• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doffe vlekken plekken op motorkap en dak zwarte lak mazda 6

Andy84

Detailing rookie
2 aug 2023
3
2
Vlekken, krassen op zwart lak mazda 6 2009

Beste lezer, detailer, kennisdeler, probleemeigenaar, experts,

Hierbij wil ik graag uw advies over een lak uitdaging bij mijn in april aangekochte gebruikte mazda 6 uit 2009 in de kleur zwart.

Toen in de auto kocht was de lak fatsoenlijk voor de leeftijd van de auto. Hier en daar zaten wat krassen, deukjes etc de auto was soort van showroom opgepoetst en zag er fatsoenlijk uit.

Ik heb de auto in 2 maanden niet gewassen en moest een keer terug voor een reparatie aan de auto en de autohandelaar had de auto wel gewassen en zag ik bij het ophalen wat vlekken op de motorkap, ik dacht dat het opgedroogd water en vuil was, dus niet ernstigs in mijn ogen. Deze vlekken zitten ook op het dak.

Mijn auto ging later naar de schadehersteller om een portier te laten herstellen en heb ik de auto 4 weken niet gewassen Ivm uitharden van de lak. (Uv heeft de auto dus voldoende gehad de afgelopen maand)

Toen ik de motorkap handmatig ging wassen (turtle) hoopte ik dat de vlekken / dofheid zou verdwijnen maar helaas.

een foto zegt meer dan woorden. Tig jaar geleden had ik bij cc een dap500 gekocht voor toen mijn black magic pearl golf 4 wellicht dat ik daar iets mee kan.

Hebben jullie advies / tips anno 2023 hoe ik eventueel deze vlekken en de krassen eruit kan halen.

Zo ja wat kan ik het best doen en wat daarvoor te gebruiken?

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_7194.jpeg
    IMG_7194.jpeg
    255,7 KB · Weergaven: 216
Welkom op het forum. :D

Heb je al wat dingen geprobeerd?

- Bij het wassen veranderde er niets?
- Liggen de vlekken OP de lak? (Vervuiling/product/etc)
- Als de lak nog geheel glad voelt, dan zou je nog wel eens een groot probleem kunnen hebben, want dan kan het zijn dat de blanke lak loslaat/niet hecht. En dat betekent spuitwerk.

Echter lijkt het mij onmogelijk om dit probleem middels een verhullend-product te verbergen, zodat jij dit bij aanschaf niet zag. Of het loslaten van de lak moet enorm snel zijn gegaan en dat duidt er misschien op dat de kap is gespoten vóór de aanschaf en daarna de oxidatie is begonnen.
 
  • Leuk
Reactions: Andy84
Hoi dank voor je bericht!

Zoals jij het schetst, denk ik dat ik een “probleem” heb.

Wassen levert niets op.
Het lijkt in de lak te zitten en voelt glad aan.
Het lijkt erop dat ik niet veel meer fout kan doen als de enige oplossing “overspuiten” is.

Zou ik de lak nog kunnen voeden en polijsten en zou dat nog wat uitmaken ?
Anders schaf ik straks van alles aan voor niets. Dan kan in mijn centje beter reserveren voor wat spuitwerk.
 
Als het glad aanvoelt kan het lastig worden, maar je kan nog heel wat proberen.
Welke polijstmiddelen heb je bij je dap500? Een 500 kan prima gebruikt worden op een motorkap.
 
  • Leuk
Reactions: Andy84
Hi Smotske,

Dank voor je berichtje.

Ik heb menzerna power polish en final finish
Een maat van mij heeft nog poor boy black hole en xp sealant van mij liggen.

Welke pads / aantal toeren per min zijn dan goed om mee te beginnen ?
 

Bijlagen

  • IMG_7196.jpeg
    IMG_7196.jpeg
    137 KB · Weergaven: 19
Ik zou toch eerst even langs de verkoper gaan. Als dit dus blanke lak is die loslaat, dan moet hij hier wel iets van af weten. Dit ontstaat niet zomaar effe op een goed gelakt paneel. Als je bijv. ergens zware steenslag of schade had, waardoor er lucht/vocht onder de blanke lak kan kruipen, dan zou je dit op die specifieke plek zien, niet over een groot deel van het paneel.

@AndyVR - Dit moet toch wel oxidatie onder de blanke lak zijn? De witte vlekken lijken onder een mooie glasplaat te liggen, in de diepte.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Welkom op het forum,
Woon je vlakbij de zee of komt de auto daar weg?
ik weet niet waarom, maar ik moet denken aan zoutaanslag of iets in die richting...
ik zou eerst naar de verkopende partij gaan voor je zelf iets gaat proberen.
en anders word het proberen, veel erger kan het toch niet worden ben ik bang,
 
Ik heb enkele vragen hierover.

- Je hebt de wagen binnen gebracht ter reparatie bij de handelaar waar je de wagen hebt gekocht? Je zegt dat je bij het terug ophalen de vlekken al zag, heb je de garagist hierover aangesproken? Die vlekken zaten er niet in voor de reparatie als ik het goed volg? Was er iets aan de carrosserie gerepareerd?

- Je hebt daarna de wagen binnen gebracht om een portier te laten herstellen, heb je toen bij de schadehersteller niet even gevraagd wat het kon zijn?

* Wat volgens mij de mogelijke situatie(s) kan/kunnen zijn:

1. Dit was al aanwezig bij de eerste keer maar was (mogelijks) verdoezeld door de verkopende partij, maar dan zou het al boven op de lak moeten liggen lijkt mij. Als dit zo was, dan zou je met bv. polijsten of kleien toch minstens een verbetering moeten krijgen.

2. Als de "reparatie" een carrosserie reparatie was en geen motorische reparatie zoals ik het interpreteer, is er wat misgegaan bij deze reparatie.

3. Je geeft aan dat de vlekken na de reparatie in zowel het dak als de motorkap zitten. Je hebt de wagen bij een schadehersteller binnengebracht voor het herstellen van een portier.
In de spuitcabine wordt er plastic folie over de wagen getrokken, als er waterdruppels tussen de lak en de folie ligt, dan trekken deze druppels in de lak na het bakken van de lak.
Je krijgt dan een gelijkaardig patroon aan vlekken zoals ik op jouw foto kan zien, zeker gezien het op de liggende panelen is zoals jij al aangaf.
MAAR, deze vlekken zijn relatief makkelijk weg te krijgen door bv. met een fohn voorzichtig de lak op te warmen of door met een licht polijstende/slijpende pasta erover te polijsten.

De tweede bedenking die ik hierbij krijg is dat de vlekken al zichtbaar waren VOOR de herstelling aan het portier, dit komt dus niet helemaal overeen met mijn theorie... Dit zou kunnen betekenen dat de "reparatie" een schade herstelling was of dat er tijdens deze "reparatie" een foutje is gemaakt en ze snel een herstelling hebben uitgevoerd aan jouw wagen, wat erg vergezocht is lijkt mij...

Als het effectief van die ingebakken waterdruppels zijn, dan zou je dit al moeten gezien hebben bij het afhalen van jouw wagen destijds, deze druppels krijg je namelijk niet weggestoken of verdoezeld met iets. Of je hebt het toen gewoonweg niet goed gezien en er overeen gekeken?...
 
EDIT: Nog een mogelijkheid die ik vergeten was. De blanke laklaag is naar de vaantjes en gaat op termijn nog verergeren en loslaten. Maar ook dit moest zichtbaar geweest zijn bij de afhaling van de wagen destijds.
 
Even voor de duidelijkheid: je hebt de auto pas een aantal maanden? (Dus niet dat je de auto 5 jaar terug gekocht hebt, en nu deze lakproblemen)

Andere mogelijkheid omdat het liggende vlakken betreft: de auto heeft uitgebeten plekken van vogelstront waardoor de lak een craquelé effect heeft, mogelijk dat dit gemaskeerd is bij de verkoop door een glaze op de lak te zetten. Glaze verdwijnt in de loop van de tijd en ook door wassen, vergelijkbaar met een waxlaag op de lak, dus dat zou ook het na verloop van tijd te voorschijn komen van deze plekken verklaren. Als je met een vergrootglas naar de matte plekken bekijkt, zie je dan hele fijne barstjes? (dat wijst dus ook op vogelshit plekken). Die barstjes kunnen zelfs doorlopen tot op het blanke metaal.

Andere opties, zoals problemen met de blanke lak zijn al door anderen genoemd, en dat kun je ook niet uitsluiten.