• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Dodge RAM 1500

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Het (lange Pinkster) weekend stond wederom de Dodge gepland maar dan voor een full detail. De vorige keer bleef het bij een wash&wax maar nu moest ik er toch echt aan geloven en zou het iets meer worden.
Aangezien het een hele grote auto is, wilde ik deze absoluut minstens 3 dagen tot m'n beschikking hebben anders ging ik het gewoon niet redden.

Zoals afgesproken werd de auto vrijdagmiddag neergezet en de sleutels overhandigd. Ik neem, voor zover mogelijk, de auto mee naar huis want ik wil niet dat de auto s'avonds op een industrieterrein blijft staan zonder dat ik er zicht op heb. Ik beschik over een ondergrondse parkeergarage met een maximale doorrijhoogte van 1.80 meter maar zelfs deze paste er niet in. Dus zat er niets anders op de auto bij mij in de straat te parkeren.
Gelukkig woon ik in een redelijk net gedeelte van Den Haag waar niet heel veel gebeurd, dus de auto stond safe op straat.

Zaterdag ochtend lag ik al om 05:00 uur naar het plafond te staren terwijl de wekker pas om 06:15 uur zou gaan. Heb het nog een half uurtje kunnen rekken en ben er maar uitgegaan. Douchen, omkleden en heel heel zachtjes en rustig om 06:00 uur de straat uitgereden zonder al te veel gas te geven want een open uitlaat syteem van Akrapovic maakt best veel geluid...Ondanks dat het uitlaatsysteem voorzien is van kleppen, kon ik de schakelaar zo gauw niet vinden en ik ga niet zomaar allerlei knopjes indrukken van andermans auto.

Genoeg slap geluld, over tot de orde van de dag weekend.

De auto bij aanvang:
niet echt smerig, her en der wat vogelpoep maar vooral veel stof en/of stuifmeel van de laatste tijd.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Was programma:
Zoals altijd begin ik met het foamen van de auto. Op de een of andere manier zit ik zo vast geroest in een patroon dat het me niet lukt (of ik denk er niet aan) om eerst de velgen te doen zoals zo vaak wordt gezegd.


foto 03.jpg


Na het grondig afspuiten werd de auto met het handje gewassen.

foto 04.jpg


De velgen waren zo goed als schoon, een rondje met Brake Buster was voldoende om ze weer schoon te krijgen, evenals de banden.
Ik heb nogal een issue met dit product want met de gewone sprayer krijg ik de banden niet erg schoon of krijg ik geen reactie dat de bruine drab eraf loopt. Ik bedacht me ineens dat we een nieuw assortiment van Veidec hebben en zo dus ook een foam sprayer. Deze gepakt (en uiteraard afgerekend....) en hiermee kreeg ik foam!
Ook kreeg ik meteen een reactie op de banden, de bruine drab liep er vanaf.


foto 05.jpg

Na het grondig afspuiten, de boel opruimen, een aantal bakken koffie om wakker te worden (want vroeg!) kon de auto naar binnen.


Kleien:
Er kwam niet heel veel vuil van de auto af, alleen op de bekende plekken zoals achter de wielkasten onderaan de deuren.

foto 06.jpg



Lakdiktemeting:
alles aan deze auto is groot, groter, grootst en is het overdrijven van de Amerikanen met de paplepel ingegoten. Ze zijn dan ook niet echt zuinig geweest met de verf.
De laagste waarde lag zo rond de 150~160 micron tot dik 200~250 micron. Bij de eerste metingen denk je dan dat de auto ooit is overgespoten, maar overal waren de waardes zo'n beetje hetzelfde.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
aangezien de auto ontzettend groot is en vaak niet door de wasstraat past, is de eigenaar veroordeeld tot het zelf wassen van het voertuig maar dat gebeurd meestal met de Franse slag. 1 emmer, spons enz... óf hij wordt weggebracht bij een xxl carwash waarvan er 1 hier in Den Haag zit die ingericht is om (bedrijfs) busjes te wassen met de hand. Weliswaar gebruiken ze dan een veredelde bezem, maar ook dat doet de lak niet veel goeds.

foto 08.jpg


foto 09.jpg



Polijsten:
ik ga altijd van het ergste uit en denk dan dat de lak knetterhard is. Ik begin altijd met een medium pad en pasta om een idee te krijgen met wat voor soort lak ik te maken heb.
In dit geval corrigeerde deze stap meteen goed! Dat scheelde een hoop gehark.
Sommige plekjes hadden iets meer correctie nodig en daarvoor gebruikte ik de rode Monello Premium pad en Compound+, de groene MonelloPremium pad en Gyeon Compound+ en witte Monello Premium pad en Gyeon Polish


foto 011.jpg

Helaas was de kras te diep, je bleef er met je nagel in hangen. Wel een stukje minder opvallend.

foto 010.jpg


foto 012.jpg



foto 013.jpg


foto 015.jpg


Ik vraag altijd aan de eigenaar of de logo's, letters e.d. eraf moeten. Graag zei de eigenaar want deze stoorde zich ontzettend aan deze.
Ik snap werkelijk niet waarom een dealer ongevraagd zijn bedrijfsnaam sticker of logo op de auto plakt :triumph:
Je krijgt er immers niet voor betaald dus weg ermee.

- verwarmen met een föhn
- visdraad achterlangs halen
- restanten laten weken met stickeroplosser
- restanten verwijderen met een kunststof schraper
- polijsten

foto 014.jpg


Bescherming:
aangezien de auto is voorzien van matte striping, kon ik hier geen wax op aanbrengen. En ik heb geen specifieke producten voor matte lak/wrap of stickers dus in mijn ogen lag het voor de hand om deze dan maar te beschermen met een coating. In dit geval zijn alle liggende delen zoals de motorkap, dak en kofferdeksel met Gyeon Cancoat behandeld en de rest van de auto met Waxaddict Vortex.

foto 016.jpg

Met de klok mee:
- onbehandelde wrap/striping/sticker
- links en rechts net behandeld met Cancoat
- resultaat behandeld. Nog steeds een matte uitstraling

foto 017.jpg


Overige:

Onder de immense motorkap ook de boel schoon gemaakt en opgefrist.

foto 018.jpg


De banden behandeld met Waxaddict Slick Tyre dressing
De velgen behandeld met Waxaddict Spray on Wheel Wax
De wielkasten behandeld met Meguiar's All Season Dressing

foto 019.jpg


foto 025.jpg


foto 026.jpg


Interieur:
ook het interieur was wel toe aan een goede schoonmaak. Aangezien de eigenaar een parketteur (vloerenlegger laminaat, parket enz.) is, was het interieur vooral erg stoffig.
Een goede stofzuiger beurt, het kunststof gereinigd met Monello Opaco, het leer met Nanolex Interior Cleaner en daarna behandeld met Waxaddict Leather Balm.

foto 020.jpg


foto 021.jpg


foto 023.jpg


foto 022.jpg


Puntjes op de i:
- de ramen gereinigd met ADBL glascleaner
- alle sponningen schoon gemaakt
- nog een laatste rondje om de auto om wat stof te verwijderen
- de vuist dikke Akrapovic opgepoetst met Great Lion

foto 024.jpg


En na een goede 30 uur kon de auto naar buiten.
 
Zo’n RAM is idd een hele hoop lopende meters!
Heb ook ooit mogen meehelpen met een exterior detail op zo’n wagen, dus ik weet ongeveer wat @nicknameless doormaakte.

Het resultaat ziet er wel TOP uit!!
Petje af!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless