Langka Complete Chip Paint Repair Kit

Discussie in 'Reviews en Tests' gestart door DKBM, 7 mrt 2009.

  1. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Voor het wegwerken van steenslagschade heb ik Langka Complete Chip Paint Repair Kit aangeschaft.

    https://www.carclean.nl/PopProductImageLarge?id=100813

    De Kit bestaat uit de volgende delen:
    - een cleaner
    - de blob eliminator (om de overtollige lak weg te halen)
    - een sealant
    - een doekje met plastic kaartje
    - en 3 staafjes (soort flinterdunne wattenstaafjes) om de verschillende producten mee aan te brengen.
    Additioneel bij dit pakket heb je nog wel de lak in de juiste kleur nodig.

    Edit 22/4: overzichtsfoto toegevoegd: inclusief de door mij gebruikte lakstift
    DSCN2785.jpg
    DSCN2786.jpg
    DSCN2787.jpg

    Eerder vandaag tijdens Easterwood heeft Tim een mini-demo gegeven hoe dit gebruikt dient te worden. De volgende stappen zijn gevolgd voordat met de repair kit is begonnen:
    - wassen + drogen
    - kleien (in dit geval met de Bilt Hamber Clay Soft)
    - voor de zekerheid nog even kort met de Professional Polish erover, zodat de ondergrond al zoveel mogelijk schoon is.
    - en last but zeker not least :! : doe een testspot met een heel klein beetje lak op een niet zichtbare plek en houdt goed in de gaten hoe snel de lak droogt! Te kort drogen zorgt ervoor dat je in de verder stappen alle aangebrachte lak weer weghaald, te lang gedroogd verf maakt het lastig om de overtollige lak weg te halen.

    Hierbij een foto van de schade:
    DSC05674.jpg

    Vervolgen aan de slag met de repait kit.
    Stap 1: het schoonmaken van de ondergrond mbv de Prepaint met een mivrovezeldoek. De ondergrond is nu schoon om de lak aan te brengen

    Stap 2: het aanbrengen van de lak mbv de bijgevoegde borsteltjes / staafjes. Let op: er is maar heel weinig lak nodig. Het gaat om het opvullen van de schade. Veel lakstiften hebben zelf ook een kwastje, deze is voor steenslag vaak te groot, waardoor je lak aanbrengt op plaatsen waar tot taal niet nodig is. Vervolgens de lak laten drogen. Hoe lang deze moet drogen, hangt af van de lak die wordt gebruikt. Langka geeft een periode tussen 2 en 24 uur aan. Sommige lakken drogen echter bijzonder snel, andere (zoals de hier gebruikte) juist heel langzaam. Langka is daarover in de gebruikshandleiding zelf niet echt duidelijk over. Een testspot kan veel problemen achteraf voorkomen.

    Hou tussendoor wel in de gaten of de beschadiging nog goed gevuld is. Mocht de lak nog niet droog zijn, dan voorzichtig extra lak in de beschadiging aanbrengen.

    Stap 3: het verwijderen van de overtollige lak dmv de blob eliminator, plastic kaart en bijgevoegd doekje
    Vouw het doekje om de plastic kaart. De kaart is bedoeld om druk te kunnen zetten, de doek beschermt de lak.
    DSC05707.jpg

    DSC05708.jpg

    Doe vervolgens een klein beetje blob eliminator op het doekje er wrijf hiermee over de opgedroogde lak. Deze zal als een bobbel op de lak liggen. De blob eliminator is een weekmaker die ervoor zorgt dat de bobbel geëgaliseerd wordt, terwijl de nieuwe lak wel in de beschadiging blijft zitten.

    DSC05709.jpg

    DSC05711.jpg

    DSC05716.jpg

    Het resultaat: de bobbel is verdwenen. Deze lak zit nu op het doekje.
    DSC05712.jpg

    Let op: de blob eliminator bevat een zeer kleine schuurkorrel. Dit kan echter zeer eenvoudig weggepolijst worden.

    De hier gebruikte lak laat een matte 'glans' achter. De glans moet terugkomen met de blanke lak

    --- tot zover deel 1. Momenteel is de lak aan het uitharden. Spoedig zal de blanke lak worden aangebracht worden op identieke wijze als de lak is aangebracht (vanaf stap 2). Vervolgens zal het gebied nog worden nagelopen met Professional Polish om de miniscuul keine marring van de blob eliminator weg te werken. Verder uit te voeren stappen zullen nog worden: Black Hole, EX-P en Natty's. Wordt dus vervolgd---
     
  2. tinus

    tinus Detailing rookie

    Lid sinds:
    18 jul 2008
    Berichten:
    1.652
    Leuk bevonden:
    1
    ben zeer benieuwd; ik ga binnenkort een polo met een flinke kras van voor tot achter (vandalisme) aanpakken en dit is misschien wel een goed product daarvoor.
     
  3. jeffrey rallye

    jeffrey rallye Detailing rookie

    Lid sinds:
    29 sep 2008
    Berichten:
    1.858
    Leuk bevonden:
    0
    ben ook wel erg benieuwd erna.. :auw
     
  4. -Vanquish-

    -Vanquish- Detailing rookie

    Lid sinds:
    1 jul 2008
    Berichten:
    664
    Leuk bevonden:
    0
    Hier ook interesse in het eindresultaat. Bedankt voor de review, hier ga ik in ieder geval veel aan hebben. Op zich kan ik leven met steenslag, maar op de motorkap heb ik 1 plekje dat me vreselijk stoort. Misschien dat dit dan een oplossing kan bieden.
     
  5. Xizer

    Xizer Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    22 mei 2008
    Berichten:
    1.610
    Leuk bevonden:
    0
    Mooi begin van de review Martin, ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat! Waarom heb je eigenlijk voor de Langka kit gekozen i.p.v. opvullen en wetsanden?
     
  6. Jeroen

    Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    2.497
    Leuk bevonden:
    58
    Mmmh wel interessant dit :-"

    (Heb welgeteld, 9 steenslagschadepikjes er op zitten, en op een rode auto met witte grondlak, ziet dat er enorm vervelend uit) ]-0

    Benieuwd hoe het eindigd!
     
  7. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Ik heb zelf totaal nog geen ervaring met wetsanden. Ik zat te kijken naar dit product, tevens wat filmpjes en reviews bekeken etc en het leek me redelijk idiot proof, in ieder geval iets wat ik zelf zou kunnen. Opvullen en wetsanden had als 2e optie in gedachten (denkende aan een rode Leon die Dibbuz en Stimpy ooit eens hebben gedaan). En als dat alles niet zou werken, zat te denken aan spot repair oid.

    Het verwijderen van steenslag (eigelijk verkeerde benaming) is overigens secuur werk: als je de lak te lang laat zitten, wordt het verwijderen van de blob steeds lastiger. En te snel de blob verwijderen zorgt ervoor dat je de opvulling weer uit de beschadiging verwijdert. Je moet er wel de tijd voor nemen, regelmatig checken in hoeverre de lak al droog is en geconcentreerd blijven werken.
     
  8. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.200
    Leuk bevonden:
    230
    Vergeet niet voordat je de blanke lak op gaat brengen om de zwarte lak op glans te brengen! Dus ook daar even voorzichtig oppoetsen met de propolish dat het gaat glanzen, daarna cleanen met de Langka cleaner, drogen en dan de blanke lak dun aantippen.

    Inderdaad ook even de test extern doen om te kijken hoe snel deze blanke lak droogt en ook even extern testen hoeveel de minikwastjes aan lak loslaten als je iets aantipt!

    Good luck!
     
