• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien...

Ik denk dat dit nog wel mee valt Paultjuh. Mijn auto staat ook altijd onder de bomen en daar komt iedere dag weer hars van af (een aantal uren na een wasbeurt zit er al weer hars op). Toch heb ik afgelopen keer voor het aanbrengen van wax weer even gekleid omdat ik ook dacht dat dit wel nodig zou zijn met al die hars. Ik heb de motorkap en het dak gedaan (liggende delen) en er kwam nagenoeg geen troep vanaf, de klei bleef mooi wit.
Op zich is dit denk ik ook wel logisch, want als de auto goed in de wax staat zou de hars in principe niet de mogelijkheid hebben zich op de lak te hechten, maar zal het "op" de waxlaag terecht komen in plaats van direct op de lak.
Na het wassen is alle hars gewoon weer verdwenen. Wel merk ik persoonlijk dat de waxlaag sneller verdwijnt door de hars, met name doordat de beading na een week niet meer zo goed is als op de dag van het aanbrengen van de wax. Ik weet niet wat jou ervaring hierin is?

Gr Patrick
 
euhm ervaring? ghehe
nee ik begin eigenlijk net met poetsen
voorheen deed ik altijd de auto wassen naast de wasstraat en thuis even afdrogen en een laagje wax erop
maar dat resultaat viel me altijd tegen vandaar dat ik het nu goed wil gaan doen
 
Heb het idee dat deze hars bijzonder hardnekkig is, de druppels zijn kleiner dan normaal, en ze lijken wel te 'slinken' na een wasbeurt, maar echt weg zijn ze m.i. niet. Wat mij dus ook trof was dat de glans in een keer sterk was verminderd na het afspuiten in die wasbox. De hars had ik toen nog niet eens gezien, want er lag een enorme berg meuk op de auto (van de regenbuien + bomen). Ik vond het op zich een goede hogedrukspuit, met lekker warm water (wat achteraf bekeken de hars wellicht deels zal hebben gesmolten) maar zoals gezegd was de glans in een keer minder. Mitt had ik niet bij me, dus alleen gespoten met shampoo en nagespoeld. Paar dagen daarna met de hand gewassen op de gebruikelijke manier, toen was er weer wat meer glans, maar ik voel dus nog steeds iets op de delen die ik niet gekleid heb. En je kunt toch echt niet zeggen dat er niet voldoende wax op zat...
 
Als er hars op de auto zit gaat het dezelfde dag er echt af anders zit je echt te kloten.
 
Ik ben blij dat jij hetzelfde constateert als mij Sven. Ik had er al een topic over geopend, maar kreeg daar weinig respons op.
Ook ik vind de glans afnemen door de hars terwijl de waxlaag slechts een week daarvoor is aangebracht. Wanneer ik de auto echter weer was (met Gold class) komt de glans weer naar boven, precies zoals jij het ook beschrijft. Echter vind ik bij het wassen ook dat de waxlaag niet meer is wat het was vlak na aanbrengen, terwijl het slechts een week geleden is. Dit valt met name te zien aan de beading of eigenlijk het ontbreken er van. Ik schrijf dit zelf toe aan de hars die invloed heeft op de waxlaag, maar ik weet niet of jij dit ook zo ervaart?

Gr Patrick
 
Dibbuz zei:
Als er hars op de auto zit gaat het dezelfde dag er echt af anders zit je echt te kloten.

Moet je het wel kunnen zien natuurlijk... :p Zat bovendien aan de andere kant v/h land, en was vrij druk met van alles en nog wat, dus al blij dat de WAF geen problemen gaf m.b.t. het tussendoor afspuiten van de auto...

Mamnuvo zei:
Ook ik vind de glans afnemen door de hars terwijl de waxlaag slechts een week daarvoor is aangebracht. Wanneer ik de auto echter weer was (met Gold class) komt de glans weer naar boven, precies zoals jij het ook beschrijft. Echter vind ik bij het wassen ook dat de waxlaag niet meer is wat het was vlak na aanbrengen, terwijl het slechts een week geleden is. Dit valt met name te zien aan de beading of eigenlijk het ontbreken er van. Ik schrijf dit zelf toe aan de hars die invloed heeft op de waxlaag, maar ik weet niet of jij dit ook zo ervaart?

Yep, zelfde ervaring hier. Tot zover geen echt bewijs waar dit aan ligt.

Ik had bedacht dat door het afspuiten met warm water - gericht op het verwijderen van los vuil, NIET op het verwijderen van hars, want die had ik immers nog niet gezien - de hars wat was gesmolten en verder over de lak was uitgespreid.

Naar mijn gevoel kan (vooral oudere) hars niet altijd goed verwijderd worden met wassen alleen, en laat het een 'laagje' op de lak achter wat glans en beading vermindert. De Gold Class heeft wat glansdeeltjes in zich, waardoor de glans weer iets toeneemt, maar de rijke glans van de wax zit verborgen onder dat laagje hars... (in theorie dus, maar dat lijkt mij de meest aannemelijke verklaring).

