• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen verwijderen BMW (en VW)

Loxy

Detailing trainee
31 jul 2016
77
20
Hoi! Ik ben hier nieuw en heb wat vragen omtrent krassen. Afgelopen week hebben we onze BMW "grondig" onder handen genomen maar helaas kregen we niet alle krassen weg ondanks dat vele erg oppervlakkig zijn. Om te reinigen gebruikte ik shampoo en klei van meguiars, nadien compound van meguiars en polish van Protech. Om af te sluiten ook nog een wax van meguiars. De lak staat terug proper, op wat spikkels vliegroest na, moet ik nog even ironx ofzo voor kopen, maar de lak is terug glad en blinkt mooi. Alleen zijn dus de krassen niet weg. Ook een vlek van ik denk een vogelpoep dat niet meteen is weggehaald is wel terug glanzend maar nog steeds zichtbaar, maar dat is misschien normaal. Nu las ik dat de lak van een BMW vrij hard is en je dus een goede compound en polish nodig hebt. Wat raden jullie aan?
 
Ben je machinaal of met de hand bezig geweest?

BMW heeft inderdaad hardere lak. Althans de (oudere) modellen. Als je dit met de hand hebt gedaan geef ik je sowieso weinig kans dat je de po-ep vlek eruit krijgt. Ook de diepe krassen vragen meer aandacht.
 
De compound van meguiars is de ultimate compound en hierbij de gele foam pads van meguiars, bij de polish ook die gele pads, de polish is van Protech, eigen merk van een firma die auto's detailed hier in de buurt.
 
Tembaco, met de hand inderdaad. Ik heb een machine, maar ook hiervoor nog niet het juiste materiaal/pads. Het is een Einhell (dtpo 1100).
 
Einhell=Rotary toch? En in dat geval zou ik daar niet direct mee aan de slag gaan.
Wat voor type BMW heb jij?
Is de auto wel eens overgespoten?
In eerste instantie zou ik em handmatig cleanen met bv Poor Boys Prof polish en dan in de Wax zetten.
Wil je de krasjes en swirls eruit hebben begin dan met een excentrische machine.
 
Dit is een rotary. Een scalpel in de goede handen als je ervaring hebt. Kijk dus wel uit dat je niet door de lak brandt.

Echter maak je met de hand niet zoveel kans op een BMW lak. Niet om de krassen of zelfs diepe krassen eruit te krijgen. Vogelpoepje zou je het best lokaal kunnen wetsanden en polijsten. Ik weet niet hoe het eruit ziet natuurlijk maar afgaand op jou beschrijving.

Carclean heeft in mijn ogen een betere variant op IronX, Monello Non-Ferro namelijk.

Je genoemde producten zijn niet verkeerd zeg maar, maar komen gewoon te kort op de BMW lak en je zou dit het best machinaal doen. Heb je geen ervaring met een rotary, dan zou ik toch een kijken voor een DAP bv.
 
Is idd een rotary (geen excentrische), niet goed? Het is een BMW 318 break, hebben ook net een tweedehands vw polo die ook wat tlc nodig heeft. Voor zover we weten is hij niet herspoten, maar hij heeft wel wat "sinaasappelvel".
 
Dit is een rotary. Een scalpel in de goede handen als je ervaring hebt. Kijk dus wel uit dat je niet door de lak brandt.

Echter maak je met de hand niet zoveel kans op een BMW lak. Niet om de krassen of zelfs diepe krassen eruit te krijgen. Vogelpoepje zou je het best lokaal kunnen wetsanden en polijsten. Ik weet niet hoe het eruit ziet natuurlijk maar afgaand op jou beschrijving.

Carclean heeft in mijn ogen een betere variant op IronX, Monello Non-Ferro namelijk.

Je genoemde producten zijn niet verkeerd zeg maar, maar komen gewoon te kort op de BMW lak en je zou dit het best machinaal doen. Heb je geen ervaring met een rotary, dan zou ik toch een kijken voor een DAP bv.


We hebben idd geen ervaring met zo een toestel (helaas), ik zal me eens inlezen over een DAP. enige tips over welke producten het wel goed doen op de lakken van BMW?
 
Veel gebruikt hier onder de BMW rijders, en dat zijn er best veel is Scholl. Dit in combinatie met de Scholl pads kom je zeker een heel eind.

