• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geperforeerd lederen interieur met airco ventilatie en stoelverwarming

e60pro

Detailing rookie
22 nov 2011
51
0
Ik werd er laatst door een vriend (werkt bij een auto poetsbedrijf) op gewezen dat mijn toch al schone en als nieuw ogende interieur toch wel nog iets schoner kon.
Hij vertelde me dat iedere porie van het leer helemaal helder zou moeten kunnen en de auto daar erg van op zou knappen.

Ik had me er nog niet eerder aan gestoord en vond het altijd echt als nieuw ogen maar ben er toen toch meer en meer op gaan letten en heb op een mooie dag de knoop doorgehakt en ben aan de poets gegaan.

Na wat zoekwerk op internet heb ik het volgende sopje samen gesteld wat volgens veel topics de klus zou moeten klaren.

Een emmertje met daarin een flinke scheut APC, een flinke klodder groene zeep en wat afwasmiddel.

Eerst meerdere keren afnemen en in laten weken met een microvezel doek en vervolgens met een borsteltje het vuil in de poriën en kiertjes van het leer los boenen en ik moet zeggen hier ben ik vrij grondig in te werk gegaan.

Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik met alleen de bestuurdersstoel al 2 uur bezig ben geweest.
In ieder geval ik heb de hele auto schoon gemaakt en hier en daar is misschien wat te veel van het sopje op de bank gekomen (aangezien het geperforeerd leer is).

Nadien heb ik het interieur behandeld met HG 4 in 1 wat weer op een ander forum als het beste werd beschreven.

Nadien zagen de banken er heel schoon uit en het rook ook lekker fries.

Maaaaarrrrr nu begint me meer en meer op te vallen dat het leer verhard? en taai word? Ik zal later een keer hier wat foto's van plaatsen.

Nu is mijn theorie hier over dat ik vrij agressief op mijn stoelen te keer ben gegaan en ze heb behandeld als gewone lederen stoelen terwijl dit natuurlijk geperforeerd leer is en alles wat je er op smeert er direct ook helemaal doorheen gaat en van binnen uit het leer ook aantast?

Nu is mijn vraag aan jullie dus ook wat kan ik het beste doen om mijn leer weer wat soepel te krijgen? en denken jullie het zelfde over mijn theorie??


Bij voorbaat dank!
 
Vandaag ook een lederen interieur gedaan, ook geperforeerd.
Dit was een mercedes maar ik weet zelf niet of daar heel erg verschil in zit maar je hebt wel verschillende soorten leer.

Ik ben met een setje Gliptone aan het werk gegaan.
Heb het eerst met APC schoongemaakt laten drogen en hierna de Gliptone cleaner erop, inborstelen met paardenhaar borstel en na 10 minuten afnemen met ook een vochtige MF doek. Daarna trouwens ook met droge schone MF doek.

Hierna de conditioner erop gedaan en die zie ik er bij jou niet tussen staan. Een conditioner voedt het leer en zorgt ook dat het juist niet verhard/kraakt en soepel blijft.

Zelf was mijn mengverhouding 1:30 met de APC. Een apc droogt het leer ook een klein beetje uit en daarom is ook de conditioner belangrijk.
Misschien wat te veel apc erin gedaan en ik weet niet wat de groene zeep met afwasmiddel allemaal aan je leer kan doen??? Daar zullen anderen je meer over kunnen zeggen.

Tiago.
 
Voor het soepel maken van leder kun je het beste Colourlock Old Leather Softener gebruiken. En APC e.d. liefst niet gebruiken, dit droogt het leder heel erg uit. Gebruik liever een cleaner zoals van Gliptone of Colourlock, deze zijn zeer effectief, maar toch zacht voor het leder! Beste resultaat krijg je met een paardenhaarborsteltje, dan krijg je de nerven en poriën perfect schoon!