• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste machinale polijstbeurt. Heb ik alles?

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Zoals jullie misschien gelezen hebben ga ik de stap maken van handmatig naar machinaal detailen. Gezien dat de experts niet echt konden zeggen wat de meest geschikte machine voor mij zou zijn afgelopen maandag maar eens een dagje vrij gepakt en naar Berkel en Rodenrijs gereden.
Dat was niets minder dan een belevenis! Misschien komt het door de uithoek waar ik woon (Limburg), maar veel verder dan een rekje met Valma, Turtle en wat Meguiars komt de gemiddelde zaak hier niet. Zo niet bij Carclean: wat een assortiment en wat een prachtige presentatie!

Al met al was ik zo een uur binnen voordat ik de knoop kon doorhakken welke machine ik mee moest nemen. Geweldig dat er nog zaken zijn waar ze echt de tijd voor je nemen en je goed en eerlijk voorlichten! Naast dat ze me van advies voorzagen wat ik wel kon kopen gaven ze ook van een aantal dingen aan dat het overbodig was om die meteen al aan te schaffen! Niet bevorderlijk voor hun eigen omzet natuurlijk, maar dit geeft mij wel een heel goed gevoel. Deze jongens zijn er voor mijn gevoel in eerste instantie om jou op weg te helpen, niet om zo veel mogelijk aan je te verdienen. Lovenswaardig!

Ondanks dat eerlijke advies toch best een hoop spulletjes ingeslagen, maar dat was ook de bedoeling. Wat heb ik allemaal voor moois verzameld:
-Rupes LHR75E Mini deluxe kit
-Rupes LHR15ES deluxe kit
-Monello Peluche Verde doeken
-Monello Senza Bordi doeken
-Monello klei
-Collinite 845 wax
Doordat ik alles in 1x kocht kreeg ik nog een mooie korting en een verzameling samples, helemaal super dus!

Nu gaat aanstaande Zaterdag dus de eerste auto eraan geloven! Mooiste is dat het niet mijn eigen auto is... De metallic zwarte Alfa 156 SW van een goede vriend heeft de eer gekregen om als proefkonijn te dienen. Hij weet dat het de eerste auto is die ik doe en dat dat op eigen risico is. Daarover zullen sowieso geen problemen ontstaan. De Alfa is zijn dagelijkse "pekelvreter", dik 2.5 ton op de klok en voor weinig gekocht. Als hij er mooier van wordt is het natuurlijk mooi, als ik het zou verkl*ten pakken we de lakstift/spuibus/roller/kwast etc. en is het ook goed. Daarover geen zorgen dus. Uiteraard ga ik wel mijn uiterste best doen om er wat heel moois van te maken.

Nu is mijn vraag aan jullie: heb ik alles en hebben jullie nog (specifieke) tips voor deze auto?

Materialen die klaar staan:
-misschien wel het belangrijkste voor jullie: Nikon D5000 met Polafilter zodat ik kan vastleggen wat ik gedaan (of verpest...) heb
-De Bigfoot 15 met 4 verschillende pads en polijstmiddeltjes (zowel pads als vloeistof in grof, middel, fijn en finish)
-De Rupes mini met 2 verschillende pads en polijstmiddeltjes (grof en fijn, eventueel aan te vullen met de vloeistof van de "grote")
-Een halve pallet doeken (genoemde nieuwe Monello's, een aantal Meguiars supreme shine en dan nog de nieuwe die bij de rupes setjes zitten)
-Klei en Meguiars QD als lube
-Meguiars NXT shampoo
-3 emmers (sop, spoelwater voor de mitt en velgen sop)
-2 washmitts (1 schaap voor de lak en een microvezel voor de velgen)
-Meguiars wafel droogdoek
-Collinite wax
-applicator pads
-Afplaktape (3M waterproof spul)
-eventueel heb ik nog Meguiars Ultimate Polish staan als voeding en stapje tussen polijsten en waxen, maar voegt dit echt wat toe? Het gaat er vooral om dat ik met de DA om leer gaan en daar wil ik de tijd zoveel mogelijk in steken. Dat ik wax en andere glansmiddeltjes aangebracht krijg geloof ik wel. Dit doe ik alleen als het echt iets toevoegt.
Voor mijn gevoel heb ik eigenlijk wel alles, maar wel fijn om het zeker te weten...

