• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij aanbrengen Si3D

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.383
193
Utrecht
Dag forummers,

Zojuist ben ik begonnen met het aanbrengen van Nanolex Si3D op onze auto, maar dat gaat niet helemaal goed. Ondanks zorgvuldig ontvetten, aanbrengen en afnemen, zijn er allemaal strepen en vlekken te zien.

Wat gaat hier mis?

Jan
 

Bijlagen

  • 20160813_075236.jpg
    20160813_075236.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 312
  • 20160813_081033.jpg
    20160813_081033.jpg
    107,4 KB · Weergaven: 341
Ik sta buiten ja. Weliswaar onder een carport, maar dus wel enigszins open. Is het dan te koud? Of is er een te hoge luchtvochtigheid?
 
Op de video van Dennis is ook bijna niet te zien dat hij iets aanbrengt, terwijl de lak in mijn geval echt een stuk donkerder wordt.

Edit: Ik heb de instructievideo van Dennis nogmaals bekeken en ik denk dat ik toch niet goed ontvet heb, want dat zou zorgen voor het donkerder worden van de lak. Ik ga de motorkap zometeen nogmaals polijsten, de auto wassen en morgenochten nog een poging wagen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan een combinatie zijn van beide.

De webshop vermeldt ook het volgende over de verwerking van Si3D :

  • Aanbrengen bij een temperatuur tussen de 5 en 30 graden Celsius.
  • Niet in direct zonlicht aanbrengen of bij een hoge luchtvochtigheid.
 
@nicknameless Heb jij enig idee wat een te hoge luchtvochtigheid zou zijn? Volgens buienradar licht het nu rond de 90% in mijn regio.

@dannydehert Nee, ik heb zeker geen glaze o.i.d gebruikt. Na het polijsten heb ik de auto drie keer ontvet met Gyeon Prep.
 
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik gezien op de Nanolex clinic destijds, is dat de Si3D werd aangebracht op de lak en zolang werd nagewreven met de applicator en doekje totdat het product nagenoeg niet meer zichtbaar was.

De meeste denken hoe meer hoe beter.

20160326_134937.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik heb inderdaad geprobeerd om uit te blijven wrijven tot het niet meer zichtbaar was, echter gebeurde dit niet. De lak bleef een stuk donkerder en vlekken bleven ontstaan. Ik heb er ruim 20 minuten over gedaan om de motorkap (verdeeld in drie delen) te coaten, dus ik denk dat ik lang genoeg heb gewreven. Zit niks anders op dan opnieuw te polijsten, te wassen en te coaten denk ik.

Is er iemand in de buurt van Houten met ervaring die mij morgenochtend wil helpen bij het aanbrengen van de coating?
 
Hey Jan,

In mijn ervaring kon ik bij de Si3D amper zien waar ik was geweest met de applicator. Bij de Mohs was dit bijvoorbeeld als een stuo beter te zien.

Toen ik de Si3D aanbracht, voelde ik een lichte weerstand bij het verdelen. Ik bleef het product criss-cross verdelen totdat deze weerstand erger werd en er eigenlijk niet meer te wrijven viel. Dit was echter al redelijk snel, niet 20 minuten.

Het afnemen verliep hetzelfde: met de 1ste doek lichte weerstand. (2de doek veel minder)

Ik bracht de Si3D aan in een grote autogarage, februari 2016, garagedeur een stukkie open voor de dampen. Temp en luchtvochtigheid had ik geen idee van op dat moment.


Ik ben bang dat ik alleen gister bij je langs kon komen en de komende dagen niet. (Werk/verjaardagen/enz)
 
Haf gisteren exact hetzelfde. Je blijft zien waar het ene vlak wat je gedaan hebt over gaat in het vlak wat je net hebt gedaan. De lijn zegmaar. Heb helemaal weer moeten polijsten en ontvetten. Daarna opnieuw gedaan en heel goed nawrijven. Een best wel zwaar drukken moest ik om die 'lijnen' weg te krijgen. Vorige keer ging het makkelijker. Geen idee waar het aan ligt.
 
