• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gedetailde auto helemaal onder de krassen

TonCoronel

Detailing rookie
14 nov 2008
147
0
Gelieve jullie hulp met het volgende.

Een maandje of 3 geleden heb ik onze audi S4 flink gedetailed


Zoals op de foto's te zien is waren echt bijna alle krassen er uit. En in de volle zon zag hij er echt goed uit.

Ik heb de auto dus gepolijst daarna blackhole, EX-P en Natty's, allemaal 1 laag. Niet heel erg duurzaam natuurlijk maar had niet veel tijd toen.

Nu heb ik de auto een keer of 4 gewassen en de auto ziet er echt niet meer uit in de zon!. Een heleboel horizontale krasjes over de gehele auto, die totaal niet zichtbaar zijn als de auto in de schaduw staat. Er zijn absoluut geen buffertrails, waxresten oid te zien, puur alleen een berg aan krassen.

Ik was de auto altijd op volgende wijze:
- Afspuiten met HD
- Foamen
- Afspuiten met HD
- Wassen met 2 emmers met meguirs NXT shampoo en washmit
- Afspuiten met HD
- Af spoelen met tuinslang zonder koppeling/spuit
- Drogen met Mothers drying towel -> Mothers Drying Towel

Ik had eerst een meguiars washmit maar daar is per ongeluk wat kit op gekomen dus die konden we weggooien.
Toen heb ik een Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt gekocht en via autodetailing.nl een raceglaze set gewonnen in januari waar ook een washmit bij zat.

Het lijkt mij dus dat het maar op 2 stappen fout kan gaan:
1. Washmit
2. Drying Towel

Maar beide zijn toch van goede merken?? Wat zou ik eventueel fout kunnen doen?
 
Altijd lastig zeggen waar het probleem nu exact zit. Maar de stappen waarbij er iets in aanraking komt met de lak zijn het wassen drogen. Zelf zeg ik dat het eventueel van de drying towel komt, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Je zou dan de towel moeten vervangen door wat anders, een Carrand drying towel, deze is hoogpolig en heeft geen wafelstructuur zoals de Mothers towel.

Een HD gebruik ik zelf nooit om af te spuiten, ik weet niet hoe dicht je de lans bij de lak houdt?
 
Minimaal 20 CM afstand, voor zover ik weet nooit dichterbij dan 50 cm bij het afspoelen.
De droogdoek heb ik 3 maandjes geleden gekocht op advies van Tim.... altijd netjes in de wasmachine gewassen op 30 graden zonder wasverzachter
 
Ik gebruik alleen een HD om te foamen en de weilkuipen te doen, meer niet, de rest gaat gewoon met de tuinslang met sproeier. Door de druk kan een HD reiniger ook krassen veroorzaken. Maar gezien het feit dat het rechte banen zijn, zal het hier niet door komen.
 
Als het vuil goed afgespoelt wordt door een gewone slang ipv HD na het wassen mag het niet aan de droogdoek liggen.
 
hardheid van de doek in combinatie met de hardheid van de lak :weetniet ? De Watermagnet van Meguiar's heeft dit effect ook wel eens gehad op sommige lakken, denk aan Walter en zijn Audi Allroad.
 
Ik heb zelf de mothers droogdoek en heb het probleem nog niet meegemaakt.

Zou het niet kunnen dat de krassen er nog zaten en deze opgevuld waren door de blackhole (hier zitten toch fillers in?) en dat de blackhole er nu weer langzamerhand uitgewassen wordt?
 
Nee dat lijkt me niet.
Als je naar de 'voor' foto's kijkt van de detailing klus dan zie je dat er echt een heleboel swirls en ook buffermarks etc in zitten, die zitten er nu absoluut niet meer in het zijn puur alleen maar rechte horizontale strepen, daarom vermoedt ik zelf de mothers droogdoek maar het kan ook de washmit zijn.

Ik ga in ieder geval het volgende doen:
- Eerst met Menzerna opnieuw de auto polijsten
- M34 van meguiars bekijken of de krassen echt weg zijn
- Voortaan afspoelen zonder HD
- Terug naar Meguiars Washmitt
- Carrand droogdoek proberen

Misschien de carrand voor de ene kant en de mothers op de andere kant om te zien of het daar echt aan ligt
 
Je zegt in je eerste post dat je de auto gepolijst hebt. Kan het niet zo zijn dat omdat je na het polijsten niet met ssr2 en daarna ssr1 ben begonnen maar meteen door na de black hole dat nu gewoon die middelen slijten en zo de schuurkrassen terug komen? Het is mij laatst duidelijk gemaakt dat black hole geen enkele polijstende werking heeft dus vermoed ik dat de middelen die je gebruikte het enkel verborgen hebben.
 
Zou misschien wel aan de Black hole kunnen liggen met de fillers die hierin zitten?

Het is niet helemaal 100% duidelijk uit de tekst te halen of de swirls er niet in zaten voor of na de BH. Als er helemaal geen swirls meer inzaten voordat je met de BH aan de gang ging is het wel apart.
 
Even voor de duidelijkheid NA het polijsten en VOOR de blackhole waren er absoluut geen krassen meer te zien, en VOOR het polijsten waren het swirls en NU zijn het strepen
 
stimpy68 zei:
hardheid van de doek in combinatie met de hardheid van de lak :weetniet ? De Watermagnet van Meguiar's heeft dit effect ook wel eens gehad op sommige lakken, denk aan Walter en zijn Audi Allroad.

Ik werd er ook inderdaad hoorn dol van.
Ben gewoon gaan testen
Lak gepolijst. En toen gaan wassen.

Wasmit was de grootste boosdoener. Die kraste waar ik bij stond.
Ook de droogdoek (waveltjes van Meguiars) was niet vrij van alle blaam.

Direct beide vervangen door een wolle handschoen en een aqua-touch droogdoek. (soort Miracle dryer)
Geen last meer.

Mijn vermoeden is de droogdoek, die zal hard en stug geworden zijn
ik zou kiezen voor een polige
 
Precies, die watermagneet van Meguiar's is toch al een omhooggevallen stuk stof waarvan de kwalitiet ook nog is bagger is, beter een zachtere doek nemen en een mooi schaapje om te wassen en dan nog is het resultaat bekijken!
 
Ga misschien iets heel geks zeggen. Maar in je Show-Off! zie ik dat de auto op een pas aangelegde straat staat, weet niet of je daar de auto altijd parkeert en doorheen rijdt. Maar mijn ervaring is, dat dit zand en bijbehorende steentjes echt overal terecht komen. Zouden deze geen krasjes op de auto hebben kunnen veroorzaken?