Ik heb de Alfa vorige week al even gewassen om een beetje te weten wat ik kan verwachten. Voor zijn leeftijd ziet hij er best aardig uit. Er zitten wat swirls en oppervlakkige krasjes in, maar weinig echte diepe krassen. Op het oog geen panelen gezien die overgespoten zijn (gevaarlijke aanname, maar meestal zie ik dat wel). Ik weet dat ik een of meerdere testspots moet doen en dat elke auto anders is, maar iemand die een indicatie kan geven waar te beginnen qua polijstmiddel en pads?

Alvast bedankt voor jullie hulp/suggesties!
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Het belangrijkste is de voorbereiding:
Echt goed wassen en kleien (youtube). Na het wassen afspoelen,niet afdrogen en gelijk kleien waarbij je ruim detailspray/claylube sprayt. Ook de vervuiling in de klei echt regelmatig wegkneden en wanneer de klei valt gelijk wegkiepen!
Een testspot doe ikzelf vaak met een medium combinatie (machinestand 3/4) om te kijken wat het resultaat is.
Als je dan ook nog regelmatig de pads schoonmaakt ga jij die auto niet snel verklooien hoor!
Wat ik mis in je producten is Gyeon prep uiteindelijk niet verplicht echter gebruik ikzelf dat spul altijd!
Succes
 
Misschien een domme vraag, maar wat is Gyeon Prep? Gok op een middeltje om oude waxlagen e.d. te strippen? Dat mist inderdaad nog in de collectie, maar was eigenlijk aan het denken om hem na het wassen en kleien nog een keer te wassen met dreft om de detailspray weg te krijgen en om "naakte" lak over te houden voordat ik ga polijsten of is dat verkeerd?
 
Prep is een middel dat bedoeld is om na polijsten alle oliën en andere residuen van de lak te verwijderen. Zo kan het resultaat het best beoordeeld worden.
 
Misschien een domme vraag, maar wat is Gyeon Prep? Gok op een middeltje om oude waxlagen e.d. te strippen? Dat mist inderdaad nog in de collectie, maar was eigenlijk aan het denken om hem na het wassen en kleien nog een keer te wassen met dreft om de detailspray weg te krijgen en om "naakte" lak over te houden voordat ik ga polijsten of is dat verkeerd?
Na het kleien kun je em gewoon met die megs shampoo wassen en bij gebrek aan prep zou ik dat ook na het polijsten doen ben je ook gelijk evt polijststof kwijt enz.
 
Persoonlijk zou ik de meguairs ultimate polish laten staan, zeker als je er Collinite 845 overheen wil zetten.
 
Mischien ook handig: Monello Non Ferro en bijv. Gyeon Tar.
Dit gebruik je dan voordat je de wagen gaat kleien.

Is ook erg handig voor de velgen.
 
@Pietaah: vergeten te melden inderdaad, maar heb velgenreiniger en bug en tar remover van Megs staan. Velgen zullen weinig werk nodig hebben, die heb ik afgelopen weekend al van de auto af gepoetst. Bug en tar gebruik ik normaal eigenlijk alleen als er echt zooi op zit die ik niet weg krijg (vooral op de flanken meestal). Non-ferro gaat wel op het lijstje voor de volgende inkoop ronde, maar die krijg ik voor zaterdag niet meer in huis. Op dat lijstje mag ook een fatsoenlijke tire shine en trim detailer/coating.
 
