• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe wetsanden met testpaneel

wernerbr42

Detailing addict
13 apr 2011
81
52
Ik heb een testpaneel (ja anders wordt ik voor gek verklaard) op de kop getikt om eens te kijken of ik het wetsanden onder de knie kan krijgen.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken. Mijn enige ervaring is ooit met een sonax krasverwijderings setjes. (heb ik vast wel ergens nog liggen)

De spullen die ik in huis heb zijn:

Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1500 Grit
Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 2000 Grit
Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 2500 Grit
Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 3000 Grit
Nog een velletje Sonax 5000 grit

Meguiar's Professional - Hi-Tech Sanding Backing Pad

Tevens bezit ik een dap900 met de monello mezzo+finale
Pads alle kleuren behalve wol

Meguiar's Professional - Mirror Glaze M105 Ultra-Cut Compound
Meguiars - Ultimate Compound - 450ml

Wie zou er een goede how-to kunnen schrijven die voor mij en ook andere een goed begin zou kunnen zijn.
 
Misschien handig om te vermelden wat het doel is van het wetsanden: wil je bv een kras maken+deze wetsanden of sinaasappelhuid verwijderen dmv wetsanden?

Een klein beetje info kan je misschien al halen uit het gepruts in [topic=9330]dit topic[/topic] dat ik eens plaatste, al is dit zeker niet te beschouwen als een "how-to" eerder als een "how-not-to" ;)
 
Het doel zou zijn om krassen te kunnen verwijderen.

Op mijn eigen auto zit een kras die ze ooit verschrikkelijk lelijk hebben geprobeerd bij te werken met een lakstifje. Druipers hangen eraan zeg maar.
Wilde kijken dat zodra ik wat ervaring had ik dit wat beter kon krijgen.
 
Dus je hebt een slecht voorbeeld en je wilt ervaring met beter
Dan maak je eerst op het testpaneel het slechte voorbeeld na
Misschien zelfs een paar, voor als je wilt expirimenteren met de aanpak

Daanaast ook een nieuwe kras, die kan je dan aanpakken zoals de slechte
Of je doet het beter, bijv met een Lanka setje

En dan beschrijven en foto's maken, om ons een plezier te doen :party:

Hans
 
Ipv van het lankasetje ga ik kijken of het setje van scratch docter ets is. Hierin zit ongeveer hetzelfde als de lanka alleen dan inclusief lakstift en blanke lak.

En voor 3 tientjes klaar :D:party:
 
Lakstift werkt over algemeen niet, beter met een ienieminiepenseeltje of prikkertje om op te vullen.
( en je zal de juiste kleur lak ook weer moeten hebben )

De meeste zetten er na geen blank lak meer op omdat je dat dan juist weer extra gaat zien ( je kan uit uitwasemen )
Ik meen dat Dibbuz nog ergens een goed voorbeeldje van heeft om verschil aan te kunnen tonen

Denk dat je dan voor €19,99 beter de Langka - Blob Eliminator kan kopen, deze heeft zijn waarde al bewezen
 
Ik neem aan dat het testpaneel wel dezelfde kleur is als de kleur van je auto en dat het testpaneel ook van een zelfde type auto afkomt als je huidige auto ?

Een VAG lak zal heel anders reageren als bijvoorbeeld een Peugeot of Renault lak. Daarbij is een kofferbak al een heel ander paneel als bijvoorbeeld een zijpaneel omdat die laatste veel kwetsbaarder is (zeker op de randjes). Je kan er nooit vanuit gaan dat een testpaneel net zo werkt / regaeert als een paneel op je auto. Wat erg belangrijk is is dat je rustig aan begint en ook tijdens het schuren blijft meten om te zien wat je combinatie op dat moment doet.

Wij (lees Arjan) hebben al veel mogen oefenen op diverse (sloop) auto's en verbazen ons iedere keer weer over de verschillen onderling. Een testpaneel is een super handig middel om blanco te beginnen maar voor je op je eigen auto aan de slag gaat zou ik heel goed na gaan denken.
 
Zogenaamde "microbrushes" zijn handig om steenslag/kras op te vullen met lak, al blijft het toch een moeilijk klusje (vind ik) om dit netjes te doen.

Dat verschillende lakken verschillend reageren op het schuurproces heb ik (helaas) ook al mogen ondervinden, bij onze renault bv kleurde de bijgetipte beige/grijze lak zwart tijdens het wetsanden 8-o

Opgehoopte bijgetipte lak gelijk schuren is mi nog wel te doen (mits men zijn aandacht en verstand erbij houd + het schuren beperkt tot de ophoping want je zit vlugger door je lak heen dan je zou denken)

Voor wie grotere oppervlakken of andere dingen (orange-peel bv) wil gaan schuren is mijn advies: hou een lakdiktemeter bij de hand en gebruik deze vaak. :ja