• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How to: een veilige 50/50 maken.

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Ik zie vaak in de show-offs de mooiste 50/50 shots voorbij komen.

Een tijdje geleden vertelde Dennis dat dit niet goed kan zijn omdat in sommige gevallen je de afgeplakte streep kan blijven zien.

Wat men vaak doet is een streep tape maken over de lak en dan 1 kant ervan gaat polijsten. Wees er duidelijk van bewust dat je dus een diepteverschil gaat maken aangezien het gepolijste deel glad is.

Leuk om te zien, maar het kan soms onder een bepaalde hoek blijfbaar zichtbaar zijn.

Ik heb een (overdreven) tekening gemaakt hoe het er ongeveer uit ziet bij het afplakken.

Stap 1:
afplakken voor een 50/50

Stap 2:
Men gaat polijsten, hierdoor schuur je als het ware de lak weer glad.

Stap 3:
Men haalt de tape weg en gaat verder met polijsten. Hoogteverschil krijg je dan.

Wil je nou een veilige 50/50 maken, doe dan het volgende:

neem de motorkap en het zijscherm. Plak het zijscherm af met voldoende tape of zoals ik heb gedaan, met schildersfolie, verkrijgbaar bij de betere dhz zaak.

Zet de motorkap open. Dit is ook verstandig als bijvoorbeeld de motorkap lager ligt dan de zijschermen (of andersom). Zo kun je geen gevoelige randjes van het scherm raken met kans op lakbeschadigingen aangezien randjes meestal dun zijn gespoten.

Dit kan bijvoorbeeld met een blokje hout of iets dergelijks. Ik heb in het blok hout een groef gezaagd. Deze kun je gebruiken voor de kofferbakdeksel, hieraan zit meestal een beugel wat in het slot valt. Door het blok met gleuf om de beugel te zetten, valt deze niet om als je er per ongeluk tegen aan stoot.

Voor een mooie 50/50 hoe je niet als een dolle te gaan polijsten. Gewoon na een testspot je combinatie gaan gebruiken die je voor de rest van de lak ook gaat gebruiken.

Als je klaar bent met de polijstsessie en je bent tevreden, dan kun je kijken voor een 50/50


benzSLK26.jpg


Ik kan iedereen van harte aanraden veilige 50/50's te maken. 9 keer gaat het goed, de 10de keer kun je het schip ingaan en zit je met rare strepen op de lak, iets wat je niet wilt....
 
Goed advies! :)^
Je kan ook bv een deur polijsten en het voorpaneel breed afplakken.:ja
Waarom je aanneemt dat mensen als een dolle gaan polijsten voor een 50/50 snap ik echter niet helemaal? :weetniet
 
Persoonlijk plak ik nooit af om het resultaat te bekijken. Als je voor het polijsten bekijkt en daarna kun je voor jezelf al prima bepalen of het effectief was of niet.

Wat weer een maar is van jou oplossing is dat wanneer een scherm gespoten is en dus een andere soort lak heeft dit niet op gaat.
 
Virus zei:
Waarom je aanneemt dat mensen als een dolle gaan polijsten voor een 50/50 snap ik echter niet helemaal? :weetniet

Het hoeft niet als een dolle. Men wil uiteraard een mooi verschil laten zien tussen gedaan en niet gedaan. Ik betrap me zelf er ook op dat ik het vroeger ook deed. :schaam
 
Nja, geloof er zelf niet zo in. Al vaak genoeg 50/50 gedaan en erna nog nooit gehad dat je de streep nog kon zien. Onder je tape moet je ook zowiezo polijsten, dus dan hef je dat hoogteverschil toch nog op.
Ook doe ik enkel een 50/50 bij het compounden, de polishing en finishing stap doe ik in één keer.
 
Ikzelf vind het persoonlijk nogal overtrokken allemaal.
Laat me eens een resultaat zien waarbij je een hoogte verschil hebt gemaakt.
Theoretisch zal het allemaal wel zo zijn,maar praktisch ga je al polijsten over het deel heen wat je afgeplakt had,de scheidslijn zal dan ook meegenomen worden en zo een vloeiende lijn meekrijgen.
In het hele verhaal praten we wel over microns,deze zijn met het blote oog niet eens te zien...
 
Vind 'm een goede en duidelijke tekst/uitleg !
Daarbij kan je jezelf de vraag gaan stellen:"voor wie maak ik nu eigenlijk de 50/50 ?" .... Ik denk eigenlijk om later in een showoff te kunnen laten zien wat je bereikt hebt
As je goede before/after foto maakt dan kan je alsnog je noeste arbeid laten zien, en laten we wel wezen er zijn genoeg voorbeelden reeds voorhanden dus de echte noodzaak is er niet.
De oplossing van Patrick is een goede tussenoplossing die geen schade aanricht en toch zéér duidelijk kan laten zien van hoe en wat.
Hierop verder bordurend: het is mijns inzien ook niet noodzakelijk om een blauwe getaped vakje te maken om een testspot te maken .... de reden waarom staat in post #1
 
"Better safe than sorry" zeggen de westerburen

Overigens is het effect dat Nicknameless beschrijft wel degelijk bekend
Wel niet van polijsten maar wel van slijtage: bij reclamebestickering :ja

Hans
 
Kun je me de overgang van plaatje 2 naar 3 eens uitleggen?
Waarom zou je die verhoging houden waar de tape heeft gezeten? Als de tape verwijderd is en je
de rest gaat polijsten, zou ik verwachten dat dat rechter gedeelte gelijkmatig wordt gepolijst.
 
Ik ben ook van Better safe than sorry.

De theorie klopt helemaal, daar zijn we het over eens. Waarom dan het risico nemen op achterblijvende schade? En natuurijk zal bij het corrigeren de lijn minder duidelijk te zien zijn, maar je zult het maar treffen dat je het wel blijft zien...

Tijdens het corrigeren van de overduideljke foto-2 van Nick zal de scheiding nimmer zo haaks blijven natuurlijk, maar feit is wel dat je met je pad niet alleen lak afneemt van de verhoging, maar ook zowel links- als rechts van dat hoger gelegen deel lak af neemt, waardoor het een mooie afgevlakte bobbel zou kunnen blijven.

En ik wil niet degene zijn die hier met de foto komt waarop dat zichtbaar is.

In detailing zijn er wel meer zaken waarvan ik denk: "Moet dat nu zo?", maar als de theorie klopt, neig ik al snel adaptatie van die stelling/handelswijze.
 
Soepergrover zei:
Kun je me de overgang van plaatje 2 naar 3 eens uitleggen?
Waarom zou je die verhoging houden waar de tape heeft gezeten? Als de tape verwijderd is en je
de rest gaat polijsten, zou ik verwachten dat dat rechter gedeelte gelijkmatig wordt gepolijst.

Het gaat idd om zeer kleine laagdiktes, maar wanneer je bijv roterend gaat polijsten kun je het effect alleen maar vergroten. Lijnen kun je er wel degelijk inpolijsten, zelfde effect wanneer een spuiter de grondverf tegen het plakband spuit, dit krijg je never nooit niet meer weggeschuurd, je kunt nl niet meer alleen de afgeplakte kant polijsten en het reeds gepolijste deel niet meer, dus het eerder gepolijste deel doe je dus vaker dan het afgeplakte deel.
 
Dan stel ik voor al de paniekzaaiers hier om eens een 50/50 te gaan maken,de lakdiktes te meten zowel links als rechts,daarna de hele zooi over te polijsten en dan nog eens de lakdiktes te meten zowel links als rechts,tevens zal ik een microscoop meenenem om te kijken waar we een hoogteverschil hebbben gecreeerd.
Ik zeg theoretisch klinkt het leuk,maar praktisch vind ik het onzin.
 
D20VT zei:
Het gaat idd om zeer kleine laagdiktes, maar wanneer je bijv roterend gaat polijsten kun je het effect alleen maar vergroten. Lijnen kun je er wel degelijk inpolijsten, zelfde effect wanneer een spuiter de grondverf tegen het plakband spuit, dit krijg je never nooit niet meer weggeschuurd, je kunt nl niet meer alleen de afgeplakte kant polijsten en het reeds gepolijste deel niet meer, dus het eerder gepolijste deel doe je dus vaker dan het afgeplakte deel.

Dat verklaart nog steeds niet dat er die 'verhoging' zou komen op de plek waar de tape heeft gezeten.
 
Kan je dan voortaan ook niet beter een paneel in één keer gaan polijsten dan vakjes van 40/40, want je duwt toch niet iedere keer even hard? Stel je voor dat je een schaakbord in je motorkap maakt???:no


Het gaat over zo'n klein verschil, maak jullie er niet druk in, meet eens hoeveel je met een compounding stap verwijderd, maximum een micron per set.
 
In theorie klopt dit allemaal wel, maar zoals rodders al aangeeft zal een paneel in zijn geheel nooit zo vlak als een biljarttafel worden gepolijst en zal er automatisch een (zeer miniem) verschil zijn.
Ben trouwens geen echte voorstander van 50/50 foto's, met goede before/after foto's op dezelfde plaats (met een herkenbaar punt als een tankklep, richtingaanwijzer of wat dan ook) kun je ook duidelijk het verschil laten zien.
 
Ik heb het nu twee keer gezien, een keer op de test kap en een op een auto.

Het probleem ontstaat volgens mij alleen maar bij medium en zachte lakken in combinatie met zwaar polijsten.

Wat gebeurt er namelijk: je polijst tegen de rand aan en vaak zet je net iets meer druk omdat je aan de zijkant van je pad (tegen de rand van het tape) net wat minder resultaat hebt en je wilt tenslotte een zo goed mogelijke 50/50.
Als je zwaar polijst op een wat zachtere lak trek je er zo 3-5 micron vanaf. Dat lijkt niet veel maar het probleem is dat de het rechte lijn is.

Haal je het tape weg dan is er langs de rand van het tape een diepteverschil en doordat het zo recht is valt het op, het is niet natuurlijk in een lak.
Vervolgens polijst je eroverheen maar omdat je aan de ene kant van het tape al sterk gepolijst hebt zal die kant dieper blijven dan de andere kant.
De rand zal absoluut minder worden maar je kan hem in bepaalde gevallen blijven zien. Het wordt een soort glooiing in de lak, en door de onnatuurlijke vorm (rechte streep) valt deze gewoon op.
Beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

In de praktijk komt dit gewoon zelden voor maar je zal het maar hebben, leg dat maar eens uit aan de eigenaar dat hij een streep blijft zien omdat jij een mooie plaat wilt.
Een 50/50 met voorscherm/deur bijna net zo indrukwekend en geheel zonder risico.

Zorg gewoon voor goede foto's die scherp gesteld staan op de lak, foto's van swirls/hologrammen waarbij er niet scherp gesteld is op de lak maar op de reflectie in de lak (bv. jezelf) zijn verre van duidelijk.
 
Het enigste wat ik leuk vind bij deze write-up is dat er een schilderstape icm folie is gebruikt. Een heel goed idee(daar liep ik al een tijdje aan te denken en niet meer aan gedacht).
Thanx Patrick.
 
Ik heb het ook een tweetal keer gehad dat na de 50/50 de streep zichtbaar bleef. Uiteindelijk moest ik een te dikke laag afpolijsten om de streep weer weg te krijgen. Dus meer lak afgenomen dan nodig was. De manier die hier omschreven wordt is wat mij betreft een goede oplossing voor een mogelijk probleem.