• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Langka Complete Chip Paint Repair Kit

Mooi werk! :)^ Kun je op de laatste foto aangeven waar de kras heeft gezeten?

Het opdrogen van de lak is het meest kritische bij deze vorm van repair. Het hangt geheel van de omstandigheden (vocht, temperatuur) en de gebruikte lak af hoe hard deze droogt.
 
Dat is precies in de midden en ongeveer over de volledige breedte. Op de foto ongeveer een cm van de zijkanten af...
 
wat ik me nu afvraag als nuchtere heer,

is het niet zo dat je iedere kras met inlakken en waterproof schuren/polijsten zo weg kan werken ?

wat is dan de toegevoegde warde van de set ? (blobeliminator)
koop ik niet een heel duur klein flesje thinner ?
 
Dat is aardig hufterproof, die blobeliminator maakt de bijna droge lak weer 'week' waardoor je met bijgeleverd plastic kaartje en doekje erom heen het overtollige makkelijk wegpoetst.
 
gerard_nl zei:
wat ik me nu afvraag als nuchtere heer,

is het niet zo dat je iedere kras met inlakken en waterproof schuren/polijsten zo weg kan werken ?

wat is dan de toegevoegde warde van de set ? (blobeliminator)
koop ik niet een heel duur klein flesje thinner ?

groot verschil met wetsanden is, dat je dan ook de lak om de schade heen aan het bewerken bent. Met de blob eliminator haal je alleen de overtollige verse lak weg. Daarnaast kan iedere beginner met de set aan de slag, terwijl wetsanden niet een ding voor beginners is.:-"
 
Zo, met enige vertraging m'n eigen auto weer eens onder handen genomen. Om voldoende tijd te hebben, heb ik alleen de voorbumper gedaan.

De werkvolgorde
- Eerst gewassen met Wolfgang Bathe
- gekleid met Poorboys klei en Spray & Wipe
- daarna de Langka set en de lakstift gepakt
- na afloopt licht gepolijst met Finale op light green / stand 5 op de DAP
- Black Hole
- en als afsluiting de bumper verwend met een laagje Dodo Juice Purple Haze Pro (heerlijke wax!)

Nu is een zwartmetallic lak misschien wel de meest dramatische kleur om te doen in het zonnetje. Door de flakes in de lak vallen putjes niet op. Of het lijtk stof. sommige putjes waren zo ondiep, dat ze met de vinger niet voelbaar waren. Cocktailprikkers brachten uitkomst. Met dank aan Rijkswaterstaat heb ik helaas al heel wat steentjes tegen de bumper gehad. De ene zorgde dat de lak weg was, terwijl er ook vele alleen de lak geraakt hebben, zonder verdwenen lak. Nu viel dit overigens alleen op als je er bijna met je neus bovenop staat en vooral zoekt naar oneffenheden. En als je eenmaal bezig bent, zie je steeds meer putjes.....:( met als gevolg dat ik ca 20 -30 plekjs aangetipt heb, de een heel klein, de ander net iets groter. In elk geval geen diepe putjes zoals op de motorkap aan het begin van dit topic.

Voor de volgende keer nog wel een tip :idee : na het kleien eerst licht polijsten / cleanen en na het aantippen nog een keer, zodat je oude vliegenresten en andere nauwelijks zichtbare troep weghaalt.

Tijd voor de foto's:

De hoek rechtsvoor had de meest duidelijke plekjes. Deze waren goed zichtbaar als je op stahoogte naar de auto keek.
DSCN3525.jpg


DSCN3524.jpg


DSCN3526.jpg


DSCN3527.jpg


Aantippen (ik heb de gele stift langs de lakstift gehaald, om zo min mogelijk lak aan te tippen. Overtollige lak moet weggehaald worden, dus hoe minder overtollig .....
DSCN3529.jpg


DSCN3532.jpg


DSCN3530.jpg


DSCN3533.jpg


DSCN3540.jpg


DSCN3552.jpg


Nog een paar nafoto's:
DSCN3547.jpg


DSCN3549.jpg


Het resultaat is, dat de plekjes niet meer zichtbaar zijn, zonder dat je er met je neus bijna letterlijk tegenaan staat. Uiteraard zijn alle bobbels weg, dus wetsanden op een paddestoel kap zoals Dennis en Adrie eens op een rode Seat leon gedaan hebben, is niet nodig.

