• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Houdbaarheid coatings verlengen (shelf life)

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Hallo beste mensen,

Momenteel heb ik meerdere coatings staan die nog voor de helft of driekwart vol zitten. Deze middelen zijn niet zeer lang houdbaar. Warme, uv, lucht en vocht zijn de grootste vijanden van coatings wanneer je deze wil bewaren.

Nu heb ik op het Engelse forum gelezen dat het verstandig is om de coatings in de koelkast te zetten, zodat ze langer houdbaar zijn. Wat is hier van waar en hebben jullie nog andere tips.

Betreft volgende coatings:
- Si3D
- Trim
- Rim

Ik citeer stukje van het Engelse forum:
Once opened, Si3D is suggested to be used in two weeks.

It can still be usable, specially if it has been stored in a fridge. Heat, oxygen and moisture are the worst enemies against Si3D once opened. The solvents in Si3D evaporate at room temperature and moisture hardens the solid ingrediences in it, water hardends them almost instantly. Also as it is designed to flash and cure in room temperature and environment so oxygen doesn't do anything good for it if left open.

Grt,

Arnold
 
Ik heb restjes coating altijd in een koelkast staan (deze is niet aangesloten, maar houdt wel warmte en vocht redelijk buiten de deur). Ik gebruik de coatings gewoon tot deze troebel ogen, dan gooi ik ze weg. Nooit problemen mee gehad, maar kan me voorstellen dat je ze niet jaren moet laten staan.
 
Bij mij staan de coatings en waxen in de berging (ondergronds) en dus koel en UV vrij. Vocht valt ook reuze mee. Coatings die bij mijn geopend zijn zien nog niet eens troebel of raar uit.

Ik denk dat een koelkast wel DE oplossing is. Zie je onder andere bij bv CC.
 
Ik heb een flesje coating van een merk dat hier niet verkocht wordt, deze heb ik in een zakje gedaan en luchtdicht afgesloten.
Vervolgens terug in het doosje, zodat er geen licht aan komt.

Het ligt gewoon in de garage, bij alle andere poetsmiddelen. Moet zelf nog uitvinden of bij volgend gebruik het nog goed werkt.
 
Weet iemand of er een houdbaarheidsdatum bekend is van gyeon mohs? Ik heb nu een dichte nieuwe verpakking te staan. Maar weten niet hoelang we deze zo kunnen bewaren.

Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
Ik weet me te herinneren dat de coating bruikbaar is totdat je troebel in het flesje ziet.

Volgens mij garandeert Gyeon 1 jaar houdbaarheid, maar het kan dus in de praktijk veel langer zijn.

Zelfs als deze al geopend is geweest kan je hem nog een hele tijd bewaren, mits luchtdicht afgesloten.
 
Mijn producten zitten per stuk in een luchtdichte zak met rits en daarna gezamenlijk in een lucht- en lichtdichte container. Dat staat weer in de koelkast bij een temperatuur van 4 graden Celsius.
Bovenste plank, bijna 187 cm hoog, zodat de kinderen er niet bij kunnen. (Koelkast is 2 mtr hoog).
Ik hoop dat het werkt.
 
Zelf maar contact met Jeremy van Gyeon gehad en die stuurde mij het volgende.

Dear Jefferey,

the optimal temperature of storage is between 15 and 25’C for all products.
They should be stored in stable conditions, without rapid changes of temperature or humidity, rather in a dark place.
 
Dus dat is anders dan de koelkast. Kou vertraagd elk proces van verderving. Dus had dit niet verwacht.
 
Verklaard wel waarom mijn 1/3e volle flesje van Gyeon Rim na 2 jaar nog steeds prima functioneerd! Volgende week de wielen van de motor coaten, issie meteen op.
 
Ik had nog een flesje C a r P r o DLUX (welke in 2014 is geopend) afgelopen zomer nog gebruikt... de verwerking ging prima, altijd bij ons thuis op zolder bewaard.