• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW E91 320d Sparkling Graphite

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen dagen een Sparkling Graphite BMW E91 320d op bezoek gehad.
Na aflevering op het station meteen begonnen met de detail, want ik had wel gezien dat deze wel wat TLC kon gebruiken.

De auto had erg weinig glans meer, zeg maar gewoon geen glans meer.
Ook erg veel plekjes rondom zoals parkeerdeukjes en schades, maar ook meerdere grote en kleine ingevreten vogelpoep.

Niet erg, vond het een mooie uitdaging om er de Sprakling weer in het Graphite te krijgen :)

Na een snelle ronde met de stofzuiger begonnen met het exterieur, daar ging het om:

- Demontage kentekenplaten
- Grondig afspuiten met HD reiniger
- Naden en kieren ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en ingeborsteld met een Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
- Gewassen met Dodo Juice - Born to be Mild shampoo in een iets hogere dosering dan aangegeven
- Velgen ingespoten met onverdunde Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Monello – Non ferro
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger

De lak werd mooi schoon, maar was zeer stroef.
Het wassen ging ook echt zwaar, veel weerstand onder mijn Monello Thick mitt.
Was al bang dat kleien geen makkie zou worden en niets bleek minder waar.
Over de hele auto zat nog een laagje rommel, klei werd ook behoorlijk smerig.
Niet echt teer e.d. maar gele meuk. Denk veel hars e.d.

Na het kleien (met met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube) was de lak wel glad(der) maar nog steeds erg stroef. Polijsten dus, want schoner / kaler gaat de lak niet worden.


Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.

1k0.jpg


Ik had afgelopen week bij Carclean om te proberen een Scholl Concepts - S20 Black Sample Kit besteld.
Mede omdat ik meerdere pads van Scholl wil gaan proberen en dit schijnt na enig googlen een goede combi te zijn.
De 100ml bleek net genoeg voor deze touring om een keer rond te gaan.
Polijstmiddel en pad zijn me beide erg goed bevallen, al vind ik het niet helemaal een 1-step polijstmiddel.
Mijns insziens is er toch meer glans uit te halen door het nog een keer te finishen en dat heb ik dan ook gedaan.
Het polijstmiddel is wat olie-achtiger dan de polijstmiddelen van Monello of bijvoorbeel de Scholl S3 en dat is me goed bevallen.
Waar ik anders een 2e keer moest polijsten kon ik hier nog wat extra passes maken waarbij het de korrel nog steeds actief was, mooi product dus.

Al met al heb ik de auto dus als volgt gepolijst:
1 x met meerdere passes gepolijst met de Flex PE 14-2 150 en de Scholl Concepts - S20 Black Sample Kit
1 x met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Heavy Polishing Pad - Green en Monello - Raffini Finale Finishing Polish

Op zich de wagen dus volledig 2 keer over geweest. Toch ben ik ongeveer net zo lang bezig geweest als klussen waar ik de wagen minimaal nog 1 keer moet behandelen.
Gedeeltelijk is de tijd in de voorbereiding gaan zitten (ben toch minimaal 2 uur intensief aan het kleien geweest) en ook duurd het polijsten met de sample kit langer om gewenst resultaat te halen m.i.

Ook heb ik deze keer met de Monello - Raffini 5,5" Foam Heavy Polishing Pad - Green in plaats van de
url=http://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_5_5”_Foam_Polishing_Pad_White_MFPW5_102546]Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - white[/url].
M.i. was de stap naar een te zachte pad net iets te groot en vind deze heavy polishing pad mooi finishen met Monello Finale.

Na het polijsten de volgende stappen ondernomen:

- Eerst grondig afgespoten met de HD reiniger
- Gewassen met Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Wederom afgespoten met HD reiniger
- Gedroogd met Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Wederom binnen gereden
- 2 x Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 aangebracht met een Monello - Disco Rosso Foam Applicator
- Banden behandeld met Auto Finesse - Gloss Tyre Dressing


Weinig voor/na foto's deze keer, maar heen een impressie van de auto/klus:

De wielen zijn aardig opgeknapt, naast vuil ook veel teer plekjes en vliegroest.
Om ze helemaal top te krijgen moeten ze echt van de auto af en gepolijst worden maar dat was qua tijd helaas niet mogelijk.
Wie weet een volgende keer:
1k0.jpg


Hier een duidelijk voorbeeld wat vogelpoep met je lak doet. Heb het wel iets kunnen verminderen maar meer zat er niet in, dit is te diep ingevreten. Oppassen dus met die shit!
1k0.jpg


Een 3-tal foto's van de staat van de lak. Op de eerste valt vooral het gebrek aan glans op. Je kijkt er dood op.
Ligt beetje aan de kleur denk ik want kreeg het niet duidelijker in beeld, met blote oog is het erger
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg



Eindresultaat:
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 

Bijlagen

  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    283,8 KB · Weergaven: 291
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    353 KB · Weergaven: 142
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    297,7 KB · Weergaven: 246
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    203,6 KB · Weergaven: 150
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    181,2 KB · Weergaven: 164
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    212,1 KB · Weergaven: 169
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 398
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    317,7 KB · Weergaven: 386
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    279,4 KB · Weergaven: 156
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    163,6 KB · Weergaven: 152
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    291,2 KB · Weergaven: 270
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    397 KB · Weergaven: 173
  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    366,9 KB · Weergaven: 188
Laatst bewerkt:
Ziet er weer goed uit!.
Zijn de swirls er goed uitgegaan? BMW heeft die lekkere harde duitse lak altijd :)
Vogelpoep is inderdaad echt rotzooi, vermoedelijk staat deze bmw veel onder een boom. aangezien er veel hars opzat en vogelpoep.
 
Ziet er weer goed uit!.
Zijn de swirls er goed uitgegaan? BMW heeft die lekkere harde duitse lak altijd :)
Vogelpoep is inderdaad echt rotzooi, vermoedelijk staat deze bmw veel onder een boom. aangezien er veel hars opzat en vogelpoep.

Bedankt!
Swirls zijn voor 90% weg :)


Vast goed bezig geweest, maar ik zou de tekst (vooral de links) een stuk korter maken. Je hebt nu een verslag van 1800 koppelingen...

Ging niet helemaal goed met het eerste keer posten, nu is de tekst zoals die wezen moet!

Strak hoor! Mooi resultaat behaald.

Ik heb gisteren op de demodag ook zo'n setje van Scholl gekocht. De spiderpad is behoorlijk hard merkte ik.
Aanstaande week maar eens proberen, ik ben benieuwd.

Ik neem aan dat je de Scholl pad tussentijds gereinigd hebt?o_O

Uiteraard, na elke 2 panelen ongeveer gereinigd.
In deze navyblue pad trekt weinig polijstmiddel, reinigen gaat erg makkelijk.
 
Mooi resultaat behaald. Snap nog steeds niet dat mensen vogelpoep zo lang op de lak laten zitten. Elke dag zie ik wel weer een schijt auto rijden, zo wil je toch niet over straat??!! Blijkbaar hebben wij er meer drukte mee dan de rest van de wereld haha.

Nog niet met Scholl bezig geweest Maar lijkt ook een prima product. Ben zelf nu weer met wat 3M pads bezig, moet zeggen ook zeker niet verkeerd.