Hoi!
De afgelopen week ben ik aan de slag gegaan met een Jaguar XJS van een goede kennis. De eigenaar houdt erg van mooie auto's, maar de boel netjes houden is niet zijn sterkste punt, om het zo maar te zeggen. Het betreft een auto uit 1994 die nochtans slechts 61.000 km op de teller heeft staan en eigenlijk nog in zeer goede staat verkeerd. Geen scheuren in de bekleding, geen enorme schades en alles werkt nog naar behoren.
Echter, de auto was een enorme puinzooi van binnen, en de lak zag er ook niet al te best meer uit. Jammer genoeg heb ik weinig foto's genomen van voordat ik aan de slag was, dus jullie moeten me geloven als ik zeg dat ik een pakje zoetzure McDonald'ssaus vond dat over de datum was. Ik wist niet eens dat dat kon. Daarnaast ben ik een enorm slechte fotograaf met een even slechte camera op zijn telefoon. Mijn excuses daarvoor.
Toch een paar plaatjes van voor.
En de motorruimte met 4.0 L V6. Deze heb ik ongemoeid gelaten, omdat ik van techniek geen kaas heb gegeten en ik als de dood was om de boel om zeep te helpen.
Dit was mijn plan van aanpak voor het interieur:
1. Alle zooi uit de auto halen. Dit kostte ongeveer een uur, omdat er in alle kieren, hoekjes en naden (en dat zijn er veel in deze auto) wel iets verstopt lag.
2. Stofzuigen.
3. Stoffen delen van de bekleding en vloermatten reinigen met Meguiar's APC (1:10), borsteltje en wat goedkopen MF doeken. (Morgen ga ik een Numatic George kopen, zodat dit makkelijker wordt)
4. Naden kieren schoonmaken met ValetPro interieurkwast en APC (1:10). Kunststof delen ingewreven met 303 Aerospace Protectant.
5. Leer reinigen en voeden met de leerset van Mothers. Ik ben erg tevreden over deze producten. Andere leerproducten heb ik nog niet geprobeerd, maar dat ga ik voorlopig ook niet doen. Omdat de auto nog niet zoveel gereden heeft kwam er niet zoveel vuil vanaf, maar het leer was wel een beetje uitgedroogd. De crème was dus geen overbodige luxe.
6. Chromen delen oppoetsen met een MF doek en Poorboy's Prof. Polish
Voor:
Na:
Dit waren mijn stappen voor het schoonmaken van de buitenkant:
1. Naden en kieren schoonmaken met APC (1:10) en ValetPro kwast.
2. Dak schoonmaken met RAGGTOPP Fabric + Vinyl Cleaner.
3. Banden schoonmaken met APC (1:1) en harde borstel.
4. Wielen schoonmaken met Bilberry Wheel Cleaner (1:10), EZ Detail Brush Mini, Wheel Woolie medium, 4 finger mitt en een kwastje. Dit heb ik 7 keer gedaan per wiel. Daarna ingespoten met Nanolex Wheel Cleaner & Iron remover en wederom gebruik gemaakt van de verschillende attributen.
Dit was dus na 7 keer schoongemaakt te hebben met Bilberry Wheel Cleaner.
5. Auto afspuiten met HD reiniger.
6. Wassen met Adam's New Car Shampoo en twee-emmersysteem.
7. Teer verwijderen met ValetPro Citrus Tar & Glue remover en Piccolo Nero
8. Kleien met Poorboy's klei en Poorboy's S&W (1:1)
Polijsten
Toen was het tijd om te polijsten. Op de meeste plekken zaten geen diepe krassen, maar slechts heeeel veeel swirls. Uitzondering van de kofferbak. Hier zaten naast swirls óók diepe krassen in. Omdat deze vlak is, is deze vermoedelijk vaak gebruikt om spullen op te zetten, met alle gevolgen van dien. Diepe krassen en wat kleine deukjes. Daarnaast heeft deze auto ook veel plaatwerk waar de wasstraat nooit komt denk ik, want de onderste delen waren eigenlijk nog best goed en waren er zelfs bijna geen swirls ontdekken.
Hier is wat ik gebruik heb: (Voor al het polijstwerk is een DAP900 gebruikt)
Zwaar beschadigde delen: 2-3 polijsten met Monello Veloce op Scholl zwartwitte Spiderpad. Daarna Meguiar's M205 op witte pad van Monello/oranje polishing pad van Scholl. (Ik heb wat uitgeprobeerd en ik kon geen verschil in resultaat ontdekken tussen de twee pads. Daarom heb ik ze door elkaar gebruikt, waarbij die van Scholl mijn voorkeur heeft)
Normale delen: 1 keer polijsten met Monello Veloce op Scholl zwartwitte Spiderpad. Daarna Meguiar's M205 op Scholl oranje polishing pad/Monello witte pad.
Goede delen: 1 keer polijsten met Meguiar's M205 op Scholl oranje pad of Monello witte pad.
Waxen
Ik heb de auto een laagje DodoJuice Supernatural 2.0 gegeven. Aangebracht met een Supernatural Fingermitt.
Tot slot heb ik alle chromen delen aan de buitenkant (en dat zijn er nogal wat) op te poetsen met Poorboy's Prof Polish en MF doek.
Ook de uitlaten zien er weer een beetje toonbaar uit, door de hulp van 0000 staalwol en Mother's Mag&Alu polish.
Dit was na wat licht schoonmaakwerk:
Dit was na 20 minuten ellebogenwerk:
En dan nog wat foto's van het geheel.
Er ging wat fout bij het uploaden van de laatste foto's, dus die volgen nog!
Vragen en opmerkingen hoor ik graag!
Groet,
Jan
De afgelopen week ben ik aan de slag gegaan met een Jaguar XJS van een goede kennis. De eigenaar houdt erg van mooie auto's, maar de boel netjes houden is niet zijn sterkste punt, om het zo maar te zeggen. Het betreft een auto uit 1994 die nochtans slechts 61.000 km op de teller heeft staan en eigenlijk nog in zeer goede staat verkeerd. Geen scheuren in de bekleding, geen enorme schades en alles werkt nog naar behoren.
Echter, de auto was een enorme puinzooi van binnen, en de lak zag er ook niet al te best meer uit. Jammer genoeg heb ik weinig foto's genomen van voordat ik aan de slag was, dus jullie moeten me geloven als ik zeg dat ik een pakje zoetzure McDonald'ssaus vond dat over de datum was. Ik wist niet eens dat dat kon. Daarnaast ben ik een enorm slechte fotograaf met een even slechte camera op zijn telefoon. Mijn excuses daarvoor.
Toch een paar plaatjes van voor.
En de motorruimte met 4.0 L V6. Deze heb ik ongemoeid gelaten, omdat ik van techniek geen kaas heb gegeten en ik als de dood was om de boel om zeep te helpen.
Dit was mijn plan van aanpak voor het interieur:
1. Alle zooi uit de auto halen. Dit kostte ongeveer een uur, omdat er in alle kieren, hoekjes en naden (en dat zijn er veel in deze auto) wel iets verstopt lag.
2. Stofzuigen.
3. Stoffen delen van de bekleding en vloermatten reinigen met Meguiar's APC (1:10), borsteltje en wat goedkopen MF doeken. (Morgen ga ik een Numatic George kopen, zodat dit makkelijker wordt)
4. Naden kieren schoonmaken met ValetPro interieurkwast en APC (1:10). Kunststof delen ingewreven met 303 Aerospace Protectant.
5. Leer reinigen en voeden met de leerset van Mothers. Ik ben erg tevreden over deze producten. Andere leerproducten heb ik nog niet geprobeerd, maar dat ga ik voorlopig ook niet doen. Omdat de auto nog niet zoveel gereden heeft kwam er niet zoveel vuil vanaf, maar het leer was wel een beetje uitgedroogd. De crème was dus geen overbodige luxe.
6. Chromen delen oppoetsen met een MF doek en Poorboy's Prof. Polish
Voor:
Na:
Dit waren mijn stappen voor het schoonmaken van de buitenkant:
1. Naden en kieren schoonmaken met APC (1:10) en ValetPro kwast.
2. Dak schoonmaken met RAGGTOPP Fabric + Vinyl Cleaner.
3. Banden schoonmaken met APC (1:1) en harde borstel.
4. Wielen schoonmaken met Bilberry Wheel Cleaner (1:10), EZ Detail Brush Mini, Wheel Woolie medium, 4 finger mitt en een kwastje. Dit heb ik 7 keer gedaan per wiel. Daarna ingespoten met Nanolex Wheel Cleaner & Iron remover en wederom gebruik gemaakt van de verschillende attributen.
Dit was dus na 7 keer schoongemaakt te hebben met Bilberry Wheel Cleaner.
5. Auto afspuiten met HD reiniger.
6. Wassen met Adam's New Car Shampoo en twee-emmersysteem.
7. Teer verwijderen met ValetPro Citrus Tar & Glue remover en Piccolo Nero
8. Kleien met Poorboy's klei en Poorboy's S&W (1:1)
Polijsten
Toen was het tijd om te polijsten. Op de meeste plekken zaten geen diepe krassen, maar slechts heeeel veeel swirls. Uitzondering van de kofferbak. Hier zaten naast swirls óók diepe krassen in. Omdat deze vlak is, is deze vermoedelijk vaak gebruikt om spullen op te zetten, met alle gevolgen van dien. Diepe krassen en wat kleine deukjes. Daarnaast heeft deze auto ook veel plaatwerk waar de wasstraat nooit komt denk ik, want de onderste delen waren eigenlijk nog best goed en waren er zelfs bijna geen swirls ontdekken.
Hier is wat ik gebruik heb: (Voor al het polijstwerk is een DAP900 gebruikt)
Zwaar beschadigde delen: 2-3 polijsten met Monello Veloce op Scholl zwartwitte Spiderpad. Daarna Meguiar's M205 op witte pad van Monello/oranje polishing pad van Scholl. (Ik heb wat uitgeprobeerd en ik kon geen verschil in resultaat ontdekken tussen de twee pads. Daarom heb ik ze door elkaar gebruikt, waarbij die van Scholl mijn voorkeur heeft)
Normale delen: 1 keer polijsten met Monello Veloce op Scholl zwartwitte Spiderpad. Daarna Meguiar's M205 op Scholl oranje polishing pad/Monello witte pad.
Goede delen: 1 keer polijsten met Meguiar's M205 op Scholl oranje pad of Monello witte pad.
Waxen
Ik heb de auto een laagje DodoJuice Supernatural 2.0 gegeven. Aangebracht met een Supernatural Fingermitt.
Tot slot heb ik alle chromen delen aan de buitenkant (en dat zijn er nogal wat) op te poetsen met Poorboy's Prof Polish en MF doek.
Ook de uitlaten zien er weer een beetje toonbaar uit, door de hulp van 0000 staalwol en Mother's Mag&Alu polish.
Dit was na wat licht schoonmaakwerk:
Dit was na 20 minuten ellebogenwerk:
En dan nog wat foto's van het geheel.
Er ging wat fout bij het uploaden van de laatste foto's, dus die volgen nog!
Vragen en opmerkingen hoor ik graag!
Groet,
Jan
Laatst bewerkt door een moderator: