• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kamerplant als auto

Deef_K

Detailing addict
13 jun 2016
46
50
Detailers,

Ik heb de type auto die ik rijd niet kunnen vinden in het forum. Het steekt niet maar draagt wel de naam , ik rijd een Citroën C4 Cactus. Zo'n botsauto met van die bumpers. Ik rijd een witte variant met zwarte bumpers. De auto bestaat uit diverse lak, piano lak (kunststof?) en die bumpers. De bumpers hebben volgens citroen geen speciale behandeling nodig voor schoonmaken. Wel zit de verwering er snel in.

Dit is mijn eerste eigen auto en die wil ik graag goed onderhouden. Ik wil er geen honderden euro's aan spenderen maar hij moet er gewoon redelijk tot goed bij staan. Polijsten en waxen wil ik nog even mee wachten omdat ik even aan wil kijken hoe dit gaat. Ik heb geen HD reiniger en wil met twee emmers gaan werken. Ik rijd redelijk veel en vang dan ook veel vliegen. De auto staat thuis altijd geparkeerd onder bomen.

Zouden jullie voor de verschillende soorten materiaal voor iets anders kiezen?
Het lijstje wat ik zelf in gedachten heb:

2x Grit Guard emmer 19 liter
1x Grit Guard zwart
1x Dodo Juice - Born to be mild
1x Turtle Wax - Clearvue Rain
1x Monello - Wash Mit
1x Monello - lege fles met verdeling en sprayer 700ml - 3pack
1x Monelle - Lavara Sam
1x Poorboys World - Bug Squash - 473ml
1x Poorboys World - Mesh Microfiber Bug Towel - 39x39cm
1x Dodo Juice - Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
1x Auto Finesse - Crystal Glass Cleaner - 500ml
1x Monello - Piccolo Nero - 35x35cm
1x Monello - Senza Acqua Drying Towel 70 x 80cm
 
Welkom!

Om te wassen is dit een mooi lijstje. Ik kan je in plaats van de Bug Squash de ValetPro Citrus Pre Wash aanbevelen. Werkt vrijwel hetzelfde, maar is stukken goedkoper. Dat is tevens te gebruiken als voorwas, zodat er al wat vuil wordt losgeweekt. Erg handig als je (nog) geen HD reiniger hebt.

Ik zie nog geen product voor kunststof erbij staan. Voor langdurige bescherming kan ik Gyeon Trim aanbevelen. Beetje prijzig, maar dat hoef je maar ongeveer eens per jaar aan te brengen.

Je zegt dat je nog niet wilt waxen, maar misschien kan je na het wassen al een spray wax aanbrengen zodat je toch enige bescherming hebt en het wassen de volgende keer makkelijker gaat. De keuze is reuze, en persoonlijk vind ik Gyeon Cure erg goed (en zuinig), Meguiar's Ultimate Quik Wax. Maar er zijn nog veel meer soortgelijke producten.
 
Ik zal ook gewoon d bugsquash nemen... Prima spul..

Ik zal idd wel iets van een bescherming aanbrengen... Zal voor een witte auto eerder voor ddj red mist gaan.
 
Ik denk trouwens dat ik vliegroest op de lak heb zitten. Is monello non ferro schadelijk voor de airbumps? Het lijkt mij nogal aparte chemie en ik zou niet blij worden als dit de airbumps aantast. Kan iemand bevestigen of dit kan en of het echt vliegroest is?

full.jpg
 
Ik zou een 2e gritt guard pakken, zeker bij een auto met zachte lak (zoals ik op een C4 verwacht): als er toch wat vuil in je shampoo emmer komt, kan dat naar de bodem zakken, en is de kans groot dat je dat vuil niet in je washmitt krijgt, en dus over de lak schuift.

Monello non-ferro is ook geen probleem op raamrubbers, bumperrubbers, banden enz. en ook niet op ongespoten kunststof, dus ik zou het vreemd vinden als het op airbumps wel een probleem zou zijn.

De washmitt zou ik vervangen door een thick mitt, die werkt echt heel veel prettiger. De Dodo Juice ruitendoek kun je misschien beter inruilen voor de Monello versie, die is 50 cent duurder, maar dat extra geld dubbel en dwars waard.

Wat de shampoo keuze betreft: DJ-BtbM is een goede keus, maar Poor Boys - Super Slick & Suds, of Bathe zijn ook goede keuzes (vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur), voor de winter is Bathe+ een goede oplossing: legt bij een wasbeurt een beetje wax op de lak, en in de winter bij koude omstandigheden als je moeilijk buiten kan detailen is dat wel handig.

Je kunt ook overwegen om de washkit in je bestelling op te nemen, en dan met een sponge i.p.v. mitt te gaan wassen en de Monello shampoo is ook goed.

Ik zou voor de bumpers (en eventueel ander ongelakte kunststof) wel een middel nemen (daar zijn diverse goede opties). Verder zou ik bij Action ofzo een paar goedkope microvezeldoeken halen, voor vuile klussen waar je geen goede/dure doek voor wil gebruiken (velgen, portieropeningen enz.) en misschien nog een extra goede mf doek (bijvoorbeeld de peluche verde). Verder is een simpel goedkoop padje vaak handig.
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb nog geen persoonlijke voorkeuren aangezien ik nog geen 1 middel in huis heb. Volgende week zal ik dit lijstje eens aanpassen en bestellen. Bedankt voor de informatie.
 
Laatst bewerkt:
Citrus Pre Wash weekt m.i. niet zo goed vliegen/muggen/ongedierte los als Bug Squash. De TS zegt dat hij nogal wat vliegen vangt.

Dit kan ik bevestigen, vandaag op aanbevolen hoeveelheid proberen vliegjes los te weken met Citrus pre wash (deze zaten er wel al een hele tijd op). Dat ging helaas minder goed dan ik ervan het verwacht, heb zeker drie keer moeten sprayen.
Volgende keer een zwaardere mengverhouding proberen.

@Deef_K ik vind dat je al goed op weg zit met keuze van spulletjes, je zult vanzelf altijd weer iets nieuws willen proberen.
 
@Deef_K Persoonlijk heb ik alleen ervaring met Poor Boys Trim Restorer, maar volgens mij zijn er betere alternatieven. Een paar jaar terug zag ik veel positieve verhalen over Black Wow, maar dat is al jaren moeilijk verkrijgbaar, verder zie ik veel positieve verhalen over Revive Trim Dressing. Van de laatste paar jaar zijn Nanolex Trim Rejuvenator en Gyeon Trim en voor beiden ook vooral enthousiaste reacties.

Als je voor budget wil gaan kun je de Poor Boys kiezen, die moet je misschien wat vaker herhalen (en bij de 1e keer soms na een aantal uren al, om alles mooi zwart te krijgen), maar kun je ook in een klein 120 ml flesje krijgen, maar ook in grotere verpakkingen.