• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Droog wetsanden

SmartPaintWorks

Detailing trainee
20 feb 2016
70
43
Nieuwerkerk (zld)
Ik zit hier en daar een beetje te lezen maar vind regelmatig de term wetsanden.

Nu is het zo in de spuiterijen, dat er op dit moment veel meer de vinger op het droogschuren word gelegd, omdat je hierbij precies kan zien waar je mee bezig bent wat met nat schuren eigenlijk onmogelijk is.

Veel fabrikanten van micro schuur producten, komen met de mooiste producten die ideaal zijn voor het droog werken, zoals Kovax, Mirka en 3M.

Zijn er mensen die al met deze producten werken of is dit voor jullie ook nieuw?
 
Mirka en 3M zijn bij mijn weten meestal wet or dry.
Ik gebruik ze op beide manieren in elk geval...
 
Waarom nat schuren en waarom droog schuren? Wanneer kies je waarvoor?
 
Machinaal lakwerk schuren doe ik nat (ivm warmte ontwikkeling en afvoer de blanke lak die je wegschuurt).
Spot-sanding (steenslag en kleine, diepe krasjes) doe ik soms ook droog.
Om de reden die hierboven al genoemd is, beter zicht op wat je doet...
 
mij is nat schuren aangeleerd voor spotrepair maar ik ben sinds kort droog erbij gaan doen en dat werkt prettiger. Ik liep er tegen aan dat water en ontvetter in naden bleef zitten wat tijdens spuiten door de lucht van je spuitpistool in je werk geblazen kan worden. Bij droog schuren loop je dit risico niet.

Festool rotex 90 met stof afzuiging CTL mini.

Soms gebruik ik nog wel nat schuren maar eigenlijk alleen primer met 800 als ik zeker weet dat ik geen risico loop dat water in naden kan kruipen.
Bij polijsten gebruik ik wel nat bijvoorbeeld schuurschijven korrel 2000/3000/4000 om lakdefecten/stof weg te schuren. Of nat schuurpapier 1500/2000.. Maar dan is het spuiten al klaar!
 
Nat schuren maakt zo'n rommel, vooral als ik op locatie werk. Ik werk bij spotjes meestal met Kovax assilex geel of bij zilver metallic met oranje, moet geen nat meer hebben om primer te schuren.

Voor het aftoppen van structuur of rommel in de aflak ben ik ook aan t overstappen op Kovax materiaal om droog te werken, je ziet zoveel meer wat je doet.
 
Dit kan dan ook op koplampen? Dit doe ik nu ook altijd nat vanaf de eerste stap. Met alle pap op de bumper tot gevolg. En mss nog een klein vraagje, kan je eig wetsanden met een rotary en de rupes padjes en interface pad?
 
Zou nooit schuren met een rotary, dit gaat te hard en maak je snel een zonk in je materiaal. En nat schuren met een elektrisch apparaat doe ik liever ook niet.

Gewoon droog met schuurschijven en softpad op een excentrische schuur machine!
 
Een koplamp schuren met de rotary heb ik meermaals gedaan...
Als de verwering echt diep zit, is dat een ideale manier mijns inziens ;)
Op lakwerk zou ik ALTIJD D/A schuren overigens...