Okay, nog even een reflectieshot
DSCN3528.jpg
 
Super resultaat mannen! Het is echt niet gemakkelijk maar als je er de tijd voor neemt is het wel te doen. :)^ :)^ :)^
 
ff een kleine zijvraag binnen dit topic:

Als de steenslag t/m de grondlaag zit (dus je ziet binnen de steenslagplek metaal) is het dan aan te raden om dan eerst deze met bijv. festan (anti-roest) en dan met een primer te behandelen. Heb iemand op het werk die zweert bij zinkspray..lijkt mij niet echt een goede keus ??
Of is het bewerken (reinigen) met bijv. Prof.Polish van PB genoeg als voorbereiding voor het werken met deze kit ? :weetniet
 
Fertan is een fosfateerder en daarbij moet je die heel goed verwijderen.
Als er resten achterblijven gaat het proces door.

Bij oudere auto's zal je blank metaal tegen kunnen komen.
Ga niet rommelen met een onderlaag, is de moeite niet waard.
Bij nieuwere auto's zal je de beschermlaag op het metaal niet altijd kwijt zijn.
Wel heel goed ontvetten maar niet aan gaan schuren of polijsten.
De kans dat je de resten (vuil of vettigheid) niet wegkrijgt wegen niet op tegen het effect.

Eigenlijk wil je de rand van de steenslag behouden, dan vullen en egaal maken.
Alle fysieke aandacht maakt de randen gladder en dan heb je een overgang nodig.
Juist zo'n gelijkmatige overgang gaat dan niet lukken, en dan blijf je het zien.

Hans
 
Even een kickje....

Heren ervaringsdeskundigen aan u de volgende vragen,

In hoeverre moet je na het wegwerken van de steenslag nog rekening houden met deze plekjes als je gaat kleien of polijsten ?

In welke volgorde kan ik het beste werken;
Eerst het totale paneel polijsten om swirls te verwijderen en dan de steenslag wegwerken,
Of eerst met de Langka kit aan de slag en daarna het gehele paneel kleien en polijsten?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik zou het geheel sowieso eerst kleien en bv Professional Polish gebruiken om zeker te zijn dat de plek en gedeelte er om heen goed schoon is.
Daarna de langka er pas bij pakken ( kan het mis hebben maar lijkt mij het meest logische ( al is het alleen maar omwille van het verkrijgen van een goede 'ondergrond' )
Of het verstandiger is om alles eerst te doen ... ik sla die even over omwille van ervaring tekort )
 
Swirls verwijderen vooraf heeft geen zin, omdat je krasjes krijgt als je met het doekje de overtollige lak verwijderd. Dat had ik in ieder geval wel op de motorkap.

DSCN2793.jpg


Zorg ervoor dat de ondergrond goed schoon en vetvrij is, bijv door wassen, kleien, Prof polish i.o.d. (voor de cleaner) of de cleaner die in de set zit. De schone ondergrond is het belangrijkste. Daarna de verse lak aanbrengen en zodra alles goed droog is het paneel polijsten zoals je de rest zou doen. Dit heeft bovendien als voordeel dat je ook de evt randjes van de verse lak meepolijst en een nog gladder geheel krijgt.
 
thanx Martin,

Hoe lang heb jij je bijgewerkte plekken met "rust" gelaten, voordat je de DAP er op heb gezet?
 
De tussentijd bij de motorkap weet ik niet meer exact, bij de voorbumper was het slechts een paar uur dezelfde middag. Het was meer dan warm genoeg om de lak snel te laten drogen. Ik heb meerdere plekken onderzocht en alles was goed hard.
 
Nogmaals dank Martin.

Zal van de week ook eens even gaan stoeien en proberen foto's te maken
 
Is dit moeilijk om te doen?
Want me motorkap moet ik toch wel is mee bezig anders gaat het niet goed.. :auw
Heb hier geen ervaring mee helaas!
 
Moeilijk? Ik vind van niet, maar aangezien het meestal om kleine plekjes gaat moet je wel opletten wat je doet. Gewoon geconcentreerd te werk gaan, dan is er niets aan de hand. De blobeliminator is de reddende engel in geval het niet goed mocht gaan. Uiteraard alleen wel als de verse lak nog niet hard is. ;)