• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keiharde lak polijsten met D/A

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik heb de afgelopen weken een paar "Duitsers" onder handen genomen met lak categorie vloeibaar graniet. Ik heb al een aantal verschillende pads en compounds geprobeerd, maar het blijft bikkelen om er iets van correctie op te halen.

Tot nu toe geprobeerd:
-Scholl S3
-Meguiar's M105
-Rupes Blauw

-Meg's Microvezel pad
-Nanolex ultra thin pad
-Rupes blauwe pad
-Rupes MF pad
-Ik heb nog Meg's xtra cut MF pads liggen om te proberen.

Ik heb een Rupes LHR 15 (MK1), wat opzich een krachtige machine is die ook echt een goede correctie geeft op zachte lak, maar op Duits graniet moet ik echt 4 a 5 hits doen om tot een acceptabele correctie te komen.

Wat gebruiken jullie om binnen een redelijke tijd iets te bereiken op dergelijke harde lakken? Moet ik aan de wolletjes, washermods om de Rupes meer snelheid te geven, andere pads/compounds of moet ik mijn techniek aanpassen?

Tijdens het polijsten is al een paar keer door mijn hoofd gegaan: moet ik toch maar een rotary kopen? Eigenlijk wil ik die stap (nog) niet maken. Ik ben te bang voor schade en ergens ook geen zin om weer een machine te kopen. Wie heeft de gouden tip om met een D/A ergens te komen?
 
Heb zelf nog weinig ervaring met polijsten en het combineren van pads/middelen, daar kan ik je niet mee helpen.

Echter uit topics die ik lees op internet en informatie die ik opneem uit gesprekken zijn 4 a 5 hits toch wel redelijk normaal op dit soort harde lakken. Vaak als de grote correctie dan gedaan is met een zware combo kun je daarna wel heel mooi finishen met een lichte polish.

Je kunt anders toch eens kijken voor een Rotary workshop, of oefenen op sloopdelen?
 
Hey Hallo,

Je hebt dus een Rupes 15 i.c.m. verschillende polijstmiddelen en pads geprobeerd, maar je krijgt op de harde lakken na 4-5 hits pas een redelijke correctie?

Dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat jouw techniek niet helemaal lekker is. :p

Ik heb ongeveer een jaar lang alleen maar een DAP900 V3 gehad met de Monello-lijn en later ook 2 polijstmiddelen van Scholl. (S3 + S30) Tot op heden moet ik de heerlijke zachte lakken nog tegenkomen en heb eigenlijk alleen maar aan harde lakken gewerkt. Denk aan VW's, Opels, Porsche, Audi, Volvo, BMW, etc.

Met de DAP + Monello Yellow foampad + Veloce of S3 kreeg ik toch met 1 hit zeker al resultaat. Uiteraard ben je dan niet swirl-free, maar de eerste stap is zeker gezet. Met 3 hits was ik toch zeker wel in staat om te kunnen afschalen.

Hieronder een voorbeeld op een Audi S4 waarbij ik de testspot deed met de DAP en tijdens de Detail een Rupes 21 (MarkII) heb aangeschaft;

Typische harde lak. Gecorrigeerd met Geel + S3 (3 hits, 95% correctie) en gefinished met Wit + S30 (1 hit)

03%20Testspot%20Gallery%2001_zpsortildva.jpg



Met een Rupes 15 zou je dit toch zeker wel sneller moeten kunnen behalen. Ik schat in dat je dan met 2 hits al kon gaan afschalen.

Met de Rupes 21 kon soms ik met één uitgebreide hit al klaar zijn.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel interessant! Ik ga dit zeker volgen!
Je hebt zo te lezen al een hoop geprobeerd en ik heb zo ook geen enkele suggestie meer wat je meer zou kunnen proberen. Wat je hebt toegepast is allemaal eigenlijk al best wel hardcore! (Los van het feit dat het een D/A betreft..) Een 21 zal wellicht wat meer power kunnen bieden.. Of een 15 mk2.. Washer mod schijnt ook nogal wat uit te maken.
En zelf ben ik héél erg te spreken over de Flex 3401 VRG als het op power aankomt. Door de geforceerde excentrische beweging kun je soms net even wat meer power geven en daarmee verbluffend veel correctie behalen.
Ja, het is een onrustigere machine dan een Rupes, maar het ding doet wel waar die voor gemaakt is...

En anders toch een rotary...

Die Rotary workshop wil ik ook zeker een keer gaan volgen. @Tim gaf geloof ik aan dat die wel in de planning stond ergens in de komende maanden...
 
Uit mijn ervaring is Rupes blauw op een Rupes mf cutting pas zo een beetje het zwaarste geschut!

Ik heb daar best mooie resultaten behaald... maar als het daar aan toe komt pak ik persoonlijk ook liever de Rotary.
 
Ik krijg op zich wel correctie, maar het duurt zo gruwelijk lang... Als ik 4 a 5 hits moet geven om de defecten echt eruit te halen en dan nog afwerken dan heb je gewoon 2 volle dagen nodig om bijvoorbeeld een BMW 3 touring te corrigeren. Op een Honda of Alfa veeg ik op een middag 95% eruit, finish hem netjes, en zet er een wax op. Als je die twee dagen ter beschikking hebt kun je echt alles aanpakken (velgen, interieur, sluitkanten, motorruim etc.). Dat wil ik eigenlijk op een BMW ook kunnen.

Rupes blauw op Meg's MF gaf inderdaad tot nu toe het beste resultaat. Dat mag dan gezien worden als een "hardcore" combo, maar het lijkt bittere noodzaak om tot een echt goede correctie te komen.

Ik ga de washermod en de xtra cut MF nog proberen.

Stel ik zou aan de rotary gaan, hoe lang heb je daarmee nodig om een gemiddelde hoeveelheid lakdefecten te verwijderen?
 
Ik krijg op zich wel correctie, maar het duurt zo gruwelijk lang... Als ik 4 a 5 hits moet geven om de defecten echt eruit te halen en dan nog afwerken dan heb je gewoon 2 volle dagen nodig om bijvoorbeeld een BMW 3 touring te corrigeren

Toch denk ik dat de methode dan niet optimaal is. Als ik met mijn DAP op een typische Audi-lak al sneller resultaat behaal, moet je met een LHR15 + MF toch wel sneller zijn.

Stel ik zou aan de rotary gaan, hoe lang heb je daarmee nodig om een gemiddelde hoeveelheid lakdefecten te verwijderen?
Ik heb weinig ervaring met een rotary, maar je corrigeert dan uiteraard een stuk sneller. Iemand die makkelijk om kan gaan met een rotary, die zal weinig defecten veroorzaken en kan met een D/A simpel nawerken. Sterker nog, iemand die erg goed een rotary beheerst, kan er mee finishen. :p

Ik heb voor een D/A gekozen omdat ik te verwend ben met het gemak van een D/A. Een rotary zal ik vast wel onder de knie kunnen krijgen met veel tijd en moeite, maar alleen de doorgewinterde roterende-poetsers vinen het fijn werken en kunnen er ook mee werken. Dus, zal je tijd winnen in de correctie-phase, maar moet je ook weer nawerken met een D/A. (+ de risico's bij onjuist gebruik)


Greeetz
 
-Ik heb nog Meg's xtra cut MF pads liggen om te proberen.

deze icm de M105 is mijn zwaarste geschut, waarmee ik toch na een hit of 3 serieuze defecten (krassen) eruit heb bij harde BMW lakken.
Wel opletten want die worden snel warm.

Zijn je pads niet verzadigd waardoor de 'haartjes' plat liggen? want dan snijdt de pad niet meer voldoende.
Ben je ook zeker dat de schijf draait? Ik heb er een zwarte streep opgezet om dat te controleren, bij redelijke druk durft de Rupes (MKII) al eens stoppen met draaien. Mijn Vertool niet. (beide 21)
 
@PeterS : Pads maak ik echt heel regelmatig schoon. Na een 60x60 sectie uitborstelen, na 2x 60x60 wisselen/uitspoelen. Marker streepje op de BP roteert ook gewoon.

@Quantoxx : De mogelijkheden op schade houden me tegen. Opzich boeit het me niet als je tijdens de eerste correctie wat banen trekt met een rotary. Heb afgelopen weekend een zwarte Polo gedaan waar de grasmat van de Ajax Arena in de lak gepolijst zat. Dat heb je er dan weer zo uit met een Rupes.

