• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krassen in nieuw gespoten lak

Ford Capri

Detailing trainee
20 jan 2016
9
25
47
Ik heb het volgende probleem met de lak van mijn Capri. Er zitten krassen in de lak, die ik er met alleen polijsten niet uit krijg. Volgens de spuiter (die ook de voorbehandeling heeft gedaan), komt het bij 2k lak regelmatig voor dat deze wordt opgeschuurd en gepolijst nadat deze is gespoten. Een discussie op zichzelf, maar daar gaat mijn vraag niet over.

De vraag is of ik deze krassen er inderdaad nog uit ga krijgen door de lak op te schuren en te polijsten. Zie ook bijgevoegde foto's. De krassen zijn niet voelbaar, maar lijken dieper in de lak (de ondergrond?) te zitten. Ik ben bang dat als ik aan de gang ga met schuren (korrel 2500 nat) ik eerder op de primer zit dan ik de krassen eruit heb.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me advies geven.

WP_20160120_14_25_06_Pro.jpg
WP_20160120_14_27_22_Pro.jpg
 
:eek:

Holy cow!

Ik heb een paar jaar geleden eens een Corvette gedaan waarvan de onderlaag niet super was gedaan, maar dat zag er lang niet zo erg uit als dit.
Ik kan er naast zitten hoor, maar ga je swirls onder een laklaag ook zo terugzien? De diepere krassen vind ik nog wat anders.

Anyway. Kun je ook aangeven met welke spullen je gepolijst hebt? Handmatig/machinaal?
 
Op de foto's is niet te zien in welke laklaag de krassen zitten, maar de 'marring' zit in de blanke laag en die moet je er in ieder geval uitkrijgen.

Ik raad je aan om Monello Veloce en Monello Mezzo te gebruiken om hiermee te starten. Zomaar schuren is niet meteen nodig.

Machinaal lijkt me wel een goede optie en denk dan aan een DAP500 of DAP900 dual action machines.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Heb begrip "Marring" is mij onbekend en over eventuele swirls in de toplaag maak ik me niet echt druk. Die krijg ik er wel uit.

De lak is echter nog niet gepolijst, maar zo opgeleverd (+/- 4 maanden geleden) door de spuiter. Capri is net weer opgebouwd en heb nog niet aan de lak gezeten. Ik heb zelf een Dap900 en de benodigde polijstmiddelen. Wil graag weten hoe het aan te pakken.

Als de krassen in de onderlaag blijken te zitten, is het dan ook nog op te lossen?
 
Probeer anders gewoon eens een stukje met je DAP en kijk wat het resultaat is. [edit: PeterS was me voor]
Krassen in een onderlaag lijken me einde oefening. Je kunt niet 'onder een laklaag polijsten'. Ik denk dat je dan even met de spuiter in conclaaf kan.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
4 maanden en nu reeds dit ....:eek:
Hoe is de auto gewassen in deze periode , met een inefficiënte methode krijg je in elke lak dit resultaat.
Misschien is de nieuwe laklaag wel erg zacht .
Heb je al machinaal gepolijst en wat was het resultaat ?
Maw : testspot en opschalen.
Zoek een collega-detailer in je buurt ????
 
Nog een keer voor de duidelijkheid. De Capri staat sinds hij gespoten is in de garage. Ik heb er niet aangezeten is zo terug gekomen van de autospuiter. Lang verhaal, maar die had de Capri al gespoten terwijl ik had aangeven dat ik de onderlaag eerst wilde bekijken/zien voordat hij hem in 2k zou zetten. Is meer een issue tussen mij en de autospuiter.

Is in 2k lak gespoten, zoals ze dat vroeger ook werd gedaan. Er zit geen blanke lak laag over heen, blanke lak zit in de lak.

Heb zojuist twee teststukken gedaan op de motorkap. Los van de krassen zit er ook de nodige vuiligheid in. Eerste deel heb ik licht opgeschuurd met korrel 2500 om ook zoveel mogelijk van de vuiligheid eruit te krijgen. Dat is goed geluk. Het lijkt er ook op dat er de meeste krassen uit de lak gaan. Heb gepolijst Menzerna PF2500 polijstmiddel. Wellicht eerst Menzerna FG400 gebruiken?
 

Bijlagen

  • WP_20160120_19_21_08_Pro.jpg
    WP_20160120_19_21_08_Pro.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 468
  • WP_20160120_19_22_14_Pro.jpg
    WP_20160120_19_22_14_Pro.jpg
    138,5 KB · Weergaven: 469
Mag ik wel zeggen dat ik het schandalig vind van welke spuiter ook om een nieuw gespoten auto terug te geven met meer swirls en defecten dan een auto van een jaar oud na diverse wasstraat bezoeken?

Ik hoop dat je met je zojuist genomen stappen de lakstaat krijgt die je Capri verdiend!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Pff, als ik het resultaat van het spuiten op de foto's zie, en de toelichting, krijg ik het idee dat ie ergens in een boerenschuur is gespoten. Ik weet niet of je een lakdikte meting gedaan hebt op de onderlaag (voor het spuiten), anders heb je ook geen idee welke lakdikte je nu hebt als toplaag, en dan ga je misschien wel heel snel door de nieuwe laklaag heen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Even voor de duidelijkheid: Je kreeg de auto terug van de spuiter met zoveel shit in de lak...?

Dan had ik niet eens nagedacht over hoe ik dit zou gaan behandelen, ik had de spuiter er effe bij geroepen zodat hij kan zien wat een prutswerk hij heeft geleverd en dat hij de boel over kan doen.


Greetz
 
Als de auto inderdaad zo opgeleverd is door de spuiter, begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dat toen geaccepteerd hebt.
Nu vrees ik voor een welles nietes discussie tussen jou en de spuiter... Zeker omdat de auto alweer 4 maanden bij je in de garage staat, je er zelf al aan bezig bent geweest (opbouwen auto en polijsten) en de spuiter op dit alles natuurlijk geen invloed heeft gehad.

Ik hoop dat je de krassen er uit krijgt! Zo'n project verdient het om uiteindelijk een mooi resultaat te krijgen!
 
Bedankt voor alle reactie en medeleven :).

Klopt inderdaad dat de spuiter slecht (understatement) werk heeft geleverd. Om die reden had ik hem al teruggebracht en is hij 4 maanden geleden opnieuw gespoten. Helaas zonder het gewenste resultaat. Ik dacht goede afspraken gemaakt te hebben, o.a. door de afspraak te maken dat ik de Capri zou gaan bekijken op het moment dat deze klaar stond om te gaan spuiten. De spuiter heeft zijn eigen plan getrokken en de Capri gespoten voordat ik deze heb kunnen bekijken. Vervolgens was het snel ophalen en anders zou hij buiten gezet worden. Enfin, de Capri was me meer waard en daarom heb ik hem opgehaald en ben ik niet verder in discussie gegaan. Overigens een derde keer zou ongetwijfeld geen beter resultaat hebben opgeleverd. Achteraf was het niet zo slim om hem eerder al wel te hebben betaald, voordat alles in orde was. Enfin dat hoofdstuk wil ik graag sluiten, zoals in het begin van dit bericht aangegeven. Ben in ieder geval voor de toekomst een stuk wijzer geworden en zal me dit niet nog eens laten gebeuren. Verzoek ik me hier niet meer aan te herinneren :pensive:.

Doel nu is de Capri zo acceptabel mogelijk te krijgen. Hopelijk zitten de krassen niet in de onderlaag. Heb geen idee hoe ik dat kan zien/beoordelen. Tips hoe ik de lak op acceptabel niveau krijg zijn welkom. Plan nu is te starten met polijsten met Menzerna FG400.
 
Misschien heb je dat nodig, misschien ook niet. FG400 is best grof.
Ik weet niet wat je aan spullen hebt, maar begin eens met een medium polijstmiddel en medium/stevige polijstpad en kijk eens wat het resultaat is (testspot).
Kun je altijd nog opschalen.
 
Wauw... Tot tweemaal toe beanhazen. Blijf het in zijn geheel een apart verhaal vinden.

Maar goed, dan begrijp ik nu dat we kunnen over gaan tot herstellen.

Wat dat herstellen betreft, heb ik door de foto´s en toelichting het idee dat het spuitwerk is gedaan door een beunhaas met tijd over, die met zijn linkeroog in zijn rechter broekzak kijkt. Is dit spuitwerk überhaupt nog wel te vertrouwen? Is het wel juist afgemeten, is de voorbereiding wel netjes geweest, etc. Mochten er dieper in je lak defecten bevinden, wil je dan wel zo diep gaan om ze te corrigeren, zeg maar.

Wat ik tot nu toe begreep, is dat je wetsanding + polijsten al geprobeerd hebt en kwam je tot een behoorlijk resultaat. (Foto 1) Wat is er nu nog zichtbaar aan defecten?

Hopelijk zitten de krassen niet in de onderlaag. Heb geen idee hoe ik dat kan zien/beoordelen.
Als je defecten niet kan voelen, zullen ze dieper in/onder je verf zitten.


Greetz
 
Denk dat de TS er niets aan heeft , maar ik vrees dat het nooit echt "goed" kan worden.
Heb al eens gelezen/vernomen dat je een dikkere blanke eindlaag kan bekomen door eerst de bestaande blanke lak lichtjes op te ruwen ( soort van sponsje ipv schuurpapier ) en dat daarover terug wordt gespoten ...al dan niet met eerst meer verdunner en later met een gewone combinatie om af te werken . Dat dunnere mengsel is dan nodig om beter te hechten aan de bestaande lak.
Dit wordt soms gedaan om nadien de gehele auto te kunnen wetsanden , om een perfect egaal oppervlak te bekomen zonder appelsientjeshuid.
Mogelijk is de lak te ruw opgeschuurd alvorens terug te spuiten ???