• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enkele vragen i.v.m. poetsen en polijsten Golf 6

Crocky

Detailing addict
21 mrt 2015
41
65
Beste forumleden,

De volgende dagen ga ik mijn Golf eens onder handen nemen. Hiervoor heb ik o.a.een 'DAP900 V3 Raffini Starterskit' aangeschaft.
Ik heb echter nog enkele vragen:
  1. Het doel is eigenlijk vooral swirls weg te werken. Ik heb al eens getest op de motorkap en door de harde lak lijk ik toch te moeten starten met de zwaarste combinatie, namelijk yellow met Veloce. Zelfs dan blijven er af en toe nog swirls zichtbaar. Nu vroeg ik mij af of ik na deze combi meteen kan overgaan naar wit + Finale of moet ik eerst nog de middelste polijststap toepassen (oranje + Mezzo)?
  2. Hoe polijsten jullie kleine oppervlakken zoals bijvoorbeeld onderstaande bumper? Machinaal is het toch niet doenbaar om tussen de grijze plastieke 'schotten' te geraken?
    2j26t51.jpg
  3. Aan mijn deuren is er glas aanwezig. Hoe verwijder ik krassen in dit glas (moeilijk zichtbaar door lichtinval, zie bovenaan rechts in de hoek)?
    29mxc1d.jpg
  4. Mijn grill bestaat uit een honinggraadstructuur, deze is echter wat wit uitgeslagen in de gaten. Hoe los ik dit op?
    t6b15e.jpg
  5. Is een glaze tussen het polijsten en het waxen nodig?
Alvast bedankt voor de hulp.
 
Laatst bewerkt:
Lastige delen van de voorbumper handmatig, na geel en veloce niet gelijk finishen, zwarte deel naast je raam is geen glas (gewoon licht polijsten, mezzo op wit bijvoorbeeld).
Grille met APC en een zachte borstel doen, daarna afspoelen en GOED laten drogen, en een beschermlaag erover.
Glaze is geen must, maar ontvetten na polijsten is wel aan te raden (ongeacht of je glaze gebruikt of niet, een paintcleaner of alcohol based ontvetter zijn bevorderlijk voor de hechting van je bescherming).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor ivo's

Als je niet de middelen hebt om dit machinaal te polijsten word het handwerk.

Het dressen van zo'n honigraad grill doe ik meestal met zoiets: https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/Foam_on_a_Stick_89_099_101166
Beetje dressing erop spuiten en lekker de tijd nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Bedankt voor de reacties. Dus na geel eerst ook met oranje pad of gewoon met wit en finale?
 
Tijdens het polijsten met de gele pad merk ik dat ik met de DAP900 vrij moeilijk iets diepere krasjes (net wat dieper dan swirls maar zeker niet overdreven diep) weg kan werken. Deze krijg ik enkel gedeeltelijk weg door ca. 3 keer opnieuw pasta in te werken en vrij veel druk te zetten (vermoeiend!). Nu heb ik al vaak gelezen dat een VAG-lak zeer hard is dus ligt het hier aan of doe ik misschien iets fout?
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring tot nu toe op de hardere lakken is dat je met geel en volace je pad goed moet prime voor je begint zelf doe ik er een beetje finale bij ook zodat de volace niet te snel gaat stoffe. Ruste banen maken in dam patroon begint bij bij de eerste banen al te stoffe n doe ik er een spray water bij zodat ik zeker 2 keer het voledige patroon kan maken. Ook je vlakken niet te groot pakken dat 40 bij 40 cm. Druk zetten heb ik zelf eigenlijk nog niet echt moeten doen. De machine moet het werk doen niet jij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
 
Nu vroeg ik mij af of ik na deze combi meteen kan overgaan naar wit + Finale of moet ik eerst nog de middelste polijststap toepassen (oranje + Mezzo)?
Ja, dit is mogelijk. Echter is afschalen wel aangeraden omdat je met Veloce+Geel wel mooi kan corrigeren, maar je ook heeeeeel licht schade maakt doordat deze combi aan de grove kant is. Dus, netjes de basis-cutting factors aanhouden zal het mooiste resultaat geven.

Echter ben ik van mening dat als je de Veloce+Geel lekker doorwerkt en de korrel de tijd geeft om af te breken, dat het resultaat van de vervolgstappen moeilijk te zien zijn. (Op de foto, rechtsonder, is het linkervak onbewerkt en de vakken naar rechts steeds verder afgeschaald. Ik en anderen konden met het blote oog geen verschillen zien. Veloce --> Mezzo --> Finale. Dit kan uiteraard per lak verschillen)

04%20After%20Wassen%2002_zpsgivjttac.jpg


Hoe polijsten jullie kleine oppervlakken zoals bijvoorbeeld onderstaande bumper?
Handmatig polijsten is inderdaad een optie. Echter vind ik dat op een harde lak helemaal ruk :p Ik probeer dus altijd met de machine er tóch bij te kunnen middels een kleine backingplate + pad of een cone op de boor.

Aan mijn deuren is er glas aanwezig. Hoe verwijder ik krassen in dit glas
VOlgens mij is dit inderdaad geen glas, maar gelakt kunststof. De blanke lak hierop kun je dus polijsten. Probeer eerst een lichte combi en net als bij je lakwerk, kun je in kleine stappen opschalen als het niets uithaalt.

Mijn grill bestaat uit een honinggraadstructuur, deze is echter wat wit uitgeslagen in de gaten. Hoe los ik dit op?
Pak je tandenborstel en wat APC, lekker mierenneuken tot het allemaal schoon is en dan een bescherming aanbrengen zoals een dressing of een coating.

Is een glaze tussen het polijsten en het waxen nodig?
In feite behaal je al je resultaat met polijsten. Wanneer je dit dus goed doet, zal een glaze weinig tot niks voor je betekenen. In theorie zal een glaze ook de hechting van je wax ietsjes verminderen, er zit immers wat tussen je wax en je blanke lak.

Nu heb ik al vaak gelezen dat een VAG-lak zeer hard is dus ligt het hier aan of doe ik misschien iets fout?
Jep, harde lak is nou eenmaal... hard... Met een DAP kun je prima een harde lak polijsten, het zal alleen wat meer geduld vereisen. Ik heb mijn ouwe BMW'tje ook met een DAP900 gedaan en dit duurde inderdaad wel even, maar ik kwam wel waar ik zijn wilde.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Is er misschien een zwaardere combinatie die jullie aanraden? Na uren werk ben ik eindelijk 'klaar' met stap 1. Hierbij heb ik zelfs nog iets diepere krassen (nagel blijft niet haken) moeten laten zitten want mijn volledige fles Veloce is op. Diepere krassen kreeg ik in het begin zo goed als verwijderd door de pasta 3-4 keer in te werken en véél druk te zetten. Dus enkel de machine laten werken en 1 keer inwerken deed weinig tot niets.
 
Je gehele fles Veloce is op? 3/4 erwtjes polijstmiddel per hit is afdoende en wanneer jij te hard drukt op je dap gaat de pad fibreren en niet meer ronddraaien. Met een merkstift een streepje op je bp zetten en dan kun je dat zien.
Als je swirls eruit zijn hou je vaak krasjes over die wat dieper zijn ,ik zou deze bij een harde lak locaal aanpakken met Scholl S3 /Zwart witte spiderpad of evt een mf pad. Het kost vaak idd wat meer moeite om deze krasjes weg te krijgen en VW kan idd een kei en keiharde lak hebbeb.
 
Ik heb de pech dat ik tot nu toe veelal harde lakken heb behandeld. In een jaar tijd, sinds de aanschaf van mijn DAP900 V3, heb ik met deze machine en de Monello-producten kunnen behalen wat ik wilde. Het is dus te doen...

Hard drukken en veel polijstmiddel zal niet de werking enorm verbeteren, eerder dat je jezelf moe maakt en veel product verbruikt. Is de lak hard, dan zal je simpelweg met je huidige producten en materialen een extra hit of meerdere hits moeten geven. Ik heb ook een twee keer een lak gedaan waarbij ik swirls niet eens verwijderd kreeg. Ook krasjes waarvan ik dacht dat zij niet zo bijzonder diep waren, daar verkijk je jezelf aardig op.

* De machine het werk laten doen. Je hand op de kop laten rusten is voldoende druk om goed contact te maken en níet de rotatie tegen te houden.

Uiteraard zijn er ook andere pads en polijstmiddelen die meer cutting hebben, maar met de Monello Foampads en middelen kun je ook resultaat behalen. Dus iets gaat er niet goed in je werkwijze en als je andere middelen/materialen neemt, zal het ook niet opschieten.



Greetz
 
@Michiel508 : Wol is volgens mij meer geschikt voor een rotary. Op een DAP werkt microvezel wel weer heel fijn om wat extra correctie te krijgen. Dat zou ik dus ook zeker aanraden voor zo'n harde lak.
 
Ik gebruik ongeveer 5 druppeltjes ter grootte van een erwt per hit. Fles is zo goed als leeg doordat ik 3-4 hits maakte op de diepere krassen en daarbij deze zelfs niet weg kreeg. Als ik de druk wat verhoogde kreeg ik wat meer correctie maar eigenlijk nog niet voldoende om de kras echt volledig weg te werken...
 
@Crocky - Kijk jezelf niet scheel op bepaalde defecten. Ik probeer je duidelijk te maken dat je soms het idee kan hebben dat je bepaalde defecten wel weg zou kunnen krijgen omdat ze niet zo zwaar lijken, maar als je een paneel al zo vaak in zijn geheel gedaan hebt en het er niet veel beter op word, dan kan je eigenlijk wel bedenken dat je inmiddels al wel wat lak verwijderd hebt. Lokaal het defect aanpakken is dan nog een optie, maar je hebt eigenlijk al wel veel gedaan.

Je fles Veloce zal een 250ml flesje zijn geweest, mag ik hopen. :p


Greetz
 
@Michiel508 : Wol is volgens mij meer geschikt voor een rotary. Op een DAP werkt microvezel wel weer heel fijn om wat extra correctie te krijgen. Dat zou ik dus ook zeker aanraden voor zo'n harde lak.

Als ik bij cc kijk zie ik bij de Monello Foamed Wool Cutting Pad het volgende staan
"Deze pad is op maat gemaakt en geoptimaliseerd voor gebruik op 125mm backing plates. Voor zowel roterend als excentrisch (Dual Action) te gebruiken. Zeer geschikt voor de DAP500 voor nog meer cuttingpower!"

Daarom ging ik er vanuit dat een wool pad ook geschikt zou zijn voor een DAP. Een microvezel pad is ook een optie natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
@Crocky - Kijk jezelf niet scheel op bepaalde defecten. Ik probeer je duidelijk te maken dat je soms het idee kan hebben dat je bepaalde defecten wel weg zou kunnen krijgen omdat ze niet zo zwaar lijken, maar als je een paneel al zo vaak in zijn geheel gedaan hebt en het er niet veel beter op word, dan kan je eigenlijk wel bedenken dat je inmiddels al wel wat lak verwijderd hebt. Lokaal het defect aanpakken is dan nog een optie, maar je hebt eigenlijk al wel veel gedaan.

Je fles Veloce zal een 250ml flesje zijn geweest, mag ik hopen. :p


Greetz
Het was de kleine fles ja :D
 
Als ik bij cc kijk zie ik bij de Monello Foamed Wool Cutting Pad het volgende staan
"Deze pad is op maat gemaakt en geoptimaliseerd voor gebruik op 125mm backing plates. Voor zowel roterend als excentrisch (Dual Action) te gebruiken. Zeer geschikt voor de DAP500 voor nog meer cuttingpower!"

Daarom ging ik er vanuit dat een wool pad ook geschikt zou zijn voor een DAP. Een microvezel pad is ook een optie natuurlijk.

Deze zijn ook zeker geschikt voor een D/A machine hoor. Denk dat EJ2NH.. Wat een naam ermee bedoelt dat het meer effect heeft op een rotary dan op een D/A. Je zou ook de MF pads kunnen nemen. Deze finishen mooier dan wol.
 
  • Leuk
Reactions: Michiel508