en deze geheel machinaal te schuren:
wetsandplekjes.jpg


Krasjes op de achterbumper, op het onderste deel is goed te zien dat het toch iets ingedroogd was, na het polijsten was er bijna niets meer van te zien.
fiftyfifty4.jpg


Polijsten
Deze lak is een unizwarte lak, dat betekent dat er geen metallic in zit. Er zit wel gewoon blanke lak overheen.
Uni lak zonder blanke lak wordt Single Stage Paint genoemd.
Als er unizwart geroepen wordt dan komt er vrijwel direct het woord “boterzacht” erachteraan gezegd.

De vraag is echter of dat wel zo is, vaak wordt gevoelig vervangen door boterzacht.
Deze lak was niet zacht, ik zal niet zeggen dat deze hard was maar zacht zeer zeker niet.
Wel enorm gevoelig, microvezeldoeken met een open pluis veroorzaakte marring en doordat de lak een donkere uni-kleur heeft, is deze marring extra zichtbaar.
Dit is niet erg tót de laatste polijststap omdat je de marring dan nog weg haalt met de volgende polijststap.
De uitdaging komt naar boven vanaf de laatste polijststap, daarna gebruik je namelijk niets meer wat het nog weg kan halen.

Open pluis doeken zijn dus niet optimaal, de oplossing is een gesloten vezel zoals de Meguiar’s Ultimate Wipe.
Nadeel is dat deze doeken minder kunnen opnemen en je dus vaak van doek moet wisselen.
Ook een beetje druk zetten met het afnemen is absoluut uit den boze en het gebruik van een detailspray voor de laatste restjes is een must.

Het polijsten is gedaan in meerdere stappen. Uit een testspot bleek dat er gewoon minimaal Heavy wool nodig is i.c.m. Monello Inizio Forza.
Sommige delen hadden vijf tot zes “hits” nodig voor het gewenste resultaat. Als de lak echt zo zacht was dan was dat echt niet nodig geweest.

Daarna werd er afgebouwd met een polishing pad en Monello Mezzo en gefinished met een finishing pad en Monello Finale.
Deze laatste stap is afgenomen met de Ultimate Wipes. Neem het ook af met zo min mogelijk druk en rechte banen.

Het verschil was werkelijk bizar:
fiftyfifty1.jpg


fiftyfifty2.jpg


Bescherming
De lak werd ontvet met Eraser en behandeld met C-Quartz. Vervolgens werd de ruimte opgestookt naar 22 graden om de laag goed te kunnen curen. De volgende dag werd er een laagje Reload aangebracht voor extra bescherming en gladheid.

Het eindresultaat
Na ruim 30 uur was dit het resultaat:
aftrer2.jpg


aftrer9.jpg


aftrer3.jpg


aftrer7.jpg


krassen13.jpg


aftrer6.jpg


aftrer4.jpg


aftrer11.jpg


aftrer8.jpg


Bedankt voor het kijken!

 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Ik kan op de Show Off's van Diventa Bella alleen maar zeggen....... wow wow en wow. Zo ook weer bij deze zeg. Wat een resultaat en wat zullen die mensen blij zijn geweest.
 
Kwijl in het kwadraat. Elke BMW zou zo'n behandeling moeten krijgen
En ooit, ooit ... wil ik ook zulke foto's kunnen maken, super :)^
Kan regelrecht in een glossy
 
Allereerst dank voor de show-off die wat afwijkender is dan de reguliere.
Met name het werkje van Tim mbt wetsandstickers komt niet veel voorbij in vind ik interessant om te zien.
Uiteraard valt en staat het met het overige werk waarvoor hulde; weer een tevreden klant de sleutels retour gegeven schat ik zo in !

Heb nog wel klein vraagstuk:
Dibbuz zei:
1- Deze lak was niet zacht, ik zal niet zeggen dat deze hard was maar zacht zeer zeker niet
2 - ( uit testspot bleek ) - Minimaal Heavy wool nodig is i.c.m. Monello Inizio Forza
Kan dit uitgelegt worden svp omdat de combi van heavy wool+Forza toch best een straf middel is om de lak mee aan te vallen.
Je zou eerder denken dat bv minder combi het ook zou moeten kunnen klaarspelen.
Zekerheidshalve: geloof echt wel dat het nodig was maar de vraag kriebelde mij en dacht laat ik het gewoon vragen
 
@jeffrey rallye: en elke uni lak is ook echt hetzelfde? Ik snap niet waarom men altijd maar denkt dat elke lak het zelfde is: VAG=alleen maar knetterhard / uni=boterzacht .... weet je toch pas na een testspot?!
Komt genoeg voorbeelden tegen dat het tegendeel dubbel en dwars bewezen werd. Hier metallic gehad die als je er naar keek een deuk had zitten en een uni die op beton leek, dus tja het kan alle kanten op hoor
 
Werkelijk schitterend resultaat behaald :)^ , de term diventa bella dekt dan ook de lading ;)

Waar ik persoonlijk wel benieuwd naar ben, is wat de lakdikte vooraf en achteraf voor meting gaven.
E.e.a. ivm de inzet van zware polijstmiddelen (wool + forza)

Hopelijk kan Dibbuz ons helderheid geven :weetniet
 
8-()) wat gaaaaf. echt netjes, mooi enz. enz.

blijft fantastisch om te zien wat jullie kunnen.
 
mk-us zei:
Heb nog wel klein vraagstuk:
Kan dit uitgelegt worden svp omdat de combi van heavy wool+Forza toch best een straf middel is om de lak mee aan te vallen.
Je zou eerder denken dat bv minder combi het ook zou moeten kunnen klaarspelen.
Zekerheidshalve: geloof echt wel dat het nodig was maar de vraag kriebelde mij en dacht laat ik het gewoon vragen
Met polijsten haal je lak weg, zo ongeveer met elke combinatie pad + polijstmiddel dus in theorie kan je dit resultaat ook bereiken met een finishing pad en Monello Finale, je bent alleen 2 weken bezig per paneel.

We zijn begonnen met een orange light cutting pad en Mezzo en in meerdere stappen uitgekomen op een heavy wool + Forza.
Waarom? Ondanks dat er veel uren in een auto mag zitten wil dat niet zeggen dat we geen limiet hebben.

Er was minimaal 3 hits met heavy wool + Forza nodig om de krassen weg te werken. Sommige stukken zijn wel 6 keer gedaan.
Dan kan je wel minder grof gaan maar dan ben 2 keer zo lang bezig en die tijd is er gewoon simpelweg niet.

Aangezien alle meetbare delen ongeveer dezelfde dikte was (135-150 micron) was aannemelijk dat de hele auto nog in de fabriekslak stond.
Zoals gezegd wordt er bij uni-lak vaak het woord boterzacht gekoppeld maar zo zacht was die niet anders waren er geen 6 hits heavy wool + Forza nodig.

Daarmee werd ongeveer 10-14 micron verwijderd. De lak was zeker niet knetterhard maar ook zeker niet zacht.
Wel was deze heel gevoelig en bij het minste geringste was er marring.
Zeker gezien de enorme hoeveelheid krassen vind ik de weggenomen hoeveelheid lak nog reuze meevallen, afgezien van een auto die gewassen is met een schuurspons heb ik het nog nooit zo erg gezien.
Uiteraard werd er tussendoor regelmatig gekeken hoeveel lak er nog was en op randen zullen hier en daar nog best nog wat diepere krasjes zitten.
Daar valt gewoon amper goed te meten en als je er door gaat ben je verder van huis.
 
zeer knap werk jongen's !!

kunnen jullie aan onze occasieverkoper is komen uitleggen dat dit dus niet !! mogenlijk is in plus minus 4 werkuren :grinning: