• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Ducati]Krasjes in de lak, advies om deze te verwijderen.

spikey

Detailing rookie
2 jan 2013
8
0
Hallo hier :D

eh ik zat eigenlijk met een gelijkaardig vraagje..
Ik ben zelf motor eigenaar en sinds kort ook van een Ducati ST4, donker metalic blauw.
Nu is deze 13 jaar oud, maar de lak ziet er qua kleur nog goed uit.
echter er zitten talloze ondiepe krasjes in, zeg van metalen ritsen of sleutels en dergelijke.
De krasjes zijn echter niet door en door door de lak, dus het lijkt mij dat met wat poetswerk ik hem er nog een stuk beter uit kan laten zien.
Nu ben ik zelf helemaal niet bekend met het polijsten van lakken, maar wel met polijsten van zachtere metelen (non-ferro)
en snap dus het principe van het proces wel, incl. het nadeel van warmte bij polijsten van lakken.

Nu heb ik het commentaar hierboven gelezen van de 5 stappen en dat lijkt me een goed begin.
en heb hiervoor het 4 steps sample kit #6 van poorboys uitgekozen.
nu kom ik bij m'n hoofd vraag. ik mis een stap, en das duidelijk het kleien.
Nu is m'n vraag hoe belangrijk is dat en waar doe je t precies mee?
is dat laatste een speciefiek product of zijn er alternativen?
Ik wil gewoon m'n moto wat opknappen maar denk niet dat poetsen m'n grote hobbie gaat worden en grote investeringen is t dan ook niet waard. dus kom ik ook gelijk op de vraag, is t met de hand te doen? of heb je echt een machine nodig. zoja waar kan ik een redelijke krijgen tegen een goede prijs? het oppervlak is niet giga groot dusse...

Daarnaast is de lak over 3 verschillende oppervlaktes gespoten.
1 metaal van de tank
2 zwart plastic van de kofferset en de spiegel
3 en het plastic cq glasvezel? van de fairing (kuip) wat eigenlijk beetje t belangriijkste is.

gaat dit nog specifieke eisen stellen?

alvast bedankt voor alle input

Spikey
 
kleien is zeker een essentiele stap, kijk even hier dan snap je precies wat ermee bedoelt wordt KLIK

Mothers heeft een goed en schappelijk geprijsd set om te kleien. KLIK

Ik zou de kleine oppervlakken handmatig doen. Dan heb je ook geen last van warmtegeneratie.
Kijk even hier: KLIK
 
Bedankt voor dit komplete antwoord (en voor het plaatsen van m'n vraag naar een nieuw topic)

ik had echter nog een vraagje.

de profesional polish van dat setje is dat voldoende voor dit soort lichte krasjes? Ik vraag dit want het is geen ssr met een nr er achter. als je het daar mee moet vergelijken, werk nr zou hier dan achter moeten? of is dat een stomme vraag en is dat gewoon niet te vergelijken?

is er iets dat ik kan gebruiken van dit setje voor het kleien (qua glijmiddel)? ik zag n pakje voor 16e van monello (als k de naam goed heb) dit schilt toch weer iets. Zit er trouwens zo'n middel bij dat mother pakketje? want ik weet niet wat ik moet maken van die detailers spray. denk dat dat iets anders is.

daarnaast heb ik bezit ik zelf reeds n fles lak-reiniger van een merk armor-all. Kent iemand dit? en zoja wat is volgens jullie de qualiteit daarvan, is dat een aanvulling op t eerder genoemde setje? of staat dat ergens gelijk aan. ik heb dat ooit in m'n onkunde gekocht.

alvast weer bedankt.
 
De Professional Polish kent twee versies. De reguliere Professional Polish zorgt niet voor correctie, want er zitten geen korrels in. De Professional Polish 2 heeft wel korrels. Deze tweede variant zit echter niet in het setje.

Als polijstmiddel voor lichte krassen zou ik kijken naar Monello Mezzo en Finale, niet naar de PP2

Het kleiset van Mothers is volledig met spray en doek. Wat jij bedoelt van Monello is alleen de klei. Monello klei is goed, maar de Mothers klei is wat zachter. Hierdoor minimaliseer je de kans op marring tot zeg maar nul.

armor-all is mij onbekend...
 
