• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Daihatsu Cuore ‘08 lime green

Kleurverschil.. als je koud op kleurnummer spuit dan grote kans van wel.

Vorige maand nog een achterspoiler laten spuiten voor een 11 jaar oude auto.. die is met spectrometer gemeten en exact op kleur geworden.
Nu weet mijn spuiter ook wel zijn klanten.. en mij. Hij spuit hem liever 2x over tot perfect dan te komen met een l*lverhaal als excuus.

EDIT : Als je deze auto+kleur opzoekt op autosites of Marktplaats dan zie je vaak hetzelfde.. bumperkleur wijkt af. Hoort dus zo. :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nova_niek en Jahe
Eens was mij ook al opgevallen online. Wat wel klopt is dat de structuur echt anders is van de voor bumper VS de rest (naast kleurverschil). Zal zo even een foto toevoegen.
 
50/50
IMG_8001.jpeg


Scherm rechtsvoor
IMG_8002.jpeg


Bumper
IMG_8003.jpeg
 
Zo dan! :D Als je het gezegd dat je een close-up had gemaakt van een ongelakte kunststof bumper, had ik het ook gelooft. Alsof je op het granulaat van het kunststof kijkt, zeg maar.
 
Is helaas gewoon lastig. Een aluminium kozijn in Ral9010 ziet er ook anders uit dan een houten kozijn geschilderd in 9010. Daarom hoeft deze Cuore ook geen schade te hebben gehad.

Maar erg leuk project! Dit soort klussen zijn erg leuk om te doen en de vooruitgang te zien.
Perfecte auto om nog paar jaar prima mee te tuffen, probleemloze auto’s.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Gaaf ding! Mede dankzij Mighty Car Mods heb ik een zacht plekje gekregen voor Daihatsu's.

Tip: voor goedkope velgen kun je in Duitsland (Kleinanzeigen) kijken. Daar worden vaak complete sets met goede banden aangeboden voor een prijs die zelfs de kosten van een retourtje Duitsland rechtvaardigt. Plus goedkoop tanken en boodschappen doen!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Oktober was de laatste update zag ik maar er is weer een hoop gebeurt dus tijd voor een update!

Isolatie/geluidsdemping

Nadat de volledige bodem onterend was en geïsoleerdhad ik later ook tijd gemaakt om de deuren aan te pakken.Het deurpaneel loshalen bleek vrij simpel te gaan, kwestie van 2 schroefjes loshalen en van onderaf losklikken. Het resultaat van de voorportier zag er dan zo uit:
IMG_8327.jpeg

Geprobeerd om met beleid het plastic los te halen maar was geen doen dus maar voor lief genomen dat het scheurde. Hierna kon ik alles met de stoomreiniger en app schoonmaken en nalopen met Nanolex EX om te ontvetten.
IMG_8328.jpeg

Hierna met beleid eerst de binnenzijde van de deur beplakt met ontdreuningsfolie (kaal metaal is best scherp en onprettig...) Dit verwarmd en met een roller aangedrukt. Hierna kon ik de buitenzijde afplakken en heb ik de ontdreuningsfolie ook als vochtwerende laag gebruikt (ipv plastic)
IMG_8329.jpeg

IMG_8330.jpeg

Direct ook de kunststof binnenzijde panelen bekleed met pyramide schuim. Eerst iets te ambitieus geplakt maar toen kreeg ik de panelen er niet meer op... Dus bijgewerkt en paste perfect.
IMG_8331.jpeg

onder een voorbeeld van de achterdeur (zonder speaker)
IMG_8613.jpeg

Hierna weer het portier gemonteerd en alles op zijn plek geschroefd.

Later ook nog de wielkasten achter geïsoleerd en direct ook schoongemaakt.
IMG_9104.jpeg

IMG_9105.jpeg

IMG_9106.jpeg


Voordelen:
-
Geen rateltjes meer in het deurportier (lagen ook nog stukjes glas in van een ruitje wat er vroeger uitgetikt was)
- Minder geluid op de snelweg van buitenaf dus comfortabeler rijden.
Is het nu net zo stil als in een Mercedes? Zeker niet, maar wel een heel stuk beter!

De latere deuren was het gelukt om het plastic in stand te houden en over de folie weer terug te plakken. :)
IMG_8612.jpeg


Audio en Speakers​

Ook de audio heeft in de tussentijd een upgrade gekregen. Toen de deurpanelen er af waren kon ik prima bij de speakers. Er zat aan een zijde nog de originele speaker in maar die leek wel van een soort van karton gemaakt. Radio moest ook heel hard om bij snelheden nog wat te kunnen horen. Dus de oude er uit en voor niet al te veel geld (60,- ongeveer) een setje alpine (sxe-1725s) speakers er in. Gelijk een upgrade naar 6" omdat ik online had gelezen dat dit zou passen.

oud:
IMG_8334.jpeg

Nieuw:
Geen foto in de auto gemaakt...
71uOh3Z+AKL._AC_SL1500_.jpg


Hier dus helaas geen "mount" voor omdat ze precies in het gat pasten. Wel luchtdicht afgesloten door aan aan de achterzijde isolatietape (3mm) te plakken rondom.

