Enkele weken geleden stond er een Opel Astra op het programma. De wagen had slechts 69000km maar de lak was in slechte staat. Hij was namelijk steeds gewassen bij de handcarwash en stond bijgevolg vol waskrassen. Verder was er ook veel lakschade op de motorkap ten gevolge van vogelstront die er veel te lang had opgelegen in de zomer.
Maar het ergste was dat er verontreiniging op de lak zat die er niet af ging; hars restjes van een boom. Valet Pro tar remover, non-ferro, kleien, wasbenzine, APC onverdund, thinner, whitespirit, paintcleaner enz. Alles tevergeefs. Uiteindelijk heb ik deze plekjes er moeten uitschuren met schuurpapier… In het totaal dus erg lang bezig geweest: 17u en 30min.
Hier het volledige stappenplan:
Voor
Lakschade
Schade van een enthousiaste hond
Achterbumper aan de koffer
Teervlekken
Vogelschade 'beyond repair'..
Wetsanden
Handgreep voor
Na M105 op handpad
Na de glaze
Na
Zonder de honden schade
Te lang gewetsand..
Te diepe schade
Maar het ergste was dat er verontreiniging op de lak zat die er niet af ging; hars restjes van een boom. Valet Pro tar remover, non-ferro, kleien, wasbenzine, APC onverdund, thinner, whitespirit, paintcleaner enz. Alles tevergeefs. Uiteindelijk heb ik deze plekjes er moeten uitschuren met schuurpapier… In het totaal dus erg lang bezig geweest: 17u en 30min.
Hier het volledige stappenplan:
- Exterieur en motorcompartiment:
- Afspuiten met HD
- Velgen met PB APC 1:1
- Alle hoeken en kieren inborstelen met APC 1:15
- Binnenkant deuren met APC 1:7
- Motorcompartiment APC 1:7
- Wassen met 2 emmers en PB slick & suds
- Wielkasten met APC 1:7 en oude washmitt
- Afspuiten HD
- Kleien op natte wagen met Monello klei en PB spray & whipe (1:1 met water)
- Binnenkant deuren, ramen & velgen drogen met microvezeldoek
- Teerplekken wetsanden met grid 1500, 2000 en 2500 in combinatie met Valet Pro tar & glue remover
- Alles afgeplakt met tape
- Voor alle geschuurde panelen: Polijsten met de rotary en Megs M105 op gele pad. Dit was de eerste maal dat ik de M105 gebruikte. Hiervoor heb ik volgende handleiding gebruikt:
http://www.detailedimage.com/Ask-a-P...ars-m105-m205/
Dit bleek echter geen succes: bij te lang inwerken, droogde de M105 op de lak, en dit was zeer moeilijk te verwijderen. In combinatie met de DAP900 en een wollen pad werkte dit echter perfect! Zeer krachtige compound met een erg hoge cutting factor (grid 1500 weg te werken op wollen pad met de dap!) en mooie finish. Als je de druk en toerental afbouwt toch. - De volledige wagen (incl lichten) vervolgens gepolijst met PB SSR2 op een oranje pad. Ook de eerste maal dat ik deze polish gebruikte! Heel mooie finish en niet veel stof. De lak was ook wel redelijk zacht.
- Stof uit alle kieren geblazen met de compressor
- Alles ontvet met Gyeon Prep
- Volledige wagen gedaan met PB blackhole op zwarte pad.
- Dodo Juice Purple Haze Pro als wax genomen
- Banden met PB bold & bright
- Trims en motorcompartiment met PB trim restorer
- Ramen met Rain X
- Chroom met Monello Finale (geen echt chroom, gespoten plastic, vandaar de voorzichtige keuze)
- Alles nagelopen met PB spray and wipe
- Interieur
- Alle stof losblazen met de compressor
- Stofzuigen
- Matten die ‘opgewold’ waren met de tondeuze geschoren
- Ruiten met glass cleaner
- Alles met APC 1:15
- Natural look op alle plastic delen
Voor
Lakschade
Schade van een enthousiaste hond
Achterbumper aan de koffer
Teervlekken
Vogelschade 'beyond repair'..
Wetsanden
Handgreep voor
Na M105 op handpad
Na de glaze
Na
Zonder de honden schade
Te lang gewetsand..
Te diepe schade