Aan het material zou het niet mogen liggen zullen we maar zeggen... Foto's komen zaterdag na het poetsen. Heb er in ieder geval heel veel zin in!
 
Je hebt idd een heel mooi setje spullen gekocht!
De Bigfoot 15 is een hele mooie en krachtige machine ,de groene en blauwe pads verslijten best snel.
Gewoon lekker de aangeschafte set gebruiken en wanneer je eens aan andere pads toe bent zou je eens naar de
LC HD pads kunnen kijken.
https://www.Carclean.com/product/La...Large_throw_Cutting_pad_6inch_HD_93600_103186
https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/HD_Orbital_Orange_Polishing_Pad_6inch_HD_23600_103187
 
Wil inderdaad nog wat met pads en compunds gaan experimenteren, maar eerst maar eens even aan de machines wennen. Heeft nog iemand tips voor het schoonmaken van de pads na het polijsten? Heb nog geen product om ze mee uit te wassen, maar ik wil ze uiteraad wel even netjes schoonmaken na gebruik.
 
Foam pads schoonmaken - Ikzelf doe dit simpelweg met Dreft.

- Spoel de pad af onder een lauw-warme kraan.
- Paar streepjes Dreft op de pad.
- Beetje water erbij en de Dreft inmasseren. (Schuimt veel)
- Onder de lauw-warme kraan uitspoelen.
- Leg de pad te drogen op een handdoek, velcro naar boven.

(Ik houd zelf de pad vlak met het wassen en afspoelen, druk hem plat tussen mijn handen. Dit om de pad niet te wringen en de velcro/lijm te belasten.
Bij een erg vuile pad wil nog wel eens een beetje APC opsprayen tijdens het wassen)


Greetz
 
Wil inderdaad nog wat met pads en compunds gaan experimenteren, maar eerst maar eens even aan de machines wennen. Heeft nog iemand tips voor het schoonmaken van de pads na het polijsten? Heb nog geen product om ze mee uit te wassen, maar ik wil ze uiteraad wel even netjes schoonmaken na gebruik.
Padwasher=ideaal
Schoonmaken doe ik met PB APC 1:15 en uitspoelen.
 
Foam pads schoonmaken - Ikzelf doe dit simpelweg met Dreft.

- Spoel de pad af onder een lauw-warme kraan.
- Paar streepjes Dreft op de pad.
- Beetje water erbij en de Dreft inmasseren. (Schuimt veel)
- Onder de lauw-warme kraan uitspoelen.
- Leg de pad te drogen op een handdoek, velcro naar boven.

(Ik houd zelf de pad vlak met het wassen en afspoelen, druk hem plat tussen mijn handen. Dit om de pad niet te wringen en de velcro/lijm te belasten.
Bij een erg vuile pad wil nog wel eens een beetje APC opsprayen tijdens het wassen)


Greetz
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Zoals jullie misschien gelezen hebben ga ik de stap maken van handmatig naar machinaal detailen. Gezien dat de experts niet echt konden zeggen wat de meest geschikte machine voor mij zou zijn afgelopen maandag maar eens een dagje vrij gepakt en naar Berkel en Rodenrijs gereden.
Dat was niets minder dan een belevenis! Misschien komt het door de uithoek waar ik woon (Limburg), maar veel verder dan een rekje met Valma, Turtle en wat Meguiars komt de gemiddelde zaak hier niet. Zo niet bij Carclean: wat een assortiment en wat een prachtige presentatie!

Al met al was ik zo een uur binnen voordat ik de knoop kon doorhakken welke machine ik mee moest nemen. Geweldig dat er nog zaken zijn waar ze echt de tijd voor je nemen en je goed en eerlijk voorlichten! Naast dat ze me van advies voorzagen wat ik wel kon kopen gaven ze ook van een aantal dingen aan dat het overbodig was om die meteen al aan te schaffen! Niet bevorderlijk voor hun eigen omzet natuurlijk, maar dit geeft mij wel een heel goed gevoel. Deze jongens zijn er voor mijn gevoel in eerste instantie om jou op weg te helpen, niet om zo veel mogelijk aan je te verdienen. Lovenswaardig!

