• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Duo detail: Seat Leon

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.990
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er een 1-dags duo exterieur detail gepland.

@Rowen93 was netjes op tijd, de auto omgereden, wat koffie gedronken, babbel gemaakt en daarna gestart.

De auto bij aanvang:
19abc695-b78e-4377-a3dd-989322ecf6a7_zps2ctjq3bh.jpg


21e390cb-f330-4d09-ac02-a8aac7954423_zpsq86exl2j.jpg


d6179869-e6e3-4915-a5fb-238f4309b5a6_zpskykbfpnf.jpg


3067388f-aa30-426f-8af9-52493cc3977a_zpsxpkqiwhn.jpg


De auto werd voorzien van een dikke foamlaag ValetPro Snow Foam Combo2 zodat vastztittend vuil goed los kan weken.
DSC_8116_zpsprone1ht.jpg


96b0cadc-083a-4db7-8e25-a807713eeb0a_zpsphftyxsk.jpg


Na het wassen met Poorboy's shampoo, de lak ingeneveld met Monello Non-Ferro. Er kwam niet heel veel reactie ondanks dat @Rowen93 zijn auto bij een metaal / constructie (verwerkings) bedrijf? werkt en zijn auto in de buurt staat.
Na de de/ironizer sessie de lak gekleid met Dodo Juice SN klei, weinig vervuiling. Goed teken dat de auto netjes wordt bijgehouden.
4feb2ca4-a5b8-412a-a90c-908af315883d_zpspgmixofd.jpg


Na het drogen, de auto naar binnen gereden, alwaar Rowen benieuwd was naar de lakdiktes. Uiteraard heb ik dat gemeten. Geen gekke waardes of uitschieters. Gewoon nette waardes zoals een fabriekslak hoort te zijn.
cb56b526-5383-468a-ac6f-d0ab87ab1f22_zpspwhziaq6.jpg


Na het kleien komt de ware aard van de lak naar boven. Ondanks dat het een uniwitte lak is, zou je op het eerste oog niets geks ontdekken, totdat je er een lamp opzet...
De gebruikelijke haast niet te vermijden swirls, een vage matte plek op de motorkap (schuren van een bijgewerkt steenslag plekje).
5b6b8008-b303-4984-8425-75ee587762f9_zpsqskud4qo.jpg


Rowen wilde van wat emblemen af op de kofferdeksel, geen probleem. Met een dun doch zeer sterk visdraadje achter de letters door om het dubbelzijdig tape door te snijden, vervolgens met een caramelschijf op de accuboormachine de restanten verwijderen en tadaa, een cleane kofferbakdeksel.
1872ed07-cc24-4203-8581-db9160f8128f_zpsyzdyy6ij.jpg


DSC_8140_zpsvkzgytzq.jpg


De lak bleek harder dan verwacht. Meedere hits paarse Scholl pad en S3 waren nodig. Zelf aan de slag geweest met de Rupes Bigfoot 15 met blauwe pad en blauwe dop polijstpasta.
De lak is in 2 stappen verder verfijnd met Scholl S17 op de oranje Scholl pad. Hier en daar was wat grover geschur nodig in de vorm van een rotary en wat spotbuffpads.
765092d1-77b5-4441-9498-422f9ae86c31_zpsaosxrlwp.jpg


Dit resulteerde in een nette lak.
Als glans en reflectie bij wet verboden zou zijn, dan hadden we een serieus probleem... :cool:
Op de foto's lijkt het mee te vallen, maar in het echt knalde de glans en reflectie je tegemoet.
0e6089e5-e808-4d61-9e9c-76c54c415ece_zpsxkrmqqah.jpg


7f07ea59-45f5-44c8-ab0f-786f041c2335_zpsgvj3nkaf.jpg


De deurstijlen zijn echt een 'pain in the ass'. Het hoogglans kunststof hiervan is zo ontzettend gevoelig, zelfs bij de minste aanraking met een zachte doek, trek je er al swirls in.
Om dit zo goed mogelijk te beschermen, hebben we er voor gekozen om deze in de coating te zetten
DSC_8134_zpsc5a1inbj.jpg


0f169f69-f8f5-4c45-aa25-25e3da14efd4_zpsqn2fbk4n.jpg


De lak werd ontvet met Nanolex EX en vervolgens is de lak beschermd met Waxaddict Quartz voor optimale standtijd.
362f100e-ac62-4160-b143-d4a27461e2eb_zps7mf0dlod.jpg
 
Laatst bewerkt:
De na foto's.

De hele dag heeft de zon geschenen toen we binnen bezig waren. Toen we eindelijk klaar waren en aanstalten maakten om de auto naar buiten te rijden voor de foto's, begon het een beetje te spetteren en verstopte de zon zich achter de wolken en liet zich niet meer zien... de rotzak...:mad:

DSC_8154_zpss9qifhob.jpg


DSC_8158_zpsm8rxk64r.jpg


DSC_8152_zpsvcwinpsl.jpg


DSC_8170_zpsn9axi0jk.jpg


DSC_8153_zpsq2mem9gs.jpg


DSC_8155_zpsxnfcymg7.jpg


DSC_8164_zpsf7g3vfc6.jpg


DSC_8163_zps0w2eszsk.jpg


DSC_8156_zpso0uo8lpy.jpg


DSC_8157_zpskfxbtixh.jpg
 
Mooie detail!

Kleine opmerking/vraag: ik vraag me af of de b stijlen wel gelakt zijn.
Bij bijna alle vag modellen is dit namelijk plastic, idd zeer gevoelig voor swirls en krassen maar goed te corrigeren met een mild polijstmiddel.
Een coating zou idd de meest duurzame bescherming kunnen zijn.
Ik neem ze zelf ook altijd ff mee bij opfrissen van de lak, kleine moeite en altijd een strak resultaat.

Nogmaals, mooie reflectie en strakke detail.
 
Wel een vraagje: waarom wel de kentekenplaat voorzijde verwijderen, maar aan achterzijde niet?
@Kees-sw,
Om de simpele reden dat de kentekenplaat aan de achterzijde met kit vast gezet is.

@Altos,
het klopt dat de stijlen van hoogglans plastic zijn, maar daarentegen wel über gevoelig voor swirls. Vanmiddag nog iemand uit de brand ermee geholpen. Had de stijlen (van een Skoda Octavia) schoon gemaakt met...thinner :scream: Stijlen compleet mat uitgeslagen. Gelukkig bood de Rupes mini uitkomst en de boel weer netjes strak gekregen.
 
Ook een kit-bevestiging kan worden los gemaakt, zie de letters op de achterklep ;)

Is 2 weken geleden pas ge-kit, toen er een nieuwe houder opkwam. Heb toen meteen alles erachter netjes schoongemaakt. Was nu dus niet nodig om alles eraf te slopen. Zit ook nog met een aantal schroeven vast, dus visdraadje gaat ook niet!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw