• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Fiesta onderhoudsplan nodig

rickvhaar

Detailing trainee
7 sep 2016
21
45
31
Hi allemaal,

Ik heb een 2015 Ford Fiesta gekocht welke ik graag goed wil gaan onderhouden.
Nu ben ik al wel enigszins bekend met detailing maar wil graag de goede spullen voor de auto gaan gebruiken.

Ik haal de auto op over drie weken en de auto is in redelijke staat.
Echter: er zitten lichtelijke vlammen in de lak welke eruit moeten.
Deze zal ik eruit gaan polijsten met een 3M polijstmachine (ik denk de geel en daarna blauw) > dit zou voldoende moeten zijn denk ik.

Echter ben ik op zoek naar goed advies om mijn Fiesta lak in optimale staat te houden. Het is de kleur ''magnetic'', een grijs/antraciete kleur.

Wat kunnen jullie aanbevelen met ervaringen op Ford voor de beste bescherming en onderhoud?
Ik ben nu een Citroen C4 gewend waar bij zowat met elk product alweer swirls op de lak optreden zo zacht..

Voor de velgen gebruik ik altijd Iron-X wat perfect werkt.

Voor de eerste polijstbeurt met de 3M poets ben ik op zoek naar Klei om het voor te bereiden.
(Is het slim om de auto te behandelen met een variant op Tar-X in plaats van klei of voor klei?)

Welke was/wax is daarna goed om een ford lak te onderhouden zonder het risico te lopen op swirls/vegen in de lak? Hierbij zoek ik ook een goede wash-mitt, droog doek en applicatie/uitwrijf doek.

De auto zal na de eerste polijstbeurt in principe met de hand verder onderhouden worden.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Sodeknetters wat een verhaal.

Hier goede ervaringen met Microfiber Madness

Was spons/mitt/pad :
https://carclean.com/nl/product/Microfiber_Madness/Incredimitt_Wash_Mitt_103109?o=pbMTAwMTAw
https://carclean.com/nl/product/Microfiber_Madness/Incredisponge_Wash_Sponge_103110?o=pbMTAwMTAw
https://carclean.com/nl/product/Microfiber_Madness/Incredipad_Wash_Pad_103111?o=pbMTAwMTAw
Droogdoek :
https://carclean.com/nl/product/Mic...razy_Drying_Towel_65x40cm_103104?o=pbMTAwMTAw
Poetsdoek :
https://carclean.com/nl/product/Mic..._Microfiber_Towel_40x40cm_103103?o=pbMTAwMTAw

Om kras vrij mogelijk te werken is het wel aan te raden een 2 of 3 emmer methode te gaan wassen.

Goede vervanger voor Iron-X is Ferrous Dueller van Dodo Juice. Is iets dikker wat ikzelf prettiger vind.

Klei-en zou ik doen met de Born Slippy van DJ met de Supernatural Fine Detailing Clay. Goedkoop en goed!
Dit is een puur klei glijmiddel product en is wel aan te raden om je auto te wassen na het klei-en vanwege het hoge zeep gehalte.
 
+1 voor Istnogferarie en de stappenplannen.

Vergeet niet dat er niet word gekeken naar merk of type bij de productkeuze. Kleur of hardheid van de lak is een gegeven, maar niet een factor om een bepaald product wel of niet te kiezen.

Ik neem aan dat als je zelf kan polijsten, je ook wel weet hoe je goed kan wassen om krassen te beperken.

Er zijn flink wat producten voor elke stap in de webshop te vinden. Er zijn geen goeie of slechte producten, echter kunnen zij nét wat anders geprijsd zijn, anders verwerken, anders ruiken of uitzien.


Greetz
 
@rickvhaar , ik heb een maand of wat geleden exact zo'n type Ford mogen doen ism de eigenaar.
De lak van die (splinternieuwe) auto was heel goed te corrigeren (voor zover dat nodig was) en ik zou dan ook adviseren om em bv als eerste een rondje met Finishing polijstmiddel te geven tenzij je ergens een defect kan vinden.
-3M polijstmiddel gebruik ik niet dus heb daar geen oordeel over.
-Monello finale zou een goede keus polijstmiddel kunnen zijn.
-Ddj supernatural clay icm Born slippy = geweldig
-Als Wax zou Collinite 476 goed wezen (allround altijd goed Wax)

Belangrijkste tip koop edgeless mf doeken om het polijstmiddel mee af te nemen want de lak kan heel gevoelig zijn. Monello heeft goede edgeless doeken.
 
  • Leuk
Reactions: Martijnw55
Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik zeker al wat aan.
Iedere autolak is natuurlijk anders, vandaar dat ik jullie advies vraag hoe de lak het best te onderhouden is.

Mijn ervaring is wel dat de 3M polijstmiddelen erg goed werken om de krassen/vegen eruit te halen, maar daarna moet de auto zeker nog wel in de beschermende was.
Ik denk dat ik de Collinite eens ga proberen!

Gr,

Rick
 
Rick, ik sluit mij aan bij de omschrijving van @ric325. Zelf heb ik paar maanden terug mijn 2e Ford Fiesta in ontvangst mogen nemen die ik uiteraard van top tot teen heb gedetailed. Eerst heb ik een witte gehad en rijd nu in een Donkerblauwe (deep impact blue).
Lak van beide Fiesta's zijn inderdaad behoorlijk goed corrigeerbaar met fijn polijstmiddel, heb nooit erg grof middel hoeven gebruiken. Voor jouw idee; Zelf heb ik mijn nieuwe blauwe Fiesta gepolijst met eerst Scholl S30 met middel pad en daarna 2x Scholl S40 met Finish pad. Daardoor de lak nu echt een spiegel geworden. Echt insane!
Zelf ervaar ik niet dat de lak erg gevoellig is. Maar zowel Ric325 als zowel Ibizasigno die een zwarte Fiesta rijd ervaren dat wel, swirls kunnen redelijk gemakkelijk terugkomen na het wassen. Dus koop goede wasmitt en droogdoek zoals boven omschreven en pas heel erg goed op met drogen van de Fiesta.
Pas ook goed op bij de randen bij elk paneel als je gaat polijsten, daar kan de lak van de Fiesta heel erg dun zijn. Althans dat heb ik kunnen meten bij mijn nieuwe blauwe Fiesta.

Foto voor de liefhebber
20160806_174723.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Giacomo