• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel tijd tussen opbrengen en opwrijven wax?

Mondiaan

Detailing rookie
7 jun 2008
30
0
Elders op het forum lees ik dat wax over de gehele auto aangebracht dient te worden en je het daarna 15 tot 30 minuten moet laten kuren, zodat de polymers zich goed aan de lak kunnen hechten…

Mijn vraag: “Hoeveel tijd zit er dan gemiddeld tussen aanbrengen van wax op het eerste paneel, totdat de hele auto bewerkt is?

Volgens mij kan het dan zomaar zijn, dat de (eerste) panelen zo’n 40 tot 60 minuten in de wax staan, is dit aan te bevelen?
Werkt iedereen op deze wijze?

Waarom ik deze vraag stel is, omdat ik vele filmpjes (ook van Meg’s) heb bekeken, waar men toch vaak per paneel de auto in de wax zet :weetniet
 
Als je wilt weten of een wax gecured is, dan gebruik je de zogenaamde "swipetest":

Ga met eens schone vinger over de aangebrachte waxlaag, blijven er in het gedeelte waar je met je vinger overheen gegaan bent vettige strepen achter, dan moet de was langer curen. Als er een mooi glanzend schoon oppervlak in het gedeelte is, dan is de was klaar om afgenomen de worden.

Langer de wax er op laten zitten kan en mag, maar het heeft op zich geen toevoegde waarde, dus 40 tot 60 minuten is geen enkel probleem.
 
Thanks voor je snelle reactie...

Maar... aansluitend op dit onderwerp:
Stel, een paar dagen na de aangebrachtte waslaag wil ik de auto behandelen met bijvoorbeeld Ultimate Quick Detailer, kan hier dan ook gewoon weer een nieuwe waxlaag overheen of moet je bovenste lagen eerst verwijderen?
Ik heb ergens gelezen dat men UQD voor (subtiel) opfrissen van je lak wordt gebruikt, maar dat je daarna bijvoorbeeld weer een NXT Tech Wax Spray of andere Spray Wax over kunt doen?
 
Sinds ik UQD gebruik staat mijn fles spraywax ongebruikt in de kast. Je kan er gewoon weer een nieuwe waxlaag overheen aanbrengen. Mocht je denken om daarna toch nog een spraywax te willen gebruiken, dan zou ik toch eerst de spraywax doen en dan de UQD
 
Thanks stimpy68... dat gevoel had ik ook, bedankt voor de bevestiging.
(Begin nu de "M" producten aardig op een rijtje te krijgen ;)

Heb ook wel weer bijna een winkelwagentje vol, zo is het ook wel weer ha ha ha...
 
Wat ik vaak merk bij de NXT en M16 als ik de swipetest doe is dat de wax redelijk snel, een minuutje of 10 na aanbrengen al droog zou zijn. Afgaande van de swipetest dus. Kan dit kloppen?? Omdat ik overal lees ongeveer 30 a 40 minuten ofzo?!
 
De tijd van het curen van de wax is van veel factoren afhankelijk: temperatuur, wind, vochtigheid e.d. De ene keer zal het in 10 minuten gecured zijn de andere keer in 30 a 40 minuten. Er is geen vaste tijd voor aan te geven. Vandaar de swiptest. Dat geeft de beste indicatie.
 
De ene wax is ook de andere niet... Pete's is bijvoorbeeld een 'wipe on buff off' wax, die doe ik dan ook per deel. Gold Class droogt wel tot een 'haze', en daarmee doe ik dan ook de hele auto, om te wachten tot ie droog genoeg is voor de 'swipe test'. De GC laat zich dan als stof van de lak vegen en laat een schoon oppervlak na.

Die moet dan ook na het uitpoetsen nog 24 uur 'uitharden' voor je 'm eventueel weer kunt toppen.