Plan is om een thermostaatkraan in de garage aan te leggen, zodat de Kärcher met warm water kan werken. Als je er op gericht bent om hars te verwijderen krijg je het daarmee vaak wél weg in mijn ervaring.

Tot dusver werkt kleien voor mijn gevoel nog het beste om de lak weer helemaal schoon en glad te krijgen.

Als anderen nog goede tips hebben m.b.t, het verwijderen van hardnekkige hars hoor ik het graag!
 
hmmmzz. moet ik toch maar eens een andere plek vinden voor de auto, op het werk lukt dat wel, thuis word moeilijk
bij elke parkeerplaats staan wel bomen
 
DSCN1889.JPG
 
Naast mijn huis staan nog 2 berkenbomen waarmee ik dit graag zou willen doen..... Helaas is het gemeentegrond. Wat daar niet voor troep uitvalt en waait.
 
Sven S8 zei:
Drastisch, maar effectief... :D

Geen ruimte voor een carport, Paultjuh?

nee wij kunnen met de auto niet bij huis komen
m'n vader is er wel mee bezig geweest 28 jaar geleden maar ze willen van het voetpad voor het huis geen weg maken :sob:
anders hadden we een hele mooie brede carport met de buren gehad
in de garage hebben we ook geen plek om elke dag een auto in te zetten
staat de motor al in en een aardige werkbank
auto past er net in, maar niet om elke dag te doen
ze hebben al 7 jaar het plan om hier in de buurt meer groen weg te halen..... maarja
 
Tja, overheid hè... Die doet meestal het tegenovergestelde van wat de burgers willen. :(

Maar als de buren meewerken kun je met elkaar nog wel eens iets bereiken. Gewoon met elkaar een actiegroep(je) opzetten en flink 'doorzeuren' dan willen ze nog wel eens door de knieën gaan (om van het gezeur af te zijn). ;)
 
Op ons parkeerterreintje in de achtertuin staan ook 2 van die gigantische berken. En helaas zijn de 2 garages al bezet :sob: 1 dag je auto onder de boom en je kan amper nog door de ramen kijken.

Echter was ik de hars er vanaf, en ga ik vervolgens kleien zit er zo goed als niks op m'n blokje klei...... :confused:
Neemt niet weg dat die bomen onwijs irritant zijn, daarom komt er volgende week een snoeier langs om ze kort en klein te hakken :party: :party:
 
Toevallig stond mijn wagen bij bomen, en samen met de regen is er veel rotzooi op de autogekomen. Wel een en ander kunnen verwijderen, maar je voelt nog steeds enige aanslag. Nu las ik dat je de wagen weer kan kleien.

Vraag:
Wordt de waxlaag dan niet aangetast door de detailer i.c.m. het kleien? of moet het waxen herhaald worden?
 
Na het kleien moet je inderdaad steeds opnieuw waxen. De klei haalt de waxlaag weg. Maar als je na het kleien de tuinslang zou nemen om de beading te controleren zou je eigenlijk niet denken dat de wax weg is. Maar laat je niet vangen. Het is nu de waterafstotendheid van de detailer die je ziet.
 
Kleine aanvulling: kleien haalt een deel van de waxlaag weg, niet de volledige waxlaag. Een waxlaag zit namelijk zowel "in" als "op" de lak. Klei verwijderd het gedeelte op de laklaag. Als je de waxlaag helemaal wilt verwijderen, dan moet je een paintcleaner gebruiken.
 
Nou, ik heb gister even mijn motorkap gekleid. Eerst goed gewassen natuurlijk. Ik had het laatst nog gedaan, maar nu had ik vogelpoep op de motorkap die ik er met de spons niet af kreeg. Bleef een hele vieze wazige vlek over...

Vogelpoep heeft max drie dagen erop gezeten, ben 3 dagen niet thuis geweest en heb hem schoon weggezet, maar krijg het nu al niet meer uit de lak GVD.

Ik mezelf helemaal het schompes geboend met die klei, maar krijg niets weg. Nog geen fractie. Ben er bang voor dat het in de lak in gevreten. Iemand die weet hoe ik de (rest) vlekken van bird-pooh eruit krijg?

Tevens zag ik net met lichtval ook dat de klei krassen gemaakt heeft tijdens het kleien, ik zie precies de krassenzoals ik ook geboend heb. Gek, lak was compleet schoon, en de klei was totaal niet vies :S


Was toch al van plan om de boel te polijsten met een polijstmachine, maar nu zeker nu er weer extra krassen op de lak zitten :(
 
De vlekken in de lak van de vogelshit zijn inderdaad ingevreten, dat ga je dus nooit wegkrijgen met de klei, het is tenslotte geen oppervlakte vervuiling maar het is nu een lakdefect. Ik had het van vogelshit die er slechts 1 dag op had gezeten }:)w . Gepolijst en het is voor 95% weg, maar dat lukt niet altijd.