Bedankt voor jullie feedback.

@ArnoldG Heb jij binnen gewerkt of ook buiten?

Ik heb net de motorkap opnieuw gepolijst en het was erg duidelijk dat de gepolijste delen lichter waren dan de delen met coating. Nu is dus alle coating er weer af. Daarna heb ik de auto gewassen met ValetPro Snow Foam Combo als foam (in de hoop dat dit ook enigszins de polijstresten op zal lossen) en daarna gewassen met heel warm water en Born to be Mild.

Morgenochtend waag ik opnieuw een poging, maar dan iets later op de dag zodat de temperatuur en luchtvochtigheid misschien wat hoger, respectievelijk lager, zullen zijn.
 
Ik heb nog een aantal video's gekeken op YouTube, en in deze demo van Nanolex is te zien dat de lak dus wel degelijk donkerder hoort te worden van de coating. Dan ga ik me daarn morgen geen zorgen over maken.

 
Ik breng de coating binnen aan voor de zekerheid. De lak wordt donkerder waar je geweest bent, ik zal proberen hiervan een keer een foto te maken
Belangrijk is echt goed Ontvetten per paneel en dan de coating aanbrengen, max 10 sec wachten en opwrjjven.
 
De lak wordt donkerder waar je geweest bent

Dit had ik wel gemerkt ja, maar door de instructievideo van Dennis dacht ik dat dit juist een indicatie was dat er niet goed was ontvet. Morgenochtend ga ik het nog een keer proberen en dan weet ik dus dat de lak een stuk donkerder kan worden.

 
Binnen 10 seconden afnemen vond ik mijn ervaring niet nodig. Uiteraard moet je niet te lang wachten, maar zó snel is overdreven.

Ik deed 10 druppels Si3D op de applicator, criss-cross over 1/6 van de motorkap van een Porsche, vervolgens opnieuw 10 druppels criss-cross over het naastliggende 1/6 deel, vervolgens beide delen als 1 deel beschouwen en verdelen.
Tegen deze tijd is het product goed verdeeld en ingewerkt.

Echter denk ik dat de omstandigheden behoorlijk invloed kunnen hebben op alles. In mijn geval was het binnen en op aangename temperatuur, maar de volgende keer is dat misschien minder of niet en loop ik ook tegen rare dingen aan.


Greetz
 
Zojuist nog een poging gewaagd en dit keer ging het goed. Omdat ik niet zeker wist of ik met 30 ml twee lagen over de hele auto zou halen heb ik alleen de linkervoordeur, de sideskirts en de achterkant twee lagen gegeven. Uiteindelijk nog ongeveer 10 ml over na ongeveer 2,5 uur aanbrengen, dus ik had het inderdaad niet gered als ik overal twee lagen op had gedaan.

Nu wil mijn broertje er morgenmiddag mee naar Eindhoven rijden (vanuit Utrecht). Kan ik dit zonder problemen of is het beter om nog iets langer te wachten? Ik ben bang dat er veel vliegjes op komen die ik er voorlopig niet af kan/mag wassen ivm het verder uitharden van de coating en een vakantie.
 
met name voor je broer: www.ns.nl

I know... Hij staat erop dat hij met de auto gaat, omdat hij spullen mee moet nemen.

En ja, de auto staat, gedeeltelijk, in de zon. Dus dan zou het geen probleem moeten zijn? En stel dat er veel vliegjes op komen, kan ik die er dan afspuiten met demiwater of moet ik ze eraf vegen met een doek of moet ik er gewoon afblijven?
 
Probeer contact met water zoveel mogelijk te voorkomen. Als het regent, is dat wat lastiger uiteraard.

Een coating heeft ongeveer een week nodig om volledig uit te harden.

In de tussentijd tijd zou je de coating wel kunnen beschermen met bijvoorbeeld Gyeon Cure of een vergelijkbare spray sealant.
Dit kun je al na een paar uurtjes aanbrengen na het aanbrengen van de coating.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen