• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

British racing green

Sprite

Detailing rookie
19 mei 2024
4
2
Hallo, ik weet dat er al heel veel is over gevraagd en gechreven en geadviseerd!
Maar ik heb een Austin Healey gekocht (Britisch Racing Green) die ca 20 jaar in een veilingkas heeft gestaan.
De lak heeft hier en daar echt diepe doffe plekken, lijkt wel dauw condens! Ik heb de lak al wel tig keer gepolijst en gepoetst maar de vlekken komen steeds weet terug. Helemaal als de auto even buiten heeft gestaan en dan metname in de zon.
Hoe krijg ik deze doffe plekken echt weg????
 
Heb je die doffe plekken al met een vergrootglas bekeken? Ik sluit niet uit dat het ingebrande vogelpoep is, als dat klopt zie je met een vergrootglas allemaal fijne barstjes (craquele effect). Dat kan doorlopen tot op het blanke metaal, en dan is het dus niet op te lossen met polijsten.
 
Heb je die doffe plekken al met een vergrootglas bekeken? Ik sluit niet uit dat het ingebrande vogelpoep is, als dat klopt zie je met een vergrootglas allemaal fijne barstjes (craquele effect). Dat kan doorlopen tot op het blanke metaal, en dan is het dus niet op te lossen met polijsten.
Nee, dat is het, volgens mij, niet. Het lijkt wel of het onder de lak zit. Ik kan poetsen en polijsten wat ik wil, maar krijg het er niet uit. Is alleen van dichtbij en onder bepaalt licht inval te zien.
 

Bijlagen

  • 20240519_145419[4469].jpg
    20240519_145419[4469].jpg
    66 KB · Weergaven: 50
Ik was ff onder zeil ...

En de Sprite waarschijnlijk ook ;)

Als je naar Utrecht wilt / kunt komen, dan moet het op te lossen zijn
Als het in de buurt is wil ik ook wel een stukje rijden
 
  • Geweldig
Reactions: Cordoba
Bedankt voor uw reaktie, maar denk dat het voor ons beide moeilijk wordt! Ik woon namelijk in Overijssel. In de buurt van Almelo. Dus niet in de buurt van Utrecht.
 
Dat is inderdaad een behoorlijk stuk rijden, om alleen die reden.

Zoals bijna altijd bij oudere lak, is het handig om te beginnen met schoonmaken.
Gewassen zal hij al zijn en of kleien nodig is kan je even proberen met een boterhamzakje rond de hand.
Dan Poorboys Professional polish, en ik zou gelijk de versie met korrel nemen.
Afnemen is cruciaal en daarvoor kan je iets nemen als Gyeon Prep.
Je zal na het cleanen nog wel wat zien, dan wordt het vervolg een test-spot gevolgd door polijsten (zoals met deze of iets van hetzelfde "eigen"merk).
Liefst met een DAP of iets dergelijks, maar een handpad kan ook (deze tweezijdige of deze iets zwaardere)
Goed doorwerken, want het polijstmiddel zal de dofheid verbloemen en dan moet je toch verder.
Afnemen met een doek (bijv deze, ook verkrijgbaar per 3) met een spraytje Prep

Laat even weten wat je gaat doen en of het effect heeft.
Dan helpen we daarna verder.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een behoorlijk stuk rijden, om alleen die reden.

Zoals bijna altijd bij oudere lak, is het handig om te beginnen met schoonmaken.
Gewassen zal hij al zijn en of kleien nodig is kan je even proberen met een boterhamzakje rond de hand.
Dan Poorboys Professional polish, en ik zou gelijk de versie met korrel nemen.
Afnemen is cruciaal en daarvoor kan je iets nemen als Gyeon Prep.
Je zal na het cleanen nog wel wat zien, dan wordt het vervolg een test-spot gevolgd door polijsten (zoals met deze of iets van hetzelfde "eigen"merk).
Liefst met een DAP of iets dergelijks, maar een handpad kan ook (deze tweezijdige of deze iets zwaardere)
Goed doorwerken, want het polijstmiddel zal de dofheid verbloemen en dan moet je toch verder.
Afnemen met een doek (bijv deze, ook verkrijgbaar per 3) met een spraytje Prep

Laat even weten wat je gaat doen en of het effect heeft.
Dan helpen we daarna verder.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Auto gewassen(uiteraard) met 2 emmers. 1 met shampoo en 1 met schoon water.
Daarna auto gekleid met Mequiars quik detailer gesprayd en gepolish met mequiars deepcrystal polish.
Daarna in de was met mequiars liquid wax.
 

Bijlagen

  • 20240520_105048.jpg
    20240520_105048.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 12
Nadeel van die (Step 2) polish is dat het voedende elementen bevat.
Die verdoezelen het resultaat en in de zon wordt dat weer zichtbaar(der)
De oplossing zit meer in een polijstsessie met een zuivere polish als de Mezzo
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik kan poetsen en polijsten wat ik wil, maar krijg het er niet uit.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Auto gewassen(uiteraard) met 2 emmers. 1 met shampoo en 1 met schoon water.
Daarna auto gekleid met Mequiars quik detailer gesprayd en gepolish met mequiars deepcrystal polish.
Daarna in de was met mequiars liquid wax.

Is je probeersel dan het enige wat je gdaan hebt of heb je dat gedaan nadat je al gepolijst had?

Als je alleen de Step2 hebt gebruikt, dan heb je eigenlijk alleen een glaze gebruikt. (Misschien met ietwat cutting als je een hardere pad hebt gebruikt)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Step 1:
is een paint cleaner zonder schuurkorrel. Eigenlijk dus een chemische reiniger. Meestal kun je met de hardheid van de pad de slijpgraad bepalen maar verwacht er géén wonderen van.

Step 2:
is een glaze, dus een voedend product net zoals bijvoorbeeld Poorboy's World Black Hole. De verwarring zit 'em in de benaming. Daar waar veel merken met een polish een schurend polijstmiddel bedoelen, noemt Meguiar's hun product een polish, een voedend product.

Step 3:
is een vloeibare wax, een beschermend product dus.

@RedCat,
Zou het ook cellulose lak kunnen zijn? Bij die oudjes (oneerbiedig gezegd...) werd vroegâh cellulose lak gebruikt. Dat is een crime om te corrigeren. Been there, done that :confounded:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@nicknameless
Kans is aanwezig, in die tijd was 2K ook gebruikelijk.
Tijdens het polijsten ziet het er prima uit, dag later lijkt het alsof je niets gedaan hebt.
Mogelijk zwelt de lak een beetje tijdens het polijsten, soort tijdelijk Botox ;)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter