• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze maken - nieuwe machine

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.932
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya GlimKezen & GlansPoppen!

Op de planning staan 2 mooie auto's met een hardere lak dan gemiddeld. Dit betreft een Audi en een Porsche.
Momenteel ben ik net klaar met het polijsten van een andere Porsche en dat gaat redelijk met mijn DAP900 V3, maar vraagt toch behoorlijk wat tijd per paneel. (Meerdere hits, meer verbruik in polijstmiddel, etc)

Een testspot op de Audi laat zien dat 2-3 hits met de DAP + Foam Geel + S3 al een goed resultaat laat zien, maar een vierde ook nog wel zou kunnen om nét dat beetje extra te pakken. Bij de Porsche verwacht ik dat deze zich wat beter laat corrigeren.

Met de eigenaar van beide auto's heb ik nog niet concreet besproken wat hij wil laten doen en wat dit gaat kosten. Maar ik heb het er met hem over gehad dat ik eigenlijk een Rotary zou willen aanschaffen om op harde lakken zoals zijn auto's hebben, sneller te kunnen aanpakken, maar dat een degelijke machine al snel €400-500 zal kosten.

De eigenaar gooide toen in de groep dat ik maar even moest gaan uitzoeken wat het moest gaan kosten en dat hij bijv. ook in de vorm van een Rotary zou kunnen betalen.

Ik verdiep mij regelmatig in het machinaal poetsen met een Rotary of Excenter, heb ook deelgenomen aan een Rotary clinic bij CC, maar kom eigenlijk niet tot een concreet antwoord op mijneigen vraag;

Wil ik een Rotary aanschaffen en met beleid SNELLER kunnen poetsen, of wil ik een Excenter kopen met meer uitslag om in dezelfde als mijn DAP meer correctie te behalen?


Dan lees ik weer ergens dat een Excenter met meer uitslag niet perse meer correctie heeft, maar een betere finish...

De combinatie ''Corrigeren met een Rotary en afwerken met een Excenter'' spreekt mij het meeste aan qua logica die ik nu in mijn hoofd heb.

Backingplate verwisselen op mijn DAP is ook onhandig i.t.t. een Flex Rotary waar je de plate er gewoon effe afdraait.

Of toch maar MF-pads proberen op de DAP?

Enzovoorts enzovoorts...



Wat is jullie mening en ervaring met mijn ''Zie door de bomen het bos niet meer''-probleem?


Greetz
 
Laatst bewerkt:
Ik werk al jaaaren met de Festool Shinex RAP150 en DAP
(eerst de 500v1,nu 900v2)
Nooit echt behoefte gehad om wat anders te proberen...
Wel tussendoor eens een Flex VRG (geforceerde excenter) erbij gehad, maar gauw weer weggedaan. Totaal geen meerwaarde in mijn ogen.

Vele mensen (en 'pro' detailers) zij lyrisch over Rupes BigFoot systeem, hartstikke leuk als je daar blij van wordt.
Mijn mening?
Goede detailers kunnen ook met een rotary overweg en daarmee (zo goed als) hologramvrij finishen op bijna elke lak.
Nee, dat is geen gegeven, alleen maar mijn kijk op de zaak...
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Bij de Rupes heb je idd met de 21mm bijvoorbeeld een grotere uitslag.
En door hen wordt idd gezegd dat je een strakkere finish zal krijgen maar daarbij ook meer correctie haalt.
Waarom: omdat je gewoon veel meer oppervlak bereikt met de grotere uitslag van inplaats van de 8mm die je benut.
En kwa mf cutting pads zul je zeer zeker meer correctie halen ,maar hou daar wel rekening mee dat je niet gunstiger in polijst middel zal uitzijn.
Want je moet de mf pad goed primere met polijst middel dat alle vezels voorzien zijn van polijst middel dit hoeft wel maar 1x gedaan te worden.
 
Hier ook al jaren een tevreden Festool Shinex rotary gebruiker.

De rotary gebruik ik voor het grovere en snellere correctie werk. En de d/a voor het afbouwen.

De Bigfoot heb ik erbij als luxe. Gewoon omdat het kan.
En ja, ik blijf de DAP ook gewoon gebruiken.
 
Wil ik een Rotary aanschaffen en met beleid SNELLER kunnen poetsen, of wil ik een Excenter kopen met meer uitslag om in dezelfde als mijn DAP meer correctie te behalen?

Je hebt de clinic gevolgd en de vraag kun je volgens mij zelf het beste beantwoorden: Ga je met een rotary sneller klaar zijn? ....ik denk persoonlijk dat dat niet zo is. Met de excenter nabewerken kost ook tijd.
Niks mis met een Festool Shinex, maar erg duur. Je hebt ook nog de Flex PE 14-2-150 die het prima doet. Je zou ook naar een tweedehandse kunnen zoeken...
Wellicht kun je ook bij iemand een excenter met meer uitslag proberen om zo een beter beeld voor jezelf te krijgen. Volg vooral je eigen mening want jij moet ermee poetsen.
 
Thanx voor de reactie, luitjes!

Bij de clinic werd juist aangegeven dat je een rotary kiest voor de snelheid. Puur snelheid.

In een recent topic werd door een medewerker van CC aangegeven dat een grotere uitslag veelal voor een strakkere finish zorgt, niet perse meer correctie.

Mijn standpunt is dat ik veelal voor anderen detail. Het is en blijft een hobby omdat ik het werk erg leuk vind, maar om nou voor elke detail 2-3 dagen nodig te hebbenis ook niet leuk meer, haha! Stel dat ik toch voor mijzelf iets kleins begin, snoep je van je eigen winst als je uren langer bezig bent.

Ook heb ik vernomen dat er in 2016 een nieuwe 15mm excenter wordT uitgebracht van Rupes..?
Ik vind het gemak van mijn DAP wel lekker werken in tegenstelling tot een rotary. Als je dit niet in de vingers hebt kun je misschien op een vlak paneel wel wat bereiken, maar verticaal en kleine stukkies zullen al een stuk minder leuk zijn. Dus als een excenter met grote uitslag meer correctie heeft als mijn DAP, maar ik iets meer moeite moet doen om hem in bedwang te houden en toch de veiligheid heb van een excenter, klinkt dat goed.

Greetz
 
Ow, dat heb ik effe helemaal gemist! Haha.

Kan iemand mij concreet vertellen:

- Correctie-kracht is in vergelijking met mijn DAP?
- Maakt meer uitslag de machine minder hanteerbaar?
- Als ik een 15 erbij neem, gebruik ik dan mijn DAP nog wel?
(Kleine plate op zetten, gebruiken voor smallere delen?)
- Stel dat ik ooit iets ga wetsanden, red ik het om deze plekken te polijsten?
(Denk het wel, duurt alleen langer?
- Zijn mijn Monello Foam pads geschikt voor deze uitslag?

Waarom heb ik tijdens mijn werkervaring bij 2 poetsbedrijven nooit gehoord van een excenter? Nu ik meer kennis heb, en terug denk aan die tijd, zag ik collega's alleen met een rotary werken. Wist niet wat hologrammen waren, maar had ze ook nog nooit gezien daarom

Aarrgh, word een beetje gek ervan, haha! 400-500 euro voor een D/A of Rotary en zie even door de bomen het bos niet meer...

Ik denk dat ik CC ook maar eens een mailtje stuur om wat extra info.

Thanx!
 
Laatst bewerkt:
@ivo's - Maar poets jij al jaaaren je eigen auto, of ook voor anderen?

De Rupes die jij bedoelT zijn excenters met een grotere uitslag, toch?
Ja, ik bedoel de 15 en 21mm's
Ik heb al menig auto/bus/vrachtwagen gedaan, en zelfs ooit een boot.
Merendeel dus niet van mezelf.
Sowieso, laatste 4jr maak ik 55-60K km's per jaar, eigen auto bijhouden is geen doen meer.

Heb op het punt gestaan om het bedrijfsmatig te gaan doen, maar ben blij dat ik die keuze niet gemaakt heb uiteindelijk.
Detailing is voor mij hobby, passie, ontspanning.
Ga je dat bedrijfsmatig doen, krijg je ongetwijfeld het 'moeten' en dus ook verliezen van passie en ontspanning.
 
Heb op het punt gestaan om het bedrijfsmatig te gaan doen, maar ben blij dat ik die keuze niet gemaakt heb uiteindelijk.
Detailing is voor mij hobby, passie, ontspanning.
Ga je dat bedrijfsmatig doen, krijg je ongetwijfeld het 'moeten' en dus ook verliezen van passie en ontspanning.

Valt goed mee hoor, als je het als bijberoep doet toch. Slecht 2 auto's per jaar en ben volledig uit de kosten.
Ik denk dat het meer van het "moeten" is vanaf je fulltime je beroep er van wilt maken.

Ontopic: Mijn keuze staat vast, binnenkort de bigfoot LHR15 mark 2.
Volgens wat ik op amerikaanse sites heb gelezen is het gat tussen corrigeren met een rotary of het corrigeren met de LHR15 mark 2 nauwelijks te bespeuren.

Ik blijf als grote voordeel de veiligheid voor de lak vinden. Kans op hologrammen is er niet, door de lak heen gaan ook niet.
 
@DT89 Kans om door de lak heen te gaan is er natuurlijk altijd, maar ik snap je punt ;) Als ik een nieuwe machine ga kopen wordt het ook iets als Rupes LHR15
 
Hey @DT89,

Als ik mij voorstel dat ik het beroepsmatig ga doen, wat ik de laatste tijd écht behoorlijk veel doe (het voorstellen), dan word het knap lastig om met 2 auto's per jaar al uit de kosten te zijn. Ikzelf beschik alleen over mijn machine en producten en verder niets. Dus het gebruiksklaar maken van een werkplaats, huren van een ruimte en het betalen van de onnozel hoge huur (in mijn omgeving), de vergunningen, het voldoen aan de (milieu/veiligheids) eisen, vaste lasten, verzekeringen, enzovoorts... dan is het al snel niet leuk meer en komt het ''moeten'' zoals @ivo's aangeeft wel aan bod. Als dit ''moeten'' er dan eenmaal is, zal ik ook moeten zorgen voor genoeg klanten, wat ook weer tijd en geld kost, alleen al om bovenstaande dingen te bekostigen en dus niet in het rood te lopen.

Ontopic: Mijn keuze staat vast, binnenkort de bigfoot LHR15 mark 2.
Volgens wat ik op amerikaanse sites heb gelezen is het gat tussen corrigeren met een rotary of het corrigeren met de LHR15 mark 2 nauwelijks te bespeuren.

Ik blijf als grote voordeel de veiligheid voor de lak vinden. Kans op hologrammen is er niet, door de lak heen gaan ook niet.

Wauw, dat klinkt goed. Ik ben nog een behoorlijke hark wat betreft mijn skillz met een Rotary, en vind het gemak van mijn DAP heerlijk. Op dit moment weet ik dus gewoon écht niet meer wat het beste is. Bijv. de Audi S4 die gepland staat, zal behoorlijk wat tijd in beslag gaan nemen met mijn DAP, maar is ten alle tijden veiliger. Echter vraag ik mij af hoezeer de correctie bij elkaar ligt tussen een D/A met meer uitslag en een Rotary.

* Met een Rotary vermijd je randen en dergelijke / Met een grote uitslag Excenter kom je niet lekker bij randen/hoeken/etc. (Soms 2de machine nodig)
* Een Rotary neem je voor snelheid / Een Excenter nemt meer tijd in beslag, maar je werkt veiliger. (Bij Rotary liever een extra Excenter)
* Gebruik Rotary moet je wel effe in de vingers krijgen / Gebruik Excenter is makkelijker.

het gat tussen corrigeren met een rotary of het corrigeren met de LHR15 mark 2 nauwelijks te bespeuren.
Als dit zó dicht bij elkaar ligt, dan is de excenter uiteraard de keuze. (Lijkt mij) Alle voordelen van een excenter én de correctie van een Rotary?

.... Opnieuw verdwaald...
 
Laatst bewerkt:
Mag ik je deze adviseren?

image.jpeg



:innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Ozy en Dieter
Sowieso, laatste 4jr maak ik 55-60K km's per jaar, eigen auto bijhouden is geen doen meer.

Waarom kan je eigen auto niet bijhouden? ik rij ook 50 tot 60 K per jaar, en weet zeker dat ik iets meer M2 heb om bij te houden.
Maar als het straks beter weer is gaat echt de polijst machine er overheen.
 
@Quantoxx De DAP is zeker geen slecht toestel, leuk voor zelf thuis je wagen rustig te doen. Maar hij komt echt te kort voor de wagens die jij wilt doen. Wat ik veel zie en ook zelf ga dien is de rupes 15 i.c.m. een DAP met kleine backing plate voor de hoekjes en kantjes waar je met de rupes 15 niet aan kan. Finishen doe je uiteindelijk toch me je rupes. Als je geld te veel hebt neem je de bigfoor nano er ook bij ;)

Ik denk dat het ook afhangt wat je zelf het leukste werken vind. Ik vind een rupes een plezier om mee te werken in tegenstelling tot een rotary.
De technologie staat ook niet stil dus het gat tussen een DA & rotary word logischer wijze kleiner. Zeker nu met de mark2.

Misschien bij CC eens horen of je beide eens mag testen ? Een rotary vs rupes.

Maar ik begrijp je gedachten, heb er ook lang mee rond gelopen met rotary of exentrisch ? :D
 
Waarom kan je eigen auto niet bijhouden? ik rij ook 50 tot 60 K per jaar, en weet zeker dat ik iets meer M2 heb om bij te houden.
Maar als het straks beter weer is gaat echt de polijst machine er overheen.
Onder bijhouden versta ik wekelijks wassen en minimaal maandelijks waxen.
Gezien mijn werk en reistijden, hou ik al weinig weekend meer over, dus dan maar minder tijd voor de auto('s).
Ook nog zoiets als vrouw, vrienden en huisje...
 
@Quantoxx De DAP is zeker geen slecht toestel, leuk voor zelf thuis je wagen rustig te doen. Maar hij komt echt te kort voor de wagens die jij wilt doen. Wat ik veel zie en ook zelf ga dien is de rupes 15 i.c.m. een DAP met kleine backing plate voor de hoekjes en kantjes waar je met de rupes 15 niet aan kan. Finishen doe je uiteindelijk toch me je rupes. Als je geld te veel hebt neem je de bigfoor nano er ook bij ;)

Ik denk dat het ook afhangt wat je zelf het leukste werken vind. Ik vind een rupes een plezier om mee te werken in tegenstelling tot een rotary.
De technologie staat ook niet stil dus het gat tussen een DA & rotary word logischer wijze kleiner. Zeker nu met de mark2.

Misschien bij CC eens horen of je beide eens mag testen ? Een rotary vs rupes.

Maar ik begrijp je gedachten, heb er ook lang mee rond gelopen met rotary of exentrisch ? :D

Hey Hallo,

Bedankt voor je reactie!

Als ik een 2de machine zou aanschaffen, zou mijn DAP inderdaad een kleine backingplate krijgen. Soort van permanent, want de plate verwisselen is niet zo handig bij de DAP. Als ik de stap maak om de 2de machine erbij te nemen, ga ik sowieso naar CC-HQ om eens wat te proberen. Een 2de machine is ook handig als reserve, mocht ik één van de twee slopen ofso, haha!

Geld teveel is nou niet bepaald hoe ik de huidige situatie zou omschrijven, haha! :p

Ik red mij aardig met de DAP900 en ben daardoor ook niet echt up-to-date met de ontwikkelingen omtrent machines.


Thanx!



EDIT - Wat zijn dan eigenlijk de voor-nadelen van een LHR15 tegenover de LHR21?

Zorgt deze nóg grotere uitslag voor meer correctie en/of finish?
Is een nadeel weer dat zijn werkvlak groter is?

Hihih... :p Zo blijven we bezig!
 
Laatst bewerkt: