• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail - BMW E46 330i Touring Cosmosschwarz

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Voor volgend weekend staat een leuk klusje op de planning. Is de auto van een vriend en mede autogek. We zijn al een tijdje aan het plannen om deze te corrigeren, maar ik heb echt twee dagen nodig. Volgend weekend gaat het dan toch gebeuren.

Doel van deze detail is uiteraard om de auto weer in stralende staat te brengen, maar vooral om een ongelofelijke glans en diepte in de lak te krijgen.
De eigenaar is zelf ook niet vies van een beetje poetsen, maar ontbreekt de middelen voor een echte correctie. Voor mij wel een extra motivatie om er vol voor te gaan. Ik weet namelijk dat de auto na de correctie netjes bijgehouden zal worden. Dat motiveert toch net wat meer dan een auto die morgen waarschijnlijk weer in de krasstraat staat...

De auto in kwestie:
Het gaat om een BMW E46 330i Touring in Cosmos schwarz. De auto staat (ligt is misschien een beter woord) op een setje 3SDM 0.06 wielen in 18 inch en is shadowline uitgevoerd (zwart glanzende sierlijsten rond de ramen e.d.).

image_zpsnns8bh5t.jpe


De auto is altijd vrij netjes behandeld en heeft weinig echt serieuze defecten, op een kras in het rechter portier na. Voor de rest gewoon de gebruikelijke swirls. Foto's van de staat van de lak volgens zo gauw als ik de auto hier heb. Ik krijg hem Donderdag avond en heb tot Zondag avond de tijd om er iets heel moois van te maken. Dat lijkt lang, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je lief is...

Plan van aanpak is grotendeels klaar, maar uiteraard zijn tips van harte welkom!


De planning:

Voorbereiding:
Het gebruikelijke verhaaltje eigenlijk. Allemaal niet heel spannend, maar voor de volledigheid even een opsomming.
-Foamen met Artico Magico
-Wassen 2 bucket methode Meg's NXT Shampoo
-Velgen met Non-Ferro
-Lak ontdoen van vliegroest met Non-Ferro
-Kleien met Dolce Verde en DDJ Born Slippy
-Na-wassen met Dreft om zeker te weten dat de lak vrij is van oude waxlagen. Auto staat in de Collinite 845. De koning van de standtijd is nu mijn vijand...


Correctie:
Denk je BMW, denk je knalharde lak. Een testspot mag het gaan uitwijzen. Ik moet toch nog wat dingen bestellen, dus er komt meteen nog wat compound en een aantal pads mee.

In de Carclean webshop stonden nieuwe pads van Nanolex die wel interessant lijken. Prijs is heel scherp (27 euro voor 5 pads), dus het proberen waard. De omschrijving belooft dunnere pads voor minder verlies van correctiekracht. Dat gecombineerd met de kracht van de Bigfoot moet eigenlijk voldoende zijn om zelfs graniet tot hoogglans op te wrijven. Ik zal in ieder geval even een review geven van de pads.

Mocht het nodig zijn heb ik ook nog Meg's MF pads achter de hand of de blauwe Rupes. Gecorrigeerd krijgen we hem dus wel...

Tevens komt van Meguiar's de M105 en 205 compound mee met de bestelling. Gewoon eens kijken wat die doet. Je leest er eigenlijk alleen maar goeie dingen over en mij lijkt een compound die mooi lang door te werken is wel lekker.

Het finishen maak ik me niet druk om. Heb voldoende "speelgoed" liggen en als de auto inderdaad de verwachtte harde lak heeft mag het geen probleem zijn om hem strak te krijgen.


Afwerking:
Ik heb de laatste tijd redelijk wat waxen in geslagen en ben enorm fan geworden van de Dodo Juice waxjes. Om die ook een goede voorbereiding te geven komt met de bestelling zowel Lime Prime als de Supernatural Micro Prime mee. Volgens de experts geeft de LP de diepste glans en die staat dus eigenlijk op de planning voor de BMW. Mocht de lak toch niet zo hard zijn als verwacht kunnen we altijd nog naar de SN MP grijpen, mocht de LP te grof blijken.

Daarbij overigens wel nog een vraagje: Lime Prime heeft iets van een korrel. Heeft het zin om te finishen met de Rupes wit/wit combo als ik daarna nog LP gebruik of is finishen met geel voldoende?
Rupes wit is echt heel fijn, dus kan me voorstellen dat dat weinig toevoegt als je daarna nog een cleanser met een korrel gebruikt. Mocht het wel een significante meerwaarde hebben finish ik uiteraard daar wel gewoon mee voor de LP te gebruiken.

Waxlaagje zal, jullie raden het nooit, gedaan worden met een Dodo wax. Nu heb ik de luxe van de keuze, maar keuze brengt ook twijfel. Ik heb zowel de Supernatural 2.0 als de Supernatural Hybrid staan (welke verslaving?). De 2.0 zou de mooiste glans moeten geven, de Hybrid de betere standtijd. Is het zinvol/aan te raden om het beste van twee werelden te combineren en de Hybrid als onderlaag te gebruiken, gevolgd door een topping, voor maximale glans, met 2.0 of werken die twee niet lekker samen?

In een ander topic kreeg ik de tip om hem daarna nog een laatste boost te geven met DDJ Supernatural Carnauba Glaze. Gezien dat we voor maximaal gaan krijgt hij die dus...

Uiteraard pak ik verder de details ook nog aan, Gyeon Tire op de bandjes, velgen in de Rimwax, Raampjes in de clearvue etc.

Ik heb er zin in!
 
Wat een detail gaat dit worden. Ben heel benieuwd naar de voor en na foto's.

Ik blijf je volgen, succes aankomende week.
 
Succes en mooie auto om aan te werken.
Dat zal zeker een spiegel worden :)
ben benieuwd naar je ervaring met de M105 en M2015, ik vindt ze in ieder geval zeer prettig werken zitten standaard in me collecte.
Ik had die nanolex pads ook gezien maar nog niet geprobeerd, dus ook hier benieuwd naar je ervaring.
 
Dat gaat mooi worden,
Ben nu al benieuwd hoe hij er straks uit ziet.
We zien de foto,s graag tegemoet.
 
Daarbij overigens wel nog een vraagje: Lime Prime heeft iets van een korrel. Heeft het zin om te finishen met de Rupes wit/wit combo als ik daarna nog LP gebruik of is finishen met geel voldoende?
Rupes wit is echt heel fijn, dus kan me voorstellen dat dat weinig toevoegt als je daarna nog een cleanser met een korrel gebruikt. Mocht het wel een significante meerwaarde hebben finish ik uiteraard daar wel gewoon mee voor de LP te gebruiken.

Waxlaagje zal, jullie raden het nooit, gedaan worden met een Dodo wax. Nu heb ik de luxe van de keuze, maar keuze brengt ook twijfel. Ik heb zowel de Supernatural 2.0 als de Supernatural Hybrid staan (welke verslaving?). De 2.0 zou de mooiste glans moeten geven, de Hybrid de betere standtijd. Is het zinvol/aan te raden om het beste van twee werelden te combineren en de Hybrid als onderlaag te gebruiken, gevolgd door een topping, voor maximale glans, met 2.0 of werken die twee niet lekker samen?

In een ander topic kreeg ik de tip om hem daarna nog een laatste boost te geven met DDJ Supernatural Carnauba Glaze. Gezien dat we voor maximaal gaan krijgt hij die dus...
Ik heb er zin in!
-ikzelf denk dat de korrel in LP meer bedoeld is om de cleanende werking van het product te ondersteunen.
-De finish van Rupes wit is briljant dus als je de tijd hebt zou ik dat rondje meenemen.
-Zelf zou ik eerder voor 2 laagjes van dezelfde Wax kiezen.
-Vermoedelijk liggen de ingrediënten van de Hydrid en 2.0 erg dicht bij elkaar qua samenstelling dus kan me niet voorstellen dat ze mekaar bijten.
-Ddj carnauba glaze zou ik pas gaan gebruiken na de volgende wasbeurt na het polijsten van de 2.0 gaat ie echt wel glimmen.
Just an opinion...
 
Laatst bewerkt:
Mooie wagen, velgen staan hem ook erg goed:cool: Ben benieuwd naar de eindresultaat foto's:) Succes met deze flinke detail;)
 
Supernatural 2.0 kan heel goed over Hybrid.
Andersom is het lastiger maar nog steeds geen groot probleem en zul je dat ook niet zo snel willen.
Aangezien je ook al Carnauba Glaze erop zet zou ik (net als Ric) kiezen voor 2x SN 2.0 en dan de CG.

Bijkomend voordeel is dat je de auto weer sneller mag doen de volgende keer ;)
 
Ben erg benieuwd naar de Nanolex pads. Zou fijn zijn als je, je bevindingen daarvan met ons deelt :)

Jep, ik ben ook benieuwd voor eventuele vervanging van mijn monello pads!

En natuurlijk naar de extreme wetlook van deze beamer!
 
Laatst bewerkt:
MP kun je niet als polijstmiddel zien.
De korrel is er om het oppervlak te reinigen. Een paintcleaner met korrel en olie om een glans te geven
 
Dikke bak hoor zo'n E46 330i, lekker om dagelijks mee te cruisen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat, BMW lakken zijn na verluidt toch altijd wat lastig te corrigeren.

Veel succes met het detailen!
 
@Emi : Jezus wat een glans! Daar gaan we voor. M Coupé vind ik trouwens ook echt pornografisch...

@Ferdy : Wat bedoel je met lastig te corrigeren?

Trouwens wel nog een vraagje aan de BMW experts hier. Kan ik de sierlijsten rond de ruiten (glans zwart) gewoon meepakken met polijsten of kan ik die beter op een andere manier aanpakken?
 
  • Leuk
Reactions: Emi
@Emi : Jezus wat een glans! Daar gaan we voor. M Coupé vind ik trouwens ook echt pornografisch...

@Ferdy : Wat bedoel je met lastig te corrigeren?

Trouwens wel nog een vraagje aan de BMW experts hier. Kan ik de sierlijsten rond de ruiten (glans zwart) gewoon meepakken met polijsten of kan ik die beter op een andere manier aanpakken?

Wat is het voor een materiaal? Geanodiseerd aluminium? Want dat materiaal is eigenlijk niet te polijsten.

Maar als je toch een poging wilt wagen, ik zou proberen met een Finish polijstmiddel of professional Polish 2
 
@Dreier-Reihe : Het is hoogglans zwart, dus ik gok op lak... De zilveren lijsten zou ik inderdaad vanaf blijven, maar op een shadowline lijken ze gewoon gespoten of gecoat.
 
Op mijn Mini heb ik glans zwarte deur spijlen. Deze heb ik toen met Prof Polish van poorboys behandeld.
Weliswaar hadden die van mij geen swirls, maar glanzen dat ze deden na de behandeling!

Dus ik neem aan dat je die sierlijsten gewoon kunt meepakken met een licht polijstmiddel.
 
In de eerdere BMW jaren (E30, E34 enz..) was shadowline NIET hoogglans zwart maar mat/satijn glans, voor je begint zou ik zeker eerst ff kijken of ze niet ooit gespoten zijn in hoogglans zwart...just a tip.