• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP900, Gele Pad, Inizio is probleem

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Beste iedereen,

Ik ben vandaag begonnen om de Lexus te polijsten, alleen loop ik tegen een aantal nogal hinderlijke problemen aan.

Dit is mijn werkmethode: Eerst pad vochtig maken en dan 3 druppels (ewrtjes) op de pad. Dan een vierde deel van de motorkap pakken. Dus eerst product uitsmeren over het gedeelte en op standje twee verspreiden. Dan standje 6 en rustig het dambordpatroon maken. Omdat het zo begon te stoffen heb ik extra product gebruikt voor het tweede stuk.

Toen ik begon met de combi Geel met Inizio Forza begint deze ongelooflijk te stoffen. Allemaal korreltjes die heen en weer vliegen zie onderstaande foto:
6023179.jpg


Vervolgens wil ik gaan uitpoetsen en dit krijg ik met geen mogelijkheid voorelkaar, als ik denk dat ik klaar ben en hou de lamp erop zit de auto onder de strepen en polijstmiddel. Zelfs na met Spruzzo gespoten te hebben.
6023180.jpg


Wat doe ik fout en hoe krijg ik het nog uitgepoetst?
 
Stoffen + slecht kunnen uitpoetsen duidt erop dat je te lang bent doorgegaan met het product.

Het product gaan in het begin stoffen en daarna gummen.

Eerder stoppen is het advies.
 
Duidelijk geval te lang doorgaan... Misschien is het handig om een DAP clinic te volgen? (Hou even de clinics pagina in de gaten)
 
Na Inizio eerst afbouwen met Mezzo en dan Finale.
Denk ook dat je te zwaar bent begonnen met de auto.
 
Als ik het zo lees is het een combinatie van teveel product, te hoge toeren, te grove en te droge pad.

Vooral bij een gele pad en Inizio is het erg belangrijk om de pad goed vochtig (dus niet nat) te houden.
Inzio heeft als eigenschap dat het snel droogt, Finale doet dat veel minder omdat dat ook veel meer olieen inzitten.

Overigens ben ik het wel met Jerry eens dat Inizio met een gele pad wel een erg heftige combi is om mee te starten...
Welke combi's heb je gerbruikt voor de testspot's ?
 
Ik doe nu steeds even met spay and wipe nat maken en dan met Mezzo op Oranje. Ik doe nu +- 5 a 6 seconden per baan van +- 60cm eerst deed ik hier ongeveer 10 seconden over, maar ook deze blijft weer stoffen.

Testspot Mezzo op Oranje.
 
Inizio stoft sowieso erg gauw! Ik doe altijd een drupje Finale bij de Inizio. Slecht uitbuffen is inderdaad gevalletje te lang doorgegaan!
 
De Inizio had ik op stand 6 en de Mezzo op Oranje op standje 5. Deze heb ik inmiddels teruggezet naar stand 4. Blijft licht stoffen en dat terwijl ik mijn snelheid waarmee de DAP over de lakbeweeg ook heb versneld.
 
Stoft het al direct of pas na verloop van tijd? Het lijkt mij ook dat je te lang doorgaat want het product zet zich om in olien en gaat stoffen als je te lang doorgaat. Het zou ook kunnen dat Monello producten
gewoonweg niet goed werken op jouw Lexus lak. Tevens zou ik starten met een lichtere combinatie (mezzo op een polishingpad of op een oranje light cuttingpad) "testspot" en kijken welk resultaat je hiermee behaald. Inizio op geel en stand 6 is wel het echte 'beuk werk' ik zou hem op standje 3 of 4 proberen, wellicht stoft het minder. Je hebt het over banen polijstmiddel...zijn dit niet zelf gecreerde 'poetshologrammen'? Ik vind het raar dat je polijstmiddel niet weg krijgt met Spruzzo. Als het echt polijstmiddel is kun je ook klei proberen om het te verwijderen en daarna helemaal opnieuw beginnen. (wel uitkijken dat het niet krast)

Succes!
 
Zoals ik al eerder zei is het stoffen normaal:

DSC00718.jpg


Zo zag deze wagen eruit na een polijstbeurt met Inizio met een rotary en een wolletje.
 
Zoals hierboven al aangegeven ben je vermoedelijk te zwaar volgorde begonnen. Je probeert eerst een "lichte" combinatie van bv. Mezzo op Wit. Mocht dat geen effect hebben ga je naar Mezzo op Oranje. Dan kan je nog zwaarder naar Inizio op Oranje en als dat allemaal niet helpt kan je nog Inizio (Forza) op Geel proberen. Dat is, op een paars wolletje na, zo'n beetje de zwaarste combinatie op een DAP.

Stoffen doen ze allemaal, de Inizio het ergst, de Finale nauwelijks. En heel belangrijk is het afbouwen. Van Oranje (Inizio/Mezzo) naar Wit (Mezzo) naar Lichtgroen of Zwart (Finale).
 
@ xl-polish: Ik heb het idee dat het onmiddelijk begint met stoffen (wel na +- 3 spots), alsof stofdeeltjes zich in de pad ophopen. Ik ben overigens ook gestart met een de combi Mezzo op Oranje. Hiermee kreeg ik een aantal krassen niet weg, overigens ook niet met Inizio op Geel. Of ik doe iets verkeerd of ze zitten te diep.
Poetshologrammen lijkt me sterk met een DAP. Het zijn, voorzover ik kan zien, moeilijk uit te poetsen polijstmiddel. Het zijn namelijk gewoon vlekken her en der. Het is inderdaad misschien beter om wat minder gas te geven met de DAP en meer in standje 3 en 4 werken.

@ Paulus: Zo dan viel het bij mij nog wel mee!

@ SLK: Mijn testspot was Oranje met Mezzo.

Uiteindelijk heb ik toch maar Mezzo op Oranje gedaan, hiermee verdwenen de swirls wel maar de wat diepere krasjes niet. Daarna afgebouwd met Finale op Lichtgroen. Kreeg de auto niet mooi schoon de polijst was erg moeilijk af te nemen namelijk. Ik heb de auto naar buiten gereden nat gespoten en met een microvezel handschoen schoongemaakt. Daarna ingesprayed met Spruzzo en afgenomen met de Delerium droogdoek. (kan dit?) Morgen kijken wat het resultaat is.
Was nu mijn eerste keer polijsten en heb op Youtube veel filmpjes van Junkman gekeken, zo'n zwarte man die altijd begint met ''Hello boys and girls!''. Deze gaf aan met een DA machine ongeveer 8 seconden te doen over een baan van +- 50cm. Ik heb iets sneller gewerkt ongeveer 5 a 6 seconden voor 50cm. Dit is blijkbaar nog te lang ivm het moeilijk uitpoetsen en stoffen?