  9. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Vanmiddag met PB Prof Polish en een witte handpad de bijgewerkte lak behandeld. Het is lastig om op foto vast te leggen, maar na het afnemen was duidelijk tezijn, dat ook de verse lak glom. Het eerste deel zit erop: van een afstand is nu absoluut niet meer te zijn dat er lakschade is geweest. De kleur is helemaal terug (nog zonder blanke lak overigens), alleen onder bepaalde lichtinvallen is nog te zien dat de bijgewerkte plekjes niet helemaal opgevuld zijn. Soms had ik er moeite mee om de plekken weer te vinden. Op onderstaande foto's zie je ze nog redelijk goed, maar dat komt vooral vanwege het verschil in lakdikte (nog niet geheel opgevuld - nog geen blanke lak) en de lichtinval. Een buitenstaander zou ze absluut niet zien.

    Ik heb nog wel een testpsot gedaan met de blanke lak, maar ik had niet voldoen de tijd om deze ook op de auto aan te brengen. De droogtijd hiervan was te lang voor deze keer. Zodra het weer goed is en ik tijd heb, ga ik deze stap uitvoeren.

    Hierbij uiteraard de foto's:

    Testspot op de deksel van een potje PB klei
    DSCN2748.jpg

    De plekjes voorafgaand aan het handmatig polijsten. Vanwege het licht buiten moest ik mijn hand als achtergrond gebruiken om de plekjes zichtbaar te maken
    DSCN2742.jpg

    Foto's na het polijsten
    DSCN2744.jpg

    DSCN2745.jpg

    DSCN2746.jpg

    DSCN2747.jpg
     
  10. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.894
    Leuk bevonden:
    146
    Super resultaat man! Mijn ervaring is dat je misschien beter geen blanke lak kan gebruiken. Waarom? Het is blanke lak dus je kijkt door de lak en dan zal je altijd dat diepte verschil blijven zien.
     
  11. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Dibbuz, wat stel je voor: extra opvullen met de zwarte lak? Eventeel achteraf wetsanden ? (het is gelukkig geen rode Leon :D )
     
  12. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.894
    Leuk bevonden:
    146
    Hier een mooi voorbeeld van een Fiesta die ik gedaan heb. Eerst opvullen met meerdere laagjes en dan blanke lak, de steenslag was NIET meer te voelen maar wel te zien:
    7f64e8e2.jpg

    Je keek door de blanke lak tegen de randjes van de steenslag aan. Als ik het nogmaals mocht doen had ik geen blanke lak gebruikt.

    Ik zou het testen met 1 steenslagplekje en dan opvullen met alleen kleurlak en dan kijken hoe dat wordt.
     
  13. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.200
    Leuk bevonden:
    230
    Je moet doen waar je je het prettigst bij voelt, maar ook ik denk dat je beter de kleurlak kan nemen om het laatste verschil in hoogte op te vangen. De blanke lak zal het glansverschil verder verkleinen en zal het ook egaal maken, maar zoals Dennis zegt, je kijkt er doorheen en de randen zullen wellicht beter zichtbaar zijn.

    Op de meeting had ik je al gezegd dat verwering op de kleine stipjes door het missen van de blanke lak te verwaarlozen is en dat de blanke lak dus eigenlijk niet nodig hoeft te zijn.

    Het kan wel zijn dat de kleurlag poreuzer is dan de blanke lak en dat daardoor eerder kleurverschil te zien is (door viezigheid), maar als je je auto goed blijft beschermen is er niets aan de hand.
     
  14. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Tim, Dennis,

    beide bedankt. Ik ga het tenminste nog een keer extra bijwerken met de originele lak, zonder de blanke lak. Dat er randjes zichtbaar blijven, had ik al geaccepteerd. En zolang de auto in mijn bezit is, zal deze netjes onderhouden worden met sealant en waxlagen. Corroderen zal het in elk geval niet gaan doen.

    Wordt uiteraard vervolgd als ik verder opgevuld heb.

    Voor wat betreft het product zelf:

    + volledig pakket
    + op enkel puntje na een duidelijke handleiding
    + fool proof. Het lastigste is de droogtijd van de kleurlak, maar die is per merk en lak verschillend
    + zelf aanrommelen met APC, lakstift en andere aanverwante artikelen weegt niet op tegen de inhoud van dit pakket
    + prijs: wat kosten de alternatieven?