Probleem zit echt in de swirls. Genoemde polo was altijd met goede bedoelingen met de hand gepoetst, maar had daardoor diepere waskrassen dan normale swirls van een wasstraat. Dan heb je gewoon echt 4 a 5 hits nodig.

Waar zou ik het qua techniek nog in kunnen zoeken? Armsnelheid omlaag? Druk op de machine zet ik niet, puur het gewicht van de machine. Dat werkt in mijn ervaring beter dan wel druk zetten.
 
In mijn ervaring is een BMW lak over het algemeen wel wat harder van de gemiddelde vag lak... Geloof best wel dat een een hit of 4 nodig heb... En dan hoeft er niet meteen iets mis te zijn met je werkwijze hoor!

Heb je voor een Rotary ervaring nodig? Ja! Maar het word wel een beetje overdreven af en toe.. Als ik het zo lees heb jij best wat ervaring met een DA... Als jij je gewoon een beetje in leest.. Op yt staan een paar goede filmpjes.. En gewoon weg blijft van plastic delen ga jij geen schade aanrichten hoor... Hologrammen misschien maar die heb je er zo uit met een hit op de DA!

Als ik je verhaal een beetje lees denk ik dat een Rotary best rendabel zal zijn.. Ik heb zelf 2 BMW's mijn familie rijd BMW en de meeste van mij vrienden ook... Dus ik heb al best wat BMW's gedaan... En de Rotary heeft mij toch een hoop tijd bespaard!

Mijn advies (voor wat het waard is) ge zeker geen 21 of een 15 mark2 kopen... Maar kijk dan voor een mooie Rotary!
 
@Zluytr: Een Rupes MK2 is ook geen optie. Doet hetzelfde trucje, alleen een beetje beter. Washermod wil ik wel nog proberen. Remfunctie heb ik toch niet nodig, haal de machine toch nooit van de lak voordat deze stil staat.

Ik heb wel eens met een Rotary gewerkt tijdens een uitgebreide wetsand klus en opzich ging dat prima. Er zit alleen altijd zo'n stemmetje in mijn achterhoofd: wat als ik het verpest op iemand anders zijn auto... Zal gewoon een kwestie van oefenen en wennen zijn.

Wat zou ik allemaal nodig hebben als ik toch de stap zet naar een rotary?
 
Ik heb uiteindelijk ook meerdere hits moeten maken om uberhaubt al een goede combinatie uit te vinden.
Qua pads:
Sandwich zwart witte spiderpad
Buff&Shine mf cutting pad
Qua polijstmiddel
S3
Good luck!
 
Een Rotary is idd handig dan :p

Ze komen meestal zonder backingplate.. Dus die moet je aanschaffen.. Ik gebruik zelf 2 verschillende backing plates (heel makkelijk wisselen op een Rotary) en dan in de zelfde maten als mijn 15 en mini (ben even te lui om te kijken welke maten dat zijn)

En dan vind ik roterend wol lekker werken.. Hangt natuurlijk van de lak af... Maar op de gemiddelde BMW wel. Ik heb zelf de wol pads van flexipads..

Roterend op wol gebruikte ik altijd veloce maar tijdens de laatste sale heb ik een liter Scholl S2 gekocht... Had daar ooit een klein flesje van en dat beviel ook bijzonder goed. Maar veloce werkt ook prima.
 
Probleem zit echt in de swirls.

Nieuw die moeten er na 1 hit al uit volgens mij hoor.
Trager bewegen en beetje druk zetten toch dan?

Nou, er zijn uitzonderingen, heb ik jammer genoeg ervaren. Op een VW Lupo kreeg ik na meerdere hits met mijn DAP900 V3 - Monello Geel - Veloce, de swirls nog steeds niet uit de lak. De auto glom als een malle en de kleur was weer helderder, maar de swirls zeker nog aanwezig.

Misschien heeft @EJ2NH503P een auto te pakken waar dit helaas het geval is?



Greetz
 
@350Z je heb wol en wol... Daar zitten verschillende gradaties in.

Ik gebruik een medium.. Maar deze conbi is al behoorlijk hardcore hoor