Allereerst wil ik even kwijt dat ik niet de meest ervaren poetser ben maar het wel heel serieus neem en niet met minder dan het beste genoeg neem.
Mochten er dingen zijn waar jullie op (en/of) aan- merkingen over hebben hoor ik dat heel heel graag. Geen enkele foto is bewerkt op wat voor manier dan ook. Enkel de kentekens zijn weg gehaald.
Het is alweer een tijd geleden dat ik ze onderhanden genomen heb maar heb nu pas tijd het te posten en met jullie te delen.
In het kort even de achtergrond en het proces kort uitgelegd:
BMW X6
Deze auto is nieuw gekocht, heeft een ProTech behandeling gehad in April 2009. Ze wordt nooit met de hand gewassen maar wordt als het uit komt door de was straat gehaald. Stond er dus ook niet heel denderend bij en ik zou er wel wat uurtjes op bezig zijn geweest om hem fatsoenlijk te krijgen.
Het is een auto die dagelijks gebruikt wordt en de man brengt er veel tijd in door. Het interieur heeft bij deze een volledige behandeling gehad in plaats van de buitenkant. De auto is nog een keer door een 'professioneel poetsbedrijf' onderhanden genomen. Resultaat in het interieur spreekt boekdelen en bij het exterieur waren nog wax resten te vinden in naden.
Tijd:
+- 4 uur interieur
+- 7 uur exterieur
Proces exterieur
1. Wassen met de twee-emmer-methode. Beide hadden grid-guards en de mengverhouding is strikt gevolgd (iets wat veel mensen geen rekening mee houden). Product: Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
2. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
3. Vluchtig wat plekken behandeld met Meguiars Quick Clay
4. Auto behandeld met Meguiars NXT 2.0
5. Banden behandeld met Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat niet meer op de CC webshop?)
6. Velgen behandeld met Migliore Wheel Seal (staat niet meer op de CC webshop?)
7. Interieur behandeld met de Meguiars Detailing Swabs
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer
Mercedes SL55 AMG
Deze auto is geïmporteerd door een Mercedes dealer voor deze klant. Zeer jong gebruikt gekocht en wordt bereden door een vrouw (ja, een vrouw ,^^ ). Ze wast de auto zelf met de hand maar dit zal niet veel meer voorstellen dan een gele spons en wellicht wat goedkope shampoo. Sinds ik dit een prachtige auto vind, mijn liefde uit gaat naar auto's van dit kaliber (jullie zouden er eens in moeten rijden, man wat klinken die 8 jongens onder de kap heerlijk als je open rijdt) en mijn vader verwoed Mercedes liefhebber is, heb ik hier extra mijn best op gedaan.
Tijd:
+- 3 uur interieur
+- 30 uur exterieur
Proces exterieur
1. Auto nat gemaakt en ingesopt met Autobrite Foam
2. Daarna gelijk gewassen met de twee-emmer-methode. Ook deze auto gewassen met twee emmers met grid-guards en Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
3. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
4. Hierna volle bak aan de slag gegaan met klei van de Meguiars Quick Clay en de Poorboys World Quick Detailer Plus. Helaas had ik toen geen andere klei tot mijn beschikking. Sommige verontreiniging was namelijk redelijk moeizaam weg te krijgen met deze milde variant. Deze stap heeft me dan ook bijna 10 uur en 3 clay-bars gekost om alles naar behoren schoon te krijgen
5. Paar kleine plekken weggewerkt met de Meguiars ScratchX 2.0 (denk aan deurgrepen, het plekje op de deur en wat andere oppervlakkige krasjes)
6. Lak zag er wat dofjes uit en aangezien ik niet in het bezit was van een machine besloot ik de aan de slag te gaan met Poorboys World White Diamond aangebracht met de Monello Black Soft Pad. Er kwam meer diepte en de lak zag er eentoniger uit.
7. Laatste laag aangebracht in de vorm van de Migliore Competizione in combinatie met de Monello Gold Hand Pad (kan hem niet vinden op de CarClean site)
8. Banden kregen een laagje Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat ook niet meer op de CarClean site)
9. Velgen kregen een laagje Migliore Wheel Seal (ook deze staat niet meer op de CarClean site)
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer
De werkplek waar de auto enkele dagen heeft gestaan. (Op dat moment werkte ik namelijk nog full-time. Zowel de X6 als SL55 zijn in één week gedaan na mijn reguliere werk. Snel rekensommetje leert: 9x5=45 uur regulier (exclusief reistijd) + 11 uur X6 + 33 uur SL = 89 uur binnen 5 dagen.)
Het mooiste compliment kwam van de vrouw. Het echtpaar was op vakantie geweest, had last van een jet-lag en wilde graag gelijk naar bed bij thuiskomst. Mijn vader heeft ze van het vliegveld opgehaald en bij thuiskomst stonden deze twee auto's voor de deur. De SL55 hadden we mooi verstopt onder een auto hoes om de eerste indruk nog wat imposanter te maken. Ze werd wel heel nieuwsgierig en na de 'onthulling' heeft ze letterlijk 20 minuten om de auto gelopen, erin gezeten, gevoeld en sprakeloos staan kijken. "Hij is nog mooier dan toen wij hem kregen" was de reactie die er na een tijdje uit kwam. Prachtig toch, daar doe je het voor.
Beide auto's waren eigenlijk een 'verrassing' want er was wel afgesproken dat ze gewassen zouden worden maar niet dat het in deze mate zou gebeuren :-"
Binnenkort wil ik mijn collectie gaan aanvullen met een machine en poetsproducten. Ben me nog aan het oriënteren in de mogelijkheden maar wil binnenkort gaan beslissen. Met een mooie rotary was het eindresultaat nog vele malen mooier geweest. De kennis om de spullen te gebruiken is wel in huis, maar de spullen zelf niet.
Mochten er dingen zijn waar jullie op (en/of) aan- merkingen over hebben hoor ik dat heel heel graag. Geen enkele foto is bewerkt op wat voor manier dan ook. Enkel de kentekens zijn weg gehaald.
Het is alweer een tijd geleden dat ik ze onderhanden genomen heb maar heb nu pas tijd het te posten en met jullie te delen.
In het kort even de achtergrond en het proces kort uitgelegd:
BMW X6
Deze auto is nieuw gekocht, heeft een ProTech behandeling gehad in April 2009. Ze wordt nooit met de hand gewassen maar wordt als het uit komt door de was straat gehaald. Stond er dus ook niet heel denderend bij en ik zou er wel wat uurtjes op bezig zijn geweest om hem fatsoenlijk te krijgen.
Het is een auto die dagelijks gebruikt wordt en de man brengt er veel tijd in door. Het interieur heeft bij deze een volledige behandeling gehad in plaats van de buitenkant. De auto is nog een keer door een 'professioneel poetsbedrijf' onderhanden genomen. Resultaat in het interieur spreekt boekdelen en bij het exterieur waren nog wax resten te vinden in naden.
Tijd:
+- 4 uur interieur
+- 7 uur exterieur
Proces exterieur
1. Wassen met de twee-emmer-methode. Beide hadden grid-guards en de mengverhouding is strikt gevolgd (iets wat veel mensen geen rekening mee houden). Product: Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
2. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
3. Vluchtig wat plekken behandeld met Meguiars Quick Clay
4. Auto behandeld met Meguiars NXT 2.0
5. Banden behandeld met Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat niet meer op de CC webshop?)
6. Velgen behandeld met Migliore Wheel Seal (staat niet meer op de CC webshop?)
7. Interieur behandeld met de Meguiars Detailing Swabs
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer
Mercedes SL55 AMG
Deze auto is geïmporteerd door een Mercedes dealer voor deze klant. Zeer jong gebruikt gekocht en wordt bereden door een vrouw (ja, een vrouw ,^^ ). Ze wast de auto zelf met de hand maar dit zal niet veel meer voorstellen dan een gele spons en wellicht wat goedkope shampoo. Sinds ik dit een prachtige auto vind, mijn liefde uit gaat naar auto's van dit kaliber (jullie zouden er eens in moeten rijden, man wat klinken die 8 jongens onder de kap heerlijk als je open rijdt) en mijn vader verwoed Mercedes liefhebber is, heb ik hier extra mijn best op gedaan.
Tijd:
+- 3 uur interieur
+- 30 uur exterieur
Proces exterieur
1. Auto nat gemaakt en ingesopt met Autobrite Foam
2. Daarna gelijk gewassen met de twee-emmer-methode. Ook deze auto gewassen met twee emmers met grid-guards en Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
3. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
4. Hierna volle bak aan de slag gegaan met klei van de Meguiars Quick Clay en de Poorboys World Quick Detailer Plus. Helaas had ik toen geen andere klei tot mijn beschikking. Sommige verontreiniging was namelijk redelijk moeizaam weg te krijgen met deze milde variant. Deze stap heeft me dan ook bijna 10 uur en 3 clay-bars gekost om alles naar behoren schoon te krijgen
5. Paar kleine plekken weggewerkt met de Meguiars ScratchX 2.0 (denk aan deurgrepen, het plekje op de deur en wat andere oppervlakkige krasjes)
6. Lak zag er wat dofjes uit en aangezien ik niet in het bezit was van een machine besloot ik de aan de slag te gaan met Poorboys World White Diamond aangebracht met de Monello Black Soft Pad. Er kwam meer diepte en de lak zag er eentoniger uit.
7. Laatste laag aangebracht in de vorm van de Migliore Competizione in combinatie met de Monello Gold Hand Pad (kan hem niet vinden op de CarClean site)
8. Banden kregen een laagje Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat ook niet meer op de CarClean site)
9. Velgen kregen een laagje Migliore Wheel Seal (ook deze staat niet meer op de CarClean site)
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer
De werkplek waar de auto enkele dagen heeft gestaan. (Op dat moment werkte ik namelijk nog full-time. Zowel de X6 als SL55 zijn in één week gedaan na mijn reguliere werk. Snel rekensommetje leert: 9x5=45 uur regulier (exclusief reistijd) + 11 uur X6 + 33 uur SL = 89 uur binnen 5 dagen.)
Het mooiste compliment kwam van de vrouw. Het echtpaar was op vakantie geweest, had last van een jet-lag en wilde graag gelijk naar bed bij thuiskomst. Mijn vader heeft ze van het vliegveld opgehaald en bij thuiskomst stonden deze twee auto's voor de deur. De SL55 hadden we mooi verstopt onder een auto hoes om de eerste indruk nog wat imposanter te maken. Ze werd wel heel nieuwsgierig en na de 'onthulling' heeft ze letterlijk 20 minuten om de auto gelopen, erin gezeten, gevoeld en sprakeloos staan kijken. "Hij is nog mooier dan toen wij hem kregen" was de reactie die er na een tijdje uit kwam. Prachtig toch, daar doe je het voor.
Beide auto's waren eigenlijk een 'verrassing' want er was wel afgesproken dat ze gewassen zouden worden maar niet dat het in deze mate zou gebeuren :-"
Binnenkort wil ik mijn collectie gaan aanvullen met een machine en poetsproducten. Ben me nog aan het oriënteren in de mogelijkheden maar wil binnenkort gaan beslissen. Met een mooie rotary was het eindresultaat nog vele malen mooier geweest. De kennis om de spullen te gebruiken is wel in huis, maar de spullen zelf niet.