Je kan hier eens kijken: https://www.Carclean.com/producten/Apparaten/Machinaal_polijsten/Dual_Action_Machines

DAP900 V3 is een zeer leuke, veilige maar toch krachtige machine voor een beginner en zelfs voor de ervaren detailer. Monello polijst middelen zijn trouwens ook gewoon goed hoor. Is op basis van Menzerna.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Loxy
Harde lak:
Scholl S3 icm Scholl sandwich zwart/witte spiderpad.
Microfiber pads kunnen ook wel eens goed werken.

Voordat je gaat polijsten is een testspot wel verstandig met bv S20 (Scholl) of Monello Mezzo op een lichtere pad
Als finish zou ik Monello Finale of Scholl S30 nemen
 
  • Leuk
Reactions: bros, Emi en Loxy
Dank jullie voor de tips! Ik ga het bekijken en dan eens wat bestellen. Een nieuw toestel zal niet voor meteen zijn, maar als ik met de hand al wat kan doen ...
 
Dit is trouwens de vlek (voor het polijsten):
62773c8ed282ee433fceeeb51a68ef3a.jpg
 
Wil je handmatig aan de slag koop dan een goede cleaner zoals Poor boys Prof polish en een zwarte handpad.
Krasjes zullen niet verminderen maar je lak is schoon en is goede voorbereiding op Wax.
Krasjes komen dan later wel evenals die vogelstront plek ,de ene strontplek kun je wegpolijsten en de andere niet heeft er ook mee te maken hoe snel je erbij was en het weer speelt ook een rol.
Helaas is er in veel gevallen toch blijvende schade in meer of mindere mate.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dat is uitgebeten vogelpoep, met een machine kun je die vlek minder maken, maar dat is wel iets wat je met beleid moet doen. Mijn auto had op de motorkap ook zo'n plek van 10-15 cm doorsnee toen ik 'm kocht. Met DAP900 en juiste pads en polijstmiddelen is de plek nog maar zo'n 5 cm in diameter. Overigens zo'n plek bestaat gewoon uit allemaal kleine barstjes in de lak (met vergrootglas vaak beter te zien), die soms doorlopen tot op het blanke metaal, daarom niet doorgaan tot alles verdwenen is, dan kan de lak ook wel eens verdwenen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Wil je handmatig aan de slag koop dan een goede cleaner zoals Poor boys Prof polish en een zwarte handpad.
Krasjes zullen niet verminderen maar je lak is schoon en is goede voorbereiding op Wax.
Krasjes komen dan later wel evenals die vogelstront plek ,de ene strontplek kun je wegpolijsten en de andere niet heeft er ook mee te maken hoe snel je erbij was en het weer speelt ook een rol.
Helaas is er in veel gevallen toch blijvende schade in meer of mindere mate.

De krassen zijn nu vanop een afstand ook al minder zichtbaar gewoon omdat de auto proper staat en glanst inderdaad, dat scheelt ook al. Verder ook veel steenslag maar daar valt al helemaal weinig aan te doen volgens mij. De vogelstrontvlek staat nu ook al beter doordat hij niet meer mat is, hij glanst zoals de rest van de auto waardoor het minder opvalt.
 
Dat is uitgebeten vogelpoep, met een machine kun je die vlek minder maken, maar dat is wel iets wat je met beleid moet doen. Mijn auto had op de motorkap ook zo'n plek van 10-15 cm doorsnee toen ik 'm kocht. Met DAP900 en juiste pads en polijstmiddelen is de plek nog maar zo'n 5 cm in diameter. Overigens zo'n plek bestaat gewoon uit allemaal kleine barstjes in de lak (met vergrootglas vaak beter te zien), die soms doorlopen tot op het blanke metaal, daarom niet doorgaan tot alles verdwenen is, dan kan de lak ook wel eens verdwenen zijn.

Oh wist ik niet! Moet ik eens een vergrootglas zoeken, ben ik nu wel benieuwd naar. Dacht het wel dat het vogelpoep was, vlek zat er al toen we hem kochten helaas.
 
Alstu @Soepergrover

van een afstandje ziet het er vrij onschuldig uit....
e9921f60.jpg


...totdat je de plek 15 maal vergroot. De lak is compleet weggevreten.
37729cce.jpg


.Hier helpt alleen nog spot repair of overspuiten, want wat weg is, is weg en komt niet terug. Nagenoeg niet te herstellen met polijsten en/of schuren
 
Wow, wist dat vogelpoep slecht was voor je lak maar had geen idee dat het zo'n gevolgen kan hebben. Hebben jullie dan altijd iets in de auto om het op verplaatsing ook weg te kunnen nemen?