• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Fiat Bravo (Update 12-11-2016

m@rio

Detailing guru
18 jun 2015
715
190
Beste mede detailers,

Eind april postte Altos een detail van een BMW 530i E61, naar aanleiding van deze detail heb ik contact gezocht via het forum.
Ik had wat vragen over de Obsession wax die hij voor die detail gebruikte. Hij vertelde dat hij via andere forumleden deze wax ontdekt had.

Nadat Altos de Obsession zelf getest te hebben raakte hij niet uitgepraat over de positieve eigenschappen van deze wax, haha! Zijn enthousiasme wekte mijn nieuwsgierigheid en na wat mailverkeer over en weer ontstond het idee om samen deze detail te doen.
Dit is niet alleen leerzaam, maar ook gezelliger dan dat je alleen aan het werk bent.

En zo geschiedde...

Hieronder een lijst van de gebruikte materialen:

- Poorboy's APC+D 1:4 en 1:10 voor diverse doeleinden

- Foamen met Monello Artico Magico Snow Foam

- Kleien met Monello Dolce Verde icm Poorboy's Spray&Wipe 1:1

- Wassen met Waxaddict Pure Shampoo

- Drogen met CSF Delirium en de Sidekick

- Lak en velgen ontijzeren met Obsession Renegade Fallout Remover

- Teer plekjes verwijdert met Obsession Wax Purge Tar & Glue Remover

- Velgen behandeld met Poorboy's Wheel Sealant

- Banden schoongemaakt met Tuf Shine Tire cleaner en daarna behandeld met Gyeon Tire

- Polijsten met pads en polijst middelen van Scholl Concepts, met een DAP900V3 en een DAP500V3 (kleine backingplate)

- Trims behandeld met Solution Finish

- Ramen schoongemaakt met Meguiar's Professional Glass Cleaner concentrate

- Als lsp Obsession Wax Evolution V2 (dak en motorkap) en Obsession Phantom (overige plaatdelen)

Het onderwerp is mijn uni-lak witte Fiat Bravo welke een mooie detail verdiende.
2 juli was de gekozen datum en om 07:55 stond ik in Noord-Brabant bij Altos op de oprit.
Na een bakje koffie, en veel geblaf van de hond van Altos, werd het plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd.

Zo stond de Bravo er bij aankomst bij.
IMG_7140.jpg

IMG_7139.JPG

IMG_7142.jpg


De ochtend begon met het foamen van de Fiat.
De gebruikte Karcher gaf helaas geen mooi scheerschuim maar wel was de vervuiling al goed losgeweekt en na het afspuiten kwam de witte lak alweer tevoorschijn.
IMG_7144.jpg

IMG_7145.JPG


Volgende stap was ont-ijzeren. Dit is een zoveelste variant op ont-ijzeren waarmee ook een vergelijkbaar resultaat behaald werd (vergeleken met Monello - Non Ferro) en de witte auto werd mooi roze/paars.
De geur was vergelijkbaar maar minder sterk.
Ook de vliegenlijkjes werden aangepakt en de teer en lijm resten werden verwijderd en wederom met de HD afgespoten.

Obsession Renegade Fallout Remover aan het werk.
IMG_7153.JPG



Ik geef nu het woord aan Altos, hij zal een aantal door hem uitgevoerde stappen beschrijven;

Na de eerste regenbui begon het wassen.
Het wassen van de auto werd gedaan middels 3 emmer systeem en gritguards.

Toen was het tijd om te gaan kleien. Hier kwam veel vervuiling vanaf en de lak werd weer lekker glad en de defecten werden steeds zichtbaarder.
IMG_7157.JPG


Intussen is Mario met de wielen en banden begonnen.
De banden werden gereinigd en na 3 à 4 keer goed afborstelen werd een matte zwarte band zichtbaar.
Hij is begonnen met ont-ijzeren en daarna gewassen met een korte borstel, Monello - Wheel Woolie medium en een zachte kwast.
Ook werden deze wielen gekleid waarna er echt weer een schone velg tevoorschijn kwam.
IMG_7154.JPG

IMG_7177.JPG

Deze wielen zijn antraciet gespoten met een afgedraaid front van blank aluminium met daaroverheen blanke lak, dit was nu ook weer echt mooi zichtbaar met een mooi contrast.
Mario pakte de cone erbij en licht polijstmiddel en ging los op de velgen.
De velgen krijgen een mooie bescherming en het resultaat was zeer strakke, super blinkende, schone velgen met zwarte saaie banden.

Om de banden wat meer aantrekkingskracht te geven kwam de Gyeon - Tire tevoorschijn.
Het opbrengen was zeer makkelijk, het verbruik was zeer weinig maar het resultaat is zeer goed te noemen!
Na een half uur werd er een tweede laag aangebracht, deze liet een mooie satijnzwarte finish achter.
IMG_7170.JPG


Na het kleien de auto nogmaals afgespoeld, gewassen en droog geblazen met de Airforce Blaster - Sidekick en de CSF - Delirium en kon het polijsten beginnen!

Tijdens het polijsten door Altos heeft Mario zich gericht op alle zwarte trims en kunststoffen
Na een goede cleaning door het gebruik van Melamine sponsjes en APC werden deze opnieuw zwart gekleurd.
Alles werd weer mooi egaal zwart en droogde mooi egaal op.

Na diverse testspots kwamen we tot de conclusie dat het Spiderpads van Scholl Concepts moesten worden in combinatie met Scholl Concepts - S3 om de swirls en verweringen aan te pakken.
Swirls all over the place..
IMG_7162.JPG


IMG_7193.JPG

Na 2 volledige passes het geheel afgemaakt met witte Monello - Raffini pads en Scholl Concepts-S40.
De vooraf geteste producten waren onder andere Scholl Concepts - S30, diverse pad’s en Sonax - EX04/06. De lak was vrij hard, zeker voor een Fiat.

IMG_7166.JPG

IMG_7188.JPG

Aan diepere krassen werden lokaal wat meer aandacht geschonken maar sommige dingen zijn niet weg te polijsten zonder risico dus samen besloten dat het behaalde resultaat zeer acceptabel is.
Ook de kleine backing plate en pad’s kwamen goed van pas op de mooie Italiaanse lijnen van deze Fiat. De echt lastige plekjes werden vakkundig door Mario aangepakt met de Monello - Uni Cone.

Na alles afgenomen te hebben met Gyeon - Prep en na een lekker bakje koffie kon het aanbrengen van de wax beginnen!
Mario had een heleboel spullen meegenomen en zo ook zijn nieuwe waxen.
We hebben gekozen voor de volgende applicatie; Dak en motorkap met Obsession Wax - Evolution en de rest van de auto met Obsession Wax - Phantom.
Lekkere geuren, makkelijk te verspreiden en geen moeilijke cure tijden of instructies, gewoon afnemen wanneer je wilt, gaat heel makkelijk en geeft een superglans!
De reflectie is echt zeer mooi geworden op deze mooie Bravo, zeker in combinatie met de donkere wielen is het een fraai geheel om te zien.
IMG_7158.jpg

Tussendoor zijn natuurlijk ook de sponningen en ramen schoongemaakt.
IMG_7167.JPG


Hier volgen nog een paar foto's van het eindresultaat.
IMG_7171.jpg

IMG_7176.jpg

IMG_7185.JPG

IMG_7186.JPG



Het was een gezellige, leerzame en lange dag (08:00 t/m 19:00) en een welverdiend frietje ging er wel in. Toen nog foto’s maken en ging Mario weer huiswaarts…moe maar voldaan!

Bedankt voor het lezen!
 
Ik ben er nog moe van :p
Nee hoor, was een leuke dag, ik had nog nooit een Italiaanse auto gepoetst dus weer wat bijgeleerd.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Was leuk geweest @Istnogferarie ware het niet dat ik die 3 weken geleden compleet gepolijst heb en voorzien heb van 2 lagen wax.
Wel heb ik dankzij mario de mogelijkheid gekregen om de wielen eens goed te gaan beschermen dus dat gaat ook goedkomen.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Die ziet er weer hele netjes uit. Rij zelf ook in een Fiat Bravo. De lak is goed te corrigeren, blijft ook heel lang zonder swirls.
 
  • Leuk
Reactions: Altos