Ondanks dat eerlijke advies toch best een hoop spulletjes ingeslagen, maar dat was ook de bedoeling. Wat heb ik allemaal voor moois verzameld:
-Rupes LHR75E Mini deluxe kit
-Rupes LHR15ES deluxe kit
-Monello Peluche Verde doeken
-Monello Senza Bordi doeken
-Monello klei
-Collinite 845 wax
Doordat ik alles in 1x kocht kreeg ik nog een mooie korting en een verzameling samples, helemaal super dus!

Nu gaat aanstaande Zaterdag dus de eerste auto eraan geloven! Mooiste is dat het niet mijn eigen auto is... De metallic zwarte Alfa 156 SW van een goede vriend heeft de eer gekregen om als proefkonijn te dienen. Hij weet dat het de eerste auto is die ik doe en dat dat op eigen risico is. Daarover zullen sowieso geen problemen ontstaan. De Alfa is zijn dagelijkse "pekelvreter", dik 2.5 ton op de klok en voor weinig gekocht. Als hij er mooier van wordt is het natuurlijk mooi, als ik het zou verkl*ten pakken we de lakstift/spuibus/roller/kwast etc. en is het ook goed. Daarover geen zorgen dus. Uiteraard ga ik wel mijn uiterste best doen om er wat heel moois van te maken.

Nu is mijn vraag aan jullie: heb ik alles en hebben jullie nog (specifieke) tips voor deze auto?

Materialen die klaar staan:
-misschien wel het belangrijkste voor jullie: Nikon D5000 met Polafilter zodat ik kan vastleggen wat ik gedaan (of verpest...) heb
-De Bigfoot 15 met 4 verschillende pads en polijstmiddeltjes (zowel pads als vloeistof in grof, middel, fijn en finish)
-De Rupes mini met 2 verschillende pads en polijstmiddeltjes (grof en fijn, eventueel aan te vullen met de vloeistof van de "grote")
-Een halve pallet doeken (genoemde nieuwe Monello's, een aantal Meguiars supreme shine en dan nog de nieuwe die bij de rupes setjes zitten)
-Klei en Meguiars QD als lube
-Meguiars NXT shampoo
-3 emmers (sop, spoelwater voor de mitt en velgen sop)
-2 washmitts (1 schaap voor de lak en een microvezel voor de velgen)
-Meguiars wafel droogdoek
-Collinite wax
-applicator pads
-Afplaktape (3M waterproof spul)
-eventueel heb ik nog Meguiars Ultimate Polish staan als voeding en stapje tussen polijsten en waxen, maar voegt dit echt wat toe? Het gaat er vooral om dat ik met de DA om leer gaan en daar wil ik de tijd zoveel mogelijk in steken. Dat ik wax en andere glansmiddeltjes aangebracht krijg geloof ik wel. Dit doe ik alleen als het echt iets toevoegt.
Voor mijn gevoel heb ik eigenlijk wel alles, maar wel fijn om het zeker te weten...

Ik heb de Alfa vorige week al even gewassen om een beetje te weten wat ik kan verwachten. Voor zijn leeftijd ziet hij er best aardig uit. Er zitten wat swirls en oppervlakkige krasjes in, maar weinig echte diepe krassen. Op het oog geen panelen gezien die overgespoten zijn (gevaarlijke aanname, maar meestal zie ik dat wel). Ik weet dat ik een of meerdere testspots moet doen en dat elke auto anders is, maar iemand die een indicatie kan geven waar te beginnen qua polijstmiddel en pads?

Alvast bedankt voor jullie hulp/suggesties!


Ik ben eigenlijke wel benieuwd naar die foto's wat je hebt gemaakt en je ervaringen;)