    Een mooi product, wel tijdrovend. Al kan je het wel uitvoeren terwijl je de rest van de auto onderhanden neemt met het stappenplan. Ca €50 euro voor het pakket is op zich best veel geld, maar m.i. altijd nog goedkoper dan de alternatieven.
     
  15. H@RM

    H@RM Detailing rookie

    Lid sinds:
    22 jul 2008
    Berichten:
    522
    Leuk bevonden:
    1
    Mooie review Martin, ik zat er stiekum al op te hopen dat je er al mee bezig was geweest.



    Zaterdag een m****l met z'n protier tegen de fabia aan gezeten. Weet ik niet maar het resulteerde in een paar fijne krasjes en een mooi pitje. En bedankt :|~*
     
  16. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Ben vandaag (of beter gezegd: gisteren) weer verder gegaan met de kit. De bedoeling was de lak op te vullen. Helaas was de motorkap zo warm geworden, dat de lak direct hard werd en ik ook direct met de blob eliminator aan de slag moest gaan. Mijn probleem was het goed opvullen, het verwijderen van overtollige lak met de blob verwijderaar is a piece of cake. Ben nog niet tevreden met het resultaat (het is nog niet helemaal opgevuld), maar ik ga een andere keer weer verder als de zon niet pal op de kap staat en dus de kap wat kouder is.

    Bovenstaande is dus een gevolg van de omstandigheden en niet van de kit. Deze is best handig en het is makkelijk om zelf te doen. Ik kreeg de neiging om de auto rond te lopen om eventuele andere plekken aan te pakken. :) Ondanks dat de alternatieven nog duurder zijn, zal de aanschafprijs zal sommigen waarschijnlijk wel afschrikken.
     
  17. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Bij deze een update. In het start topic heb ik gelijk nog wat foto's van de kit toegevoegd

    Bij de vorige keer had ik teveel blob eliminator gebruikt, met als gevolg dat ik de aangebrachte lak weer grotendeels had weggehaald. Althans, zo leek het. Het heeft even geduurd, maar vanavond ben ik weer verder gegaan.

    De auto was vies (wordt zaterdag geheel gewassen tbv de DAP workshop), heb alleen lokaal de motorkap gewassen met PB SS&S met stevige concentratie om de wax lagen al een beetje te doen verwijderen. Vervolgens afgedroogd met de Waffle Weave Drying Towel. Ik heb het gebied afgebakend met de bekende 3M tape. Uit vorige pogingen heb ik gemerkt dat ik af en toe aan het zoeken was en dat ik ook bezig was naast de bijgewerkte plekjes.

    Anyway, nu de foto's:

    DSCN2790.jpg
    DSCN2789.jpg
    DSCN2791.jpg
    DSCN2792.jpg
    DSCN2793.jpg
    DSCN2794.jpg
    DSCN2795.jpg

    De lak droogde zeer snel (binnen 10 minuten), daarom heb ik nog een tweede laag geprobeerd
    DSCN2803.jpg
    DSCN2804.jpg

    Zoals hieronder valt te zijn, zijn de plekjes nog steeds zichtbaar, maar je moet er met je neus bovenop staan en onder de juiste hoek / lichtinval naar kijken. Op de foto lijken de plekjes wit, in werkelijkheid zijn ze gewoon zwart.
    DSCN2806.jpg
    DSCN2805.jpg
     
  18. hendrik

    hendrik Detailing rookie

    Lid sinds:
    10 sep 2008
    Berichten:
    168
    Leuk bevonden:
    0
    Dat is mooi geworden.

    En dat in je nette blouse:D
     
  19. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.894
    Leuk bevonden:
    146
    Netjes man! Je wordt er een expert in!
     
  20. DKBM

    DKBM Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 jun 2008
    Berichten:
    2.040
    Leuk bevonden:
    0
    Ik ben er zelf ook wel tevreden over. Als ik tijd heb, zal ik volgende week weer verder gaan om de plekjes verder op te vullen. Ik laat het nu even een paar dagen goed uitharden.

    Gelukkig is m'n overhemd schoon gebleven! Er zat zelfs geen lak oid aan m'n handen.