Merci weeral voor uw antwoord.

ik heb wat zitten zoeken enzo (probeer toch prijs laag te houden) vooral omdat met kleine oppervlaktes ik weinig heb aan grote flessen.
en ik kwam dit tegen.

https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Brilliant_Solutions_Paint_Restoration_Kit_G3300_101956

nu heb ik tijdens m'n bladeren dacht ik begrepen dat dit merk wel goed is.

wat zijn de pro's en con's voor deze set in mijn situatie?
en als de krasjes ernstiger zijn dan ik dacht... wat is dan een goede optie icm met deze kit?

grtz Matthieu

ps: ik zal de link van het armor-all product morgen opzoeken en kijken of ik details kan vinden.
het is iig een product uit de halfords.. dus voor t grote publiek. misschien dat dat al wat inferieure kwaliteit aangeeft?
 
De con's is dat de Ultimate Compound die in deze set zit enorm corrigeert of eigenlijk schuurt.
Wat ik wel eens begrepen heb is dat dit middel blijft schuren en niet zichzelf afbreekt zoals een Mezzo dat zou doen.
 
Ben dat product (Armor All) al meermaals tegengekomen in doe-het-zelf-zaken zoals de Brico.

Blijkbaar zijn er niet zoveel forumleden in en rond Leuven. Waar Zit Wie
Mocht je ooit in de buurt van Hasselt komen, altijd welkom.

Misschien ook geen slecht idee om een aantal duidelijke foto's te maken van de krasjes enz.
 
psychoboarderke en Wilma... bedankt.

@ Wilma: ik twijfel of dat een goed ding is of een slecht ding eigenlijk.
@ psychoboarderke: Ik zal idd binnenkort eens foto's posten. da zal een en ander stuk makkelijker maken om over te praten.
Ik heb eigenlijk geen idee of de krasjes (allemaal verschillende dieptes ook natuurlijk) echt wel lichte krasjes zijn. ik weet iig wel dat t niet door de verflaag heen gaat. da's al iets :D Het zijn dan ook gebruiks krasjes en geen krasjes van vallen of andere ongelukkige situaties.

Maar misschien wel handig eens langs hasselt te rijden. gewoon om geen stoeme fouten te gaan maken en inees zonder lak te zitten ofzoiets :p

punt is wel dat ik nu eigenlijk in m'n examen periode zit en dus eigenlijk geen tijd heb om me er op dit moment uitgebreid mee bezig te houden. (dit komt goed in februari! ) ben gewoon nog bezig met orientatie...

maar de foto's zullen er aan komen. das niet zoveel werk.

grtz Matthieu
 
Ehh ik heb wat foto's op m'n hd staan nu. maarre als ik op plaatje invoegen klik moet ik een url invoeren.

kan iemand een kleine hint geven hoe ik een plaatje van m'n hd upload?

grtz :D

edit:/ oke heb deze mogelijkheid gevonden. is wel niet de meest ideale maar het is al iets, blijf open staan voor de hint :D
 
De beste manier blijft nog steeds om een dienst zoals ImageShack, Picasa, ... te gebruiken.
*edit* ik zie net dat je het alsnog gevonden hebt om ze te uploaden :)

Of je echt alle krassen weg gaat krijgen, betwijfel ik. Maar een foto zegt meer dan woorden natuurlijk.

Verder moet je ook maar eens kijken naar wat show off's. Ik ben toch al meerdere 2wielers tegengekomen op het forum.

Dit is er eentje van.
Hier kan je al zien hoe de eigenaar zijn moto enorm heeft opgeknapt hiermee.
 
Koning Winter;310879 zei:
Als polijstmiddel voor lichte krassen zou ik kijken naar Monello Mezzo en Finale, niet naar de PP2

Het kleiset van Mothers is volledig met spray en doek. Wat jij bedoelt van Monello is alleen de klei. Monello klei is goed, maar de Mothers klei is wat zachter. Hierdoor minimaliseer je de kans op marring tot zeg maar nul.
De Monello klei scheelt nauwelijks qua hardheid van de Mother's clay en eventuele minimale marring van een klei is met Mezzo zo weg.
Monello Mezzo + Duo cutting & Finishing handpad moet je zeker een eind komen.

Lak van motoren is meestal niet zo hard. Eerst met de hardere gele kant en daarna nabewerken met de zachte zwarte kant.
Vaak is Finale niet eens meer nodig met de hand.
 
spikey;310933 zei:
Die Kawa ziet er idd echt wel weer super uit... geeft een mens moed :D

Dankje!

Begin gewoon met een milde combinatie van bijvoorbeeld Mezzo op oranje pad.
En vooral, bouw heel goed af. Op een donkere kleur finish ik altijd met Finale op zwart.
Beter langzaam opbouwen en wat meer werk hebben, je zult zien dat het resultaat goed zal zijn.

95% is toch ook strak voor een gebruikte motor.....
 
Dankje jullie allen voor al het advies.

En hoewel ik echt een heel stuk wijzer ben geworden zit ik nog altijd met gewoon een keuze probleem.

het meeste advies wordt gegeven om monello mezzo en finale te gebruiken (gezien motor lak zacht blijkt te zijn lijkt me dat idd een goed plan.)

oke dan moet ik er nog een klei set bij nemen en wat goed was materiaal. dus doekjes, handdoekejs polijstspozen enzo..
ik merk dat de prijs dan echt snel oploopt (rond de 100 euro's zonder problemen en gezien ik studeer en dus geen heftig inkomen heb moet ik toch wat voorzichtig omspringen met t geld) bovendien heb ik niet veel aan mooie grote flessen om maar relatief kleine oppervlaktes.
Dus daarom dat ik initieel aangetrokken werd door de poorboy test setjes, dat is weinig en verschillende spul bij een. echter dan blij ik nog weer met t 'hardware' zitten als doekjes en sponzen enzo.

nu loop ik dus nog steeds te denken aan die set van meguiars met

Meguiar’s Gold Class Car Wash Shampoo (473ml.)
Meguiar’s Smooth Surface Clay Bar (25g.)
Meguiar’s Quik Detailer (250ml.)
Meguiar’s Ultimate Compound (295ml.)
Meguiar’s Soft Foam Applicator Pad (2x)
Meguiar’s Supreme Shine Microfiber Towel (2x)
Meguiar’s Gold Class Carnauba Plus (177ml.)

hierin zit alles in een, wat ik wel mis is de finish polish.. en zoals eerder gezegt, zachte lak, lijkt me geen slecht plan.

dus ik dacht aan deze set en een aparte fles finish van monella.
De detailers spray hou ik voor het echte opkuis werk en gebruik voor t kleien gewoon gedemineraliseerd water. eventueel mengen met de spray erbij als t echt nodig is / blijkt te zijn. bovendien zit ik dan ook over de 60 euro heen dus hoef ik niet veel extra zendkosten richting belgie te betalen (ik betaal liever 5 euro aan materiaal dan aan porto, noem me gierig maar dan is dat maarzo.

ik wil alleen even checken voor ik ga bestellen enzo, of ik hier niet ergens een stomme denk fout maak.
dus liever geen antwoorden van dit is beter maar wat is hier mis mee. (ja mag wel he, ben overal dankbaar voor maar dat helpt niet direct)

nogmaals bedankt.

grtz matthieu :D

helaas dat ik nogaltijd niet echt een ervaring heb gehoord over die fles armor all die ik hal heb, dat zou namelijk ook iets polijsten volgens de verpakking en ts zonden een finale te kopen als dat eigenlijk t zelfde doet.
 
Hoi Matthieu,

is er geen ervaren detailer van dit forum in je buurt te vinden die je een middagje wil helpen met zijn/haar kunde en DAP?
Over een kleine vergoeding voor zijn/haar materiaal is dan toch vast wel te praten.

Met de hand polijsten zie ik in jouw geval niet goed komen, dat is leuk om de lak wat op te fleuren.
Maar echte correctie is met de hand echt utopie.

Jammer dat je zo ver weg woont want ik had je graag geholpen je Duc weer in showroom staat terug te brengen.

Groeten,

Chris