• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extreem veel krassen, echte uitdaging

JetzeMellema

Detailing rookie
21 jan 2016
5
2
Putten
Ik denk dat ik een uitdaging heb. :) Heb hier een Mercedes 190 uit 1993 staan die echt extreme lakschade heeft. Hij zit onder de krassen, alsof iemand hem met een schep zand heeft willen wassen. Ik heb helaas maar een paar foto's nu, maar ik hoop dat het idee duidelijk is:
WP_20160120_16_12_08_Pro.jpg
WP_20160120_16_12_53_Pro.jpg
WP_20160120_16_13_05_Pro.jpg


Mijn eerste gedachte was om met Commandant cleaner aan de slag te gaan maar er werd me aangeraden om eerst advies in te winnen bij professionals. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben absoluut geen detailer maar hou er wel van als je werkt en ook resultaat ziet.

Kunnen jullie me adviseren hoe ik te werk moet gaan? Laat me horen als je meer over de krassen wilt weten of als ik betere foto's moet maken.
 
Misschien beter om de bovenste laklaag eerst te laten meten voor je ook maar iets doet ?
Een cleaner doet zeker al iets en is bovendien erg veilig....je neemt geen lak weg .
cleaner + glaze + wax ?
 
Eens, zonder te meten loop je risico dat de laag dun is en je er doorheen gaat
Cleaner is noodzaak, voor een beter beeld en omdat je dan schoon kunt werken als je polijst
Iemand in de buurt die eens in real life wil meekijken misschien een oplossing
 
ik zou gewoon aan de gang gaan met de cleaner en polijst. Ga je erdoor kun je altijd nog spuiten. Of wil je het anders zo laten als je het er niet uitgepoetst krijgt?
 
Wil je em handmatig aanpakken of heb je een machine (en wat voor machine is dat dan?).
Handmatig zou ik em cleanen, evt een glaze en waxen.
Als je de lak kan meten is dat mooi natuurlijk maar anders zou ik met een testspot bepalen hoe hard je lak is.
Je zit ook weer niet zomaar door de lak heen (excentrisch) en wellicht kan de eigenaar wat vertellen over het poetsverleden.
Dikke kans dat ie de laatste 10 jaar alleen af en toe een wasstraatje heeft gezien en kan de lak zo'n poetsbeurt best waarderen.
Overleg gewoon met de eigenaar wat hij verstandig vind.
 
Bedankt voor de reacties, ik zal even wat meer info geven. De eigenaar ben ik zelf. Heb deze auto samen met een andere geïmporteerd uit Japan alleen het verkopende autobedrijf was vergeten om deze lakschade te vermelden. Het is een dus een 190E uit 1993 met maar 65.000 km op de teller, de auto zit vol met unieke opties en is technisch verder goed. Het doel is dus om hem optisch ook weer in nette staat te krijgen zodat ik hem kan verkopen. Spuiten is geen optie, dan wordt de auto me veel te duur en kan het niet meer uit.

Verder heb ik geen machines tot mijn beschikking dus zal het handmatig moeten. De lakdikte, hoe/waar zou ik die kunnen meten en hoe dik moet die zijn om met cleaner aan de slag te kunnen? Ik voel er trouwens wel voor om sowieso gewoon aan de slag te gaan. Spuiten is geen optie en zoals het er nu uitziet is ook niet acceptabel.

Mocht iemand in de buurt eens een blik willen werpen dan zou dat natuurlijk geweldig zijn. Ik woon in Putten maar als hij over een week of twee een kenteken heeft dan kan ik natuurlijk overal heenrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat die krassen nu ook zo zichtbaar zijn door alle vervuiling die erin zit.

Wat al eerder werd aangeraden zou ik voor je machinaal gaat poetsen eerst de lakdikte (laten) meten zodat ie in ieder geval iets van een indicatie hebt.

De lak ziet er erg schraal uit, mijn stappenplan zou daarom zijn : goed wassen, een rondje Non-Ferro, afspoelen en dan eens goed clayen.
Na het polijsten zou ik zeker een glaze toepassen, ik denk dat de lak daar al enorm van op gaat knappen.

Beloofd wel een hele leuke poetsklus te worden !
 
Denk dat dit wel zo'n auto is om maar één helft te doen voor demo doeleinden. :) Zal morgen beginnen met hem eens goed te wassen, wat bedoel je met een rondje non-Ferro? Sorry, absolute beginner op het gebied van detailing hier.
 
Ik vrees dat die krassen onder de blanke lak zitten :( ik hoop dat ik het mis heb maar het ziet de wel zo uit. Ik heb soortgelijke krasjes op de handgrepen. Kleur laag is gewoon gebarsten en overspuiten is bij mij de enige oplossing.
 
Mijn eerste gedachte was om met Commandant cleaner aan de slag te gaan

Het is misschien ook even verstandig om aan te geven welke Commandant Cleaner je wilt gebruiken. De meest bekende is toch wel de Commandant Cleaner #4 en dat is behoorlijk grof spul.


wat bedoel je met een rondje non-Ferro?
Dit is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie. Ik zal je niet meteen overladen met info, maar ik raad je aan om even de Stappenplannen door te lopen. Na het lezen van deze, is het allemaal wat duidelijker.


Greetz
 
Volgens mij zitten de krassen toch echt op de lak ... ( foto 2 dan toch ) . Heb dit eens gezien bij een auto van 1 van mijn buren en die mocht ik toen gebruiken als testpaneel ...daar zaten ook zulke krassen OP de lak en die kreeg je deels-geheel weg/minder door te wetsanden en te polijsten .
Kan je de krasjes bvb voelen door er met je nagels aan te gaan voelen ? ....zo weten we al iets meer .
In dit geval zou ik : wassen , non-ferro , kleien , cleanen , glaze , wax/sealant + bandendressing.
We verwachten wel een foto van het resultaat . :)
 
Heb er vandaag weer even naar gekeken en ik voel de krassen niet, het lijkt er toch echt op dat de krassen onder de bovenste laklaag zitten. Of dus misschien barsten zijn en keen krassen. Ik voel ze niet in ieder geval als ik er met mijn nagel overheen ga.

Maar er is nog meer opvallends aan deze auto. Wat ik al gezien had is dat de isolatielaag onder de motorkap volledig vergaan is, stukken vallen er af en het verpulvert. In eerste instantie dacht ik aan gewone ouderdom maar het kan ook een teken zijn dat er iets raars aan de hand is met deze auto. Iets anders is dat de zwarte kapjes bij de buitenspiegels duidelijk beschadigd zijn door hitte, het is deels gesmolten en ook gebarsten.

Zie hier een foto van de linkerkant, maar rechts is het identiek:
WP_20160123_15_04_38_Pro.jpg


En gewoon omdat het leuk is nog even een paar foto's van de hele auto:
WP_20160122_12_34_08_Pro.jpg
WP_20160122_12_34_17_Pro.jpg
WP_20160122_12_34_27_Pro.jpg
 
Ik ben bang dat deze auto dicht bij een brand of iets dergelijks gestaan heeft, en daarom kunststof delen vervormd zijn, en je barstjes in de lak hebt. Als dat inderdaad zo is, is er maar één optie, en dat is overspuiten. Als je twijfelt kun je er voor kiezen om de auto te wassen volgens de 2-emmer methode (staat op het forum wel beschreven), te kleien, en een paint cleaner te gebruiken. Een paint cleaner verwijderd geen lak, maar reinigt tot in de poriën van de lak. Als je die stappen hebt gedaan, dan is de auto optimaal geprepareerd voor een goede analyse van het probleem.

Als inderdaad de lak gebarsten is, en je gaat niet blank schuren en overspuiten, dan zal geheid de lak rond de barsten gaan brokkelen of loslaten van de onderlaag, dan heb je dus gewoon een tikkende tijdbom.
 
Daarom zei ik ook: hoop dat ik ernaast zit maar helaas niet zo lijkt het.
 
@Dibbuz Ouderdom en uv-straling kunnen natuurlijk de oorzaak van de barstjes zijn, maar half gesmolten kunststof delen, lijken mij toch een andere oorzaak te hebben (zie post #12 van de topic starter). Bij een temperatuur waar kunststof delen beginnen te smelten, is het niet vreemd dat door de uitzetting van het staal, de (oude, uitgeharde) lak niet kan volgen en gaat barsten.
 
Het zou ook kunnen dat de barstjes los staan van het half gesmolten kunststof.
Dit soort krasjes heb ik vaker gezien en dat was gewoon niet meer te herstellen. Die hadden ook geen half gesmolten kunststof delen.
Ik denk dat die twee op zich weinig met elkaar te maken hebben.