Daarnaast ook voor niet al te veel geld online een radio met CarPlay kunnen vinden en bluetooth om de nieuwe speakers ook direct beter aan te sturen. Dit maakte een enorm verschil in geluidkwaliteit en volume. Vooral het genot van de telefoon makkelijk verbinden was ook erg prettig!
IMG_9061.jpeg

Loshalen ging vrij gemakkelijk door de knoppen van de verwarming en blazer eraf te halen en hieronder de schroeven te verwijderen. Hierdoor kon het hele middenconsole los en kon je de radio losschroeven. De bestaande "mount" kon op de nieuwe radio geschroefd worden en met een Daihatsu -> ISO kabel aangesloten worden op de bestaande bekabeling.

IMG_9066.jpeg

Het bestaande frontje paste niet meer dus na even zoeken een mooi passende uit Duitsland kunnen importeren. Nog een verloop voor de 2 USB poorten in het middenconsole geboord en bevestigd en de auto was weer gemoderniseerd!
IMG_9086.jpeg


Voordelen:
- Beter hoorbare audio (niet perse harde maar vooral duidelijker)
- Moderne radio met CarPlay
- Geluid is voller en kan ook een stuk harder

Lakwerk polijsten en bijwerken​

Uiteindelijk gisteren een volle dag de tijd genomen om het lakwerk flink aan te pakken. Ik denk dat de auto in zijn leven (sinds 2007) nog nooit fatsoenlijk gepolijst of verzorgd was geweest dus volop voldoening te behalen! Lakstift had ik eerder al geregeld en gezien het lakwerk toch al 50 tinten groen was zou kleurverschil mij niet echt uitmaken maar vooral het iets toonbaarder proberen te krijgen.

De uitdagingen:
- Weinig lakwerk over na jaren (+- 80 micron gemeten rondom)
- Heel veel steenslag rondom vooral op de motorkap

Ik was dus een beetje bang dat het lakwerk een flinke correctie niet kon hebben, maar het voordeel van een auto zo las deze is dat het er ook niet slechter van kon worden. Dus na wikken en wegen toch gekozen voor een zware combi omdat dit toch nodig bleek te zijn op de lak (menzerna 400 icm blauwe wolpad). Dit 1 soms 2 hits gegeven om voldoende correctie te krijgen. Het lakwerk was erg moeilijk op de foto te krijgen dus heb weinig bijna geen shots van hoe de lak was (ivm lichte kleur). Echter zag je aan de pads dat er flink oxidatie mee kwam en dat de glans enorm terug kwam!

Motorkap​

Deze was het zwaarst "geraakt" over de jaren heen en had ik een flink stappen plan voor in mijn hoofd (en uiteindelijk in praktijk):
- Grondig wassen vooraf
- De steenslag schuren met korrel 3000 (1 pass) om de randen van de steenslag iets te verlagen
- Indien mogelijk sommige plekjes uitkrabben met glasvezel pen (bleek erg lastig te zijn
- Volledige motorkap insmeren met Bilthamber Deox Gel om de roest uit de putjes te halen
- 5 a 6 uur laten rusten terwijl de rest van de auto gepolijst wordt
- Motrokap reinigen en ontvetten
- Polijsten (grof)
- Lakplekjes opvullen
- Laten rusten terwijl ik de rest van de lak na bewerk
- Polijsten (nabewerken)

En hieronder de plaatjes bij het stappenplan!

voor:
IMG_9150.jpeg

Voorbeeld plekje voor:
IMG_9151.jpeg

motorkap in de deox:
IMG_9153.jpeg

"roestplekje van hierboven na Deox:
IMG_9166.jpeg

Motrokap na vullen en polijsten:
IMG_9171.jpeg

Al met al had ik dit resultaat niet verwacht. De Deox heeft gedaan wat het belooft en zelfs de kleine plekjes leken nu goed schoon te zijn voor opnieuw vullen. Niet heel netjes na bewerkt dus van dichtbij zie je nog steeds de randjes en het vullen, maar echt een klap beter!

Verlichting van de auto​

Menzerna 2400 en daarna na bewerkt met Gyeon Primer. Koplampen een stukje grover met 400 aangepakt omdat deze er slecht(er) aan toe waren.

IMG_9157.jpeg
IMG_9158.jpeg

IMG_9159.jpeg
IMG_9160.jpeg


voorkant:
IMG_9167.jpeg
IMG_9168.jpeg
IMG_9169.jpeg
IMG_9170.jpeg


Eindresultaat​

Na een dag werken van zo'n 12 uur met korte onderbreking ben ik blij met het eindresultaat. Natuurlijk nog steeds kleurverschillen en deuken her en der maar zover frisser ogende auto. Nabewerking gedaan met Waxaddict Quartz.

IMG_9175.jpeg
IMG_9176.jpeg
IMG_9177.jpeg
IMG_9179.jpeg


Tot zo ver de update. Was een flinke dus zal proberen vaker te posten als er nog werk gedaan gaat worden aan de auto. Volgende fase is waarschijnlijk de velgen maar daar wacht ik even mee omdat de auto mogelijk weer verkocht gaat worden.. Bedankt voor het lezen!
 
Woooow! Respect voor het resultaat!
Bij mijn Opel Combo heb ik ook het interieur eruit gehad om isolatie (butylmatten en closed cell foam) Aan te brengen en het was een enorm arbeidsintensieve klus.

Verkopen? Dat zou geen probleem moeten zijn. Wat je ook besluit, succes!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Weer aardig bezig geweest zeg!
Die deurfolies sneden wij altijd met een breekmesje los, door met het het breekmesje door de zwarte kit heen, kan je ze nadien in de meeste gevallen gewoon weer terug plakken.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en nova_niek